Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero »

Jep ja ni, juuri näin. Hengenvaarallinen rengas on se rengas, jolla on taipumus aiheuttaa hengenvaara.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin mitä tulee takavuosina huippurenkaisiin ja nykyisiin huippurenkaisiin, on kehitystä ihan selvästi tapahtunut. Hakkapeliitta 4:t olivat oikeasti paljaalla asfaltilla melko surkeat pidoltaan. Kuivalla ja märällä asfaltilla sai jarrutettua pyörät lukkoon jo suhteellisen helposti ja ne sutivat kiihdytyksessä 118heppaisella og900:lla koossa 195/60R15. Nyt on tehoja paljon enemmän käytössä ja Hakkapeliitta 9:t kestää kiihdyttää vaikkapa valtatien rampista tai liikennevaloista varsin raskaalla jalalla esim. tuolla og9-3:lla ilman pito-ongelmia. Samoin jarrutuksissa ei ABS räpsytä, jos tiukemminkin polkaisee kuivalla asfaltilla. Melussa minun mielestäni on kehitytty vanhoihin aikoihin verrattuna selvästi. Muistan ihan elävästi, että esim. isäukon Mazda 626:n pinnoitettuissa nastarenkaissa 90-luvulla oli tietyt ajonopeudet, missä ne suorastaan vorvotti. Samoin nastat vonkui ihan kuin jotku sirkkelinterät useimmissa nastarenkaissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Vaarallisuudella testeissä varmaan haetaan sitä, että pito häviää täysin yllättäen ja epäloogisesti. Huonot pisteet saaneistakin renkaista joskus sanotaan, että ovat loogisia ajettavia.
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Joo, Volvoon kun aikoinaan pujotti HKPL4:t alle, kuulosti auto siltä että joka kulmassa on laakerivaurio. Kaamee jollotus.

Ja siis kyllä, kuka tahansa kokemusta omaava voi hyvin todeta, että kehitystä on selvästi tapahtunut. Sen kehityksen mittakaavasta vaan antaisi ehkä kaikista parasta dataa eri vuosien rengastestien vertailuista saatu mittausdata. Ja tosiaan nyt kun tuo tuli mieleen, niin ainakin minua kiinnostaisi että paljonko noissa mitatuissa tuloksissa on kehitystä tapahtunut sekä se, että kuinka halpaan noname-renkaaseen tarvii mennä, että tulokset on nykypäivänä heikompia kuin vaikka sillä HKPL4:lla ainoinaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Joku muuten aiemmin puhui Trianglen nastarenkaista. Itse välttelisin uutisointia lukeneena. Ilmeisesti Nokian liikesalaisuksia varastaneiden suunnittelemia. Lisäksi niitä on markkinoitu kovin valheellisesti ja tuotannon takana on Vannetukku, jonka toimitusjohtaja sellainen persoona, jota en rikastuttaisi entisestään.

Nokian yrityssalaisuuksista:
https://yle.fi/uutiset/3-10837850

Valheellista mainontaa
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016030821235880

Vannetukun toimitusjohtajasta mm...
https://www.ruutu.fi/video/1499262
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61db ... dd3e431656
https://kioski.yle.fi/omat/tapaus-vanne ... tani-beibi

Nythän tuo toimitusjohtaja on perustanut uuden firman nimellä Kontiorenkaat ja myy uutuutena Jääahma-merkkistä rengasta, jonka pitäisi olla taas ylivoimainen. Todennäköisesti taas täysin valheellista mainontaa kiinalaisen halparenkaan ominaisuuksista.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vertailu vaikeuttanee vielä se et absit yms. on kans kehittyneet et sitäki kautta jarrutusmatkat kyl paranee.

Ei se kehitys aina positiivista ole, viime talvena käyttöönotetut hakkis ysit piti kaameeta ääntä ja kuivalla melkoset luikurit ajella.

Lumella ja jäällä kyl erinomaiset.
Uudet kumhot oli tasasemmat käytössä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero »

Totta, lisäksi alustakehitystä on voinut tapahtua niin, että tassu pysyy paremmin tiessä kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joskus mietin myös itse että kaivelisi vanhojen testien mittauksia ja vertailisi uudempiin. Ei ne kuitenkaam olisi vertailukelpoisia, koska niissä on eri testiautot (joissa tekniikka eri luokkaa nyt kuin ennen), eri rengaskoot ja testit tehty eri olosuhteissa. Jäärata 2019 saattaa olla ihan erilainen pinnaltaan kuin mitä jäärata 2015 oli. Lisäksi mittaukset on tehty eri skaaloilla, esim jarrutukset jonain vuonna kahdeksastakympistä ja joskus kuudestakympistä jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Uteip »

https://konekansa.net/threads/varoitus- ... sta.59465/

Tuo nosturicase on vielä yksi hyvä näyttö vannetukun vastuullisuudesta.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Talvirengaspuolella toi 205/60R16 on kyllä varmaan ollu jo pitkään testikokona. Joskus kun on aikaa vois yrittää koota muutamaa taulukkoa. Kitkapuolella Michelin ja Goodyear on painanu aika monta vuotta samalla renkaalla. Voi toki olla että seoksissa on jotain eroa, tai sitten ei :roll:

Viime talven ajoin kolmen kitkatalven jälkeen nastoilla ja kyllä se oli selvää että alle tulee taas kitkat. Toki auto oli eri ja Nokian kaseille viime talvi oli jo neljäs.


Kumhosta tm 2014 sanoo seuraavaa: pito on tasainen, mutta valitettavasti tasaisen huono. Arvosana 6,6 ja toiseksi viimeinen sijoitus. Huonoin oli sunny snowmaster, josta todettiin huonoa: kaikki talviominaisuudet

E: sen verran pitkä elinkaari noilla on, että keskinäisten sijoitusten perusteellakin voi jo päätellä jotain.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Kohta lähtee ensimmäiset kitkarenkaat alle. On yhdet ylimääräiset 17" vanteet ja on sattunut sopivasti saamaan käytettyjä Hakkapelita R renkaita koossa 225/45/17 , jossa pintaa 6-7mm. Muuten en hinnan takia 17" kokoisia laittaisi.

Saapa nähdä tuleeko 16" vanteilla olevat Hakka 8:it enää koskaan alle.

Jos unohdetaan hinta, niin onko kokemusta tuosta kyseisestä profiilista. Laittaisitko jos hinta olisi sama kuin 16" ja hieman kapeampi ja korkeampi?



Pitäisiköhän varmuuden vuoksi hommata tälläinen varuste :o
https://varuste.net/Ilmatunkki+3+t?_tu= ... n=Sales_FB
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tai hiekkasäkki ja lapio. Näin aikanaan neuvoi kaverin BMW 315 ohjekirja talveen varautumisesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Työvehkeessä pitänyt vieläkin talvella kontissa hiekkasäkkiä, kumimattoa, alumiinilapiota sekä kenttälapiota. Nuo konttiin oppi jo -80 alussa takavetoisilla ajaessa.
Joutunut 10v jakotyön aikana hiekkaa ja alumiinilapiota 3 kertaa käyttää, kumimattoa sekä kenttälapiota kerran ja pois saanut joka kerta.

Yhden kerran piti kovassa lumimyräkässä soittaa päivystäjä vetämään nelikko hiacella pirkkavolvo pihatieltä notkosta pois kun pihalta tielle yrittäessä käänti autoa vain vinoon ja painui sivulla olevaa ojaa kohti. Aurat oli työntänyt vallit kasaksi jpitkälle notkoon ajotielle ja muutenkini pihakin kolaamatta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Varmaan väärä paikka kysyä mutta oletteko pitäneet minkälaisia rengaspaineita 225/45R17 talvirenkaissa?

Olen nyt ajellut sisään noita Cordianteja ohjekirjan 2.5 bar eteen ja 2.4 bar taakse paineilla. Ajattelin, että voisi laittaa sen 0.2 baria lisää mitä monessa paikkaa suositellaan talvirenkaille.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero »

dimebak kirjoitti:
To Loka 24, 2019 19:19
Varmaan väärä paikka kysyä mutta oletteko pitäneet minkälaisia rengaspaineita 225/45R17 talvirenkaissa?
Autosta riippuen yleensä samaa 2,5-2,8bar kuin kesäkumeissakin. Melko toimivaksi kaavaksi olen havainnut sen, että lisää niin pitkään että pito alkaa heiketä ja siitä pudottaa vähän alas.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin