Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mielettömän hieno keli. Nautittu on, kelistä siis.
Väänsin nastat alle Hondaan. Michelin X-Ice North 4, jotka paistettu viime syksynä ja pyörineet alla viime talvena n. 7000 km. Uudenveroiset, nastojakaan ei ollut kadonnut. Eiköhän noilla nyt ainakin tämä ja seuraava talvi liikennöidä.
Tässähän on kesävanteet:
Ja tämmöiset tuli alle nyt:
Hivenen tylsemmät 5-puolaiset, toisaalta taas talvikunnossapidon kannalta juuri oikeanlaiset. Ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin nuo kesävanteet, en usko, että hirveästi veikkaan pieleen jos arvaan, että nuo on hankittu samassa paketissa kuin renkaat, eivät ole kyllä yhtä talvea enempää nähneet, se on varma.
Vaikka Hondassa on ihan asiallinen kiilto ja liukkaus päällä,
,
niin ajoin hänet nyt kuitenkin talliin ja toinen kerros hoidetaan pintaan tämän viikon aikana. Ensi viikolla tulee niin yrmeän kylmät kelit, että tämä kausi on sen osalta ohi. Eipä kyllä ole toisaalta tarviskaan, Volle ja Honda x 2 ja Ford x 1, riittänee.
Volvon otin lähtöruutuun, aletaan ajella ja katsotaan miten sujuu.
Sen verran on liukas pinta urakan jäljiltä, että jos nojaa varomattomasti, liukuu maahan
Huomenna vien Hondan kesävanteet Euromasterille ja vaihdetaan noitten nastanypittyjen vanhojen talvirenkaiden tilalle ihan oikeat kesärenkaat, jollain aikataululla. Auriksen renkaat ovat valmiina, joten paluukyydissä pudotan ne tuohon naapuritontin talliin. Homma kerrallaan.
Väänsin nastat alle Hondaan. Michelin X-Ice North 4, jotka paistettu viime syksynä ja pyörineet alla viime talvena n. 7000 km. Uudenveroiset, nastojakaan ei ollut kadonnut. Eiköhän noilla nyt ainakin tämä ja seuraava talvi liikennöidä.
Tässähän on kesävanteet:
Ja tämmöiset tuli alle nyt:
Hivenen tylsemmät 5-puolaiset, toisaalta taas talvikunnossapidon kannalta juuri oikeanlaiset. Ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin nuo kesävanteet, en usko, että hirveästi veikkaan pieleen jos arvaan, että nuo on hankittu samassa paketissa kuin renkaat, eivät ole kyllä yhtä talvea enempää nähneet, se on varma.
Vaikka Hondassa on ihan asiallinen kiilto ja liukkaus päällä,
,
niin ajoin hänet nyt kuitenkin talliin ja toinen kerros hoidetaan pintaan tämän viikon aikana. Ensi viikolla tulee niin yrmeän kylmät kelit, että tämä kausi on sen osalta ohi. Eipä kyllä ole toisaalta tarviskaan, Volle ja Honda x 2 ja Ford x 1, riittänee.
Volvon otin lähtöruutuun, aletaan ajella ja katsotaan miten sujuu.
Sen verran on liukas pinta urakan jäljiltä, että jos nojaa varomattomasti, liukuu maahan
Huomenna vien Hondan kesävanteet Euromasterille ja vaihdetaan noitten nastanypittyjen vanhojen talvirenkaiden tilalle ihan oikeat kesärenkaat, jollain aikataululla. Auriksen renkaat ovat valmiina, joten paluukyydissä pudotan ne tuohon naapuritontin talliin. Homma kerrallaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tämä olikin ihan mielenkiintoinen idea/toteutus ja vakavasti mietin josko kokeilisin itsekkin. Mulla on myös tuommoinen iso löpötykki jonka kaverina tuommoinen toimisi varmasti oikein kivasti. Eepayssa näkyy olevan moisia ns salkku mallina saatavilla ja löytyy myös 8kw tehoisena. Toimiskohan tuo vehje E85? Siitä kyllä en tiiä saisko siitä mitään hyötyä löpöön verrattuna.Lerssinen kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 18:32Minä päivittelin tallinlämmittimeksi 5kw löpöpuhaltimen..... On mulla sellainen sisäänkäryävä 25kw löpötykki mutta ei sen kans voi samassa tilassa olla niin meininki oli ampua sillä tykillä ensin lämpimäksi ja jatkaa touhuamista tuon lämmössä. Tuntuu vaan toimivan erittäin hyvin ja hankintahinta oli 108 €uroa + satunnaista romua omista varastoista..
En tokikaan käytä tuollaista kiinanyllätystä ilman valvontaa...
ääni on voimaa
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Varoitus, tämä viesti sisältää tuotesijoittelua (Volvon takakontissa)
Jaahas, kumintuoksuista päivää vaan kaikille.
Siinäpä sitä lähialueella (Puola) valmistettua tuoretta (paistoleima 2319) Eurooppalaista laatukumia Accordin alle pariksi seuraavaksi kesäksi. Jos nyt ei mitään outoa satu renkaille tai pojan ajosuorite paisu aivan järjettömyyksiin, tuskin, siitä pitää bensan hinta huolen, niin Hondan rengastus on hoidettu n. seuraavaksi 3 vuodeksi. Toivon toki, että auto johon renkaat tulevat, toimii vähillä vaivoilla vähintään saman ajan.
Kustannus oli tällä kertaa 294 euroa, kokona rinkuloilla 205/55/16 ja merkkinä perinteinen Bf Goodrich G-Grip Go, fuel:E, wet:B, noise 69db.Josko nyt pysyisin ainakin omien rengasostosten osalta vähän aikaa poissa liikkeestä.
Jaahas, kumintuoksuista päivää vaan kaikille.
Siinäpä sitä lähialueella (Puola) valmistettua tuoretta (paistoleima 2319) Eurooppalaista laatukumia Accordin alle pariksi seuraavaksi kesäksi. Jos nyt ei mitään outoa satu renkaille tai pojan ajosuorite paisu aivan järjettömyyksiin, tuskin, siitä pitää bensan hinta huolen, niin Hondan rengastus on hoidettu n. seuraavaksi 3 vuodeksi. Toivon toki, että auto johon renkaat tulevat, toimii vähillä vaivoilla vähintään saman ajan.
Kustannus oli tällä kertaa 294 euroa, kokona rinkuloilla 205/55/16 ja merkkinä perinteinen Bf Goodrich G-Grip Go, fuel:E, wet:B, noise 69db.Josko nyt pysyisin ainakin omien rengasostosten osalta vähän aikaa poissa liikkeestä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Km-lukemalla 98166 vaihtui Focukseen talvirenkaat alle. Nyt alkaa olla dataa näistä oikein halvoista eurooppalaisista. Eli 17.8.2018 alle asennettiin yksi Michelinin halpamerkeistä, Tigar, koossa 205/60/16. Hintaa tuli töineen tasan 250 euroa. Viime kesänä rullattiin 6521 km ja tänä kesänä jäi taakse 19227 km, kokonaissuorite nyt 25748 km.
Alkavat olla siinä kunnossa, että ensi kevään karkeat, pari kk, noilla voi ajaa, mutta sitten vaihtuu. Pinta ei ollut missään kohdassa alle 3mm, mutta ei myöskään yli 5mm, yleisimmin 3.5-4.5mm. Ensiasennus Continentaleilla rullattiin 34000 km, ennen kuin alkoivat jollottaa niin, ettei kestänyt kuunnella, pintaa niissä oli suunnilleen saman verran kuin näissä nyt. Sanoisin, että ilman turvallisuusriskiä tai sakon uhkaa noilla Tigareilla taittaa aika tarkkaan 30000 km. Ei välttämättä mikään paljon ajavan valinta, silloin kannattanee edelleen maksaa pari hunttia enemmän esim. Michelineistä, mutta vähän ajavalle varsin varteenotettava vaihtoehto, jos rullailet vaikkapa 5000 km kesässä, noilla ajelee vaivatta sen kuusi kesää hintaan 250 euroa tuossa koossa. Renkaathan ovat toimineet kuten renkaan kuuluu, ilman mitään raportoitavaa. Ei huono.
Oma lähin verrokki noihin on tuo Bf Goodrich, joilla meidän perheessä on tosiaan ajettu yli 100000 km vuosien varrella. Niistä joutuu maksamaan n. 40-45 euroa enemmän, kilometrejä niillä ajaa tämän perusteella vähintään 5000 km enemmän, aika lailla 1:1 nuo menee. Ennätyskilometrit tuli aikoinaan samassa koossa Michelinin Energy Savereilla, joilla ajettiin yli 50000 km. Kuitenkin, kun suhteuttaa hintaan, niin aika samoihin menee km-kustannus. Eli ihan sama kustannusmielessä, mitä siellä on alla, toisista joutuu maksamaan vähemmän, mutta vaihtamaan useammin. Eri asia on sitten tietysti, jos pitää olla alla testivoittajat tms.
Honda on nyt kiillotettu pieteetillä toiseen kertaan. Vaikka itse sanonkin, niin tulihan siitä aivan tajuttoman hieno !
Ikinä ei ole omistuksessa ollut noin upeasti hohtavaa autoa, ottaen huomioon iän ja ajetut kilometrit. Joskus kai saa olla tyytyväinen työnsä tulokseen. Sain ihan valtavan innostuspuuskan, kun peilailin tuota tallissa urakan päätteeksi. On tuon mallin Accord vaan ihan hemmetin hyvännäköinen auto edelleen, ajaton muotoilu. Oikein sormet syyhyttää, että pääsee keväällä hankkimaan jonkun vähän laiminlyödyn yksilön, josta pääsee taikomaan taas auton näköisen.
Aika sopiva ajoitus oli tämän urakan valmistumiselle, ylihuomenna jo tapahtuu säässä radikaali muutos. Tänään puhaltimen avulla työskentelin miellyttävässä n. 12 asteen lämmössä, oikein passeli ilmanala oli tuohon hommaan. Mutta, kiillotuskausi 2019 on nyt kohdaltani ohi, yksittäisinä autoina mitattuna taisi mennä urakat tänä vuonna 10-15 auton väliin. Kun aina välillä kysellään, niin mietin sitäkin, että pitäisikö ensi vuonna ottaa ihan kokeeksi muutama tutun auto työn alle pientä korvausta vastaan. Minun metodeilla se on kuitenkin tuollaiselle Accord-kokoluokan autolle sellainen 4 tunnin homma per auto, tai sanotaan että viiden, jos laskee pesun ja kuivauksen mukaan, pelkkä vahaus ottaa helposti sen neljä.
No, alustava suunnitelma on alkaa tarkkailla Yaris-markkinoita, siinä on sopivan kompakti ehostettava, joka kelpaa vähän jokaiselle, ynnä tunnen automallin kuin omat taskuni. Tulkoon talvi !
Alkavat olla siinä kunnossa, että ensi kevään karkeat, pari kk, noilla voi ajaa, mutta sitten vaihtuu. Pinta ei ollut missään kohdassa alle 3mm, mutta ei myöskään yli 5mm, yleisimmin 3.5-4.5mm. Ensiasennus Continentaleilla rullattiin 34000 km, ennen kuin alkoivat jollottaa niin, ettei kestänyt kuunnella, pintaa niissä oli suunnilleen saman verran kuin näissä nyt. Sanoisin, että ilman turvallisuusriskiä tai sakon uhkaa noilla Tigareilla taittaa aika tarkkaan 30000 km. Ei välttämättä mikään paljon ajavan valinta, silloin kannattanee edelleen maksaa pari hunttia enemmän esim. Michelineistä, mutta vähän ajavalle varsin varteenotettava vaihtoehto, jos rullailet vaikkapa 5000 km kesässä, noilla ajelee vaivatta sen kuusi kesää hintaan 250 euroa tuossa koossa. Renkaathan ovat toimineet kuten renkaan kuuluu, ilman mitään raportoitavaa. Ei huono.
Oma lähin verrokki noihin on tuo Bf Goodrich, joilla meidän perheessä on tosiaan ajettu yli 100000 km vuosien varrella. Niistä joutuu maksamaan n. 40-45 euroa enemmän, kilometrejä niillä ajaa tämän perusteella vähintään 5000 km enemmän, aika lailla 1:1 nuo menee. Ennätyskilometrit tuli aikoinaan samassa koossa Michelinin Energy Savereilla, joilla ajettiin yli 50000 km. Kuitenkin, kun suhteuttaa hintaan, niin aika samoihin menee km-kustannus. Eli ihan sama kustannusmielessä, mitä siellä on alla, toisista joutuu maksamaan vähemmän, mutta vaihtamaan useammin. Eri asia on sitten tietysti, jos pitää olla alla testivoittajat tms.
Honda on nyt kiillotettu pieteetillä toiseen kertaan. Vaikka itse sanonkin, niin tulihan siitä aivan tajuttoman hieno !
Ikinä ei ole omistuksessa ollut noin upeasti hohtavaa autoa, ottaen huomioon iän ja ajetut kilometrit. Joskus kai saa olla tyytyväinen työnsä tulokseen. Sain ihan valtavan innostuspuuskan, kun peilailin tuota tallissa urakan päätteeksi. On tuon mallin Accord vaan ihan hemmetin hyvännäköinen auto edelleen, ajaton muotoilu. Oikein sormet syyhyttää, että pääsee keväällä hankkimaan jonkun vähän laiminlyödyn yksilön, josta pääsee taikomaan taas auton näköisen.
Aika sopiva ajoitus oli tämän urakan valmistumiselle, ylihuomenna jo tapahtuu säässä radikaali muutos. Tänään puhaltimen avulla työskentelin miellyttävässä n. 12 asteen lämmössä, oikein passeli ilmanala oli tuohon hommaan. Mutta, kiillotuskausi 2019 on nyt kohdaltani ohi, yksittäisinä autoina mitattuna taisi mennä urakat tänä vuonna 10-15 auton väliin. Kun aina välillä kysellään, niin mietin sitäkin, että pitäisikö ensi vuonna ottaa ihan kokeeksi muutama tutun auto työn alle pientä korvausta vastaan. Minun metodeilla se on kuitenkin tuollaiselle Accord-kokoluokan autolle sellainen 4 tunnin homma per auto, tai sanotaan että viiden, jos laskee pesun ja kuivauksen mukaan, pelkkä vahaus ottaa helposti sen neljä.
No, alustava suunnitelma on alkaa tarkkailla Yaris-markkinoita, siinä on sopivan kompakti ehostettava, joka kelpaa vähän jokaiselle, ynnä tunnen automallin kuin omat taskuni. Tulkoon talvi !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei voi kuin ihailla tuota omistautuneisuutta, harrastuneisuutta ja etenkin työmoraalia. Todella hienoa jälkeä jälleen kerran.
Itsekin aina ajattelen, että pitäisin asiaa X kunnossa, mutta laiskuus ja osin tekosyyt, kuten vaativahko duuni ja tekopaikkojen puute, menevät esteeksi.
Sen olen kuitenkin päättänyt, että Flipperistä ja potentiaalisesta seuraajastaan Bayliner 2556 Command Bridgestä pidetään huoli! Tavallaan Beikku ja NG93 avot ovat toisiaan poissulkevia, eikä vähiten rahan takia.
Itsekin aina ajattelen, että pitäisin asiaa X kunnossa, mutta laiskuus ja osin tekosyyt, kuten vaativahko duuni ja tekopaikkojen puute, menevät esteeksi.
Sen olen kuitenkin päättänyt, että Flipperistä ja potentiaalisesta seuraajastaan Bayliner 2556 Command Bridgestä pidetään huoli! Tavallaan Beikku ja NG93 avot ovat toisiaan poissulkevia, eikä vähiten rahan takia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Terapiaahan tämä on, ihan puhtaasti. Ilman näitä autohommia ei varmaan pysyisi pää kasassa, tuo päivätyö on sen verran vaativaa henkisesti ja työmäärä vs. resurssit täysin poskellaan. Kun ei siellä tunnelin päässä ole valoa näkyvissä ja tuntuu, ettei ns. saa mitään näkyvää aikaan kun lisää lapataan enemmän kuin ehtii pois saada, niin esim. näissä putsaus-ja vahaushommissa näkee työnsä tuloksen, voi suorittaa ennen/jälkeen vertailuja ja tuntuu oikeasti siltä, että hommat edistyy, kun asettaa pieniä etappeja ja tekee omaan tahtiin.
Se varmaan on tosiaan tärkeä seikka, että kun ansiotyössä on jatkuva pakko tehdä jotain, niin näitä puhdetouhuja saa tehdä just niin kuin huvittaa, vastapainoa sekin. Samalla tietenkin arvottaa omistuksiaan korkeammalle, kun pyrkii näistä käytetyistä tekemään ainakin jollain mittapuulla keskimääräistä siistimpiä.
Sitä ei käy kieltäminen, että katto pään päällä avasi aivan uuden ulottuvuuden ja innon tälle touhulle. Jotenkin se ei ihan heti mennyt perille, mutta nyt vähitellen on tajunnut, miten hitosti helpompaa tämä on, kun voi makuuttaa autoa tarvittaessa vaikka viikon-pari tallissa ja tehdä sopivaan tahtiin kaiken kerralla valmiiksi, tarvitsematta välittää siitä, millainen ilma mahtaa olla.
Siksipä Auriskin sai lähteä, kun lopulta tajusin, että voin pyörittää kahta halvempaa tuossa kerralla ja puuhailla tämän pienimuotoisen kierrätyksen parissa, pitäen mielen virkeänä, kun on aina jokin pieni haaste työn alla. No, nyt tulee nelisen kuukautta vähän hiljaisempaa, mutta eiköhän jo maaliskuussa pääse touhuilemaan, tai mistä sitä tietää millainen tästä "talvesta" tulee.
Niin, katselin renkaita vaihtaessa Focuksen jarrut ym. läpi, levyt ovat erinomaisessa kunnossa, jos vaan paksuus riittää. Palat alkavat lähestyä elinkaarensa päätä, vielä on muutama milli jäljellä, mutta erittäin lähellä on, että seuraavassa huollossa joutuu ne kustantamaan. Siihen on matkaa vielä vajaat 7000 km, eli joskus tammi-helmikuun aikana. Kohta napsahtaa takuu umpeen kun 100 tonnia tulee täyteen, tähänastisesta pitää antaa täysi kymppi, on kyllä ollut huoleton ja luotettava auto. Toivottavasti pelittää edelleen, katsotaan, onko keväällä aika vaihtaa, semmoisia tuo avopuoliso puheli. Täytyisi vaan keksiä joku järkevän hintainen, mikä hänelle kelpaisi. Vaikka itse kustantaakin, niin kyllä minua sylettää ajatus, että tuohon käyttöön tulevaan autoon pitäisi joku yli 40 tonnia laittaa. Saa nähdä, kuin käy. Jos minä saisin päättää, niin uusi Focus Activena olisi valinta, siedettävän hintainen ja selkeästi nykyistä isompi, ottaisi isommalla Ecobuustilla. No, en usko, että kelpaa. Jää nähtäväksi.
Se varmaan on tosiaan tärkeä seikka, että kun ansiotyössä on jatkuva pakko tehdä jotain, niin näitä puhdetouhuja saa tehdä just niin kuin huvittaa, vastapainoa sekin. Samalla tietenkin arvottaa omistuksiaan korkeammalle, kun pyrkii näistä käytetyistä tekemään ainakin jollain mittapuulla keskimääräistä siistimpiä.
Sitä ei käy kieltäminen, että katto pään päällä avasi aivan uuden ulottuvuuden ja innon tälle touhulle. Jotenkin se ei ihan heti mennyt perille, mutta nyt vähitellen on tajunnut, miten hitosti helpompaa tämä on, kun voi makuuttaa autoa tarvittaessa vaikka viikon-pari tallissa ja tehdä sopivaan tahtiin kaiken kerralla valmiiksi, tarvitsematta välittää siitä, millainen ilma mahtaa olla.
Siksipä Auriskin sai lähteä, kun lopulta tajusin, että voin pyörittää kahta halvempaa tuossa kerralla ja puuhailla tämän pienimuotoisen kierrätyksen parissa, pitäen mielen virkeänä, kun on aina jokin pieni haaste työn alla. No, nyt tulee nelisen kuukautta vähän hiljaisempaa, mutta eiköhän jo maaliskuussa pääse touhuilemaan, tai mistä sitä tietää millainen tästä "talvesta" tulee.
Niin, katselin renkaita vaihtaessa Focuksen jarrut ym. läpi, levyt ovat erinomaisessa kunnossa, jos vaan paksuus riittää. Palat alkavat lähestyä elinkaarensa päätä, vielä on muutama milli jäljellä, mutta erittäin lähellä on, että seuraavassa huollossa joutuu ne kustantamaan. Siihen on matkaa vielä vajaat 7000 km, eli joskus tammi-helmikuun aikana. Kohta napsahtaa takuu umpeen kun 100 tonnia tulee täyteen, tähänastisesta pitää antaa täysi kymppi, on kyllä ollut huoleton ja luotettava auto. Toivottavasti pelittää edelleen, katsotaan, onko keväällä aika vaihtaa, semmoisia tuo avopuoliso puheli. Täytyisi vaan keksiä joku järkevän hintainen, mikä hänelle kelpaisi. Vaikka itse kustantaakin, niin kyllä minua sylettää ajatus, että tuohon käyttöön tulevaan autoon pitäisi joku yli 40 tonnia laittaa. Saa nähdä, kuin käy. Jos minä saisin päättää, niin uusi Focus Activena olisi valinta, siedettävän hintainen ja selkeästi nykyistä isompi, ottaisi isommalla Ecobuustilla. No, en usko, että kelpaa. Jää nähtäväksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Luin eka huolimattomasti ja ihmettelin että etkös sä ihan itse niitä autoja lappaa pihaan (ja toisaalta ihan samaa tahtia pistä eteenpäin), kunnes ymmärsin ettei tässä Porvoon Automyynnin toimintaa kritisoidakaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Juu, tuo piikki meni kyllä työnantajani ja harrastamisen mahdollistajan suuntaan. Eipä siinä, aika ei tule pitkäksi ja hienoa kun on töitä, mutta olisi vaan kiva jos joskus koittaisi aika, ettei tarvitse niin kovasti huolehtia omasta ja alaisten jaksamisesta kohtuuttoman työtaakan alla. Menee sitä energiaa siihenkin, ehkä rasittavinta henkisesti on selittää odottaville asiakkaille, miksi mitäkin asiaa ei vielä ole hoidettu saati aloitettu. Asioiden jatkuva raaka priorisointi ja "ei oon" myyminen on yllättävän raskasta hommaa
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Monet nykyihmisistä kyllä on saamattomia vätyksiä ja kaupan päälle vinkuvat joka asiasta. Tämä vain näin yleisesti.
9-5 Aero - 00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ettei tule väärää luuloa siitä, että täällä olisi pihassa/tallissa aina vaan kiiltäviä autoja, niin tässä kuvaa eilisillalta, keittiön ikkunasta, kun ei ulos viitsinyt mennä !
Kuvastaa enempi sitä arkitotuutta, jota tässä lienee edessä nyt noin 4½ kk. Pesuletku hilppeineen on kellarissa ja putkistot tyhjennetty, toistaiseksi ei autoja puunailla. Keväällä sitten seuraavan kerran, jos sattuisi talvi tulemaan jäädäkseen. No, jos sattuu lämpimämpää jaksoa välille, niin kahden sangon taktiikalla sitten. Letku saa nyt talvehtia suosiolla.
Jos jotain järkevää perustelua hakee meikäläisen kauhealle kiillotusmanialle, niin ehkä se sitten, että autot ovat talvella pesemättä kuukausia, ei liene haittaa asiallisesta vahakerroksesta siellä lian alla !?
Eilen kävin Traficomin omapalvelussa muuttamassa Volvon verotuksen eräisyyden neljään, kun ei sitä koskaan tiedä. Ei viitsi maksella "pankkiin" vuoden maksua jos sattuu auto vaihtumaan, vaikka nopeastihan ne nykyään maksut palauttaa. Toki voi olla, että maksan 12e tyhjästä ja tuo on vielä ensi syksynä pihassa, mutta ehkä sen kestän jos näin on käydäkseen.
Volvo on pelannut hyvin, ainoa kysymysmerkki on tuo lämmitysjärjestelmä, joka on kyllä todella outo. Voisin kuvitella, että ilmastointihuolto asiaan auttaa jollain tavalla ja toiminta on outoa, koska kylmä-ainetta ei ole. Muuten en ole käyttänyt ilmastointia, mutta kun laittaa esivalinnan täyslämmityksen kohdalle, joka on pakko tehdä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle, ettei mene ikkunat huuruun, niin sytyttää A/C on valon päälle. Kaikissa muissa asennoissa sitten pukkaa huurtumaan, sitten pysyy, kun on tarpeeksi ajanut ja auto lämmennyt kunnolla.
Toinen outo homma on lämpeäminen, pukkaa aluksi aika tukalan kuumaa, mutta asettuu sitten ja sen jälkeen pitää aika viileällä, vasta kun heittää astevalikosta selkeästi isompaa kehiin, niin alkaa taas pukata lämmintä. Tuossahan on kyllä AUTO-valinta kaikelle, sillä ne nappulat olivat kun auton naapurilta sain, täytyy kokeilla piruuttaan, miten käyttäytyy jos lyö AUTOlle. Mutta, mutta, yritän saada vekottimen ilmastoinnin täyttöhuoltoon mitä pikimmin kun aikatauluun sopii, niin selviää ainakin se, onko koko systeemi susi vai johtuuko tuo "epälineaarinen" käytös nimenomaan siitä, että kylmä-aineet ovat lopussa. Emmä tiiä, tutkitaan.
EDIT: Tutkittuani hieman internetin ihmemaailmaa, niin taitaa olla tuo puhaltimen transistori, joka siellä kummittelee. Eipä maksa kauheasti, eikä ole mahdoton vaihtaakaan, joten otan sen ohjelmaan kun kerkiän.
Kuvastaa enempi sitä arkitotuutta, jota tässä lienee edessä nyt noin 4½ kk. Pesuletku hilppeineen on kellarissa ja putkistot tyhjennetty, toistaiseksi ei autoja puunailla. Keväällä sitten seuraavan kerran, jos sattuisi talvi tulemaan jäädäkseen. No, jos sattuu lämpimämpää jaksoa välille, niin kahden sangon taktiikalla sitten. Letku saa nyt talvehtia suosiolla.
Jos jotain järkevää perustelua hakee meikäläisen kauhealle kiillotusmanialle, niin ehkä se sitten, että autot ovat talvella pesemättä kuukausia, ei liene haittaa asiallisesta vahakerroksesta siellä lian alla !?
Eilen kävin Traficomin omapalvelussa muuttamassa Volvon verotuksen eräisyyden neljään, kun ei sitä koskaan tiedä. Ei viitsi maksella "pankkiin" vuoden maksua jos sattuu auto vaihtumaan, vaikka nopeastihan ne nykyään maksut palauttaa. Toki voi olla, että maksan 12e tyhjästä ja tuo on vielä ensi syksynä pihassa, mutta ehkä sen kestän jos näin on käydäkseen.
Volvo on pelannut hyvin, ainoa kysymysmerkki on tuo lämmitysjärjestelmä, joka on kyllä todella outo. Voisin kuvitella, että ilmastointihuolto asiaan auttaa jollain tavalla ja toiminta on outoa, koska kylmä-ainetta ei ole. Muuten en ole käyttänyt ilmastointia, mutta kun laittaa esivalinnan täyslämmityksen kohdalle, joka on pakko tehdä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle, ettei mene ikkunat huuruun, niin sytyttää A/C on valon päälle. Kaikissa muissa asennoissa sitten pukkaa huurtumaan, sitten pysyy, kun on tarpeeksi ajanut ja auto lämmennyt kunnolla.
Toinen outo homma on lämpeäminen, pukkaa aluksi aika tukalan kuumaa, mutta asettuu sitten ja sen jälkeen pitää aika viileällä, vasta kun heittää astevalikosta selkeästi isompaa kehiin, niin alkaa taas pukata lämmintä. Tuossahan on kyllä AUTO-valinta kaikelle, sillä ne nappulat olivat kun auton naapurilta sain, täytyy kokeilla piruuttaan, miten käyttäytyy jos lyö AUTOlle. Mutta, mutta, yritän saada vekottimen ilmastoinnin täyttöhuoltoon mitä pikimmin kun aikatauluun sopii, niin selviää ainakin se, onko koko systeemi susi vai johtuuko tuo "epälineaarinen" käytös nimenomaan siitä, että kylmä-aineet ovat lopussa. Emmä tiiä, tutkitaan.
EDIT: Tutkittuani hieman internetin ihmemaailmaa, niin taitaa olla tuo puhaltimen transistori, joka siellä kummittelee. Eipä maksa kauheasti, eikä ole mahdoton vaihtaakaan, joten otan sen ohjelmaan kun kerkiän.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
En tiedä miten nykyään homma menee ku on tullu maksettua pari kolme vuotta koko vuoden vero kerralla mut ennen ku maksoin neljäs eräs niin jätin joka kerta maksamatta sen 3 euron maksutapalisän ihan kiusallani ku isä semmosen niksin opetti ja ei niitä erikseenkään trafi maksaan pyytänyIC1970 kirjoitti: ↑Ma Loka 28, 2019 11:36Eilen kävin Traficomin omapalvelussa muuttamassa Volvon verotuksen eräisyyden neljään, kun ei sitä koskaan tiedä. Ei viitsi maksella "pankkiin" vuoden maksua jos sattuu auto vaihtumaan, vaikka nopeastihan ne nykyään maksut palauttaa. Toki voi olla, että maksan 12e tyhjästä ja tuo on vielä ensi syksynä pihassa, mutta ehkä sen kestän jos näin on käydäkseen.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On sitten varmaan eka vero, jonka maksamattomuus menisi läpi sormien. Valtiohan pitää moista vähintään rikollisena toimintana, että nyt suosittelisin painumaan maan alle
Kerran maksoin epähuomiossa satasen jonkunlajisen veron päivän myöhässä, niin siitähän oli sitten 4 euron korko seuraavassa laskelmassa. Ihmettelin miten voi satanen kerryttää 4 oiroa korkoa yhdessä päivässä (todellinen vuosikorko n. 1500 %) kunnes opin, että korko on x % mutta aina vähintään 4 euroa.
Kerran maksoin epähuomiossa satasen jonkunlajisen veron päivän myöhässä, niin siitähän oli sitten 4 euron korko seuraavassa laskelmassa. Ihmettelin miten voi satanen kerryttää 4 oiroa korkoa yhdessä päivässä (todellinen vuosikorko n. 1500 %) kunnes opin, että korko on x % mutta aina vähintään 4 euroa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Muutama vuosi sitten tästä uutisoitiinkin, että summan tulee olla oikein tai lähtee kilvet:
MTV
MTV
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Muistaakseni se meni niin että 1/4-vuoden erä ei muuttunut koko vuoden eräksi jos summa oli alle yhden erän summan, vaan liian pienellä maksulla maksetusta lapusta tulisi avoimen saldon osalta korjauslasku ja auto tietysti ajokiellossa, mutta jos erästä vähensi tarkat 3 euroa, ei jäänyt maksamatonta verosaldoa ja maksumuistutusta ei pelkästä maksutapalisästä kuulunut
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mulla volvos ilmastointi ja pyöritettävät manuaaliset katkaisimet ja tuo vihteä ac on syttyy kyllä pakkasillakin aina kun kääntää katkaisimen huurteenpoisto asentoon, kääntää muualle vaihtas itsekseen punaiselle off valolle.
Auto asennossa mulla puhallusnopeus ja puhallustehot ovat selvästi kovemmat kuin nopeus käsin suurimmassa asennossa, suunta taas auto asennossa ohjaa pääosan tuulilasille
Lämmin tuo mun sedan ei ole cs tonnariin verrattuna, lasien kostuminen ja huurtuminen talvella on aika normiominaisuus näissä ja myös omassa ollut... Jos erillinen muovinen pohjasuoja kontissa niin voi estää ilmankierron, kokeilen omassa nyt talvella auttaako sen poisotto. Poistoaukot näissä ilmeisesti olisi sivussa takapuskurin alla.
Auto asennossa mulla puhallusnopeus ja puhallustehot ovat selvästi kovemmat kuin nopeus käsin suurimmassa asennossa, suunta taas auto asennossa ohjaa pääosan tuulilasille
Lämmin tuo mun sedan ei ole cs tonnariin verrattuna, lasien kostuminen ja huurtuminen talvella on aika normiominaisuus näissä ja myös omassa ollut... Jos erillinen muovinen pohjasuoja kontissa niin voi estää ilmankierron, kokeilen omassa nyt talvella auttaako sen poisotto. Poistoaukot näissä ilmeisesti olisi sivussa takapuskurin alla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01