ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ahaa, kun venttiilien aukioloaika on pidempi, niin puristuksia on siis vähemmän. Kansia on laskettu noin 0.5-1.0mm. Tarkalleen en osaa sanoa, kun laitoin ohjeeksi koneistamolle, että koneistaa jäähdytyskanavan syöpymän verran pois. Venttiilit on pösön 0.5mm lyhyemmät 33/39mm kovametallipakoseetillä ja ne eivät ole ainakaan syvällä kannessa, jos se hitusen puristuksiin vaikuttaa. Pitänee kuitenkin hankkia puristuspainemittari ja mitata puristukset.

Jos oikein ymmärsin, niin nyt kun puristuksia on melko vähän pitäisi ennakkoakin olla enemmän verrattuna korkeapuristeiseen koneeseen. Kun pienensin nyt säädössä suurempien kierrosten puristuksia, niin tuntuu kuin hieman huonommin toimisi. Tarkoituksena on kuitenkin tulevaisuudessa käydä rullilla säädättämässä kunhan saa vuoden parin päästä plenumilla varustetun imusarjan hitsailtua kasaan. Sain termarikoteloa siirrettyä imusarjassa jo eteenpäin ja pitäisi ensin varmistella sen tiiveys. Alumiinin hitsaus kun ei niin helppoa ole.

Tilasin Marteliukselta 36cm pitkän ovaalin muotoisen vaimentimen, jonka pitäisi juuri sopia takarenkaan taakse. Sen kun sovittelee paikalleen, niin eiköhän äänet pienene. Jos ei riittävästi, niin joustoliitosta kehiin ja joustavammat pakoputken kiinnikkeet.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

veini siekkinen kirjoitti:
Ma Loka 14, 2019 21:05
aikainen enakko johtuu siitä että pytty paine pieni.jos ei puristusta nostettu niin pienempi kun vakio 7,2 nokalla epäilen 10bar,pitäs olla vähintään 13,5 tai 14bar.
Jaahas, laakeririkko on nähtävästi tehnyt tehtävänsä, vaikka kone on vähän ajettu. Onhan siellä sylinterin seinämässä toki pykälää. Puuilon kramfors mittarilla mitattu, kaasu pohjassa ja kylmä kone.
1. 11.5bar
2. 10.2bar
3. 11.0bar
4. 7.8bar ja öljyä ruiskauttumalla pyttyyn 8.5bar

Tuskinpa nuo nelospytyn paineet käyntiä parantaa :D Tuli siis juuri varsinainen syykin hankkia 1.7 kampi ja OHC männät, mutta ei vielä ensi kesäksi.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ruiskautin enemmän öljyä tuohon nelospyttyyn ja siitä sai vielä korkeammat paineet eli selvästikin männänrenkaat ja sylinteri kulunut. Pakko tuo on korjata ensi kesäksi, kun seokset heittelee sylinterien välillä tuon takia. Osa pakoventtiileistä oli keskenään eri värisiä eli sekin kertonee eri seoksista.

Paras ratkaisu olisi 1.7 veivi ja uudet ohc männät, kun niillä saisi tarvittavia puristuksia enemmän ja sylinterit porattua lähes uutta vastaaviksi. 1.7 kampia on vaan nykyään niin vähän saatavilla, että aika toivottomalta vaikuttaa tällä hetkellä.

Männänrenkaiden vaihto nykykoneeseen on toki yksi vaihtoehto, mutta nekin maksaa nykyään ja mielellään koneistaisin sylinterin olakkeen pois. Kokemusta on 90-luvulta, kun asensin v4:ään uudet männänrenkaat, niin ei kauaa mennyt kun männästä lohkesi pala. Uusi terävä männänrengas ilmeisesti juuttui olakkeeseen. V4:ään taas ylikokomännät ovat niin tolkuttoman kalliit, ettei se ole vaihtoehto verrattuna esim. OHC mäntiin.

Varaosakoneitakin on, mutta enpä viitsi kokeilla onnea niiden kanssa, kun nekin ovat kuluneita.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Huonoimman pytyn ylin männänrengas oli laajentanut männän uraa enimmillään hieman yli 0.5mm ja renkaat tietysti kuluneet. Muuten sylinterit on mitattunakin melko lailla samanlaisia. Jemmoista löytynyt varaosamäntä on eri mallinen ja siinä on sivussa männäntapin vieressä neljä kuoppaa/reikää. Punnitsin männät kangen kanssa ilman renkaita ja kk laakerit paikallaan oli koneessa paikallaan olleiden mäntien massa 1181-1185g. Varaosamäntä 1237g eli ei sitä ainakaan tuon kangen kanssa voi laittaa. Pitänee vielä irroittaa kanget ja vertailla mäntien painoja kuinka kauas jää. Varaosamännän tapin keskireikä on ainakin 1mm pienempi eli painoero tulee osin siitä.
96 V4i -73
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Minulla on yhdet ylimääräiset 0,5 ylikoon männä ja lohko.93mm ford granadan männät myös jotka käyvät 1,7 akselin kanssa.
(1850 moottori myös mikä pitäs huoltaa mutta ei myynissä vielä)
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kiitos tarjouksesta. Ajattelin kasata ensi kesäksi tuon nykyisen koneen sylinterin pykälä jyrsittynä, hoonattuna ja uusilla renkailla. Ridge reamer saapuikin eilen ja sillä tuo sylinterin olake lähti näppärästi pois. Pidemmän aikavälin tavoite on kuitenkin hankkia 1.7 kampi tai kone, jolla saa sopivilla männillä tarvittavaa puristusta lisää. Tuo 1.5:n kasaaminen on väliaikaisjuttu, johon en kovin paljoa panosta.

Pitänee siirtyä seuraavaan varaosamoottoriin tutkimaan, josko siitä löytyisi ehjä samankaltainen mäntä kuin nuo kolme muuta. Alla olevassa kuvassa vasemmalla moottorissa paikallaan ollut mäntä ja oikealla ilmeisesti -75-76 vuosilta oleva mäntä. Männät erottaa päältäpäinkin oikeanpuolisen männän suuremmasta asenna eteenpäin -kolosta. Onko kenelläkään tietoa onko esim. -74 asennettu pääsääntöisesti tuota vasemmanpuoleista mäntää? Seuraava varaosakone olisi -74 mallia.

Kuva
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Irroitin männät kiertokangista prässillä ja punnittuna oikeanpuolimmainen mäntä reilut 30g painavampi ja tappi noin 20g painavampi. Tappia saanee kevennettyä poraamalla keskireikää isommaksi, mutta männästä 30g poistamisen voi unohtaa. 13g siis piplian mukaan maksimi painoero ja parempi olisi saada parin gramman sisään muiden painosta. Toista :saab: moottoria tutkimaan siis.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

AnttiK kirjoitti:
Ke Loka 30, 2019 08:06
Onko kenelläkään tietoa onko esim. -74 asennettu pääsääntöisesti tuota vasemmanpuoleista mäntää? Seuraava varaosakone olisi -74 mallia.
-74 varaosakoneesta löytyi tuollaiset kuvan vasemmanpuoleiset männät. Moottorinumeron perusteella jonkin verran vanhempi kone kuin tuo autossa oleva ehkä -75 kone. Männät painavat viitisen grammaa enemmän kuin oman sämpylän moottorin männät eli eiköhän nuo -74:n männät kelpaa :)

Selvisi syykin miksi vihreä 95 saappi, josta varaosakone on seisoi ainakin vuodet 1985-2000 erään talon pihalla Kemi-Tornio vanhan tien varressa. Kakkosmännästä puuttuu pala :mrgreen:
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

AnttiK kirjoitti:
Su Marras 03, 2019 19:26
Selvisi syykin miksi vihreä 95 saappi, josta varaosakone on seisoi ainakin vuodet 1985-2000 erään talon pihalla Kemi-Tornio vanhan tien varressa. Kakkosmännästä puuttuu pala :mrgreen:
Ja kakkosmännästä puuttui pala, kun tasapainoakselin ja nokka-akselin laakerit rikki. Ei ollut vaikea arvata :D Öljynpaineet siis tipahtaneet ja ajeltu vaan menemään.

Hommasin uuden Sachsin valmistaman kytkinlevyn, kun yksi kappale sattui sellaisia olemaan jäljellä eräässä suomalaisessa nettikaupassa. Erona vanhaan kytkinlevyyn on niitit, joiden takia vauhtipyörän keskustaa piti sorvata millin matalammaksi. Ilmeisesti samoja kytkinlevyjä myydään mm. skandixissa ja ruotsin klubilla.

Vauhtipyörän koneistutin Kokkolan moottorihiomossa ja voin kyllä suositella. Sähköposteihin vastattiin nopeasti ja matkahuollon kautta paketti saapui takaisin alle viikossa lähetyksestä. Hinta lähetyksineen tuli reilut 100€, johon sisältyi vauhtipyörän keskiosan sorvaus, asetelman sekä vauhtipyörän kitkapintojen sorvaus sekä vauhtipyörän kevennys noin kuuteen kiloon. Alkuperäinen vissiin noin 7.3kg

Kuva
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Käytin koneen lämpimäksi ja mittailin puristuksia uusilla männänrenkailla. 10-12bar olivat lukemat eli ei enää alle 8barin. Vielä sisäänajoa, kun tiet keväällä sulavat ja luulisin paineiden vielä tuosta tasoittuvan. Mainiota :D :saab:

Kone tuntuu käyvän melko tasaisesti ja ei ainakaan tuo hieman kevennetty vauhtipyörä tuntunut haittaavan ollenkaan liikkeellelähtöä, kun tuossa pihassa pyörittelin. Nyt sitten voisi lähettää suuttimet huollettaviksi, kun ne ei välttämättä 20v vanhoina ja pitkiä aikoja käyttämättä olleina ole parhaimmillaan. Samalla voisi noita ruiskun alumiiniosia vaikka eloksoida ja muutenkin siistiä, kun ovat vielä paljaalla alumiinilla.

Uudella kytkinlevyllä sai kytkimen perussäätöruuvia vääntää useamman kierroksen kytkinkopasta ja pistin työsylinterin alle paksun prikan. Kytkin alkoi toimimaan hyvin, kun ennen säätöä ei irroittanut ollenkaan.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Talven ratoksi hankin autotunen atecuv3 (megasquirt 2 pohjainen) moottorinohjaimen ja asennan sen saappiin MS1:n tilalle. mm. seoksen ja tyhjäkäynnin säätö on tarkempaa ja nopeampaa sekä ohjain on kunnon autoliittimellä eikä D-liittimellä kuten MS1.

Lisäksi jossain vaiheessa on tarkoituksena ottaa käyttöön ohjaimen tukema sekventiaaliruiskutus, jolla ainakin teoriassa voisi saada osakuormituksen käyntiä vieläkin tasaisemmaksi ja kulutusta pienemmäksi. Sekventiaalinen ruiskutus vaatii nokka-akselin tunnistimen ja pitänee sellainen tuohon virranjakajan tynkään askarrella, kun cologne -pohjainen V6 4.0 jenkkimoottorin vastaava tehdastekoinen tunnistin ainakin kuvissa vaikuttaa hieman erilaiselta lohkoon menevän osan osalta.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kinkkua sulatellessa tuli sekventiaalinen ruisku askarreltua toimintaan. Nyt vastaa kaasuun vieläkin herkemmin ja käynti on tasaisempaa. Nokka-akselin anturin prototyyppi vaikuttaisi pelaavan hyvin megasquirtin logien mukaan. Pitänee vielä tehdä kiekko hieman pienemmällä halkaisijalla ja tehdä jonkinmoinen kotelointi.

Kuva
96 V4i -73
Djup
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 11:55

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Djup »

Moro
Onko kokemusta FAJS45 DCOE läppärungoista ja ohjausyksiköksi esim Mega Squir. ristiimusarjaan tyyppi C/T.
Ehkä tuhon kävisi jokin muu ohjausyksikkö?SAAB ?
Ajattelin selvittää ennen Weber/FAJS vaakakaasarien hankintaa.

Työn alla olevaan kuuppaan on nyt tulossa Weber 36/36 DCD .
Ristiimusarja ehkä enemmän tuning mielessä kuin että hakisin mitään huipputehoja.
onhan CROSS FLOW manifold C/T vaan niin hyvän näköinen.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Saattaahan tuo pellin alle mahtuakin..
Kuva
96 V4i -73
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hiukan aiheeseen liittyen, niin tässä on mielenkiintoinen hanke jossa lyhennellään V6 imusarjoja ja tehdään muutakin pioneerityötä.
Vastaa Viestiin