Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Katsastukseen ja takaisinhan olisi auton saanut varattua aikaa vastaan ajaa ilman liikennekäyttöönottoakin.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja duuduu »

No ei todellakaan saa ajaa ilman liikennevakuutusta. Eikä sitäpaitsi saa edes katsastettua ilman sitä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Varatulle ajalle saa ajaa liikennekäytöstä poistetulla autolla suoraa reittiä. Nastarenkaatkin sallittu esim. Kesäkuussa. Kesärenkaat joulukuussa. Ja tämä fakta. Takaisin säilytys paikkaan tai kotiin suorinta reittiä.
Tieto löytyy ihan traficom.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Joo, kyllä auto oli rekisteröityjä ja vakuutettu! Tuli toimittua ”varmuuttta maksimoiden” ja lopputulos oli kuitenkin minulle aivan erinomainen. Olin itse kyllä epäileväinen auton todellisesta teknisestä kunnosta ja katsastus-ajatus lähti ihan siitä, että mitähän tuosta pitää oikein korjailla? Kun autolla ei ollut ajettu reiluun kymmeneen vuoteen, niin kyllä se ensiajatus oli, että jotain laittoa auto varmasti vaatii?

Kun tuo tunnettu imatralainen kirvesmies auton ensimmäisenä omistajana oli noin hienosti autoa pitänyt, niin siinä minulla on nyt haastetta, miten minä auton toisena omistajana pystyn huolehtimaan auton jatkosta? :D Odotan innolla hetkeä, että ehdin hakea auton tänne Kainuuseen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä kelpaa. :mrgreen:
Omaa -76:sen leimaamista joutunee oottaa vähä pidempään.

Riippunee vakuutusyhtiöstä mut yleensä minimimaksut on ollu sitä luokkaa et pari viikkoo ois ajellu samaan hintaan, diisselis tulee tulee tietty veron minimiveloitus nopeammin täyteen. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Talvi tekee tuloaan tänne Kainuuseen. Kävin juuri vaihtamassa ”Lappilaiseen” Ronalit nastarenkain alle ja minun puolestani talvi voisi alkaa! :D Vielä on hiukan syksyn värejä jäljellä ja yhdessä ensi räntäsateen kanssa on maisema monivärinen.

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minun projektini ovat olleet sellaisessa hiljaiselossa!? :D Tämän hiljaisen ajan kuluessa olen kyllä tehnyt varusteiden etsintää ja -hankintaa. Monenlaista tarvitsemani tavaraa on löytynyt tai löytymässä oman uskoni mukaan. :D

Nyt nimenomaan 96:sen osat ovat olleet etsinnässä ja hankinnassa? Olen löytänyt etsimäni 96:sen esitteet, minulla on tieto etuovien sisäverhoilujen ja kuskin penkkiin ehjän leijonanruskean verhoilun löytymisestä, myös etsimäni niskatyynyjen löytyminen on varmistumassa. Lisäksi olen löytänyt alkuperäiset etumaskin tuulisuojat. Minulle on löytynyt myös ehjä anturi bensatankkiin, että bensamittari saadaan ”henkiin”! Etsimäni 96:kellon saan huomenna käsiini! :D

Mutta, mutta, tänään sain sitten käteeni kaverini Eeliksen tekemät todelliset helmet! Mitä nämä ovat? :facepalm_man: :mrgreen:

Kuva

Nämä ovat vielä sen verran kesken, että nämä pitää maalata, lakata tai keltapassivoitava!

Harrastus se vaan jatkuu ja tuo mukanaan uusia haasteita!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Aluvanteiden laipat
Hienoa et projeltit.etenee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä vain, nämä ovat 96:sen jalkkis-vanteiden pultit! Näitä syntyy täällä Kainuussa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jep. onneksi jalkkikset 96:sen alla sopii yhtähyvin ku sialle otsatukka heh .

mun mielipide.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näihän se menee! Toinen tykkää, toinen ei!? Silloin menneessä ajassa Saab 96:sen esitteissä tarjottiin 96-, 95- malleihin ja Sonetteihin lisävarusteina jalkkis-vannetta saatesanoin: ”kevyt, vahva levypyörä painevalettua alumiinia”!. Silloin tällaiset olivat kova juttu! Tässä mallina vaikka tuo minun museokalu!

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

Jalkkikset on persoonalliset vanteet, joille ei oikein vastaavaa taida löytyä miltään muulta merkiltä. Vähän kuin Incat, erittäin saabistiset siis - ja taatusti jakavat mielipiteitä tehokkaasti. En minäkään niitä osaa mitenkään ihmeellisen kauniina pitää, mutta jotenkin sopivat aikakautensa Saabeihin, kuuluvat siis sijoilleen. Erinomainen valinta museokuuppaan, taitaa aika vähissä olla originellit vaihtoehdot näiden ja peltivanteiden lisäksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ne sonett mallit on paljon kauniimmat

jp aluja tarkoitan.
https://thumbs.worthpoint.com/zoom/imag ... 9b860e.jpg
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mitä nalleolut tarkoitat? Tuo linkkisi ei ainakaan minulla aukene?

Varmasti 96:seen löytynee myös muita vanteen toimittajia. Mutta silloin -60 ja -70 luvuilla 95, 96 ja Sonettiin Saab tarjosi omana lisätarvikkeina näitä jalkkiksia. Silloin alussa ne tulivat musta-väritteisenä Sonetteihin ja muihin niitä sai alumiinin värisenä ilman väritehosteita ja alussa 95 ja 96 malleihin oli värikartassa muitakin värejä. Sitten 70-luvulla julkkikset olivatkin jo 96 :sen esitteissä mustalla värillä ehoistettuina.

Vuoden 79 lopulla ja -80 malleihin tuli sitten tarjolle myös 5-reikäisiä Ronalin tykkivanteita. Myös viimeisiin malleihin tuli tarjolle erilainen peltivanne, keskikupit suurenivat ja pyörän pulttien päälle tuli pieniä mustia muovisia suojia.

Sitten Saabin ralliautoilun oli omia vanteita, mitä ralliautoilijat käyttivät! Luulisin niiden vanteiden olleen vahvempia, kun olivat rallin työvälineitä. Muistelen myös, että silloin myös alkoi tulla erilaisia Adaptereita, että päästiin irti viiden pultin kiinnityksestä. Sehän tarjosikin jo paljon monipuolisemman vannetarjonnan!

Minä nyt eksyin tässä vähän muistelemaan, jos vaikka joku näistä historian havinoista vaikka tykkäisi! :roll:

Nyt tänäpäivänä on sitten tarjolla 96:seen myös ”uusia tykkivanteita” tuolta maailmalta! Komioita nuo ovat, tässä yksi esimerkki!

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tein tänään kovan ratkaisun ja laitoin tilaukseen 96:sen ”tykkivanteet”! Olisko jollakin tiedossa osoite, mistä voisi löytää 155xR15 kokoisia valkokylki-renkaita?

Täytyy välillä pitää näitä muita kädentaitoja kunnossa! Laitoin pojalleni ja miniälleni kymmenen vuotta sitten muuraamaani takkaan uuden antiikkilaasti-pinnan. Ihan mukavaa hommaa tämäkin ja lopputuloksessa voi nautiskella kätensä töistä. :D

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin