Aamuksi oli varattuna aika Sakan yläkerrassa toimivalle autokorjaamolle rikkinäisen sumuvalon vaihtoon. Autossa oli siis ostettaessa vasemmassa sumu/päiväajovalossa linssi rikki ja päiväajovalo pimeänä, sumuvalo sen sijaan toimi. Saka tilasi valaisimen, toimitti korjaamolle ja mun tehtäväksi jäi sopia vaihtoaika ja olla oikeana aikaan paikalla.
Itse valaisimen vaihto on aika yksinkertainen homma, ei vaadi auton nostamista tai puskurin sisään menemistä. Olin harkinnut että voishan tuon vaihtaa itse, vaiva voisi olla pienempi kuin korjaamolle ajeleminen. Mutta hyvä että menin korjaamolle, koska ei mennyt taas kuin FST:llä.
Valaisinta oli aiemminkin kopeloitu, koska molempien lamppujen liittimien kannoista oli klipsit rikki. Olin olettanut, että päiväajovalo toimii ledeillä, ja uuden valaisimen mukana tulee uusi valonlähde, mutta se päiväajovalo onkin ihan hehkulamppu, eikä uudessa valaisimessa ollut uutta polttimoa. Koska polttimo oli silminnähden jotain harvinaista mallia, ei sellaista löytynyt korjaamon hyllystä. Siitä sitten korjaaja lähti naapurin Fiksukselle hakemaan uutta polttimoa, joka maksoi 20

euroa.
Uusi polttimo sisään, ja valo ei toimi edelleenkään. Pienen tutkimisen jälkeen vikakin löytyi, eli johto poikki eli irronnut siitä lampunkannasta. Siitä puhelimitse tilaukseen uusi polttimon kanta Mitsubishiltä, ja tämä tarkoittikin sitten koko puskurin sisäisen johtosarjan uusimista. Osan hinta 90 oiroa ja toimitusaika 8 päivää.
Eli uusi käynti ja hieman isommalla työmäärällä, koska vaatinee puskurin purkamista, että johtosarjan saa uusittua. Ei taas olisi heti uskonut, että pimenneen päiväajovalon korjaaminen voi mennä näin monimutkaiseksi.
Siinä kun sumari oli irti ja johdot ulkona puskurista varmistui myös se mitä olin epäillyt, eli etupuskuria on jossain vaiheessa maalattu. Vieno sävyero näkyy puskurin ja lokasuojan saumassa, mutta sellaisia sävyeroja on tietyissä väreissä jo tehtaalta tai viimeistään muutaman vuoden UV-sätelylle altistuminen voi aiheuttaa moista. Sumarin johdoissa oli kuitenkin selvä maalipöly pinnassa, eli kyllä tämä puskurin kulma tai koko puskuri on ruistkutettavana ollut. Huomasin tuon sävyeron jo autoa koeajaessa, ja tutkim melko tarkkaan konepellin alta keulan rakenteita, enkä huomannut merkkejä vaurioista tai korjauksista. Oletettavasti tuo kulma on vain kolhaistu jonnekin, ja puskuri on korjattu maalaamalla. Ja jos kolari olisi ollut kovempi, niin olisi varmasti maalattu myös lokasuoja, jolloin sävyero olisi jossain muualla kuin puskurin ja lokarin saumassa.
Nyt olisi toiveissa saada kilvet ehkä jo huomenna. Joskus on hyvä olla epäluuloinen aktiivinen kansalainen, eli jättää luottamatta käytetyn auton kauppiaaseen ihan 100 %:sti ja kysellä asioita myös sylttytehtaalta. Siispä soitin sinne verottajalle. En taaskaan tiedä kuka on mokannut, verottaja vai Saka, mutta verottajalla oli tästä autosta tiedossa vain 19.10. tehty veroilmoitus, joka on virheellisyyden vuoksi peruttu. Ei siis haettu korjausta, vaan peruttu kokonaan. Tämän vuoksi verottajall ei ole tällä hetkellä prosessissa mitään tähän autoon liittyvää, vaan käytännössä odottavat uutta veroilmoitusta.
Soitin Sakalle, mainitsin että sumarinkorjauksesta tulee vielä lisäkuluja (ei aiheuttanut kitinää myyjässä), ja että verottaja odottelee postia, eikä toisinpäin. Myyjä sanoi että verottajalta oli tämän heidän tekemänsä peruutuksen yhteydessä luvattu ohjeita siitä miten jatketaan, mutta mitään ei ole kuulunut. Sovittiin siinä sitten tämän verottajalta saamani tiedon mukaisesti että Saka tekee uuden autoveroilmoituksen vielä tänään, päätöskin saattaa tulla tänään ja sen jälkeen voi hakea kilvet. Juridisesti tilanne on se, että autoa ei tänään enää saisi siirtolapuilla ajella, koska niiden ajo-oikeus päättyy jos autoveroilmoitusta ei ole tehty viiden vuorokauden sisällä käyttöönottoilmoituksen tekemisestä. Ilmoituksen tein perjantaina, joten autoveroilmoitus olisi pitänyt tehdä eilen keskiviikkona. Mennään nyt riskillä hakemaan lapset vielä tänään päiväkodista, kun ei oikein vaihtoehtojakaan ole.
Tänään on ollut Turun seudulla ensimmäinen oikea talvikeli. Viime päivien pakkaset jäädyttivät tiet kunnolla miinukselle, joten yöllä tullut sentti-pari lunta on pysynyt ajoradoilla. Selkeää liukkautta havaittavissa, joten vähän testailin miten noilla Kumhon kitkoilla pärjää. Ihan ok pito tuntuu olevan, lähdöissähän nyt nelivedolla pärjää aina, mutta ei tuo tunnu kurveissakaan lapasesta lähtevän ja jarruissa on tehoa tallautuneella lumellakin. Toki se oikea jääkeli on vielä kokeilematta, joten tuntuman haku jatkuu. Tämän päivän kokemusten perusteella ei kuitenkaan näy tarvetta lähteä rengaskaupoille nastoja katselemaan.