Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Polttomoottorin vakava vaurio ei liittyne millään lailla ajomoottorin laakerivikaan joka varottelee kuuluvalla "sirkkelin äänellä".
Amperassa taisi olla ainakin aikoinaan öljyn vaihto kahden vuoden tai 60 tkm välein. TM kestotestiauton moottorissa männänrenkaita oli jumissa ja männät erittäin karstaiset. Kaikesta päätellen öljy kannattaisi vaihtaa vuosittain. Liekö näitä peruja sitten tuo konevikakin?
Onneksi öljy on halpaa ja suodatinkin hyvin käsillä niin omastani ainakin aion vaihtaa öljyt vuosittain.
Totta tuokin, että ladattavassa hybridissä on molempien huonot puolet. Toki myös hyvätkin. Ampera / Volt ovat kuitenki osoittautuneet tekniikaltaan varsin luotettaviksi autoiksi.
Tulihan tuossa mieleen taas yksi huono puoli, joka tosin ei meidän käytössä haittaa, ajovalot ovat melko onnettomat.
Mutta noin yleisesti ottaen ihmisillä on varmaan käsitys, että jenkkiautot ovat isoja bensasyöppöjä, huonosti tehtyjä ja huonoja ajettavia lullia. Ampera ei ole minusta mitään noista vaan oikein hyvän oloinen käyttöauto.
Amperassa taisi olla ainakin aikoinaan öljyn vaihto kahden vuoden tai 60 tkm välein. TM kestotestiauton moottorissa männänrenkaita oli jumissa ja männät erittäin karstaiset. Kaikesta päätellen öljy kannattaisi vaihtaa vuosittain. Liekö näitä peruja sitten tuo konevikakin?
Onneksi öljy on halpaa ja suodatinkin hyvin käsillä niin omastani ainakin aion vaihtaa öljyt vuosittain.
Totta tuokin, että ladattavassa hybridissä on molempien huonot puolet. Toki myös hyvätkin. Ampera / Volt ovat kuitenki osoittautuneet tekniikaltaan varsin luotettaviksi autoiksi.
Tulihan tuossa mieleen taas yksi huono puoli, joka tosin ei meidän käytössä haittaa, ajovalot ovat melko onnettomat.
Mutta noin yleisesti ottaen ihmisillä on varmaan käsitys, että jenkkiautot ovat isoja bensasyöppöjä, huonosti tehtyjä ja huonoja ajettavia lullia. Ampera ei ole minusta mitään noista vaan oikein hyvän oloinen käyttöauto.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Tuntuisi, että tuo Amperan polttomoottori pitäisi olla huolista pienin, kun se voi koko ajan toimia optimaalisella käyttöalueella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Pakko kysyä tarkentava kysymys: onko 6825 km matkalla kulunut siis yhteensä bensaa 1,6 litraa, jolloin keskikulutus sähkön päälle olisi n. 0,02 litraa sadalle, vai onko tuolla matkalla keskikulutus 1,6 litraa sadalle? Kysyn siksi, että kumpikin tulos lienee mahdollinen, mutta 1,6 litran kokonaismäärä puolelle vuodelle on jo aika saavutus.
M-Pera olisi kiinnostanut itseänikin, mutta tilat ja vetokyky ei olisi riittäneet omiin tarpeisiin. Mielellään sitä Mitsuunkin ottaisi Opelin rangen. Mitsu kyllä kuluttaa sähköä ihan eri tahtiin, koska käytettävissä olevassa akkukapasiteetissa ei ole isoa eroa, mutta sähköllä pääsee Mitsulla vain puoleen matkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Irtoisko kommenttia Outlander phev:sta? Vaikka tähän lainattuun otsikkoon?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Tuolla projektitopicissa on alkukokemuksia:
viewtopic.php?f=29&t=191302
Vai kaipasitko jotain erityistä kommenttia tähän ketjuun liittyen?
viewtopic.php?f=29&t=191302
Vai kaipasitko jotain erityistä kommenttia tähän ketjuun liittyen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Tuon vajaat 7 tkm on tosiaan ajettu käytännössä pelkällä sähköllä, eli bensaa on palanut vain tuon 1,6 l sähköjen lisäksi.AZP kirjoitti: ↑Ma Marras 04, 2019 19:20Pakko kysyä tarkentava kysymys: onko 6825 km matkalla kulunut siis yhteensä bensaa 1,6 litraa, jolloin keskikulutus sähkön päälle olisi n. 0,02 litraa sadalle, vai onko tuolla matkalla keskikulutus 1,6 litraa sadalle? Kysyn siksi, että kumpikin tulos lienee mahdollinen, mutta 1,6 litran kokonaismäärä puolelle vuodelle on jo aika saavutus.
Pistokehybridi on kyllä taloudellinen jos pystyy hyödyntämään sähköajoa täysmääräisesti tai hyvin lähelle sitä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
No eihän tuo ole enää osittaista sähköautoilua, vaan ihan rehellisesti sähköautoilua
Se 1,6 litraa varmaan haihtuu sieltä tankista 8 kk aikana
Se 1,6 litraa varmaan haihtuu sieltä tankista 8 kk aikana
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Siihen ei voi kuulua käytännössä mitään muuta kuin polttomoottorin herättelyt.
Ampera olis itseäkin kiinnostanut isosti, jos tilantarve ei olisi mitä on. Tuo ampera sähkörange on jo sellainen että selviäisi ison osan vuoden kilsoista pelkällä sähköllä.
Ampera olis itseäkin kiinnostanut isosti, jos tilantarve ei olisi mitä on. Tuo ampera sähkörange on jo sellainen että selviäisi ison osan vuoden kilsoista pelkällä sähköllä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Tuohon 1,6 litraan kuuluu 4 kertaa auton tekemä "moottorin huolto" kun moottori ei ole muuten joutunut käymään 6 vkon aikana. Näiden osuus ajotietokoneen mukaan 1,2 litraa.
Lisäksi mukana on myös yhden pakkaspäivän aikana tapahtuneet lämmöntuoton pakottamat lämmityskäynnit. 0,38 litraa.
Eli ihan varsinaisesti pelkkään bensalla ajamiseen ei olisi vieläkään ollut tarvetta.
Tankkasin täyteen kuitenkin nyt talvea varten kun kesää vasten puolestaan jätin tankkiin noin 6 litraa ettei ole turhaa painolastia haittoina.
Lisäksi mukana on myös yhden pakkaspäivän aikana tapahtuneet lämmöntuoton pakottamat lämmityskäynnit. 0,38 litraa.
Eli ihan varsinaisesti pelkkään bensalla ajamiseen ei olisi vieläkään ollut tarvetta.
Tankkasin täyteen kuitenkin nyt talvea varten kun kesää vasten puolestaan jätin tankkiin noin 6 litraa ettei ole turhaa painolastia haittoina.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Mitsun ohjekirjassa lukee, että konetta käytetään jos autoa ei ole kolmeen kuukauteen tankattu. En tiedä onko tavoitteena, ettei bensa vanhene tankkiin, enkä myöskään sitä, hörppäseekö se sitten tuosta syystä tehdyllä käynnistyksellä puoli tankkia kerralla ja käskee käymään Essolla hakemassa uutta.
No, talvea vasten varmaan ei ole ongelmana etteikö tuo tankillinen tulisi kolmen kuukauden sisään käytettyä, kun ohjelmassa on vielä yksi pidempi reissu tässä kuussa, jossa palanee vajaa tankillinen bensaa, mutta jossain kohtaa voi hyvinkin käydä niin että 45 litraa bensaa ei pala kolmen kuukauden aikana ainakaan ajeluihin. Mun ei siis kannattane tankata autoa täyteen ellei ole tiedossa sellaista ajoreissua, johon sitä bensaa oikeasti tarvitsee. Tankkailee mieluummin vaikka 20 litraa kerralla ja pitää tankin puolillaan.
No, talvea vasten varmaan ei ole ongelmana etteikö tuo tankillinen tulisi kolmen kuukauden sisään käytettyä, kun ohjelmassa on vielä yksi pidempi reissu tässä kuussa, jossa palanee vajaa tankillinen bensaa, mutta jossain kohtaa voi hyvinkin käydä niin että 45 litraa bensaa ei pala kolmen kuukauden aikana ainakaan ajeluihin. Mun ei siis kannattane tankata autoa täyteen ellei ole tiedossa sellaista ajoreissua, johon sitä bensaa oikeasti tarvitsee. Tankkailee mieluummin vaikka 20 litraa kerralla ja pitää tankin puolillaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Amperassa on 35 litran tankki.
Varmaan tankkasin ihan turhaa tankin täyteen, mutta jotenkin vain aina tottunut pitämään talvella tankkia täynnä. Tämä kostautuu sitten todennäköisesti ensi vuonna jossei talven aikana palakaan bensaa kovin paljon niin auto keksii käyttää "polttoainehuoltotilaa" ja polttaa turhaan bensaa pois. Tokihan se silloin tekee myös sähköäkin akkuun vaikkakin huonolla hyötysuhteella.
Ohjekirja kertoo seuraavaa:
Polttoainehuoltotila seuraa keskimääräistä polttoaineen ikää. Vanha polttoaine voi aiheuttaa moottoriongelmia. Jos vähäinen moottorin käyttö aiheuttaa sen, että keskimääräinen polttoaineen ikä on suurempi kuin noin 1 vuosi, polttoainehuoltotila käyttää moottoria, jotta polttoaine tulee kulutetuksi.
Tällöin moottori käy, kunnes polttoainetta lisätään niin paljon, että keskimääräinen polttoaineen ikä pienenee hyväksyttävälle tasolle.
Sallimalla sen, että polttoainehuoltotila kuluttaa enemmän vanhaa polttoainetta ja lisäämällä suuremmanmäärän tuoretta polttoainetta, auton
omistaja voi siirtää seuraavan polttoainehuoltotilatapahtuman mahdollisimman kauas tulevaisuuteen. Polttoainehuoltotilan aikana moottori
saattaa kytkeytyä päälle ja kytkeytyä pois päältä.
Varmaan tankkasin ihan turhaa tankin täyteen, mutta jotenkin vain aina tottunut pitämään talvella tankkia täynnä. Tämä kostautuu sitten todennäköisesti ensi vuonna jossei talven aikana palakaan bensaa kovin paljon niin auto keksii käyttää "polttoainehuoltotilaa" ja polttaa turhaan bensaa pois. Tokihan se silloin tekee myös sähköäkin akkuun vaikkakin huonolla hyötysuhteella.
Ohjekirja kertoo seuraavaa:
Polttoainehuoltotila seuraa keskimääräistä polttoaineen ikää. Vanha polttoaine voi aiheuttaa moottoriongelmia. Jos vähäinen moottorin käyttö aiheuttaa sen, että keskimääräinen polttoaineen ikä on suurempi kuin noin 1 vuosi, polttoainehuoltotila käyttää moottoria, jotta polttoaine tulee kulutetuksi.
Tällöin moottori käy, kunnes polttoainetta lisätään niin paljon, että keskimääräinen polttoaineen ikä pienenee hyväksyttävälle tasolle.
Sallimalla sen, että polttoainehuoltotila kuluttaa enemmän vanhaa polttoainetta ja lisäämällä suuremmanmäärän tuoretta polttoainetta, auton
omistaja voi siirtää seuraavan polttoainehuoltotilatapahtuman mahdollisimman kauas tulevaisuuteen. Polttoainehuoltotilan aikana moottori
saattaa kytkeytyä päälle ja kytkeytyä pois päältä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Voithan heittää sinne sekaan bensansäilöntäainetta. Avon tankkiin kävin sitä lorauttamassa tänään, kun sattui sopiva sauma.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Vaan eihän se tuo tyhmä auto tajuais säilöntäaineen päälle kun käyttäis sen bensan kuiten pois. No eiköhän se varmaan tuo tankki vaillu talven aikana kuitenkin melkosesti. Tai sitten tulee huono talvi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Kyllä toi polttomoottori on täsä tapauksessa pelkkää painolastii
Toi huoltotila käyttää varmaan konet sen verran ettei moottorin yläkerta oo iha kuivana ja ruostu..
Mahtaiskoha sitä ittestäki kuoriutuu pihistelijä vaiks ny miettii et kerran kuus tarttis heittää reilumpi lenkki lataamatta ennakkoon.
Toi huoltotila käyttää varmaan konet sen verran ettei moottorin yläkerta oo iha kuivana ja ruostu..
Mahtaiskoha sitä ittestäki kuoriutuu pihistelijä vaiks ny miettii et kerran kuus tarttis heittää reilumpi lenkki lataamatta ennakkoon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Auto kävi tänään 6. vuosihuollossa merkkiliikkeessä. 136262 km.
Vaihdettiin jarrunesteet, moottoriöljy ja suodatin sekä tehtiin tarkastuksia.
Vasen vetoakselin tiivisten hikoilee lievästi, takajarrut ruosteessa - pitäisi jarrutella, renkaanpaikkapullo vanhentunut. Siinäpä ne, 230,95€ kiitos. Työn osuus 109€.
Lisäksi ohjelmaan olisi kuulunut raitisilmasuodattimen ja kaukosäätimen paristojen vaihto. Vaihan ite.
Pakkaset Oulun seudulla ovat jatkuneet ja aamulla huoltoon lähtiessä oli mittarissa -19. Onneksi auto oli lämpimässä tallissa ja olin laittanut muutamaa päivää aiemmin auton keulan retkipatjan riekaleilla umpeen joten polttomoottori käynnistyi 300 metriä ennen huoltoon pääsyä. Samalla reissulla kävin parissa kaupassa ja moottori ehti käydä kolmeen eri kertaan. 38,4 km ajoa josta moottori kävi 2,5 km matkan. Bensaa väitti polttaneensa 0,63 litraa eli 1,4 l/100 km tuli kulutukseksi tuolle huoltoreissulle - järkyttäviä lukemia näin kesän päälle
Seuraavaksi kokeilen asennella TT-thermon letkulämmittimen siltä varalta, että pakkasetkin vielä tästä kiristyy ja auto joutuu seisomaan päivän pihalla.
Vaihdettiin jarrunesteet, moottoriöljy ja suodatin sekä tehtiin tarkastuksia.
Vasen vetoakselin tiivisten hikoilee lievästi, takajarrut ruosteessa - pitäisi jarrutella, renkaanpaikkapullo vanhentunut. Siinäpä ne, 230,95€ kiitos. Työn osuus 109€.
Lisäksi ohjelmaan olisi kuulunut raitisilmasuodattimen ja kaukosäätimen paristojen vaihto. Vaihan ite.
Pakkaset Oulun seudulla ovat jatkuneet ja aamulla huoltoon lähtiessä oli mittarissa -19. Onneksi auto oli lämpimässä tallissa ja olin laittanut muutamaa päivää aiemmin auton keulan retkipatjan riekaleilla umpeen joten polttomoottori käynnistyi 300 metriä ennen huoltoon pääsyä. Samalla reissulla kävin parissa kaupassa ja moottori ehti käydä kolmeen eri kertaan. 38,4 km ajoa josta moottori kävi 2,5 km matkan. Bensaa väitti polttaneensa 0,63 litraa eli 1,4 l/100 km tuli kulutukseksi tuolle huoltoreissulle - järkyttäviä lukemia näin kesän päälle
Seuraavaksi kokeilen asennella TT-thermon letkulämmittimen siltä varalta, että pakkasetkin vielä tästä kiristyy ja auto joutuu seisomaan päivän pihalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334