Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja pjv »

2.polvi kirjoitti:
To Loka 31, 2019 22:44
Superppi ja premiumien langit vaan riittää :)
Tai Finlandia/CD. Hah, sainpas vähän Saabia tähänkin topiikkiin. :)

Sanoisin että ne on välikoon lapset, jotka mahtuvat mihin vaan. Sitten kun takapenkkiläisellä alkaa 15-vuotiaana olla se 190 cm mittaa, voi taas pikkupikkuauto käydä ahtaaksi.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oonko mä sitten välikoon aikuinen, kun ikää hyvin yli 15 mutta pituutta reimasti alle 190? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Meillä kun aikuiset on 166 ja 152, eI lasten odotettu pituuskaan ole kovin korkea :mrgreen: ollaan välikokoa koko perhe 😄
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja pjv »

AZP kirjoitti:
La Marras 02, 2019 10:50
Oonko mä sitten välikoon aikuinen
En ota kantaa. :D

No en mäkään ole kuin 180 tasan, mutta nuoriso menee sellaisilla käyrillä, että ennustan kitinää takapenkkitilan riittävyydestä.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Kirahvinkuljetinta kehiin vaan sitten. :mrgreen:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Täällähän on kovat keskustelut käynnissä, mahtavaa!

Kuukausi vaihtui ja Nissanissa oli silloin pyöreästi 119730km taulussa. Tämähän tarkoittaa sitä, että helmikuun lopusta alkaen eli kahdeksassa kuukaudessa on tullut noin 8000km tauluun, tuhannen kilometriä kuukaudessa. Tähän postaukseen en erikseen laskenut, että minkä verran on säästetty polttoaineissa rahaa, mutta tieto on, ettei auto ole täysin itseään takaisin maksanut vanhaan 9-5:een etanolisaabiin verrattuna. Etanolia tuolla matkalla olisi mennyt noin 11l/100km*80*100km = 880l eli n. 850-970€. Sähköön on mennyt varovaisella arviolla alle 200€ samana aikana. Joskus tuonnempana sitten tarkempaa excelöintiä aiheesta.

Lokakuussa alkoi olemaan jälleen lämmitysaika, eli auton kulutus pompsahti heti lukemaan noin 17-18kWh/100km. Mikäpä siinä. Renkaat vaihtuivat myös nastarenkaisiin, jotka vaihtunevat pian kitkoihin, kun ovat vuonna 12 paistetut koppurat. Pitoa ei ole liikaa. Samalla tuli todettua, että seuraavassa huollossa voi laitattaa takajarrulevyt ja palat uusiksi, ellei oikein innostu ja vaihda itse.

Nyt on suuri pohdinta siitä, että ottaako talvirenkaiksi alle B-luokan vierintävastuksella olevat Hakkapeliitta R3:t (halvin näkemäni ilmoitus vanteelle laitettuna 490e) vai jotkut reippaasti halvemmat (todennäköisesti Kumhon KW31:t, jotka on hyväksi todettu toisissa autoissa). Talven vierintävastuksella ei ole mulle henkilökohtaisesti kovin suurta merkitystä, koska pitkiä matkoja tuolla ei talvella edes yritetä kabiinin lämmityksestä johtuen. Samaan tarjouspyyntöön varmaan kyselen keulille vähän lisävaloa, koska pitkät tuossa autossa ovat luokattoman huonot. Kovin kummoista ledbarria ei tarvita parantamaan näkyvyyttä, mielelläni jätän asennuksen osaavammille niin tulee mahdollisimman siistiä asennusjälkeä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Eikös noissa Nokialaisissa oo jotakuinkin markkinoiden pienin vierintävastus :?: Saabin kanssa siinä olis jonkin näköinen rahallinen merkitys jos muutaman prosentin saa nipistettyä, sähköautossa tietty jos sen 5% saa lisärangea niin sillä voinee olla rahallinen arvo joskus :mrgreen:

Hankookki on pärjännyt testeissä hyvin halvemmissa, mä tykkäsin :saab: issa goodyearin kitkoista eikä nää Contitkaan hassummilta vaikuta, toki liukkaita ei vielä oo ollu.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Joo, ainakin merkittynä nokialaisissa on B-luokka ja sitä alempaa saa hakea. TM:n testissä taas Hankookin kitkat olivat vierintävastusreferenssi, muissa sitten vertailtiin kuinka paljon enemmän on.

Olen Loimaan Autohuollon / Autosähköpiste Oy:n todennut hyväksi kumppaniksi erinäisissä huoltotoimissa (ja toisaalta sijainniltaan itselleni sopivaksi) ja käväisin eilen tiskillä juttelemassa. Ovat Vianorin kumppaniliike, eli tarjonta on pääosin Vianor-kamaa, mutta pystyvät hankkimaan melkein mitä tahansa muutakin. Sain erityyppisistä renkaista tarjouksia (myös mainitut Hakkapeliitat ja Hankookit) ja juteltiin myös LED-barin asennuksesta ja miten sen saisi Leafin nokalle mahdollisimman huomaamattomasti, pari ehdotusta sieltä tuli.

Rengasasiat mietin peruskäyttöön eli ajoprofiilia mietiskellen: vakio 15km suuntaansa reitti, talvella tuskin ajellaan montaa kertaa pidempiä matkoja ja jos ajellaan niin ei yli 75km suuntaansa. Veikkaisin mummolareissujen jäävän talviaikaan Nissanilla 0-2 kertaan. Eli renkaat hinta edellä ja toisaalta alla voi olla nastarenkaat, ne vaihtuvat sitten nopeasti kesärenkaisiin, kun kelit alkavat helliä. Riskikerrointa tässä oli nyt, kun ei ole ensinnäkään itselle mitenkään tuttu rengas ja toisaalta tätä uudempaa mallia ei ole missään juuri testailtukaan: https://vianor.fi/renkaat/henkiloauto/t ... -icepro-3/ koossa 205/55/16 94T. Yhdet GT Radialin kesärenkaat mulla on aiemmin ollut kolkin alla, niistä ei jäänyt mitään erityistä sanottavaa, ei hyvää eikä huonoa. Hintaluokassa tämän alle tarjottiin vielä Tecnica-merkkiä, josta ei löytynyt senkään vertaa tietoa. Toivottavasti näissä pito riittää sivuteitä ajellessa.

Valohommissa päädyin asteikossa "kova valoteho ja iso lamppu <---> huomaamaton asennus" tuonne jälkimmäiseen huomaamattoman asennuksen päätyyn ja keulille rekisterikilven alle tummaa eturitelikköä vasten asentuu: https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... 05-ns3822/. Lähtökohta tässä on se, että kaikki lisä vakiopitkiin on hyvästä, ja toisaalta koska asennus tulee melko alas, niin hyvälläkään lampulla ei välttämättä saavuteta parasta tulosta. Tässä oli myös hinta suht kohdallaan, toki jo muutaman kympin lisäpanoksella saa noita järeitä lamppuja, joiden asentaminen huomaamattomammaksi ei ole enää niin helppoa.

Asennukset jätin suosiolla asiantunteviin käsiin ja auto menee pajalle ensi maanantaina aamulla ja haen sen iltapäivällä pois. Ei halvin vaihtoehto tämä varmastikaan, mutta itselleni kätevin ja vähiten omaa aikaa vievä ratkaisu :)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Leafin mittari näytti aamulla -10 astetta, niin pieni välikommentti talviominaisuuksista.

Auto oli omalla sisätilalämmittimellään esilämpiämässä puolisen tuntia ennen lähtöä ja sisällä oli mukavan lämmin ja ikkunat olivat huuruista vapaat. Akun lämpötila oli kuitenkin kahdessa palkissa (toki tässä se on nyt ollut enemmän tai vähemmän koko kylmän syksyn), kesällähän tämä viuhtoo viittä palkkia. Tämä näyttää tarkoittavan käytännössä sitä, että regenerointia ei juurikaan tapahdu ja toisaalta akusta imaistaan kiihdytinpolkimen painalluksella helposti täysi teho ulos, ainakin mittariston mukaan.

Range-ennätyksiä ei tosiaan näillä keleillä ole järkevää edes miettiä, nyt tuo 80% lataus riittää hyvin edestakaiseen 15km+15km matkaan lämmityksen kanssa ja pohjille jää 3-4 palkkia akkua, jolla pääsisi ainakin 15km vielä, mutta takaisinpäin voisi olla jo ns. jännittävää.

Lämmitin vie tehoa noin 3-5kW ollessaan päällä. Sellaisen hauskan ominaisuuden tästä löysin, että kun uudemmissa Leafeissa lämppärin saa pois päältä eri napista, niin tässä se menee pois päältä, kun lämpötilaksi asettaa minimin 16 astetta, eli sisäinen viima muuttuu viileäksi. 16,5 asteella alkaakin tulemaan lämmintä ilmaa koppiin. Tämä oli hyvä löytö, koska tällä saa pidettyä pahimmassa range-anxiety-tilanteessa lasit auki 8)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike »

Minkäs tehoinen sisäinen laturi lauriolion Leafissa on?
Ilmeisesti se tehokkaampi 6,6 kW sisäinen laturi oli lisävaruste ja vakiona tuli 3,6 kW?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Juu, tämä on vm. 12 niin silloin ei vielä ollut tuota 6,6kWh laturia saatavillakaan. Eli käytännössä 16A on maksimivirta, millä lataillaan. Kotona on matkalaturin lisäksi säädettävä 16A voimavirtapistokkeesta sähköä syövä laturi, eli pystyy halutessaan latailemaan täydelläkin teholla. Itse latailen 8A virralla jatkuvasti, hyvin harvoin on kotioloissa sen kiireempi saada lisää rangea.
Viimeksi muokannut lauriolio, To Marras 07, 2019 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike »

Jep, eli ei kannata latailla enää sitäkään K-latauksella ens viikon jälkeen.

Itelleni ostin 16A laturin mikä adapterilla kiinni voimavirtarasiassa. Välillä kuiten tarvetta saada mahdollisimman nopeasti lisää rangea kun pieni akku Amperassa..
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No pitihän se itsekin kokeilla, kun kaikki muutkin siirtyy sähkölle.

Tesla P85 takaveto vuodelta 2014 tuli hankittua, kilsojakin jo 150tkm.

Kävin moista laitosta ajamassa 1-2kk sitten ja tuli sellainen olo, että sähkössähän on vaikka kuinka paljon järkeä, ja kun oli odottanut jotain heikkoa laatua sisätiloissa jne, niin eipä se tuntunut yhtään bemarille häviävän ja tämä koeajettua autoa enemmän ajettu hankintakin tuntuu kuin uudelta vielä 150tkm jälkeen.

Hankkimani autohan on aika karvalakki, ei ole lasikattoa tai ilmajousitusta, ja autopilottia ei vielä ollut tämän rullatessa linjalta ulos. Muiden asioiden kanssa voin elää, mutta olen erittäin allerginen epämukavalle alustalle, niin pelkäsin vähän miten kova tämä perusalusta on, mutta aika leppoisaa jenkkimenoa näyttäisi olevan ilman ilmajousiakin..

Voima on kyllä jotain niin käsittämätöntä ja varsinkin miten se on saatavilla per heti kun poljinta painaa.

CPO takuukin, eli tehdastakuun jatko voimassa 5kk/15tkm, eli ainakin hetken saa autoilla ilman suurempia kuluja...ja akkujen ja voimalinjan takuu jatkuu 2022 asti ilman kilometrirajoituksia.

Huomaa, että Tesla on tehnyt asioita eri tavalla kuin muut, hyvä kun sain alkuun ovet auki autosta avaimella, paljon on siis suht jännää uuden opettelua..

Huomenna sitten testaamaan pidempää matkaa ja ilmaista supercharger-latausta. Taitaa ainakin polttoaineen puolesta olla elämän halvimpia kilsoja koskaan :D
Tomppa & Saabit myyty :(
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Rommitommi kirjoitti:
Pe Marras 15, 2019 00:20
No pitihän se itsekin kokeilla, kun kaikki muutkin siirtyy sähkölle.

Tesla P85 takaveto vuodelta 2014 tuli hankittua, kilsojakin jo 150tkm.


Onnea uuden auton johdosta!

Alkaa hinnat näköjään taittumaan noissakin, alle 50ke on jo paljon tarjontaa vähän yli 100tkm ajetuissa. Vuosi sitten mentiin vielä n. 60ke:ssa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnea Teslan johdosta!

Viestiketjua odotellessa...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin