Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tekisin vain tällaisen pienen ”välikysymyksen”: Miksi tämä perinteinen auto ei kelpaa sellaisenaan? :D

Aikanaan tämä oli ihan huippupeli ja oli monen pojan unelma tällaisenaankin! Nämä 96:set ovat nyt jo historiallisia ajopelejä ja tuntuvat edelleen kiehtovan Teitä nuoria miehiä kuten meitä ikämiehiäkin. Tosin mielenkiinto taitaa olla erilaista! :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

Kyllä tuo on upea auto ihan ilman muutoksiakin, mutta tästä olisi tarkoitus tulla käyttis kunhan saan kortin, ja tuon v4 koneen kulutus ei ole mikään opiskelija ystävällinen😅
Sitten kun lompakko levenee niin vee nelkku takas.
Vai paljonkohan sais kulutuksen ruiskulla laskemaan?🤔 ???

Entäs varaosien saanti?
Viimeksi muokannut Sotasämpylä, To Marras 07, 2019 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antti tissari
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

AnttiK kirjoitti:
To Marras 07, 2019 10:15
Meniskö vaikka joku Audi 80/volkkarin 1.8 8v kone laatikkoineen. Siitä on olemassa 74hv versioita, jotka saattaisi saada kilpiinkin. Siihen sitten sisälle 1.8 korkeamman viritysasteisen version hilut.
Mahtuiskohan syyläri nokalle vielä?🤔
Antti tissari
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja ristos »

Millaista kulutusta tarkoittanet? Mielestäni 96:nen on sangen taloudellinen ja kunnossa oleva vapaakytkin sekä sen käyttö vaan lisää tuota taloudellisuutta. En usko, että 96:sta taloudellisemmaksi saa moottorityyppiä vaihtamalla?! Jos nyt noita VG-moottoreita tuohon laittaisi, luulenpa ettei auton taloudellisuus ainakaan kohenisi! Luulen muutaman kilometrin erilaisilla Saabeilla ajaneena, että Saabinkin kohdalla moottorista riippumatta taloudellisuus toteutuu huolellista ajotapaa käyttämällä! :D

Vaikka nyt tähän keskusteluun osallistunkin, niin mielestäni on hienoa, että nuoret ottavat Saabit harrastelunsa kohteeksi! Seurailen mielenkiinnolla harrastuksianne, niistä saa itsekin jotain inspiraatiota omaan harrasteluun. Toivottavasti näistä meidän ”vanhojenkin” harrastuksista jää sitten joku siemen seuraajille! :D

Tuolla Antilla oli kysymys, entäs varaosien saanti? V-nelkkuunhan saa varaosia monia reittejä pitkin, koska Fordin moottirien osia tavoittaa erinomaisesti emomerkin kaupoistakin! Maailmaan on tänään aika pieni.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Sotasämpylä kirjoitti:
To Marras 07, 2019 13:44
AnttiK kirjoitti:
To Marras 07, 2019 10:15
Meniskö vaikka joku Audi 80/volkkarin 1.8 8v kone laatikkoineen. Siitä on olemassa 74hv versioita, jotka saattaisi saada kilpiinkin. Siihen sitten sisälle 1.8 korkeamman viritysasteisen version hilut.
Mahtuiskohan syyläri nokalle vielä?🤔
Varmastikin sama homma kuin V6:n kanssa eli joutuu sijoittamaan syylärin muualle konehuoneseen tai takakonttiin.

Ruiskun kanssa kulutus on pienempi, mutta tuskinpa ikinä tulee maksamaan itseään takaisin, kun äkkiä tuohon omaankin projektiin vajaa tonni on mennyt pelkästään ruiskuhilppeisiin :D Erittäin mielenkiintoinen projekti kuitenkin tämmöiselle näprääjälle. 90-luvulla kaasarilla venttiilivikaisena kulutus oli 25L/100km, kun opiskelupaikkakunnalle ajelin kotopuolesta. Nyt vähän vähemmän.

Jos kulutuksella on iso merkitys, niin sitten joku pieni kolmisylinterinen kone nokalle tai v4 viimeisen päälle iskuun.
96 V4i -73
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kauheita kulutuslukemia? Olen ajanut silloin nuorena miehenä vuodesta 1971-1981 välin 96:sella. En kyllä muista tuollaisia lukemia kokeneeni, vaikka silloin liikkuminen taisi olla kyllä aika reipasta! Jos sitä yli kympin lukemiin pääsi, niin sitten kyllä piti yrittää jo vähän enemmän. :D Kyllä sitä sai normiajossa hyvin helposti silloin kulutuksen 7-8 litran välille.

Nyt sitten näillä harrastus-autoilla ja tässä elämänvaiheessa liikkuminen on kiireetöntä, niin lukemat ovat hyvin maltillisia hieman yli seitsemän litraa.

No, olen tietysti aina yrittänyt pitää auton oikeasti hyvissä säädöissä ja kunnossa, mikä tietysti auttaa tässä kulutuksessa. Nyt tietysti tämä harrastaminen ja liikkuminenkin on enempi vain ”muistelua ja nautiskelua”! Kivaa tämäkin. :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

Joku pikku kiisseli mylly vois olla hyvä🤔?
Antti tissari
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Niin tuo 25L/100km oli semmoinen maksimilukema, joka tuli moottorilla, jossa ventiili oli palanut. Tuo "vähän" oli enemmänkin sarkasmia, kun nyt pääsee varmastikin 7L/100km lukemiin tai jopa alle.
96 V4i -73
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

AnttiK kirjoitti:
To Marras 07, 2019 19:26
Sotasämpylä kirjoitti:
To Marras 07, 2019 13:44
AnttiK kirjoitti:
To Marras 07, 2019 10:15
Meniskö vaikka joku Audi 80/volkkarin 1.8 8v kone laatikkoineen. Siitä on olemassa 74hv versioita, jotka saattaisi saada kilpiinkin. Siihen sitten sisälle 1.8 korkeamman viritysasteisen version hilut.
Mahtuiskohan syyläri nokalle vielä?🤔
Varmastikin sama homma kuin V6:n kanssa eli joutuu sijoittamaan syylärin muualle konehuoneseen tai takakonttiin.

Ruiskun kanssa kulutus on pienempi, mutta tuskinpa ikinä tulee maksamaan itseään takaisin, kun äkkiä tuohon omaankin projektiin vajaa tonni on mennyt pelkästään ruiskuhilppeisiin :D Erittäin mielenkiintoinen projekti kuitenkin tämmöiselle näprääjälle. 90-luvulla kaasarilla venttiilivikaisena kulutus oli 25L/100km, kun opiskelupaikkakunnalle ajelin kotopuolesta. Nyt vähän vähemmän.

Jos kulutuksella on iso merkitys, niin sitten joku pieni kolmisylinterinen kone nokalle tai v4 viimeisen päälle iskuun.
Onko sulla 1piste vai 4piste ruisku???
Antti tissari
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

aika hassu ketju...jos tarkoitus on säästää, ei noissa tekniikan vaihdoissa ja ruiskuissa oo mitään itua. Harrastaminen on sitten eri asia, mut se vaatii rahaa...

vakio kuuppa vie 7 l sataselle maantiellä. sekaajossa noin 8.5 l,
jos vie enempi on rikki...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Sotasämpylä kirjoitti:
La Marras 09, 2019 19:39
Onko sulla 1piste vai 4piste ruisku???
4-piste ja suorasytkä. Jännä nähdä jos saa ensi kesäksi sylinterien puristukset tasaiseksi kuinka hyvin silloin toimii ja mihin putoaa kulutus. Jos vielä laittaisi sisimpään vetarintumppiin hammastuksen vaikka klemmarilla kiinni ja anturin, niin saisi nopeustiedon perusteella kulutuksenkin näkymään logeihin. Siinäpä lisää askarreltavaa talveksi.
96 V4i -73
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

Kuulostaa mielenkiintoiselta....laita ihmeessä kuvia kun/jos aloitat
Antti tissari
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

Laittakaa toki kuvia omista saapeista?

Onko kellään enään sämpylää käyttiksenä?
Antti tissari
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Minunkin mielipiteeni on se, että rahan säästämisellä ja tekniikanvaihdolla ei ole hirveästi tekemistä keskenään. Jos haluaa harrastaa ja kustannuksilla ei ole väliä niin silloin kyllä kannattaa lähteä tekemään. Jos haluaa säästää litran-pari bensiiniä sataa kilometriä kohti tuosta noin seitsemän litran kulutuksesta niin pieniä 2000-luvulla valmistettuja henkilöautoja saa todella edullisesti. Mutta Kuupan kulutus ja muut käyttökulut on kaikenkaikkiaan niin kohtuulliset, että kannattaa säilyttää kampe vakiona, huoltaa hyvin ja ajella tyytyväisenä.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
M Metsälä
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 17:34

Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski

Viesti Kirjoittaja M Metsälä »

Ei tästä tartte mennä kun yksi kymmenen vuotta taaksepäin :roll: Tuli innokkaasti myytyä autojani, kunnes sitten huomasin, että ainut käytössä oleva autoni onkin 96nen :facepalm_man: No siitä sitten pelonsekaisin tuntein jatkamaan arkea sillä, Hienostihan se pelasi, eikä sen kulutus minua ainakaan silloin vararikkoon vienyt..
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 käyttö auto 😄
saab96GL V4super -79 tuleva käyttis😆
Vastaa Viestiin