Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Mielestäni tosiaan kansantaloustappio ostaa Hankookeja, Triangleja yms. ja vähän pelottavaa, että alkaa kaikki rahat valua Koreaan ja Kiinaan. Ilmeisesti olen kuitenkin viimeisiä jääriä, jotka ajavat kotimaisilla pinnoitetuilla renkailla? Tai no, on NG 9-3:sessa Hakkapeliitta 8:at, kolmatta talvea alla ja "Made in Finland". Jos vuosikymmenten ajan uusiorenkaita tehnyt yritys on löytänyt toimivan kuvion ja kumiseokset, joilla tuntuu Suomen talvella hyvin pärjäävän, niin mieluusti tuen tätä ja pidän työpaikkoja Suomessa ja jos vaikka luontokin vähän säästyisi. Ilmeisesti ainakin kiinalaisissa renkaissa käytetään Euroopassa kiellettyjä materiaaleja, joiden luontoon pääsemisen seurauksia ei pidemmän päälle tiedetä. Renkaathan pitää olla hyväksyttyjä, mutta en en sitten tiedä, kuinka tarkkaan materiaalit loppujen lopuksi pystytään tutkimaan.

OG 9-3:seen alle menneet Ässärenkaan nastarenkaat perustuvat kuvioltaan Hakkapeliitta 2:seen ja noihin kuluneisiin Hakkapeliitta 8:eihin verrattuna hieman äänekkäämmät, mutta taas muuten "uutuuttaan" tuntuvat paremmilta ajaa tällä hetkellä. En sitten tiedä, miten virallisemmissa testeissä pärjäisivät merkkirenkaita vastaan. Ihan kelvottomia tuloksia tuskin tulisi, kun paljon huonommilla renkaillakin olen vuosien varrella ajanut.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja cc »

Hakkapeliitoista kannattaa kyllä varmistaa renkaasta että löytyy Made in Finland. Suomalaiset kasit luulin alle ostaneeni, keväällä kun vaihdoin renkaita niin kyljessä luki Made in Russia. No on se suunnittelu kai edelleen suomalaista työtä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero »

Ehkä valtiojohdon pitäisi välillä miettiä budjetin ruuvaaminen veroja kiristämällä -metodin sijaan sitä, miten paikallista teollisuutta saisi kannattavammaksi ja kilpailukykyisemmäksi. Ei se sattumaa ole, että bisnestä tekevä firma (kuten Nokian Renkaat) harjoittaa valmistusta edullisemmalla seudulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös edellinen hallitus sitä kovasti just yrittänyt? Ja mitäs päättäjien työnantaja eli äänestäjät siitä tykkäs?

Toki Nokian Renkaiden panostus itärajan taakse perustuu enemmän Venäjän paikallisiin rengasmarkkinoihin, kuin halpaan työvoimaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Ja nyt on ilmeisesti Nokian renkailla ongelmia kaupoissa Venäjällä, niin Suomesta vähentävät työntekijöitä, jottei tarvitsisi Venäjän tehtaita sulkea määräajaksi, mikäli oikein ymmärsin.

Hallituksen tehtävä on vaikea, ja itseäni alkaa kyllästyttää tämä Suomen politiikka siinä mielessä, että poliittinen muisti on lyhyt ja joka ikinen puolue toimii niin, että oppisitiossa ollessaan haukkuu hallituksen, mutta itse seuraavalla vaalikaudella hallitukseen päästyään ei hoida asioita sen paremmin. Tai sitten jopa tahallaan jättäytyy uudelleen oppisitioon, jos ei kanttia kestä lähteä hallitukseen. Ja ihmiset aina yleensä äänestävät seuraavissa vaaleissa sitä puoluetta, joka ei ihan juuri ole ollut vallassa. Eivätkä asiat miksikään muutu.

Sinällään kehitys on koko Euroopassa huolestuttava siihen nähden, että aasialaiset nyt hallitsevat markkinoita. Ja näkyyhän tämä osaltaan Saabin konkurssinakin ja Volvonkin omistavat nyt kiinalaiset... Tosin olisiko Saabin tehdaskin edelleen toiminnassa, jos kiinalaiset olisivat saaneet ostaa sen ajoissa. Hankookilla on Suomessa testirata nykyään, mikä selittää myös talvirenkaiden testimenestystä, mutta ei taida kuitenkaan montaa työpaikkaa suomalaisille tuoda.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulla on menossa Hankookin nastat toisessa autossa jo toinen satsi ja toisessa autossa ensimmäinen. Minulle on aivan sama vaikka tulevat Koreasta. En ala maksamaan ylihintaa jostain Nokiasta, Michelinistä, Continentalista jne. tai halvalla jotkut pinnoitetut.
Hankook pärjää vertailussa täysin ja on edullisempi....joten se on minun valintani.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 19:49
Eikös edellinen hallitus sitä kovasti just yrittänyt? Ja mitäs päättäjien työnantaja eli äänestäjät siitä tykkäs?
Joo ja ei. Tietyllä tavalla touhussa oli ajatusta, mutta sihti pielessä ja kapealla alueella - kuten lähes aina, kun politiikassa yritetään saada jotain näkyvää aikaan nopeesti. Nää sai lähinnä aikaan kikyn, joka nosti paljon pahaa verta ilmaan. Saman efektin olisi pitkällä tähtäimellä saanut nostamalla pekkaspäivien myöntörajan 37,5 viikkotyötunnista 38 viikkotyötuntiin, mutta se ei olisi ollut nopeasti näkyvää, kun olisi vaikuttanut korkeintaan uusiin työsopimuksiin, mutta sitä kautta jokainen tekijä olisi sentään allekirjoittanut paperin ihan itse. Nyt iskettiin suoraan siihen äänestävään massaan ja pedattiin demareille riemuvoitto.

Vai mitä ajattelet - paljonko edellinen hallitus teki parantaakseen logistiikan ja/tai paikallisen tuotannon kannattavuutta? Tai parantamaan investoinnin houkuttelevuutta? Ei jäänyt mulle paljoa tälläistä mieleen, voi toki olla että jotain on päässyt ohikin.
AZP kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 19:49
Toki Nokian Renkaiden panostus itärajan taakse perustuu enemmän Venäjän paikallisiin rengasmarkkinoihin, kuin halpaan työvoimaan.
Ei se pelkkä työvoima, vaan kokonaiskustannukset aina työvoimasta ja olemassaolon hinnasta logistiikkaan jne asti. Venäjällä piisaa markkinaa ja käy varsin järkeen, että sinne on investoitu tuotantokoneistoa. Mutta karua kieltään kertoo se, että renkaita kannattaa kuljettaa sieltä tänne, ihan sen toisen tehtaan naapuriin asti.


Eikä ole mikään ihme, että säästöjä haetaan Suomesta, vanhemmasta tehtaasta. Uudessa on uudemmat investoinnit ja järjestelmät, joten tehokkuus ja laatu on todennäköisesti kovemmalla tasolla, kirjanpitoarvosta puhumattakaan. Isompi markkina (Venäjä) on sikäläistä tuotantoa lähempänä ja tuotantokustannuset todennäköisesti selvästi alempia. En kehtaa haukkua päätöksiä, kun itse todennäköisesti tekisin johtoportaassa aika samoja askelia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nii-i. Yritykseksi tais jäädä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

cc kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 19:03
Hakkapeliitoista kannattaa kyllä varmistaa renkaasta että löytyy Made in Finland. Suomalaiset kasit luulin alle ostaneeni, keväällä kun vaihdoin renkaita niin kyljessä luki Made in Russia. No on se suunnittelu kai edelleen suomalaista työtä.
Kyllä, suurin osa Nokian Renkaista tehdään nykyään Venäjällä. Eräs kaverini on tekemisissä eri valmistajien nastarenkaiden kanssa, ja aina kun täytyy vierailla Nokian Renkaiden tehtaalla, niin se tietää matkaa Venäjälle. Eli se siitä kotimaisuudesta.

Nokian Renkailla on kuitenkin imago "suomalaisina renkaina". Siksi niistä pyydetään "premiumhintaa" ainakin täällä Suomessa, aivan kuten tietyt muutkin suomalaiset yritykset pyytävät tuotteistaan ja palveluistaan, vaikka ne olisikin tuotettu/valmistettu ulkomailla.
petrisa kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 20:30
Minulla on menossa Hankookin nastat toisessa autossa jo toinen satsi ja toisessa autossa ensimmäinen. Minulle on aivan sama vaikka tulevat Koreasta. En ala maksamaan ylihintaa jostain Nokiasta, Michelinistä, Continentalista jne. tai halvalla jotkut pinnoitetut.
Hankook pärjää vertailussa täysin ja on edullisempi....joten se on minun valintani.
Sama juttu minulla. NG9-5:ssa on sekä kesä- että talvirenkaat Hankookin.
Ovat saaneet hyvät arvosanat testeissä, eikä edes Hankookin nastarenkaiden muita kovempi äänekkyys häiritse, kun tietää pidon olevan kohdallaan.

Itselläni oli viime vuoden lopussa työsuhdeautona Volvo V60, jossa oli alla uusimmat 16" Hakkapeliitan nastat. Vaikka kyseessä eri auto ja rengaskoko, niin mielestäni NG9-5:ssa alla olevissa 17" Hankookeissa oli jääkelillä parempi pito kuin nokialaisissa.

Kun olin hankkimassa renkaita NG9-5:een, löysin Lahdesta firman, joka myy noita Hankookeja Suomen halvimpaan hintaan. Siksi onkin mökkireissulla tullut käytyä siellä kahteen otteeseen, ensin hankkimassa talvirenkaat ja sitten kesärenkaat.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Marras 09, 2019 08:52

petrisa kirjoitti:
Pe Marras 08, 2019 20:30
Minulla on menossa Hankookin nastat toisessa autossa jo toinen satsi ja toisessa autossa ensimmäinen. Minulle on aivan sama vaikka tulevat Koreasta. En ala maksamaan ylihintaa jostain Nokiasta, Michelinistä, Continentalista jne. tai halvalla jotkut pinnoitetut.
Hankook pärjää vertailussa täysin ja on edullisempi....joten se on minun valintani.
Sama juttu minulla. NG9-5:ssa on sekä kesä- että talvirenkaat Hankookin.
Ovat saaneet hyvät arvosanat testeissä, eikä edes Hankookin nastarenkaiden muita kovempi äänekkyys häiritse, kun tietää pidon olevan kohdallaan.

Minulla on taas molemmissa autoissa Korealaiset Nexenin kesärenkaat. Tai tarkasti ottaen tuo toinen autohan on nykyään tyttären, mutta kyllähän sen huolto ym muut ovat isän vastuulla :lol:

Aiemmin minulla oli Saabissa kesärenkaina Nokian Hakka Greenit. Olivat kyllä hyvät renkaat ja minun makuuni. Valitettavasti vain aivan ylihintaiset. Aikoinaan maksoivat yli 500 sarja, kun nyt syksyllä ostin Nexenit loppuunajettujen Nokialaisten tilalle tasan 300 sarjalta. Hinnat olivat siis alle vaihdettuna ja kokona 205/55/16.

Edelliset Saabin talvirenkaat olivat Nokian Hakka 7, ja pidin kyllä niistä. Varmaan hiljaisemmat kuin Hantuukit. Se onkin varmaan merkittävin ero. Hinta painaa valintaa näihin "Korean ihmeisiin" melun kustannuksella, kun muissa ominaisuuksissa ei häviä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pakari kirjoitti:
Su Loka 13, 2019 18:06
Mitä taas tulee renkaisiin alkavalle talvelle, niin otan kokeiluun Trianglen ice linkit tuohon NG-kolkkiin koossa 225/45/17.
Nyt en ensipuraisut tehty Triangle:n nastarenkaisiin lumella ja jäällä, niin erittäin positiivinen fiilis on jäänyt ensitestien jälkeen, eteenkin kun huomiooidaan renkaan hintaluokka. Katsotaan sisäänajon jälkeen kun täytyy rengas viedä ns. äärirajoille testaukseen että miten se sitten käyttäytyy. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Pakari kirjoitti:
La Marras 09, 2019 10:50
Pakari kirjoitti:
Su Loka 13, 2019 18:06
Mitä taas tulee renkaisiin alkavalle talvelle, niin otan kokeiluun Trianglen ice linkit tuohon NG-kolkkiin koossa 225/45/17.
Nyt en ensipuraisut tehty Triangle:n nastarenkaisiin lumella ja jäällä, niin erittäin positiivinen fiilis on jäänyt ensitestien jälkeen, eteenkin kun huomiooidaan renkaan hintaluokka. Katsotaan sisäänajon jälkeen kun täytyy rengas viedä ns. äärirajoille testaukseen että miten se sitten käyttäytyy. :mrgreen:
Hyvä tietää.

Kaveri on tosiaan töissä firmassa, joka kehittää, valmistaa ja myy nastarenkaiden nastoituskoneita eri rengasmerkeille.

Kertoi, että esim. kiinalaisen LingLongin renkaat eivät itse asiassa ole mitään rupukamaa. Tekevät kaikki testit Ivalon testiradalla ja käyttävät suomalaisia Tikka -nastoja.

Itse en vielä vielä harkinnut noiden renkaiden ostoa, koska nimi kuulostaa ovikellolta :lol:

Mutta jos myisivät noita jollain muulla nimellä, niin sitten voisi ehkä kokeillakin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Marras 09, 2019 13:00
Linglong ... nimi kuulostaa ovikellolta :lol:
Vähän samoilla linjoilla ollut, että ton nimisä renkaita en autooni laittaisi, vaikka olisi mitä superlaatua :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei saanut LingLongit kuin 18% sadasta testissä, ei taida olla parhaimmasta päästä. Tietenkin ajomäärä ja auton käyttö ratkaisee paljon, mitä renkaisiin sijoittaa. Jos ajaa paljon kelillä kuin kelillä, niin testien parhaimmatkin sais olla vielä parempia. Nokia R3 kitkat alla työ autossa ja ovat kestäneet hyvin kovaa ajoa, samoin GY kitkat ja nastarenkaat toimineet ok Saabin alla. Kitkat ei vaan toimi kunnolla, kun on tie peilijäässä. Niinkuin rengasmyyjä sanoi, ota pyyhekumi ja naula, vedä kummallakin pitkin jäätä, niin näkyy hyvin tulos mikä pitää paremmin jäällä. :?
https://www.dacktest.eu/zimni/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mä oon ite jostain syystä sen verran testiuskovainen, että hankookkia halvempaa kitkarengasta en uskaltaisi ostaa. Nastarenkaissa vois hyvin joku cordiant ym mennä, mutta ovikellot ja maapurjeet jättäisin ainakin toistaiseksi kesärengaskaupoille :mrgreen: .

Sinällään hyvä, että porukka täällä raportoi muidenkin kuin testivoittajien ominaisuuksista.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin