Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hyvä että asia hoitui kuntoon, Vesa varmasti saa auton taas kondikseen. Ei pidä kyllä aliarvostaa automattiaskin öljynvaihtojen merkitystä, vaimon -08 TTid-automaattikolkissa oli loota ihan kuutamolla vaihteenvaihdoista kun km-lukemaan 230t mennessä oli vaihdettu ainostaan kertaalleen öljyä sen 3l. Kunnollisen huuhteluvaihdon jälkeen (RedLine D6) loota on pelannut aivan täydellisesti, ei ole juurikaan eroa lähteekö nollakelissä ajamaan ilman Eberin esilämmitystä, vai "kylmiltään".
Tosin noin 30km:n lootaöljyjen huuhteluvaihtojen jälkeen loota alkoi jyristämään tosi voimakkaasti, sellaista resonoivaa jyristystä aina kun lootan olisi pitänyt kytkeä eri vaihde. Tuo ongelma jatkui noin 5km:n ajan, ja sitten poistui kokonaan. Tuon jälkeen olen vaihtanut vielä kerran lootaöljyt (eli sen 3l). Varmaan oli jotain kakkapartikkelia osunut johonkin lootan tuulettimeen tms :lol:
Juu, siis vaimon autossa on 6v-automaatti, mutta tuskin se 5v on kovin paljoa tuosta poikkeava kuitenkaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Joo, niinhän se on, että Vesa saa tämän kuntoon ennemmin tai myöhemmin ja piti liian hyvänä autona, että jättäisin itselleni varaosakäyttöön, niin saatiin neuvoteltua hyvä kompromissi. Ja samanikäinen 2.0t tulee itselle käyttöön jossain vaiheessa, ellei mitään yllättävää tapahdu.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Vesa saikin tämän niin nopeasti kuntoon, etten luopunutkaan hyvästä autosta ja päätin tämän pitää. Nyt sitten harkintaan, pitäisikö se BG-öljynvaihto tehdä. Viat hukkuivat, kun Vesa vaihtoi anturin, josta vikakoodikin alunperin tuli. Mutta ei tämä enää toimi niin hyvin kuin reilu satatuhatta sitten, kylmänä vähän vonkuu ja esim. ykköseltä kakkoselle vaihto ei mene niin huomaamattomasti. Oli vain kahta koulukuntaa, eli toinen tyrmää tuon BG-öljynvaihdon täysin. Mutta mikä nyt sitten olisi paras vaihtoehto?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikä BG-öljynvaihto?

Mitään pesuainepesua ei kannata tehdä vaan laaatikon omalla öljyllä tehtävä huuhteluöljynvaihto. Siinä ajetaan öljyä läpi vajaa kaksinkertainen määrä öljytilavuudesta. Enkä lähtisi mihinkään muuhun öljyyn kuin siihen mitä valmistaja ilmoittaa.

Mutta....jokainen tehköön niinkuin haluaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Löytyyhän täältä vielä vaihtoaski sen varalta että öljynvaihto tavalla tai toisella räjäyttää miinakentän.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Oletko Vesa tehnyt noita huuhteluöljynvaihtoja? Pro-Car Servicellä tuntuvat aina vain vaihtavan sen noin kolmanneksen öljystä, muuta vaihtoehtoja eivät ole tarjonneet.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

En huuhtele. Mielummin vaikka tiheämpään pari kertaa peräkkäin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulle tehtiin ex automaattiin täällä Oulun merkkiliikkeessä kahdesti laatikon öljynvaihto (100 km välein) nk. huuhtelulla. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että laatikon öljyä juoksutettiin laatikon oman öljypumpun avulla lauhduttimen letkusta ulos ja samalla täytettiin täyttöaukosta. Tätä tehtiin niin kauan kun ulos tuleva öljy oli uuden "väristä". Ensimmäinen vaihto tehtiin "tavalliseen" tapaan 120 tkm kohdalla. Laatikko toimi todella hyvin kun se lähti vaihtoon 315 tkm kohdalla.
En ole aivan varma oliko tämä viimeisin juoksutus tehty jollain koneella, kun ilmeisesti sellaisia nykyään on. Kuitenkaan mitään pesuja ei tehty eikä minuun autoihini tehdäkään, vain omaa laatikon öljyä.

Nykyiseen on tehty laatikon öljynvaihto kahdesti (110 tkm ja 175 tkm) kohdilla edellisten omistajien toimesta. Oletan, että niitä ei ole tehty juoksuttamalla. Nyt autolla on ajettu 200 tkm ja seuraavan vaihdon aion teetättää juoksuttamalla. Ehkä ensi kesänä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Täytyy kysyä sitä ns BG-öljynvaihtoa tekevästä firmasta, kun heillä on kone, jolla imeä öljyt pois. Jos suostuisivat tekemään niin, ettei laiteta niitä pesuaineita sinne sekaan, vaan ainoastaan uusiksi kaikki öljyt. Tuo BG-hommahan menee niin, että laittavat vanhat öljyn sekaan pesuaineen, ja sillä käyttävät autoa tietyn aikaa, sitten kaikki vanha öljy pois ja uusi tilalle. Ja menikö joku ihme aine vielä sen uuden öljynkin sekaan.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja anv »

TLinden kirjoitti:
Su Marras 10, 2019 22:21
.... sitten kaikki vanha öljy pois ja uusi tilalle. Ja menikö joku ihme aine vielä sen uuden öljynkin sekaan.
Probleema on siinä ettei sitä kaikkea vanhaa öljyä saa mitenkään pois, ei edes kierrättämällä. Täten myös sitä pesuainetta jää väistämättä vaihdon jälkeen sinne laatikkoon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Eli silloin luulisi, että noilla laitteilla, millä BG-öljynvaihdon tekevät, onnistuvat kuitenkin yli 90% vanhasta öljystä poistamaan ja sitten uutta tilalle ilman mitään aineita. Tämän luulisi olevan järkevä ratkaisu, mutta ehkä ajelen vielä vähän aikaa, kun se kolmasosa öljyistä on juuri vaihdettu elokuussa.
Vastaa Viestiin