miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Kimizzz
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Loka 31, 2019 09:18

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Kimizzz »

Hello friends,

Pitkä on aika edellisistä jutuista mutta kertokaas nyt kokemuksia tästä, kiitos.

Itsellä on Saab 9-3 1.8T vm2003 ja asia kiinnostaa. Siis 2L pienpaineturbo ja ajettuna 230tkm. Automaattiloota. Polleja pitäisi olla 150hv. Saanko enemmän riesaa kuin hyvää mieltä? Onnistuuko pelkällä ohjelmoinnilla vai ei?

Mistään en löytänyt kommentti, että pieneneekö vuosittainen 400€ vero muutoskatsastuksen jälkeen?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja tturku »

Verot ei tietenkään muutu. Muistikuva on että 1.8T taitaa tehot pysyä about samoina etanolillakin ellei vaihda suuttimia softauksen yhteydessä. Viisaammat voi korjata kos jälkimmäinen meni pieleen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Pikkasen nousee teho etanolillakin ja bensalla pääsee 200hp pintaan. Onnistuu pelkällä ohjelmoinnilla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kimizzz kirjoitti:
To Loka 31, 2019 09:25
Itsellä on Saab 9-3 1.8T vm2003 ja asia kiinnostaa. Siis 2L pienpaineturbo ja ajettuna 230tkm. Automaattiloota. Polleja pitäisi olla 150hv. Saanko enemmän riesaa kuin hyvää mieltä? Onnistuuko pelkällä ohjelmoinnilla vai ei?
suorsa kirjoitti:
To Loka 31, 2019 19:59
Pikkasen nousee teho etanolillakin ja bensalla pääsee 200hp pintaan. Onnistuu pelkällä ohjelmoinnilla.
Ei onnistu pelkällä ohjelmoinnilla. Ionisaatiomoduuli IDM pitää vaihtaa kun kyseessä on vm.2003-2005 NG9-3 mallinen auto.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tekno
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 17:43

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Tekno »

moni vertaa etanolin hintaa e10:n hintaan. On totta että silloin ei säästä kuin todella vähän jos ollenkaan. Mutta ainakin meilläpäin 9-5:n ohjepolttoaine on vähintään 98okt, ja 98E on keskimäärin jonkun 0,1e/l kalliimpaa kuin 95e10. Tällä hetkellä 1.60-1.70 välillä. Etanoli taas 1.129e/l...
Tenho Ruohoranta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Silloin kun vielä ajettiin bensalla, tankattiin kesällä 98E ja talvella 95E. Ainakin tuo aiempi manuaalifemma vei vähemmän korkeaoktaanista matka-ajossa ja tehojakin oli ainakin korvien välissä mitattuna enemmän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Miksi? Siksi

-Ympäristöystävällisempää,alentaa hiilidioksidipäästöjä about 80%

-Korkeampi puristuskestävyys ( viri koneiden rakentajille plussaa esim:Turboahdettujen kilpa autojen puristusuhteet ovat olleet aina korkeita kilpapolttoaineiden takia(Kallista 2.70e/litra). Korkean puristussuhteen ansiosta turbomoottorin alakierrosalueen vääntömomentti kasvaa.

-Jäähdyttävä vaikutus (palamisprosessi) jopa 200 astetta alemmat pakolämmöt,hyvästi vesi/metanoli ruiskutus

-Jätteestä hyötykäyttöön
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja mikan »

Itse otin alun perin etanolisoftan aeroon puhtaasti mielenkiinnosta. Tietysti lisääntyvä vääntö kiinnosti ja siksi laitettiin samalla 4 barin säädin, jotta vakiosuuttimilla tavara riittäisi. Toki automaattiloota aiheutti pientä malttia softaa ettei ihan kaikkea kannata ottaa irti.
Myöhemmin vaihtui 3” downpipe ja 2,5” rosteriputki kahdella pöntöllä. Varsinkin DP toi ”herkkyyttä” moottoriin.

Nyt kun olen ajanut etanolilla 130 000 km, niin aika paljon on vähemmän tullut CO2-päästöjä maailmaan. Hyvillä mielin voi todeta, että bensaa palaa sadalla kilometrillä alle kaksi litraa. :-)

Maantieajossa kuluttaa noin 10 ja moottoritiellä noin 11. Jos on pelkkää kaupunkiajoa, niin menee jopa 17 litraa satasella. Aamulla katsoin, että etanoli oli 1,07 ja 98 maksoi 1,57. S-bonuksen kautta tuosta lähtee vielä 5 senttiä pois per litra, joten bensa on lähes 50% kalliimpaa.

Moottori pysyy puhtaampana, eikä ole pelkoa nakutuksesta. Huono puoli on ollut ongelmat polttoainepumppujen kanssa. Nyt näyttää siltä, että alkuperäinen Walbro kestääkin parhaiten, vaikka ei ole edes etanolille tarkoitettu.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Itselläni etanoli muutos oli kohtuu pettymys... Joutuu pohjaa pesemään ja öljyt vaihtamaan tiheämmin tietysti ne tulpat myös... Nämäkin asiat vaikuttavat "ekologisuuteen" joka on yksi musta aukko itsessäänkin että jos pistetään maksamaan enemmän siitä että voi tehdä niin sanotun palveluksen mailmalle niin joku on pielessä. :facepalm_man:
Kaupunki/lyhyt ajossa kulutus nousee ihan pilviin...
Rahallinen hyöty on nolla jopa miinuksen puolella.
Saisi valtio tiputtaa hinnan 50-70centtiä per litra niin sitten voidaan puhua asiasta... Tästä lähtien vaan ysikasia tankkiin. :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

No femmassahan ( siis T7 koneissa yleensä) ei ole kuin yksi oikea öljynvaihtoväli, 10tkm , ajeli sitten pensalla tai viinalla.

Kone pysyy puhtaampana. Lahes terrorismivapaata polttoainetta, kotimaista sellaista.

Jos tulppien vaihto vi***aa niin kannattaa etsiä jostain ebäyn syövereistä mahdollisimman halvalla ngk iridium tulpat, niillä kyllä
pystyy triplaamaan tulppienvaihtovälin, hinta voi olla nelinkertainen tai sitten ei, en ole aikoihin seurannut, mistä moiset halvimmalla
vois saada.

Joku öpohjanpuhdistus nyt menee autoharrastuksen piikkiin, ja ainakin T7 koneisen Saapin omistajan täytyy kyllä ainakin osittain semmonen
jo olla. Jos ei vielä oo , niin semmonen siitä tulee :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja mikan »

Olen Fakiirin kanssa samaa mieltä. Öljyt olen aina vaihtanut 10 tkm välein (olen ajanut samalla Aerolla 300 tkm). Suosittelen kaikille T7-moottoreille öljypohjan / sihdin puhdistamista ennen kuin moottori korkkaa riippumatta millä polttoaineella ajaa.
Tulpat (halvat ngk:t) on tullut vaihdettua samalla sen enempää miettimättä onko se tarpeellista. Tästä olisikin hyvä kuulla jotain faktaa kuinka paljon voi samoilla tulpilla ajaa ilman ongelmia.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

No jos nyt on sellainen tilanne, että haluaa autoilua ajatella joko ekologisena ja/tai taloudellisena muotona liikua polttoaineen laadun tai kulutuksen suhteen, niin kyllähän fakta on se, että ysifemman ratissa ollessaan on muutama juttu jo lähtökohtaisesti mennyt ketuiksi. :D

Saappipappi mainitsi, että etanolilla "Joutuu pohjaa pesemään tiheämmin", niin no, ei JOUDU, mutta koneen elinkaaren kannalta se on vain hyvin hyvin hyvin suositeltavaa ajaessa viinalla. Bensiinillä ajaessahan se on ainoastaan hyvin hyvin suositeltavaa..

Itse persoonakohtaisesti pidän etanolin tuomasta voimasta varsinkin alemmilla kierroksilla niin paljon, etten juurikaan enään viitsi 98:lla edes ajella.
Polttoaineen kulutus tai ennaltaehkäisevät huollot eivät ole myöskään minulle sellaisia kriteereitä, että niiden vuoksi rupeisin valintoja tekemään.

Autoilu itsessään on jo sellainen kulu, että pari euroa/100km ja +1kpl öljykannu/vuosi ei totuutta vie suuntaan eikä toiseen.
Olen jo kauan aikaa sitten tehnyt päätöksen siitä, että kun en enään Saabilla voi ajaa (taloudellisten syiden vuoksi), siirryn polkupyöräilijäksi.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saappipappi kirjoitti:
Ti Marras 12, 2019 13:33
... jos pistetään maksamaan enemmän siitä että voi tehdä niin sanotun palveluksen mailmalle niin joku on pielessä. :facepalm_man:
Minkälainen palvelus se sellainen on, missä ei joudu itse näkemään vaivaa tai maksamaan jotain?
Saappipappi kirjoitti:
Ti Marras 12, 2019 13:33
Saisi valtio tiputtaa hinnan 50-70centtiä per litra niin sitten voidaan puhua asiasta...
Etanolia myy suomessa yksityiset yhtiöt. Valtio ei siis päätä mitä hintaa tavarasta pumpulla pyydetään, korkeintaan verotuksella määrittää osittain sitä vähimmäishintaa, jolla myynti on vielä kannattavaa. Vaikkanetanolilta poistrttaisiin kaikki verot, niin vähittäishinta ei putoaisi 50-70 senttiä. Saattaisi olla ettei putoaisi yhtään, koska hinta nytkin kilpailee kohtalaisesti bensan kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Jokainen päättää itse millä ajaa... Toin vain oman kantani esiin.
Kiitos vaan vinkeistä 👍
Jos voisin laittaisin tähän meemin missä on se äijä Game of Thronesista jolla on turkis päällä ja miekka kädessä, kirjoittaisin siihen ettei talvi on tulossa, aika laittaa bensaa tankkiin. 😂
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...

Viesti Kirjoittaja Termos »

mikan kirjoitti:
Ti Marras 12, 2019 15:09
Tulpat (halvat ngk:t) on tullut vaihdettua samalla sen enempää miettimättä onko se tarpeellista. Tästä olisikin hyvä kuulla jotain faktaa kuinka paljon voi samoilla tulpilla ajaa ilman ongelmia.

t. Mika
Tämä nyt ei ole faktaa, mutta omakohtaista kokemusta. Pari kertaa kun olen NGK BCPR7ES-11 -tulpilla ajellut ainoastaan etanolilla tuollaiset 13-15 tuhatta, niin alkoi Aero hyytymään lappu lattiassa. Nakuja kertyi laskuriin hurja määrä, mutta uudet tulpat korjasi tilanteen. Ihan vakiohan tuo Aero ei ole (etanolilla 285hv/450Nm), ehkä vakio ei olisi noin ronkeli tulppien kunnon suhteen.

Muistelen kuitenkin, että nuo ~15 tkm ajetut tulpat oireili jo sydäntalven jäisillä teillä häiritsevästi :lol:

Mitä tuohon öljypohjan putsaukseen tulee, niin mielestäni auton käyttöhistoria vaikuttaa siihen oleellisesti. Meidän Aerosta sitä ei ole koskaan putsattu, kilometrejä mittarissa kohta 270 tuhatta.
Olen ottanut tietoisen riskin, koska autolla on ajettu ainoastaan 60 tkm valmistajan huolto-ohjelmalla. Siitä eteenpäin öljyt on vaihdettu "kympin välein", etanoli on vaihtunut polttoaineeksi 100 tkm merkkipaalun kieppeillä ja vähän sen jälkeen auto tulikin meidän pihaan.

Aina on meilläkin öljyt vaihdettu kympin välein, nelisen vuotta moottoriin on plupsauteltu Teboil Diamond Diesel 5W-40 -öljyä.
En taas lainaa viestejä tuohon öljytyypin valintaan, kiinnostuneet laittavat foorumin hakuun sanan "dispersantteja" :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin