Saab 900i 2,1-92 käynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
matiasleivo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 15:19

Saab 900i 2,1-92 käynti

Viesti Kirjoittaja matiasleivo »

Mikähän on vikana kun nopeasti painaa kaasua, moottori ensin "rykäsee" ja sitten vasta kierrokset lisääntyvät? Tätä ei ilmene normaalisti/hitaalla kaasun painalluksella. Tavanonaiset huolto-osat on uusittu, tulpat, sytytysjohdot, virranjakajankansi ja pyöriä. Juuri katsastetussa autossa on katsastajan mukaan erinomaiset pakokaasuarvot.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Veikataan alkuksi helppoa: ilmavuotoja imusarjasta.

Eli kaikki imusarjan letkut ja tiivisteholkit kannattaa katsoa läpi ja ainakin ne holkit uusia jokatapauksessa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Veikataanpa toista helppoa: virranjakajan alipainesäädin. Tosin jo mainittu alipainevuoto jossakin voi varmaan vaikuttaa siihen, ettei säädin toimi kunnolla vaikka olisikin ehjä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei huono arvaus, mutta alipainesäädintä ei ole enää LH 2.4.2 ruiskussa (2.1i koneissa on kaikissa tuo ruisku).
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
matiasleivo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 15:19

Saab 900i 2,1-92 käynti

Viesti Kirjoittaja matiasleivo »

Juu, eipä ole tuota alipainesäädintä! Letkut näytäisivät olevan kunnossa, mutta yksi uusi havainto on loytynyt. Sytytys heittää ajoituslapulla mitattuna 2 astetta, mutta miten se tässä mallissa säädetään? Jakajaa kääntämällä ei tapahdu mitään. Sehän tässä onkin hauskaa kun autossa ei tunnu olevan muuten mitään vikaa kuin se rykäsy nopealla kaasun painalluksella ja ainoastaan tyhjäkäynniltä kaasuttaessa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vieläkö näissä on tuota keskipako säädintä..?
Tai sitten virranjakajan akselilla on välystä ( heittoa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jakajassa ei ole keskipako- eikä alipainesäädintä.
Jakaja on mallia "pelkät kuoret".

Sen sijaan toi pieni klappi voisi aiheuttaa ton muutaman asteen heiton.

Tarkistan illalla kotoa, mutta mielestäni sytkää ei paljon säädellä. Taitaa asentoauturi hoidella senkin puuhan.

Katso vielä ne 4 tiivisteholkkia imusarjasta

Pystytkö mittaamaan bensanpaineet / tarkistamaan pa-paineen säätimen.

Millä kierrosluvulla mittasit sytkän?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

B212 imumoottori: ennakko 14 astetta EYKK @850 rpm.


Onko tietoa sytytysvahvistimen kunnosta? Sehän ei ole kallis osa. Kannattaa pitää muutenkin varaosana mukana.

Jos ostat motonetistä niin tarkkana, sieltä on myyty viimeaikoina ilmeisesti vääriäkin. Bosch:n numeron pitää tietysti täsmätä.


Entä oletko tarkistanut / puhdistanut AIC-venttiilin? Jos kerran vikaa on vain tyhjäkäynniltä kaasutettaessa ei ole mahdottomuus että vika olis siinäkin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1611
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2237
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No niin:

EZK-järjestelmä säätää sytytyksen ajoituksen ohjausyksikön navalta 16 saatavien sytytyspulssien perusteella. Moottorin käynnistyessä ennakko on 5 astetta. Kierrosluvusta riippuva säätö alkaa @700 rpm ja muuttuu ohjausyksikön muistiin ohjelmoitujen asetusarvojen mukaisesti.(jaottimessa ei ole alipaine eikä keskipakosäätöä).

Pääteaste muokkaa ja vahvistaa ohjausyksiköltä saamansa sytytyspulssit. Puolan ensiöpiirin pulssin katketessa syntyy toisiokäämissä suurjännitepulssi, joka ohjataan siis virranjakajalle ja siltä sytytystulpalle.

Jos sytytys siis ei ole kohdillaan, niin jakajaa kääntelemällä se menee vielä enemmän pieleen. (katalysaattori vaarassa).
Sytytyspääte kannattaa ehkä vaihtaa ja samalla sytytysjohdot (nehän jo taisit vaihtaakkin). Suosittelen taas niitä bougicordeja.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei muuten taida olla tuota sytytyspääteastettakaan tuossa?
tai ei ainakaan omassa i16 2,0 ole, on vaan boschin iso laatikko siinä paikassa kun apc turbossa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14878
tuossa on ilmeisesti painittu saman ongelman kanssa, ja itselläkin sama, tosin aika lievänä eikä aina.

milläs bensalla muuten ajelet?
mulla ainaki vaikutti sytytykseen 3-4 astetta myöhäisemmälle jos oli 95 tankissa. pini vaellus oli myös ennakossa tyhjäkäynnillä...
Viimeksi muokannut mikkoimp, Ti Maalis 08, 2005 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllä löytyy sytytyspääteaste 2.0:sta ja 2.1:stä. Se on kiinni vasemman pyöräkotelon etuosassa. EZK-boksi on kiinni "toisella puolella" samaa lokaria. (niinkuin sanoit samassa paikassa missä olis turboissa APC).

Katsoppa tarkkaan, saattaa se hiilisäiliö olla vähän edessä.

Minä muuten ajelen 98:lla. Sillä voi tosiaan olla vaikutusta. Ainakin hinnalla ei ole eroa, 98:a kuluu vähemmän.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tarkistan sitten huomenna uudestaan tuon sytytyspääte asian omastani. ainakaan se ei ollut siinä missä yleensä on saabeissa ollut, muualle en niin hirveesti katsellut....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

mikkoimp kirjoitti:tarkistan sitten huomenna uudestaan tuon sytytyspääte asian omastani. ainakaan se ei ollut siinä missä yleensä on saabeissa ollut, muualle en niin hirveesti katsellut....
Juu minäkin aikoinaan etsin omastani enkä meinannut löytää.
Se on vähän jemmassa.

Esim. ysikympissä se oli hyvin tarjolla siinä tulipellin päällä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuossa turbossa se sytkäpääte on niin hyvin näkyvissä niin ajattelin että kai se boschin boksi sitten hoitaa kaiken enkä etsinyt enempää...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
matiasleivo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 15:19

Saab 900i 2,1-92 käynti

Viesti Kirjoittaja matiasleivo »

Kiitos monipuolisista vastauksista! Täytyy nyt ainakin puhdistaa se tyhjäkäyntiventtiili. Mikä on sytytyksenvahvistin ja missä se sijaitsee?
Vastaa Viestiin