Led valot

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
peleppa
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2019 10:15

Led valot

Viesti Kirjoittaja peleppa »

Mistähän johtuu kun vaihdoin H7 normipolttimon tilalle led polttimon niin jää tasaisin väliajoin vilkkumaan kun auto sammutettu ja virta-avain myös pois.Auto 9-3 ,farkku-06.?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja SS »

Tekee polttimoiden testausta jonkin aikaa sammutuksen jälkeen, hehkulankapolttimo ei ehdi vilahtamaan mutta ledi kyllä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Koska et voi LED-polttimoita laittaa kyseiseen autoon. Väyläohjattu sähköjärjestelmä, led-eissä ei käytännössä minkäänlaista vastusta, niin pienikin virta vilkauttaa valoja. Vaihda suosiolla pois.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
peleppa
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2019 10:15

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja peleppa »

Ok.kiitos tiedoista👍
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

SS kirjoitti:
Ma Marras 25, 2019 21:48
Tekee polttimoiden testausta jonkin aikaa sammutuksen jälkeen, hehkulankapolttimo ei ehdi vilahtamaan mutta ledi kyllä.
Ei vaan polttimoiden jäähdytystä sammutuksen jälkeen.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joskus mittasin tuon "pulssin" ja se oli muistaakseni amplitudiltaan normaali auto sammutettuna eli akun lepojännite. Kestoltaan useamman millisekunnin luokkaa. Tämä riittää, jotta LED poltin välähtää.

Kunnon helppoa ratkaisua tuon estämiseksi ei oikein ole. Toki sen saa, mutta menee jo siihen sarjaan, että onko järkevää alkaa tekemään sellaiset omat "viritykset". Parempi tosiaan, kun ei laita LEDjä ollenkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Vilkutteluun auttaa kun uskottelee Techillä valojen ohjaukselle, että autossa on xenonit.

Ketjun aloittajalle kysymys ihan yleisestä mielenkiinnosta: Millaiset LED-polttimot ja oliko niiden valokuvio mistään kotoisin?
9-3 SC 2.0t -07
hapankaali
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Heinä 13, 2019 00:57

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

Jatkanpa tähän ketjuun. -08 9-3 sedanin peruutusvalot ovat onnettoman himmeät etenkin näin pimeällä sateisella kesä... talvisäällä. Löytyykö täältä tietoa, pystyisikö noiden tilalle vaihtamaan LEDit ilman suurempia ongelmia, vai meneekö yhtälailla kikkailuksi?
Saab 9-3 Aero 2.8T XWD 2008
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

hapankaali kirjoitti:
Ma Joulu 23, 2019 00:42
Jatkanpa tähän ketjuun. -08 9-3 sedanin peruutusvalot ovat onnettoman himmeät etenkin näin pimeällä sateisella kesä... talvisäällä. Löytyykö täältä tietoa, pystyisikö noiden tilalle vaihtamaan LEDit ilman suurempia ongelmia, vai meneekö yhtälailla kikkailuksi?
Kyllä niitä LED:jä löytyy lähes kaikkiin polttimomalleihin. Sikäli ei siis ongelmaa. Kunhan vain muistaa ostaa nk. CAN-väylä yhteensopivan välttääkseen viallisen polttimon ilmoituksilta. Käsittääkseni myös peruutusvalo kuuluu tähän piiriin.

Ongelman muodostaa melko varmasti peruutusvalon jatkuva välähtely. Näissä Saabeissa kun annetaan polttimolle nopeaa sähköpulssia jatkuvasti tietyssä tahdissa vaikka valo ei palaisikaan. LED on niin nopea reagoimaan, että se ehtii välähtää.
Täällä on joskus väitetty, että tuo pulssi on jäähdytyspulssi hehkupolttimolle, mutta minä uskaltaisin väittää sillä olevan muutakin tarkoitusta.

Tämä pulssihan tulee polttimolle vaikka sitä ei vielä olisi edes käytetty koko ajon aikana. Itse olen ajatellut, että tällä täyttä jännitettä vastaavalla pulssilla pystytään luotettavasti testaamaan onko poltin ehjä ja etenkin oikean tehoinen. Hehkun langan resistanssia ja tehoarvoa ei saada kunnolla selvitettyä täysin kylmänä, joten sille annetaan nopeasti kunnolla "jerkkua". Mittaamalla vaikka yleismittarilla resistanssia polttimoista ei oikeaa käytön aikaista resistanssia saa selville. Yleismittari mittaa vain n. 1,5V jännitteellä, joten lanka ei lämpiä ja sen resistanssi on "liian alhainen" kylmänä. Selviää vain onko lanka poikki vai ei. Antamalla juuri sopivan kestoinen 12V jännitepulssi kuormitusta saadaan jo selville, mutta lanka ei ehdi alkaa tuottamaan valoa.

Nimittäin tämä Saabin järjestelmä on todella herkkä tunnistamaan poltin. Joskus voi jopa toimiva poltin saada "tuomion" viasta ja ilmoitus katoaa vain vaihtamalla poltin uuteen. Itselleni kävi viime talvena näin takasumuvalon kanssa. Tämä pulssi tosin samalla hivenen esilämmittää poltinta ennen mahdollista käyttöä ja vastaavasti tietenkin sitten käytön jälkeen jäähdyttelee.

En ole täysin varma miten peruutusvalon hehkun kanssa tässä Saabissa asian laita on, mutta uskoisin sen olevan juuri yllä kuvatulla tavalla. Syystä, että oikeastaan kaikki hehkut mukaanlukien peräkärry, mikäli se on kyydissä, saavat osanssa tästä pulssista.
Asian voi testata kokeilemalla LED polttimolla niin sittenpähän saa varmistuksen, mutta tuohon valovälähtelyyn kannattaa jo valmiiksi varautua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja automies »

Itse olen suunnitellut samaa. Oman NG avon peruutusvalot on ihan onnettomat tuikut. Olen lueskellut pariltakin foorumilta löytyvät jutut aiheesta.

Toimiva ratkaisu voisi olla laittaa perus rele lamppujen ohjaukseen. Sekä releen ohjauskäämi että kärkien taakse tuleva LED -polttimo kytketään peruutusvalolle tulevaan johtoon. Kun laitat vaihteen pakille eli peruutusvalon johtoon tulee jännite, rele vetää ja kärjet kytkevät sähkön polttimolle asti. Pakki pois, rele päästää ja LED sammuu. Silloin kun lastuaivo itsekseen lähettelee impulssejaan, releen käämi on niin hidas, ettei se reagoi ja LED ei vilku.

En ole ehtinyt itse rakentelemaan ja todentamaan, että ratkaisu todella toimii.

Ratkaisu on myös vähän työläs rakentaa, koska sekoitamatta valojen ohjausta jokaiselle polttimolle (tarkkaan ottaen jokaiselle RECiltä tulevalle eri ohjauslinjalle) pitää rakentaa oma rele.

Sellainen varoituksen sana, että ainakin WISsin kytkentäkaavion perusteella kaikille takavaloille tuleva sähkö on yhden 30 A sulakkeen takana. Sulake on sijoitettu ennen RECiä. Näin ollen, jos yhdenkin lampun "plus johto" menee oikosulkuun (esim koskettaa auton runkoon), niin siitä menee läpi tuo 30 A ennen kuin paukku napsahtaa. Veikkaan, että REC sulaa ennen kuin sulake napsahtaa. Ja REC on tunnetusti kallis osa vaihtaa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yllä oleva relekytentä pitäsi olla ihan toimiva, mutta....

Nyt ei ole oikeaa kuormitusta vastaa kuormaa, joten tulee tukku vikailmoituksia viallisista polttimoista. Releen käämi ei siis vastaa lähellekään hehkun langan resistanssia. Releen lisäksi pitäsi sen käämin rinnalle kytkeä "huijausvastus". Siellä peräkontissa olisi sitten läjä tehovastuksia lämpiämässä.

Lisäksi ongelman tuottaa takaparkki/jarruvalo. Poltin on 21W ja sitä ajetaan parkki päällä 12V PWM-jännitteellä pulssihteella 25%. Näin ollen se vastaa 5W poltinta. Jarrupolttimona kytketään PWM pois ja tulee jatkuva 12V. Tästä tulee hiukan lisää ongelmaa. Saabin takavaloissahan on molemmilla puolilla 2 kpl 21W polttimoita, jotka kaikki toimivat tuplaparkkeina. Sitten molemmilta puolilta ylimmät toimivat jarrupolttimoina tarvittaessa. Mikäli nämä valot aikoo toteuttaa LEDien ja releen avulla, niin melkoinen kytkentä tulee, jotta saa toimimaan oikein.

Tämähän koskee kokonaisuudessaan vain sedania, joissa hehkut. Malleissa, joissa parkit ja jarrut jo valmiiksi LED portaalla, niin asia menee hiukan toisin. Näissä ne valot, mitkä hehkuilla, homma pitäisi onnistua, kunhan muistaa tämän lisävastuksen lisäämään oikea kuormitus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

RECiin ois tietty joka tapauksessa hyvä lisätä sulake.

Mites ylimääräinen ledvalo puskurin alle?
Jos sen kytkee releen kautta niin mahtaako tulla herjaa?

Omaan avoon oli ajatus kytkee pakkivaloon langaton peruutuskamera, mahtaako onnistuu?

Kamera tulis kilventaustaan ja pakkivalothan on avossa takaluukussa niin johdotus olisi sinänsä helppo...

Mut jos vaarana on herja niin taidan kameran laittaa dusteriin kun siinä ei moisii hienouksii ole ja hommata avoon tutkan..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
Ma Joulu 23, 2019 16:14
RECiin ois tietty joka tapauksessa hyvä lisätä sulake.

Mites ylimääräinen ledvalo puskurin alle?
Jos sen kytkee releen kautta niin mahtaako tulla herjaa?

Omaan avoon oli ajatus kytkee pakkivaloon langaton peruutuskamera, mahtaako onnistuu?

Kamera tulis kilventaustaan ja pakkivalothan on avossa takaluukussa niin johdotus olisi sinänsä helppo...

Mut jos vaarana on herja niin taidan kameran laittaa dusteriin kun siinä ei moisii hienouksii ole ja hommata avoon tutkan..
Ei tuossa silloin mitään ongelmaa ole lisäpakkivalon kanssa, kun sen kytkee releen kautta. Alkuperäinen poltin on paikallaan ja vastaa silloin oikeanlaista kuormaa eikä releen käämi siinä 21W polttimon rinnalla vaikuta mitään kokonaisuuteen.
Myös peruutustutka tai -kamera toimii. Ainakin tutkan voi kytkeä suoraan polttimon rinnalle. Minä olen näin tehnyt kolmeen autoon (2xSaab ng9-3 ja 1xVectra C). Luultavasti kamerakin toimii siinä rinnalla samoin. Mikäli kamera ottaa liikaa virtaa voi sille ohjauksen ottaa releen kautta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

tetammi kirjoitti:
Ma Joulu 23, 2019 16:14
Kamera tulis kilventaustaan
Itsellä on tämä projekti ns. työn alla. Jos et kameraa ole vielä laittanut, niin ainakin Briteistä löytyy merkkikohtainen kilven valon tilalle tuleva kamera.

Lähtökohtaisesti olen menossa langattomalla av-lähetin/vastaanotinparilla. Vastaanottopää on sähköjen osalta selvä. Lähetyspäähän tarvisi vielä virransyöttö keksiä. Trailer modulen peruutusvalon karva tuntuisi loogisimmalta, mutta en ole vielä keksinyt asiallista tapaa ryövätä sähköjä siltä. Toisaalta mietin, tarviiko tuo vielä erillisen releen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Led valot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niihin trailermodulin piuhoihin ei tule sähköä ellei ole kärry perässä tai vähintään yhdessä piuhassa oikea poltin kiinni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin