Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuolla aiemmin sanoit että öljyä menee litra per 250km. Ihan jumissa olevilla öljyrenkailla kolkin kone vei noin litran 2000km:llä. Pahin öljynkulutus on koettu väljällä turbolla. Sitä menee silloin raakana ahtoputkeen. Ottaisin sinuna ahtoputken vielä irti ic:n vasemmasta päästä. Entä jos turbo on kuitenkin syyllinen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

Voisihan tuon kerran vielä tarkistaa.. just in case. Öljyä palaa todella paljon.
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Juzze »

En koko ketjua nyt lukenu, enkä muista aiempia viestejä enään, mutta entisenä opelistina tulee väkisinki mieleen venttiilinvarren kumet. Onko ne näissä niin lujia ettei tarvi miettiä niitä, vai onko ne jotenki muuten suljettu pois ajatuksista?
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Venttiilivarren kumit on näissä ihmeellisen hyvät tehtaan jäljiltä ainakin oman kokemukseni perusteella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Venttiilinvarrenkumien kautta ei liene ihan tuommoisia määriä vuoda, toki tuovat oman lisänsä soppaan. Pienistä puroista jne. Omassa saabissa, -99 ja ajettu oli sen 300tkm remontin aikaan venojen kumet oli aivan korput. Ero uusiin oli kuin yöllä ja päivällä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

Laitoin pyttyihin 1dl grillinputsausainetta ja annoin valua 24h, päälle dieseliä 1dl. Ei mitään vaikutusta mihinkään. Tuntuu kuin vettä laittas pyttyihin, yhtä huono vaikutus.

Koppa lähtee auki tuota pikaa joulukiireiden jälkeen.
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

Laitoin 12% natriumhydroksidi nestettä (0.5dl) per pytty höystettynä 50% NAOH liuoksella 0.2dl per pytty.

Eka satsi tuli pytyistä 3 ja 4 läpi 2.5hssa. 1 ja 2 pytty vielä ”täynnä”. Lisäsin pyttyihin 3 ja 4 0.5dl ja pyttyihin 1 ja 2 loraus.

Meni läpi nopeammin kuin oletin. Asetoni ATF mikstuura valui liki 12h.

Odottelua 24h ja katsotaan onko mäntiä ollenkaan vai ei. Samalla tuli raivattua hieman tilaa että saa kantta alkaa irroittamaan Joulun jälkeen.

Aika extreme kokeilua.
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

Tähän päivitys : oli litkut reilu 2pvää pytyissä. Meni totaalisen jumiin pytyt 1 ja 2. Lähti irti kuitenkin. Kävi hetken kolmella ja kahdesta pytystä hävisi suurin osa puristuksista. Aikani touhuten alkoi puristuksia löytyä ja lähti käyntiinkin normaalisti.

Nyt ajettu 200km.

Lopputulos : savuttaa kylmänä hetken. Erotuksena se että enää ei ole pytyt märkinä kokoajan vaan ovat kosteat. Selkeä ero edellisiin liotuksiin. Ennen oli selkeä kalvo pyttyjen päällä oli kone kuinka kuuma tahansa. Vaikka ajoi putken punaiseksi - pytyt oli märät/selkeä öljykalvo pinnassa.

Tulpat ei karstaannu juurikaan eikä enää tule ”misfireä”/nykimistä tasakaasulla.

Pitää uusia käsittely.. hulluako, kyllä. Mutta kun on leikkiin lähdetty niin mennään loppuun asti. Vara alakerta hommattu jos menee kaikki ihan pieleen.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Hullua joo :D no näihin saa patoja (tai varaosa-autoja) halvalla, niin ihan sama :mrgreen: Mielenkiinnolla odotan mihin tämä päättyy.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

Uudet aineet sisällä.

1dl 12% NaOH ja 1dl 50% NaOH. Lohkiksessa 5h. Yön jälkeen pytty #1 liki kuiva, muissa tavaraa. Dieseliä 2dl pyttyyn ja lohkikseen. Samalla pyttyjen liikuttelua ylös alas. Ei jumissa, liikkuu kevyesti.

Tätä jumppaa jatketaan ainakin viikko. Eka NaOH sen jälkeen dieseliä. Ja sama uusiksi.

Tottahan se on että kansi pois ja renkaat vaihtoon - problem solved. Sen olen huomannut että noi muut liuottimet mitä olen kokeillut on aivan ”turhia”, ainakin minulle.

Tuleepahan katsottua missä se raja menee ennen kuin kaikki hajoaa. Autolla on arvoa 0 - eikä missään muussa käytössä. Sama se on kokeilla tappiin asti.

Onko kukaan kokeillut 90% NaOH? (Rakeina) + vettä päälle. Kemiallinen reaktio nostaa lämmön hetkessä 90C.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Minulla on kokemus 8v Opelin ohc koneesta joka imaisi öljyä 1l/800km. Ongelmana oli karstoittuneet männänrenkaat, mutta lisäksi venttiilin ohjurit oli niin väljät, että öljy pakeni myös sitä kautta. Suurin osa öljystä meni 4. sylinterin kautta ja antoi vikakoodia sytytyskatkoksia sylinterissä neljä. Tehtiin kansiremontti, ja rengastettiin kone, niin moottorista tuli kuin uusi. Yksi Gsi 8v söi tonnilla sen litran ja siihen vaihdettiin ainoastaan männänrenkaat ja tuli kuntoon. Juuri tuli vastaan Nissan Primera joka hukkasi 1-2 litraa n.200km matkalla, mutta siitä löytyi reikä öljypohjasta :lol: .

Ei välttämättä tule kuntoon rengastuksella, vaan voi tarvita kansiremppaa myös, mutta hauska näitä kokeiluita on ollut lukea.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

Juu - ei tulis mieleenkään kokeilla näitä aineita jos tuo kikkare olisi käyttöauto.Nyt kun auton arvo on nolla ja ei missään ajossa, ihan sama :)

Btw, paras aine ö-pohjan fiksaukseen on JBWeldin epoksi. Testattu - toimii.
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

Tähän pieni update..

Oli männän päällä 3 päivää nesteet, jos olisi ollut 4 - ei olisi mäntiä. Aika tiukkaa tavaraa tuo NaOH. Kolmantena päivänä oli pakko ottaa tavarat pois koska selkeästi harmaata liuosta havaittavissa pyttyjen päällä. Not good! n. 1litran verran meni ainetta. 12% NaOH ja 50% NaOH sekoitusta.
Auto oli koko ajan lohkolämmityksessä. Siis kolme päivää putkeen.

Imurilla pois ylimääräiset ja loput paineella alakertaan/öljypohjaan. Tai ainakin yritin saada.
Tulokset : Pytty nro #1 totaalisen jumissa, piti laittaa öljyä pyttyyn ja koittaa nitkuttaa liikkeelle. Lähtihän se pikku hiljaa. Toista tuntia piti startilla pyörittää että sai ylimääräiset aineet pois. Oli todella tiukassa. Piti välillä käydä kaupassa ostamassa laturi koska akku kuoli.

Arvatkaa lähtikö käyntiin? No ei - ei todellakaan. Ei toivoakaan. Ei edes lupaa. Totaalisen kuollut. Game over.
Reilut 2 päivää sai taikoa pyttyihin eloa että alkoi edes lupaamaan. Tulpat kastui moneen kertaan, vissiin jäi NaOH tippoja noihin niin syövytti tulpat. Nekin piti vaihtaa uudet.

Kun vihdoin sain käyntiin, kävi kolmella tai kahdella ja sammui.. useasti. Tänään sain ajettua ensimmäiset 50km. Ja töitä on tehty joka päivä tuon kanssa että saisi käyntiin. Joo, olen kuullut naputusta joka suunnalta että hullu se on :)

Oliko tässä järkeä/tuloksia?

No, oli:

Huohotus loppui liki kokonaan. Käy tasaisesti. Savutusta tekee käynnistyksessä hetken - ja thäts it. Moneen kertaan tänään ajellut ja katsellut taustapeiliin, on se pakko uskoa - ei savuta kuten aikaisemmin teki. Ei tuo kokonaan savuton tai hajuton ole mutta vaati siis liki koko auton totaalisen kuoleman ennen kuin lähti rokkaamaan, edes siedettävällä tasolla.

Jos olisi käyttöauto, en olisi tätä natrium hydroksidia kokeillut. Nyt ei ollut väliä vaikka menisi rikki. Aika killeri aine. Ja saa todella varovainen olla.
Jospa tällä kestäisi nyt kevääseen ja sitten kopsauttaa männän irti.

Enempää en liottele, tätä on tullut tehtyä nyt 2kk liki putkeen. Ja eka aine mikä auttoi oikeasti oli tuo NaOH liuos.

Tässä lista kokeilluista aineista :

Diesel
Jarruneste
ATF + asetoni
ATF + xyleeni
Kent One Shot
CRC GDI Valve Cleaner
WD 40 (monta eri mallia)
Xado Antikoks + diesel
Grillinputsaus aine + diesel
NaOH 12% lios + 50% liuos yhdistelmä = tämä toimi.

Näiden lisäksi olen vaihdellut öljyjä ainakin 8 kertaa, en muista. Nyt koneessa 5W40. Eri öljyjäkin on kokeiltu; 5W40, 10W40, 20W50
Viimeksi muokannut maruotz, La Joulu 28, 2019 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä on varmasti tullut sähköistä toimintaa. Nyt kun hapot on kerran pytyssä olleet, niin ihan varmasti alumiini on epäjalompana alkanut syöpyä, kun varmasti tapahtuu galvaanista korroosiota.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
maruotz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 07, 2019 14:23

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja maruotz »

On tullut joo männän liukenemista. Tästä syystä tuli kiire ottaa tavarat pois.
Kun tuon aineen laittoi männän päälle ja korvan liki tulpan reikää niin kuului selkeä "porina" "sihinä". Osakseen varmaan auttoi reagointia se että laitoin dieseliä päälle + oli kone kokoajan "kuuma". (lohkis)

Toinen syy ottaa kiireesti aineet pois pytystä oli nämä nyt päällä olevat pakkaset. Tuo 50% NaOH liuos on aika tönäkkää (liki kivikova muovipullo) ja jos se pyttyyn jää, mitä lienee saa aikaiseksi.

Ote VNK julkaisusta : "Väkevät alkalihydroksidit (esim. natriumhydroksidi) saattavat synnyttää alumiinin, sinkin ja galvanoidun metallin kanssa vetyä ja trikloorietyleenin kanssa räjähtävää diklooriasetyleenikaasua"

Miettikää tarkkaan ennen kuin/jos kokeilette itse.
Vastaa Viestiin