Hei
Mistä se sytytyksen ajoitusmerkki pitää oikein katsoa?
Kytkimen muovikopassahan on ylimmällä kohdalla pyöreä reikä joka näyttääs olevan paikka jollekin laitteelle, ja
sitten se isompi aukko siitä vähän vasemmalle(edestä katsottuna), jossa on lovi reunassa.
Mulla on käsillä kaksikin käsikirjaa , Alfamerin ja Haynesin ruotsinkielinen, eikä kumpaakaan niistä anna täyttä varmuutta tähän.
Näyttää siltä että isompi aukko olisi se oikea kohta, mutta mihin se pyöreä reikä sitten käytetään/on käytetty?
Jos siihen tulee jonkinlainen merkkikorjaamoiden erikoislaite, on asteluvut oltavat useita asteita sivulle kotinikkareille annetuista?
Ja itse asteluvut eroavat hieman näiden kirjojen välillä:
Alfamer: OHC 1982=>> 20°/2000rpm
Haynes : B201 =>>1981 18°/2000rpm
B202 =>> 1986 14°/850rpm
En ole varma mikä on ero 201:n ja 202:n välillä, ehkä jälkimmäisellä on katalysaattori?
Joka tapauksessa autoni on 1985 B201 , joten ennakko pitää siis mitata 2000 rpm:llä.
Ehkä ero ei silti käytännössä ole kovin suuri, nouseehan ennakko kierroksien myötä.
Sytytyksen ajoitus
Re: Sytytyksen ajoitus
Isommasta lovesta ajoitetaan, tästä oli aiemmin internetissä havainnollinen kuva, mutta sitä ei löydy enää. Oisko se puristussuhde se mikä tuohon ennakkoon vaikuttaa 8v ja 16v koneiden välillä.
20 astetta valitsisin noista ja jos ei oo kaveria painamaan kierroksia niin tyhjäkäynnillä 16 astetta.
20 astetta valitsisin noista ja jos ei oo kaveria painamaan kierroksia niin tyhjäkäynnillä 16 astetta.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Sytytyksen ajoitus
Ja mahdollinen virranjakajan alipaineletku irroitettuna
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sytytyksen ajoitus
Tosiaan ohjekirjat kehoittavat pyörittämään moottorin kampiakselia ajoitusmerkkien löytämiseksi. Helppoa kai irtomoottorille, mutta miten autossa? Joissakin laitteissa on kytkinkotelossa reikä, josta voi kiertää vauhtipyörää ruuvimeisselilla hammaskehän hampaista, olisikohan sellaisesta reiästä kyse?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23976
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Sytytyksen ajoitus
kyl sen helposti näkyviin saa vaihdepääl tönimällä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Sytytyksen ajoitus
Itse ajattelin autotallissa nostaa toisen etupyörän ilmaan ja pyörittää sitä, mutta tönimällä minäkin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Sytytyksen ajoitus
Pyöreä reikä kotelossa on TSI-laitetta varten, se katsoo ajoituksen vaihtipyörän kyljessä olevasta tapista.
Muovikotelo peittää starttikehän hampaat. TSI-laitteen pyöreä reikä tai asteikkomerkkien ajoituslampulla kurkkimiseen tarkoitettu rako eivät sovellu moottorin pyörittämiseen.
Ei tuon parempaa kuvaa nyt löytynyt:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age26.html
TSI-selostusta löytyy Etsillä. Mm:
viewtopic.php?f=11&t=43031
Muovikotelo peittää starttikehän hampaat. TSI-laitteen pyöreä reikä tai asteikkomerkkien ajoituslampulla kurkkimiseen tarkoitettu rako eivät sovellu moottorin pyörittämiseen.
Ei tuon parempaa kuvaa nyt löytynyt:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age26.html
TSI-selostusta löytyy Etsillä. Mm:
viewtopic.php?f=11&t=43031
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00