Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
automies
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tupsula

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja automies »

Mulla on NG avo käytössä ympäri vuoden käyttöharrasteena. Sen vuoksi käytin autoni Herrasella suojauksessa. Ei ole sitä luksusta, että saisi auton talliin puhumattakaan kolmannesta autosta (Saabismista parantuneen rouvan Volvon lisäksi). Tämä oli ainoa tapa saada avoauto ja tarkoitus on ajaa ja nauttia sillä niin pitkään kuin Luoja suo. 8)

Töissä on (kun ajoissa ehtii) lämmin autohalli, jossa auto aikuisten oikeasti kuivaa. Siellä on myös hyvä käsinpesupalvelu. Ei ilmainen, mutta ei hinnalla pilattukaan.

Kotipihassa käytän Tokmannilta ostamaani ei-halvinta puolipeitettä, jolla saa katon vyötärilinjaa ja takaluukkua myöten suojaan. Käytän sitä ympäri vuoden, säiden mukaan. Laitan sen sateella ajon jälkeen myös märän katon päälle vähentämään katon vesikuormaa. Se on kevyt ja sateen jälkeen katto pääsee kuivumaan sen allakin, kun vähänkään tuulee. Kesällä se suojaa myös linnuilta, joilla tuntuu olevan joku fetissi paskoa just siihen rättikatolle. :evil:

Suunnitteilla on tehdä oma tukevampi kangaspeite katolle, mutta se nyt on vielä työn alla.

Kattoon olen laittanut/laitattanut vettä hylkivän käsittelyn, mikä on ihan ehdoton vaikka ajelisi vain palmujen alla.

Talviajossa NG avo on huoleton siinä missä katollinenkin. Toki olen ajotavaltanikin sellainen, etten roiku edelläajavan /Cssä keräämässä kaikkea kuraa autooni. Asiallisella turvavälillä ajaessa katto säästyy aika hyvin suolakuralta. Siinä tosin on se tunnettu haittapuoli, että joku audi tai bemari yrittää aina oikealta ohi, kun luulevat ajavansa nopeammin hengittämällä edelläajavan niskaan. Olen koittanut ymmärtää, että järki on katoava luonnonvara.

Pienenä luksuksena laitoin lohko- ja sisälämppärin lisäksi akkulaturin. Eli aina kun lämmittää autoa, myös akku latautuu. Voin lämpimästi suositella, vaikka laturin hinnassa onkin suolainen kate.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Muita: MB 300E -99, Opel Signum -07, Pontiac Transport, Chevrolet Astro, MB 200 -84, Honda Accord -87, Ford Capri II -74, Opel Kadett -73

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Katon alla tätä en pääse säilyttämään, mutta onhan mulla lämmin talli jonne sen saa säännöllisesti kuivumaan pesujen yhteydessä.
Puolipeite voisi olla ehkä kätevä....
Lohkolämppäri ja sisäpistoke tähän kyllä tulee, osat on jo ostettu ja tilattu, ilman niitä ei autoile talvisin pirukaan. Lisäksi kun kotona ja töissä pistoke niin mikäs sen mukavampaa.

Sen katon käsittelen heti kun saan vain aineet, nekin on tilattu jo ja ruosteensuojauksen suhteen on tarkoitu tehdä perusteellinen suojaus, sen tosin ehdin tekemään varmaan vasta myöhemmin.'

Eihän nämä ole kovcakattoisia kummosempia talvella :lol: kovaa ajoa vaan
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

aero
-
Viestit: 6406
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla on kanssa rättikatto ympärivuotisena käyttöautona ja kotioloissa ulkoruokinnassa, konttorille ajellessa (yleensä pari kertaa viikossa) pääsee halliin. Tosin saksalainen, kun ei sopivaa NG9-3:sta osunut kohdalle ostaessa, mutta kangasavo kuitenkin. Kankaassa on nanokylläste, jonka puunausalan ammattilaisena toimiva kaveri on sinne upottanut, käsitelty ekan kerran vuosi takaperin ja toisen kerran nyt syksyllä ja kyllähän se kangas hienosti vettä hylkii.

Tärkeintä kangasavonkin kanssa minusta on, että sillä autolla ihan oikeasti ajaa, jolloin lämmitys ja ilmanvaihto huolehtii kuivumisesta sisäpuolelta - tietenkään viikkojen seisominen lumikuorma rätin päällä ei ole hyvä idea.

Jaa niin, yksi iso plussa, jota ei tullut edes ajateltua ennen tuon ostoa: rättikattoautossa ei kumise. Sisätila ei yksinkertaisesti voi kumista, koska rättikatto ei vaan voi kaikua kuten peltilevy tekee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6085
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ke Joulu 18, 2019 22:05
Jaa niin, yksi iso plussa, jota ei tullut edes ajateltua ennen tuon ostoa: rättikattoautossa ei kumise. Sisätila ei yksinkertaisesti voi kumista, koska rättikatto ei vaan voi kaikua kuten peltilevy tekee.
Menee taas vahvasti offtopicin tai p*sk*nj*uh*nn*n puolelle, mutta...

Yhden hauskan asian olen rättikattoisessa huomannut, mitä kovakattoisessa ei ilmene: kun ajat jonkun sillan alta, niin yläpuolelta kuuluu melko huomattava kohina :) Ei tuo häiritse kun siihen on tottunut, mutta ei tuollaista ole ikinä kokenut kovakattoisella.

Helsingin Katajanokalla on ainakin pari rättikattoista Mersua ympärivuotisessa ajossa. Toinen on ollut lähellä Viking Linen terminaalia.
Pohjois-Helsingissä on avokupla ympärivuotisessa ajossa, ja Turussa käydessäni keskustassa tuli vastaan rättikattoinen Audi A4, jota ajoi joku perheenäiti, joka ilmeisesti kuskasi lastaan jonnekin päin.

Rättikattoisia Saabeja näkee liikenteessä vähemmän, mutta muutama viikko sitten näin Kehä III:lla Koivuhaan kohdalla harmaan NG9-3:n.
Katsastustoimiston mukaan noita rättikattoisia NG9-3:ia olisi Suomessa 30 kpl, vai olikohan se sitten noita NG9-3CV 1.9TiD:tä, en muista enää tarkkaan? :roll:

Eli kyllä noita rättikattoisia autoja näyttää olevan ajossa näin talvellakin jonkin verran.

Toinen asia on sitten kovakattoiset cabrioletit, kuten esim. Volvo C70, jollainen lankomiehellä on.
Sen design ei vain oikein iskenyt, sillä varsinkin kojelauta näyttää aika "pökkelöltä" Saabiin verrattuna :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Onnea hienosta joululahjasta, itsekin katselin tuota taannoin ja olin jo lähdössä hakemaan kun kunto kuvissa ja hinta näyttivät hyvältä.

Laitoin sitten kuitenkin rahat fillariin, ja avon hankinta siirtyy kevääseen tai ensi syksyyn.

Ärsyttää vain kun noita on paljon diiselillä, automaatin _ehkä_ voisin hyväksyä mutta dieseliä en koskaan :lol:

Mutta odotan mielenkiinnolla tätä projektia :!:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

lentäväsaabisti kirjoitti:
To Joulu 19, 2019 07:54
Onnea hienosta joululahjasta, itsekin katselin tuota taannoin ja olin jo lähdössä hakemaan kun kunto kuvissa ja hinta näyttivät hyvältä.

Laitoin sitten kuitenkin rahat fillariin, ja avon hankinta siirtyy kevääseen tai ensi syksyyn.

Ärsyttää vain kun noita on paljon diiselillä, automaatin _ehkä_ voisin hyväksyä mutta dieseliä en koskaan :lol:

Mutta odotan mielenkiinnolla tätä projektia :!:
Kiitoksia :D

Saman ilmiön huomasin itsekin, että näitä uusikeulaisia ng9-3 mahtuu tusinaan 13 dieseliä. Bensa/BioPower mallit ovat todella harvassa, loppukesän ja syksyn /alkutalven aikana löysin vain muutaman kappaleen bensakoneella olevaa myynnissä ja niistäkin 99% oli hintaluokassa 15 000 euroa ja yli.
Siksi tähän tilaisuuteen tartuin, myöhemmin selvää kannattiko...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Just sain tietää että cabbe saapuu Sipooseen maanantaina 23.12 aamupäivällä :D tuleepa olemaan jännä aaton aatto tiedossa
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

aero
-
Viestit: 6406
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja aero »

Käske vaimon ajaa auto talliin ja laittaa huppu päälle, että saat avata paketin vasta aattona.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4749
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja Risto »

Hae siirtotarrat jo perjantaina ennen klo 16, käyttämäsi katsastuskonttori on jouluviikon kiinni. :wink:

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Perjantai meni vatsataudin kourissa joten suosikki asemalta en tarra lappuja saanut. Mutta selvitin että maanantaina saan tarralaput Keravan katsastus asemalta he on auki 8-15.
Jännitys tiivistyy, enään kaksi yötä kunnes cabbe on kotona..
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

repa
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja repa »

Kyllä se on avon haaskaamista pitää sitä ympärivuotisessa käytössä, sillä tunnettu tosiasiahan että se eteläsuomen suolapaskatalvi tuhoaa autot, joka paikka on ruosteessa ja alumiiniosat hapettuvat pilalle.
Lämpötila sahaa nollan molemmin puolin ja sataa jotakin lähes päivittäin ja on märkää, kosteus 100%.
Ja avo on parhaimmillaan juuri kesällä kun saa ajaa katto auki, muuten se ei juuri erotu massasta.
Mutta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee, tämä oli vain minun mielipiteeni.
Ajoin og900 cabbella vajaa kymmenen vuotta, että jonkinlainen kokemus on katottomastakin.
#2260
og900T16Aero mr

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6085
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

repa kirjoitti:
La Joulu 21, 2019 20:00
Kyllä se on avon haaskaamista pitää sitä ympärivuotisessa käytössä, sillä tunnettu tosiasiahan että se eteläsuomen suolapaskatalvi tuhoaa autot, joka paikka on ruosteessa ja alumiiniosat hapettuvat pilalle.
Lämpötila sahaa nollan molemmin puolin ja sataa jotakin lähes päivittäin ja on märkää, kosteus 100%.
Ja avo on parhaimmillaan juuri kesällä kun saa ajaa katto auki, muuten se ei juuri erotu massasta.
Mutta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee, tämä oli vain minun mielipiteeni.
Ajoin og900 cabbella vajaa kymmenen vuotta, että jonkinlainen kokemus on katottomastakin.
OG900/NG900/OG9-3:n ruostesuojaus saattoi olla vähän erilaista tasoa kuin NG9-3:n.

Siinähän nuo avot menevät kuin 9-3SS/SC.

Tässä muuten 1.8t manuaali myynnissä:

https://www.autoscout24.com/offers/saab ... roid-share
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

repa
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja repa »

Niin kuin kirjoitin, se suolapaska kyllä iskee kaikkiin autoihin, merkistä ja mallista riippumatta.
Luullaan että kun alusta on suojattu muovilla, että se on ruostevapaa ja siihen ei hapan iske.
Mutta jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi, joten kiitos ja näkemiin.
#2260
og900T16Aero mr

aero
-
Viestit: 6406
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä, suola syö avoa siinä missä umpikoppaistakin, ei rättikatto ole siinä mitenkään poikkeus. Ajamalla sillä avolla talvellakin lähinnä säästää yhden auton, kun ei tartte itselle ostaa sitä umpikorista työmatkahiipijää.

Toisaalta, jos ei ole asiallista sisäsäilytystilaa, on parempi että autolla myös ajetaan sen sijaan että se seisoisi hajoamassa - ei välttämättä päivittäiskäytössä, mutta esim. pressutallissa talvehtiva avo (tai muu auto) olisi ihan hyvä ottaa pakkaskeleillä kotvaksi ajoon, että ilma vaihtuu ja paikat vertyy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2833
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9³ 1.8t Cabriolet My09

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mielenkiintoista seurata kun näitä avoja on alkanut näin paljon tulla foorumilaisille, meillekin tuli avo ng9-3 tässä syksyllä :)
Tarkoituksena ihan käyttö/kakkosauton rooli, tämän talven tosin viettää lämpimässä tallissa koska edellinen auto vielä käytössä.
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11
Saab 9-5 2.3t Wagon MY99

Vastaa Viestiin