99:n äänistä...
99:n äänistä...
Terves..
Oon ihmetellyt mitä ääntä tulee oikeen etupyörän suunnasta kun ajaa tietyllä nopeudella ja ohjaa oikealle.. Rengas ei ota kiinni lokasuojiin ja oon ihmetelly mistä se kova humina tulee. Jarrupalat oon vaihtanu jo viime syksynä..niistä se ei johdu..
Onko kellään vastaavaa tapahtunut, tai olisko antaa neuvoja?
Oon ihmetellyt mitä ääntä tulee oikeen etupyörän suunnasta kun ajaa tietyllä nopeudella ja ohjaa oikealle.. Rengas ei ota kiinni lokasuojiin ja oon ihmetelly mistä se kova humina tulee. Jarrupalat oon vaihtanu jo viime syksynä..niistä se ei johdu..
Onko kellään vastaavaa tapahtunut, tai olisko antaa neuvoja?
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
Aina väääähän parannetaan...
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4044
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
99:n outoihin ääniin liittyen, ihmettelin tänään mikä ihmeen läpätys kuuluu omasta autostani: fläp fläp fläp....sitten huomasin että nopeusmittarin neula tärisi samassa tahdissa. hurjaa ääntä pitää vaijeri, tarttiskohan rasvata?!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
luulisin jo että tarvis vaihtaa..lucaf kirjoitti:99:n outoihin ääniin liittyen, ihmettelin tänään mikä ihmeen läpätys kuuluu omasta autostani: fläp fläp fläp....sitten huomasin että nopeusmittarin neula tärisi samassa tahdissa. hurjaa ääntä pitää vaijeri, tarttiskohan rasvata?!
joku säie sielä kai läpsyttelee..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kävin tallilla ravistelemassa pyörää ja väljyyttähän siinä ilmeni, eli laakeri on kulunut.. toisella puolella taitaa olla sama vika..Jope kirjoitti:Yksi ääni laakerin puolesta täälläkin.Jaska 99 kirjoitti:Ääni on sellanen hurrrruuruuuuhurrr tietyillä nopeuksilla.. Saattaapa se sitten johtua laakereista..
Aika outo homma siinä mielessä että autolla on ajettu vasta 226 000 km..
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
Aina väääähän parannetaan...
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
"Kiitos neuvoista.. mitähän ne laakerit eteen maksaa?? ja onko vaikeeta vaihtaa..?"
1. napamutteri näkyviin (jos pellivanteilla, helppo homma), 32mm hylsyllä ja jatkovarrella napamutteri auki (kone käynnissä, kässäri päällä, ja kaveri painamaan jarrua) muista myös se lukitus siinä mutterin kyljessä
2. auto ylös ja kunnon pukit alle
3. ala- ja yläpallojen kiinnitykset tukivarsiin irti ja pultit pois
4. vedä napa rojuineen irti
vaihto onnistunee missä hyvänsä pajalla. missä saavat prässättyä laakerin ulos..
ite tein joku 4 vuotta sitten näin:
napa irti ja kainaloon, bilateemasta uus SKF:n laakeri 159 mk, tattarisuolle nyrkkipajalle ja olikohan nyt 50 vai 100mk kun vaihtoivat safka-aikana...
tosin jouduin vaihtamaan/hommaamaan koko navan, kun ei paska kestänyt kanttikiven kanssa kosketusta
1. napamutteri näkyviin (jos pellivanteilla, helppo homma), 32mm hylsyllä ja jatkovarrella napamutteri auki (kone käynnissä, kässäri päällä, ja kaveri painamaan jarrua) muista myös se lukitus siinä mutterin kyljessä
2. auto ylös ja kunnon pukit alle
3. ala- ja yläpallojen kiinnitykset tukivarsiin irti ja pultit pois
4. vedä napa rojuineen irti
vaihto onnistunee missä hyvänsä pajalla. missä saavat prässättyä laakerin ulos..
ite tein joku 4 vuotta sitten näin:
napa irti ja kainaloon, bilateemasta uus SKF:n laakeri 159 mk, tattarisuolle nyrkkipajalle ja olikohan nyt 50 vai 100mk kun vaihtoivat safka-aikana...
tosin jouduin vaihtamaan/hommaamaan koko navan, kun ei paska kestänyt kanttikiven kanssa kosketusta
saab 99 -83 GL"S"
mulla meni 84 vuosimallin tuplaysissä molemmat takapyörän laakerit, eka meni 225tkm, toka 235tkm:ssa. autolla oli kolmena edellisenä vuotena (kun sen ostin, 223tkm) ajettu vain 3tkm. mulla on ollut ollut useampikin ed. omistajan toimesta vähässä käytössä ollut tuplaysi ja vähän "käyttöönoton" jälkeen alkanut laakeri vinkumaan. tuli joskus mieleen, lyhentääkö käyttämättömyys laakereiden ikää, tai sanotaanko näin, että laakeri vanhenee myös ajan myötä, ei pelkästään käytön?Jaska 99 kirjoitti:Aika outo homma siinä mielessä että autolla on ajettu vasta 226 000 km..
toisaalta vanhoissa saabeissa etupyörien laakereita kai syö myös niin usein jumittavat etujarrut (ja sitä kautta lämpiävä vanne)? nyt mullakin on sinisen tupliksen hanttarin etupyörä alkanut pitämään heinäsirkkamaista sirinää tietyssä ohjauskulmassa. siinä kulmassa olikin pitkään kiinni laahaava jarrusatula

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ainaskin nuo, missä on purettavat ne takapään laakerit, eli saa ihan erillisinä ostaa, niin niitähän pitäisi huoltaa. Purkaa, pestä ja laittaa uudet rasvat. Huolto vaan taitaa monilta unohtua... Näitä uudemmanaikaisia kestovoideltuja ei pysty juuri huoltamaan ja koko napa vaihdetaan laakereiden mennessä loppuun. Työ ei maksa teetettynä juuri mitään, mutta osa maksaa sitäkin enemmän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kyllä niitä takapään uudempaakin pystyy elvyttään/huoltaan!!
ELI:jarrusatula pois,napamutteri auki,tussilla merkki ulompaan sisä koolin yläreunaan,vedetään napa levyineen akselilta ja tussi merkki sisemmän sisä kooli yläreunaan!koolien välistä rasvaa laakeriin,käänetään merkit alapuoleelle ja pannan paketti kasaan!!
Nyt on "huutavan"laakerin paino puoli yläpuolella ja vanha"terve"yläpuoli alapuolella!!!eli taas ollaan hiljaisia pitkään ja HALVALLA!!
Sama toimii myös tonarin etulaakereihin!!eli yläpuoli alapuolelle ja rasvaa väliin!
ELI:jarrusatula pois,napamutteri auki,tussilla merkki ulompaan sisä koolin yläreunaan,vedetään napa levyineen akselilta ja tussi merkki sisemmän sisä kooli yläreunaan!koolien välistä rasvaa laakeriin,käänetään merkit alapuoleelle ja pannan paketti kasaan!!
Nyt on "huutavan"laakerin paino puoli yläpuolella ja vanha"terve"yläpuoli alapuolella!!!eli taas ollaan hiljaisia pitkään ja HALVALLA!!

Sama toimii myös tonarin etulaakereihin!!eli yläpuoli alapuolelle ja rasvaa väliin!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid