Oikein. T7 veivi on erimittainen ja -massainen kuin B234 turboveivi.
Wösnerin tapit on koko matkalta todella ohutseinäiset orkkistappiin verrattuna. Yli 500hp etanoliprojekteissa tappeja on saatu vääräksi ihan toimivassa koneessa. Onko syy sitten säädöissä vai suuremmissa sylinteripaineissa en tiedä. Tapit käy ristiin.
-2000 Aeron 2,3 litraiset männät
Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät
En mie tiedä oliko meidän aikaisemman femman kone kuullut sen legendan jostain, kun sekalaisessa ajossa kului T5 - mäntien ja veivien kanssa se litra enempi bensaa? Maantiellä kulutus ei näkynyt ja vääntöä siihen taisi tulla himpun verran lisää perstuntumalta. Jos omaan pitäisi valita männät, niin kyllä tommonen Wösner - satsi olisi virikoneeseen valinta. Jos tehotavoite on maltillinen n. 300 hummaa, niin vakio männilläkin taitaa pärjätä. Silloin koneen voi entrata uusilla männänrenkailla. Näin tein tuolle 9-3:lle ja sitä on sellaisella setillä kiusattu jo n. 80tkm.vesa67 kirjoitti: ↑Ma Joulu 30, 2019 03:41Ihan urbaani legenda litran kulutuslisä eikä se pelkästään painosta johdu. Männänrenkaiden isompi jousivoima t5 männissä lisää kitkaa mutta ero on luokkaa pari desiä jos pystyisi hallitusti mittaamaan. T5/7 koneiden kitkaeroja löytyy myös öljypumpusta ja venajousista. Väljä kone voi tehdä isomman eron hyötysuhteeseen kuin nuo kitkaerot.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät
No omassa perhepiirissä olevissa saabeissa on ollut käytettyä ja täyskunnostettua vakio T7 konetta, T5 vaparialakerroilla ja T5 turbomännillä kalustettua kunnostettua konetta enkä kyllä seuraamallakaan ole saanut litran eroa aikaan ennen ja jälkeen mäntätyyppien vaihtoa. Suurin ero on tullut eri autojen välillä vaihteistotyypistä ja välityssuhteista. Vähiten on vienyt (polttoainetta ja öljyä) vastikään kunnostettu T7 kone. Tai vähiten b207 kone mutta kun puhuttiin vaan T5/7 männistä.
Se litran ero kun tarkoittais karkeasti 10% hyötysuhde-eroa ja se ei vaan ole mahdollista kun koneiden perusrakenne on niin sama.
Se litran ero kun tarkoittais karkeasti 10% hyötysuhde-eroa ja se ei vaan ole mahdollista kun koneiden perusrakenne on niin sama.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät
Se oli kait sitten rikki...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät
Jos urbaani legenda T5 mäntien litran suuremmasta kulutuksesta verrattuna T7 mäntiin pitäisi paikkaansa, niin se kaikki menisi lämmöksi... Ei mitenkään mahdollista. Ei jäähdytysjärjestelmä kykenisi hoitamaan kaikkea ylimääräistä "suunnittelematonta" lämpöä pois.
Itellä on myös kokemusta ko. konversiosta, enkä kokemusperäisesti allekirjoita minkäänlaista kulutuksen nousua. Toki Vesa on tehnyt hyvän softan jossa on tehty erinäisiä muutoksia verrattuna vakioon, jotka toki vaikuttavat polttoaineen kulutukseen.
Itellä on myös kokemusta ko. konversiosta, enkä kokemusperäisesti allekirjoita minkäänlaista kulutuksen nousua. Toki Vesa on tehnyt hyvän softan jossa on tehty erinäisiä muutoksia verrattuna vakioon, jotka toki vaikuttavat polttoaineen kulutukseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät
Mitäpä sitä sen enempää mittailemaan. Senkun vaan hipasee samantien roskat pois dekkitasosta, kun lohko kerran on koneistamossa. Sit on varmasti suora dekkitaso ilman mitään mutinoita.
jeeeeeee!
Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät
Niin noh niin, näinhän se kyllä taitaa olla viisainta tehdä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89