9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8049
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oma kinneri tekee randomilla vikavalojen sytyttelyä ja vikakoodia C1540. ESP off, ABS, jarrujen vikavalo ja auton vikavalo palaa kojelaudassa, nopeusmittari toimii. Kinnerissä sulakkeet, abs-boksin liitin, piuhat liittimellä ja maadoituspisteet on kunnossa joten boksi lähtee Sercapille huoltoon jossain vaiheessa.

Sellanen mitä olen huomannut, että tuo vika tulee päälle, kun moottoritila lämpenee. Lähinnä siis kaupunkiajoa lämpimällä kelillä tai esim. viime viikonloppuna kävin Kajaanissa missä pysähdyin parissa paikkaa, auto oli aina tovin parkissa ja paluumatkalle lähtiessä vikavalot syttyi, käynnistin auton uudestaan ja vika tuli uudestaan päälle. Ajoin sen jälkeen pidemmän matkan, käynnistin uudestaan auton ja loppumatkan aikana kotiin ei tullut mitään. Varmistuksena se, että pysähdyin tien laitaan, kun käynnistin auton uudestaan. Ja toinen lisäys, että ko. vika on tullut aina kesken ajon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1699
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika

Viesti Kirjoittaja Rafu »

En kahlannut keskustelua läpi mutta oma huomio aiheeseen liityen. ESP mallin boksi saattaa vaurioitua pysyvästi jos on tuo maadoitusvika satunnaisesti ja jatkaa ajelua. Tuota ei sitten saa enää korjattua tuon tyyppivian korjaamalla.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8049
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jostain on muistikuva, että se uudempi 5.7-yksikkö saattaa laueta jos ei huollata ajoissa. Omassa on (onneksi) se 5.3-yksikkö mikä ei taida olla niin herkkä.

Omani korjautin elo-syyskuun vaihteessa ja täytyy myöntää, että yksikön äänessä on eroa, aivan kuin tuo toimisi nyt herkemmin ja on hiljaisempi :? Aiemmin kuului ”rääkäisy” ja auto oikeni, nyt kuuluu matalaääninen suraus. Ja korjausliikkeet ei ole niin rajuja :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

SuoTimo
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5: ABS:n ohjainlaitteen vika

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Liittyy ehkä löyhästi aiheeseen... Omassa -08 Femmassa alkoi enenevässä määrin tulla randomeita ABS valon ilmestymisiä pimputuksien kera - eli siis ilmaantuvuus lisääntyi pikku hiljaa - kunnes lähes joka kerta kun kylmällä koneella lähti liikenteeseen muutaman sadan tai kilometrin jälkeen ABS vikavalo syttyi. Jos konehuone oli lämmin ajon jälkeen niin jotenkin tuntui, että vikavalon syttyminen ei ollut ihan niin yleistä. Löyhä ajatus on että heilahdus / töyssy aiheutti vikavalon syttymisen.

Jarrut toimivat usein kuin joku pyöristä olisi lukkiutunut - eli sitä abs rutinaa...

Takanavat vaihdettu viime syksynä. Myös avasin ja kolvasin / sukitin ne liittimet J108 ja J109 siellä takajalkotilassa - ei vaikutusta.

Tekillä luetut koodit: C1600 General Bus Fault. Shortcuted or Short to B+ / Short to Ground JA C1386 - Wheel Sensor Rear Right. Signal Incorrect.

Tsekkasimme tuon taka-anturin ottamalla liitin auki abs-yksikön päästä. Oskilloskoopilla signaali näytti hyvältä. Tuossa touhussa putsattiin sitten lopuksi elektroniikka sprayllä sekä taka-anturin että ABS boksin liittimet ja mekaanisesti maatot "akun alla/takana"pienellä "dremel" messinkiharjalla - näille sitten kiinnilaitto akkurasvan kera.

Nyt on varmaan 500 kilometriä mennyt ilman ABS virhetilaa... kop, kop...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

Vastaa Viestiin