VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ukkeli päätyi ensimmäisen version Tiguaniin. Diesel automaatti neliveto about kaikilla herkuilla 45tkm ajettuna vm. 2016.

Vinkkejä perikunnalle auton huolto-ohjelmaksi?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ulkomuistista huoltovälit:
PA ja ilmansuodatin 90tkm/6v
Haldex 3v
dsg 60tkm
jarrunesteet ensin 3v ja sitten 2v välein
jakopää 210tkm

moottoriöljyt ja suodatin huoltonäytön mukaan, sen voi säätää pyytämään huoltoa oletusarvoja tiheämmin, mutta vaatii jo vähän enemmän osaamista kun tuollaisen huoltonäytön nollaaminen oikein tuntuu sekin monille olevan liian vaikeaa. Helpointa varmaan olis seurailla sitä ja hoitaa siinä kohtaa kun on 2/3 mennyt tai puolivälissä tms. Tuo moottori tosin sietää melkolailla hyvin ihan normaalia vaihtoväliä kunhan on hyvät öljyt ja uskotaan autoa kun se pyytää huoltoa.

pas ja is on vaihtoväli sellainen että ei ole kummempaa tarvetta lyhentää ellei tankkaa kuraa tai ajele pölyisissä olosuhteissa. Mitään paskaa tai muuta kuin fossiilista dieseliä sille ei kyllä muutenkaan missään nimessä kannata juottaa, polttoainejärjestelmä on sen verran herkkä.

haldexin öljyjen vaihtotarve riippuu todella paljon käytöstä, olen nähnyt miten teini sai vajaassa talvessa haldexin öljyt niin kuralle että tuli etuvetoinen.. Eli jos se joutuu paljon hommiin niin vaihtaa tiheämmin.

Dsg vähän sama juttu kuin edellä, pelkässä kaupunkipyörityksessä kannattaa vaihtaa vähän tiuhemmin, puhtaassa maantieajossa voisi toimia pitempikin kuin tehtaan mielestä

jarrunesteet on vallan hyvä jos vaihtaa edes 2v välein, on noita nähty ettei ole vaihdettu liki kymmeneen vuoteen :lol:

jakopää onkin sitten se jonka kanssa ei kannata tehtaan ilmoittamia lukemia yrittää ellei aja 50tkm/vuosi pelkkää maantietä. 150tkm/6v pitäisi kestää kyllä, pl oulun seudulla vai missä se oli kun oli jotain mystistä ongelmaa?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Joo, Oulun suunnalla oli mysteerijakopäitä. Mikä sen aiheutti (olen lukenut eri teorioita, mutta täältä saa todennäköisesti totuuden)?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Ei siitä vielään olla oikein päästy selvyyteen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toistaiseksi ongelmalle ei ole pystytty osoittamaan tarkkaa syytä.
...
– Missään muualla Euroopassa ei ole paikkaa, jossa nokka- tai kampiakselin hihnapyöriä tarvitsisi vaihtaa, Lehtinen kertoo.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... dbde8dca1e

Aika uniikki ja edelleen mysteeri tuo ongelma siis.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Minulle tuli viime juhannuksen jälkeen käyttöön Audi A4 Avant -13 125kW vajaaveto automaatti. Ei valittamista, paitsi hinta. Kilsoja takana nyt ~5000 ja öljyä lisätty 2dl. Ei nitise, kitise eikä kolise. Saabeja oli ennestään kuusi kappaletta ja pihassa vielä pari jäljellä vierotusoireita varten. Joskus pääsen 9-5 2,3t stage1:llä leikkimään "lentokone lähtöjä". :D
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sepek kirjoitti:
La Tammi 11, 2020 10:51
Minulle tuli viime juhannuksen jälkeen käyttöön Audi A4 Avant -13 125kW vajaaveto automaatti. Ei valittamista, paitsi hinta. Kilsoja takana nyt ~5000 ja öljyä lisätty 2dl. Ei nitise, kitise eikä kolise. Saabeja oli ennestään kuusi kappaletta ja pihassa vielä pari jäljellä vierotusoireita varten. Joskus pääsen 9-5 2,3t stage1:llä leikkimään "lentokone lähtöjä". :D
Minä vetelen Saabin hitusen tehokkaamalla :D dieselillä ja n. 200 tkm ajetulla koneella 15 000 km ja öljyä ei kulu niin että sitä siitä tikusta (on melko vaikea lukuinen muuten) kunnolla huomaisi. Eihän VAG kulutus nyt sinällään mikään paha ole, kun se olisi tuohon 15 tkm vain reilut puoli litraa kuluttanut eli ei tarvitsisi lisäillä.
Eikä nitise tai kolise tämä NG9-3 minulla, kun keksin mikä piti sitä pärinää. Sehän oli avainnippu Saabin virta-avaimen perässä. Nyt nämä abloy avaimet ovat pienen ketjun perässä jotta ne eivät enää sopivasti kolise keskitunnelin muovisuojuksiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Tässä hassussa ei ole edes öljytikkua. Virta-avain lähes yhtä omituiseesa paikassa > kojetaulussa, ratin oikealla puolella. Työnnä ja käynnistä/sammuta.
Saab 9-5 on hiljainen, tosin vajaa 15v kuuluu, vaikka kilometrejä on alle 200tkm. Hyvin kotoisa tämä auli on 9-5 jälkeen, vaikkakin lähes 30kg kevyempi ja 10cm lyhyempi. Sisätilat on jokseenkin samat, takaluukun tila 10cm lyhyempi, ehkä 5cm korkeampi, samanlainen suoraan lastattava.
Olen silti henkisesti Saabisti ja myös pysyn.
Kulutuskin samoissa = 600km/50L ja 500km/60L
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minäkin liityin Volkswagenistien ryhmään, tuli hankittua seiska Golf. Yksilö on ensimmäisiä tätä mallia, rekisteröity 2012 lopulla. Moottorina 1,2 jakopään hihnalla. Ajettu maltilliset 195000 🤗, mutta ihan nurkka-ajossa kilometrit ei ole kertyneet. Auton historia tarkasti tiedossa. Kulutus on hämmästyttänyt, noin 5,5 litraa vaihtelevassa ajossa - ei ihan lyhyttä ajoa ollenkaan. Ainakaan vielä öljynpinta ei juuri ole laskenut, näissä koneissa on ollut myös öljynkulutusongelmaa. Auto oli kertakaikkisen siisti, kuin uusi ja hinta niin sopiva, että päätin ottaa riskin. Toistaiseksi vajaa pari kuukautta mennyt hyvin kakkosautona, NG9-3 -07 on edelleen ykkösauto!
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mukavaa on ollut kyllä Passatin kanssa kärvistellä. Lunta on tänä talvena poikkeuksellisen paljon ja nelivedolla ajaminen on ollut juhlaa. Ei ole kyllä paluuta etuvetotalviautoiluun, jos ei sitten taloudelliset realiteetit siihen pakota. Kulutus ei kuitenkaan ole kuin desin pari isompi kuin edellisessä etuveto-Audissa. :) Olen ajellut tuolla kai 7000 km nyt ilman ongelmia.

Nyt tosin vihdoin ensimmäiset murheetkin alkaneet ilmestyä pidentyneiden starttien myötä :?. Liekö sitten startti vetelemässä viimeisiään. Myös katsastus ja jakopään remppa alkaa pukata päälle.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kaverilla meni pikku-skeidasta jakoketju vaihtoon 80 tkm kohdalla. Mosa on viimeisiä litrasia ketjulla, noissa ei p i t ä i s i olla enää tyyppivikaa mutta niin vain oli ketju päässyt venähtämään :facepalm_man:

Merkkihuollossa tarjosivat puolet "nettohinnasta" -korjauskulujen jakoa. Ehkä reilu, ehkä ei, suosittelin kuluttajariitalautakunnan päätösten tutkimista :roll: Saas nähä kuin käy.

Toistaiseksi DSG:t on toimineet molemmilla ihan moitteetta. :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

McStadey kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 12:01

Toistaiseksi DSG:t on toimineet molemmilla ihan moitteetta. :mrgreen:
Ja tänään Turkanen jätti perheen Skanssin kauppakeskuksen halliin pulaan.

"Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P" on kuulemma ainoa viesti, vaihdekeppi ja sähköinen käsijarru jumissa. :facepalm_man:

Liikkumisturva yrittää hoitaa paikalle
A) sijaisauton
B) sellaisen kaluston jolla ko. auto saadaan siirrettyä paal...korjaamolle :facepalm_man: :facepalm_man:

E: Sijaisauto kuulemma kondiksessa, koittavat saada Turkasen pajalle maanantaiksi. Nettiä ja kaveria konsultoiden vika voisi liittyä jarrupolkimen tunnistimeen, tuo kun vaatii jarrupolkimen painamista sekä kässärin avaamiseen että kepin liikutteluun että starttaamiseen. Eipä tullut mieleen pyytää rouvaa tsekkaamaan josko jarruvalo syttyy.

Viittaa ehkä tässä vaiheessa siis enemmän sähkövikaan kuin DSG:n ongelmaan, tiedä sitten kumpi on parempi :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nonniin. Viikko pajalla ja auto vihdoin ajossa. Vika oli lopulta kessyn ohjainboksissa. Ulkoisesti kuulemma täysin ehjä, boksi sekä liittimet, mutta vaihtamalla heräsi heti henkiin. Vikaa etsittiin ma-iltapäivästä to iltapäivään.

En vielä saanut erittelyä, mutta kokonaiskustannus oli lopulta karvan alle 400€.

Samalla reissulla sain autoon jo ennen vikaa tilaamani Škodillakin yksinkertaisesti nerokkaan(™️) silikonisen pissapojan korkin. Originaali olikin vaihdettu vasta marraskuussa ja oli jo puoliksi rikki.
Kuva

Plug and play
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuollaisten vikojen varalta sijaisautovakuutus alkaa olemaan pakollinen varuste, jos autolla pakko päästä liikkumaan. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Joo, en oo ite saanu aikaseks päivittää mutta pitäs varmaan.

Pienenä nyanssina huomasin että toiset avaimet ei enää toimi :? Ilmeisesti pitää naittaa uuden ohjaimen kanssa uudelleen, pikkuvikoja... :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin