Oiskohan kellään ideoita mitä kaikkea voi olla hajalla kun tonnikala paukahtaa aika julmasti kääntäessä oikealle sekä vasemmalle parkissa. Liikkeessä ei tee tätä. Pauke tuntuisi tulevan ohjauspylvään / ohjausvaihteen tietämiltä mutten mielellään ryhtyisi näitä jumppailemaan ensimmäisenä.
Pauke tulee myös kun lähtee liikkeelle taikka lähtee peruuttamaan / moottori jarrutuksella.
Ohjausvaihteessa on todnäk pientä väljää sivuttais suunnassa joka selittäisi liikkeelle lähdöstä johtuvan paukkeen mutta ei selitä kääntäessä olevaa paukkua.
Ideoita kokemuksia tms otetaan iloisesti vastaan.
Tonnari pauke.
Tonnari pauke.
SAAB 9000 CSE 2.0t -97
BMW E30 316i -89
BMW E30 316i -89
Re: Tonnari pauke.
Jotain helpommin selvitettävää alla
- rattiakselin nivel tangon päässä kuiva, omassa tuo kerran rasvsttu
- putkistosta kiinnike alkupäässä irti niin voi päästä ottamaan mm apurunkoon
- moottorin etummainen hydraulikumi tai laatikon tukikumi rikki niin kone pääsee heiluu ja kolisee. Momenttituenpuslat jakopään puolella ylhäällä voi myös hajota noiden takia. Etukumi hydrauli rikki omassa kun alla 3" dp+ putkisto pääsi ottamaan jo etupäässä apurunkoon kiinni, lootan kumi rikki taas veteli aikalailla kovemmalla kaasulla ja moottorijarrutuksessa.
- kääntölaakeri rikki tai jousi poikki
Sitten hammastangon suunnalta kuntoa tutkimaan. Omaani uusinut mm sisemmät raidetangonpäät jotka oli hyvin väljät
- rattiakselin nivel tangon päässä kuiva, omassa tuo kerran rasvsttu
- putkistosta kiinnike alkupäässä irti niin voi päästä ottamaan mm apurunkoon
- moottorin etummainen hydraulikumi tai laatikon tukikumi rikki niin kone pääsee heiluu ja kolisee. Momenttituenpuslat jakopään puolella ylhäällä voi myös hajota noiden takia. Etukumi hydrauli rikki omassa kun alla 3" dp+ putkisto pääsi ottamaan jo etupäässä apurunkoon kiinni, lootan kumi rikki taas veteli aikalailla kovemmalla kaasulla ja moottorijarrutuksessa.
- kääntölaakeri rikki tai jousi poikki
Sitten hammastangon suunnalta kuntoa tutkimaan. Omaani uusinut mm sisemmät raidetangonpäät jotka oli hyvin väljät
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tonnari pauke.
Hammastangon joutunut vaihtaa vain og900 kun kusi kunnolla öljyt pihalle ja ng900 jossa oli mekaanisesti väljä. Tuossa mekaaninen väljyys tuntui ja myös kuului selvästi keula ylhäällä kädellä kiinni hammastangosta pitäen kun käveri veivasi rattia.
Hammastangon kinnityspisteet tietenkin ensin tsekata ettei niissä ole mitään löysää tai vikaa.
Hammastanko nykyisessä kestänyt kaksi kertaa tehostinpumpun rikkoutumisenkin öljynpuutteineen.
Apurungon pulttien löysyys tuskin sulla on ellei sitä ole jonkun rempan takia irroitettu. Apurunko löysällä kolisee ja vetelee. Vedettävä ohjeiden mukaan momenttiin, yhden muistilapun mukaan -94 tontus oli etukiinnitys 50Nm (-/+7) ja takakiinnitys 55Nm (-/+8).
Hammastangon kinnityspisteet tietenkin ensin tsekata ettei niissä ole mitään löysää tai vikaa.
Hammastanko nykyisessä kestänyt kaksi kertaa tehostinpumpun rikkoutumisenkin öljynpuutteineen.
Apurungon pulttien löysyys tuskin sulla on ellei sitä ole jonkun rempan takia irroitettu. Apurunko löysällä kolisee ja vetelee. Vedettävä ohjeiden mukaan momenttiin, yhden muistilapun mukaan -94 tontus oli etukiinnitys 50Nm (-/+7) ja takakiinnitys 55Nm (-/+8).
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tonnari pauke.
Apurunkoa on ruuvattu kun kytkin tehty viime kesänä.. voi olla mahdollisuus, pitänee tarkistaa tämä ainakin.
Raidetangon ulompi ja sisempi pää vaihdettu kans kuljettajan puolelle hetkittäin sillä oli hammastangon suojakumi revennyt jossain välissä, siitä ei ole tietoa että kuinka kauan sitte.
Pitänee tarkistaa nuo kiinitykset ja tuo pylvään nivel.
Jos ei näillä selviä niin varmaan järkevintä koittaa vilkasta noi kääntikset kun jouset on ehjät kyllä.
Momenttituen puslat on vasta vaihdettu samaten vaihteiston kumi.
Toivottavasti näillä saisi kuntoon niin ei tarvitsisi tuohon hammastankoon kauheemmin koskea.
Kiitos vinkeistä!
Raidetangon ulompi ja sisempi pää vaihdettu kans kuljettajan puolelle hetkittäin sillä oli hammastangon suojakumi revennyt jossain välissä, siitä ei ole tietoa että kuinka kauan sitte.
Pitänee tarkistaa nuo kiinitykset ja tuo pylvään nivel.
Jos ei näillä selviä niin varmaan järkevintä koittaa vilkasta noi kääntikset kun jouset on ehjät kyllä.
Momenttituen puslat on vasta vaihdettu samaten vaihteiston kumi.
Toivottavasti näillä saisi kuntoon niin ei tarvitsisi tuohon hammastankoon kauheemmin koskea.
Kiitos vinkeistä!
SAAB 9000 CSE 2.0t -97
BMW E30 316i -89
BMW E30 316i -89
Re: Tonnari pauke.
Tarkistappa sieltä apurungongosta ettei ole liian pitkät pultit siinä rattiakselinnivelen kohdalla. Katso lampulla ja käske kaveri kääntelee rattia niin huomaat ottaako pultiin kiinni tietyssä asennossa ja hyppää sitten yli se nivel siitä. Useassa autossa käynyt tämä sama kun apurunkoa käytetty irti kun siinä kohdin pitää olla lyhyemmät pultit ja muualla on pitemmät -> kasatessa mennyt sitten randomilla liian pitkät siihen(kun ei ole tajuttu että sillä on merkitystä).Apurunkoa on ruuvattu kun kytkin tehty viime kesänä.. voi olla mahdollisuus, pitänee tarkistaa tämä ainakin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Tonnari pauke.
Ei juuri mahdollista sekoittaa pultteja tässäkohtaa, tai no tokihan kaikki on mahdollista, joillekin.
Erikoista väljyyttä ohjausvaihteella, pitäs ottaa atomeiksi ja tutkia korjaantuisiko moinen vaihtamalla uutta palikkaa sisälle.
Itse vaihtaisin tosta alkuun ehjän tilalle ja tutkisin sitten vanhaa. Paikoillaan noita ei korjata.
Erikoista väljyyttä ohjausvaihteella, pitäs ottaa atomeiksi ja tutkia korjaantuisiko moinen vaihtamalla uutta palikkaa sisälle.
Itse vaihtaisin tosta alkuun ehjän tilalle ja tutkisin sitten vanhaa. Paikoillaan noita ei korjata.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005