Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Terve kaikille!

Tarkoitukseni on aloittaa "projektiblogin" kirjoittaminen omasta 9000:ta. (Postauksen saa poistaa, jos se koetaan aiheettomaksi) Itse olen vielä suht nuori saabisti ja autoilija ylipäätään. Heti B-kortin suoritettuani ensimmäiseksi autoksi valikoitui Saab 9000 CS. No tämän jälkeen onkin ollut noita tonnareita muutamia enkä ole päässyt eroon niistä. Saabismi ja ensimmäinen Saabbikin tuntui alkuun hieman arveluttavalta valinnalta, koska kotiväki on lähes aina ajanut olympiarenkaisilla. Itse niiden parissa kasvaneena merkkivaihdos arvelutti ja tuntui kuin olisi palanut ajassa taaksepäin. No eipähän se minua harmittanut, vaikka vanhemmat siitä hieman naljailivatkin. 9000 oli siis se ensimmäinen kosketus Saab-merkkiin ja ikään kuin ”uuteen maailmaan”, josta olin innoissani!
Ensiautolla aikaa kului ja huolettomia kilometrejä kertyi n. 30tkm, ja sitten päätin haluavani toisen vastaavanlaisen. Erääksi syyksi osoittautui autojen lisätarve, sillä perheessä kortillisten määrä kasvoi. Onneksi tätä nykyä vanhempanikin ymmärsivät Saabismin hienouden jo hieman paremmin. Suhtautuminen kyseiseen merkkiin oli vaihtunut positiivisemmaksi, koska oma autoni oli toiminut niin hyvin ja ylipäätään Saabien hinnat olivat suht alhaiset. Toiseksi asiaksi osoittautui oma innostukseni auton itse huoltamiseen ja huoltokuluihin. Tärkeää oli myös ongelmien esiintyessä avunsaanti, joka oli lähes välitöntä. Kiitos taas Saabistien yhteisöllisyyden, jota itse arvostan suuresti! Harmi vain, että vanhempani edelleen ajavat noilla olympiarenkaisilla. Itselläni käytössä ollut tonttu siirtyi sitten siskolleni stage 1 + ahtimen päivityksen myötä ja itse siirryin etsimään tätä mainitsemaani uutta tonnaria. Tämän siskolleni siirtyneen CS:n kanssa ehdin viettää noin kaksi vuotta ja samalla omasta mielenkiinnosta päätin tutustua Saab-merkkiin entisestään ja historiakin tuli tutummaksi. Kiitos siitä kuuluu teille ja itse "sairauden tartuttajalle", joka aikoinaan ajoi todella hyvässä kunnossa olevalla Sveitsin tuonti 9000 Aerolla. Kyseinen pirssi onkin oikeastaan koko inspiraation lähde Saabeihin ja etenkin tähän projektiin! Tiedä sitten kiittääkkö vai harmistella.
Itse projektiauto löytyikin sitten monen sattuman kautta Turun seudulta vuonna 2018 helmikuussa. Tosissaan kyseinen auto on edelleen 9000, koska vaihtaa en osaa. 9000 on se Saab-malli, joka tuntuu itselleni parhaimmalta valinnalta. Vaikkakin uudemmat ovat myös hyviä ja tekniikka parempaa ym. Myös uudempia Saabeja ajanut eli kokemusta löytyy myös niistä. Mikä lie syynä tähän, että 9000 on se mieleisin?
Projektiautossa on mielestäni se paras mahdollinen tonnarin väri, joka on (mieliteet ovat jokaisella omat) imola red, värikoodi 240. Auton vuosimalli 1998 ja CS Sport kyseessä eli Aeron helmat ja CSE:n varusteet löytyvät valmiiksi. Elikkä takaspoikkaa, takalasin pyyhintä ym. Auto löytyessään oli aika törkyinen ja hieman kaltoin kohdeltu eli ei tietoakaan pesuista tai imuroinnista. Tekniikka siitä huolimatta pelasi vallan mainiosti. No iloa ei kuitenkaan kestänyt valitettavasti kolme kuukautta pitempään, kunnes kytkin sanoi itsensä irti. Oma epäilys painelaakerissa tai pääsylkässä, koska kytkinpoljin jää pohjaa eikä palaudu. Kytkin ei myöskään irrota täysin eivätkä vaihteet mene silmään, vaikka poljinta painaa. Kyseinen ajokerta päättyi onneksi kotipihaan betonille ja katokseen. Onneksi näin, koska auto jäi seisomaan ja itse kuski aloitti pitkään kestäneen tuumailutuokion mitä autolle tehdään. Päätöksiä syntyi ja ne myös kariutuivat ja sama juna jatkoi matkaa, kunnes opiskelu vei taas ajallisen voiton syksyn tullessa. Toisekseen rakentelu katoksessa ei ihan vedä vertoja tallitiloihin, joita ei valitettavasti ole. Budjetti opiskelijan pussissa oli kolmas seikka, joka verotti projektin käynnistämistä.

Vihdoin itse projektin kimppuun päästiin 2019 keväällä, kun lähes vuosi oli suunniteltu, pähkäilty, summailtu, ynnäilty ja ennen kaikkea kerätty sitä pääomaa tulevaa varten. Se miten ja missä vaiheessa autoa lähdettäisiin rakentamaan, oli edelleen hieman epävarmaa, kunnes lähipiirin avustuksella pääsin vauhtiin. Kun taas ystäväni toimi vaihteenvaihtajana liikkeelle lähdössä! Rakennus vaiheet muovautuivat oikeastaan kaverin avunannon mukaan, jotka siis seuraavat:
1. Tonnarin akustiikan parannus ja poppivehkeiden päivitys
2. Alustan uusiminen tarpeen mukaan ja putsailu. Jouset, iskarit, puslat jne.
3. Moottori ja sen tekniikka, jotta auto liikenteeseen
4. Ylimaalaus
Itse urakka aloitettiin huhtikuussa auton ”riisumisella” eli kaikki sisuskalut hytistä pihalle, koska äänieristy sitä edellytti. Alkoi akustiikan ja äänieristyksen parantamisen maksimointi. Tämän suunnitteluun meni aikaa ja tietoa etsittiin monista lähteistä ja eri kohteista. Vastauksiakin onneksi kuitenkin löytyi ja loppuen lopuksi paljon. Erilaisia ratkaisujakin ja toteutuksia oli paljon, mutta itse päädyin mukailemaan (https://standartplast.com/) sedan-mallin ohjeita. (linkkejä ja vaihtoehtoja kyseiseen kyhäämiseen voidaan jakaa tarvittaessa) Sisustan tyhjentämisen jälkeen ennen eristämisen aloitusta päätin, kuitenkin tehdä ruostekartoituksen koko autolle. Tonnari yllätti onneksi positiivisesti. Ruostekorjauksia ei näillä näkymin tarvitse tehdä pitkään aikaan. Takaluukku ainoana miinuksena ja se on uusittava! (Saa tarjota ruosteetonta). No itse eristäminen oli mukavaa leikkaa-liimaa-palapeliä, mutta huolella tehdessä aikaa vievää. Tämä taisi viedä itseltäni noin viikonpäivät, kun työtä tehdessä heräsi aina uusia ideoita auton päivittämiseen. Vielä kuitenkin pientä tekemistä vailla. Nämä asiat lisätään/lisätty autoon ajan, kelien, tilojen salliessa:
1. Automaattisesti himmenevä taustapeili
2. Rattiin radion säätö napit
3. Uudelleen verhoilua
4. Uudet istuimet ja ovipahvit (Recaron lepakot)
5. Peruutuskamera ja multimedia soitin
6. Kaiuttimet ja subbari
Kaiutinjärjestelmän päivittämisessä on huomioitu hyvin soiva auto, ei niinkään järjetön luukutus. Toki sekin on mahdollista tarvittaessa valikoituneella kalustolla, mutta ei itse tarkoitus. Tätä vartenkin etsittiin tietoa ja tuumailtiin monia eri vaihtoehtoja. Kiitos kuuluu ammattilaisille, joiden avulla pääsin mielestäni parhaaseen lopputulokseen. Kaiuttimet valittiin siis hyödyntämällä vain auton omia kaiutinpaikkoja, vahvistimen ja elementin asennusta lukuun ottamatta. Kalustona toimii:
1. Pioneer AVH-X7800BT
2. Alpine SPR-60C
3. Alpine SPR-50C
4. Alpine X-A90V
5. Alpine R-W12D2
Projekti on valitettavasti jäänyt taas hieman taka-alalle, koska koulu ja sääolosuhteet näin syksyn tullen rajoittavat rakentelua. Ulkosalla työstetään, vaikka auto katoksessa onkin. Alustan osiksi valikoituivat:
1. Bilsteinin B6
2. H&R 40mm
3. PowerFlexit kaikkialle mihin mahdollista
4. Jarrut iso? (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)

Tietenkin itse päätavoitteeksi voidaan kai laittaa auton liikenteeseen saanti, joka nyt edellyttäisi auton moottorin, kytkimen ja vaihteiston toimimista yhdessä. Itse olen asettanut tähänkin tavoitteen ja jos, joku luku pitäisi heittää ilmoille niin tavoitellaan vaikka sitä 400 hevosta tehoja. Tähänkin on jo valikoitunut lähes kaikki osat, joita ovat:
1. 2.0t pannu, josta alakerta uusittu
2. 2.0t kansi, joka kunnostettu ja jäykemmät venttiilijouset
3. Nokkapyörät ja nokat pysyvät vakiona, (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
4. Vaihteisto pitkävälitykselliseksi
5. Tasauspyörästölukko
6. Kytkin Sachs SRE
7. Ammattilaisen toimesta teetetty pakosarja
8. Ahdin
9. 3” RST-ränni
10. Välijäähy mallia Maptun
11. RXP PA-pumppu E85
12. 3-bar mappi
13. T5-mankku => T7:ksi päivitys
14. Öljyjäähy hitusen isommaksi (kaivataan mielellään mielipiteitä tähän!)
15. Ilmaputket päivittyvät ja tietysti alipaineletkut ym. tarpeellinen

Löpinää varmaan jo liiaksi, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Itseäni auttaa selkeyttämään vaiheita ja projektin kulkua. Auto on tosissaan vasta äänieristetty ja ruostekartoitettu. Seuraavaksi jatkoa luvassa äänivehkeiden parissa. Kuvia yritän ympätä mukaan, jos suinkin saan! Kommentteja saa heittää ja jatkoa heti luvassa, kun projekti etenee. Osia ja tarpeellisia materiaaleja voi minulle mainostaa, jos jollakulla on jotain myytävää tai pois annettavaa mitä blogiin on listattuna!
Viimeksi muokannut LT9000, Ke Maalis 10, 2021 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mielenkiintoinen projekti ja mukavaa, että nuoremmatkin rakentelee. :saab:

Kuvat olis toki kivoja, joten toivottavasti saat niitä matkan varrella lisättyä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Projektiautosta kuva noutopäivänä 16.2.2018
https://photos.app.goo.gl/i422UqPxjnCnF7XXA

Osviittaa auton likaisuudesta 16.2.2018
https://photos.app.goo.gl/8RvFJxq8BjCsqyfE9

Ilmastoinnin puhdistusta ja polttimoiden vaihtoa ym 13.4.2018
https://photos.app.goo.gl/fvBr5oHnJdEDh6B97

Maalipinnan kiillottelua toukokuun lopulla 2018
https://photos.app.goo.gl/8FqNSCFUFu85ku7p9
https://photos.app.goo.gl/yfU2AtUCnud5kQKc7
https://photos.app.goo.gl/3DKbned7GVEe2fHH8
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aktiivisen kuuloista harrastamista, hienoa! Kuvia tosiaan reilusti mukaan jos vain ehtii napsimaan ja postaamaan.
LT9000 kirjoitti:
Ti Joulu 03, 2019 23:09
Mikä lie syynä tähän, että 9000 on se mieleisin?
Ehkä jos on äidinmaidossa imenyt neljää rinkulaa, niin ysi ja kolme rinkulaa tuntuu sopivammalta kuin muut Saabit :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Faija ajeli joskus tuonkorisella ja punaisella , rek. UFO-jotakin. Sopi hyvin 3. jarruvaloon :D
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Tervehdys taas,

Tuota en tullutkaan ajatelleeksi (AZP). Voisi hyvinkin olla mahdollista. :D
Viimeksi muokannut LT9000, La Joulu 07, 2019 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Projektin edistymisestä ja jo suoritettujen toimenpiteiden taltiointeja.

Aeron jakkarat olivat odottaneet toimenpiteitä jo riittävän kauan. (lähes puolivuotta) Kunnes päätin vihdoin pestä ne huolella rasvasaippualla elokuussa 2018. Pesun ja kuivauksen jälkeen vähintäänkin riittävä rasvaus nahkarasvalla, jonka jäljestä kertaalleen pyyhintä. Onneksi nämä kuivat penkit muuttuivat jälleen lähes uuden veroisiksi! 8)
https://photos.app.goo.gl/PCyxrwXxtvWPasj36
https://photos.app.goo.gl/AgtUMWmnr4hKenTi7
https://photos.app.goo.gl/B4eHEeqXrXcGrYQE8

Itse virallinen projektin käynnistys elokuun puolivälissä 2019.
Auton sisusta tyhjäksi:
https://photos.app.goo.gl/3qG3Udm9JCsjUuvbA
https://photos.app.goo.gl/dNqNe9rakVyuj2hx7
https://photos.app.goo.gl/MVBv3XRZQqzLbMoG6
https://photos.app.goo.gl/acF73fvUYWfaQGN69
Tyhjä:
https://photos.app.goo.gl/XzvAPdCWXqV9uC217
Kattokin pois ja vanhat äänieristeet:
https://photos.app.goo.gl/y8FrUPffR4FaMVQM7
Äänieristäminen käyntiin (levytys) STP Black Goldilla, sakset tela ja hiustenkuivaaja apuna: 8)
https://photos.app.goo.gl/FiBFDVYNGPhsniHN7
Elokuun loppussa kattoon vielä toinen kerros äänieristettä. Kerätyn tiedon ja suositusten pohjalta. Tällä kertaa materiaali STP Splen:
https://photos.app.goo.gl/9N7GVStS61nAQYjX9
Sen jälkeen lattian kimppuun Goldilla:
https://photos.app.goo.gl/RRUoVUngVrny6ptK7
https://photos.app.goo.gl/DPW6JfS8YxQzbZ3U8
https://photos.app.goo.gl/Z21rrrHyGkg745uu6
Kattoverhoilukin päätettiin repiä:
https://photos.app.goo.gl/CwtxLeZc7ZUdXVL67

Syyskuun alussa päätettiin verhoilla katto, koska se oli niin epäsiistin näköinen. Kangasta sattui riittämään myös A- ja C-pilarien koristepaneeleihin, joten nekin saivat uuden pinnan. Tämä olikin ihan uusi kokemus ja ensimmäistä kertaa ikinä. Itse tehtiin, joten jälki sen mukainen. Täytyy kyllä olla tyytyväinen! :D
Katto:
https://photos.app.goo.gl/qhkMCpzF9DU8x9CJ7
A- ja C-pilarien koristepaneelit:
https://photos.app.goo.gl/kR2ofaDYi51e6gRSA
Syyskuun puoliväliin päästyä levytys oli edennyt toiseen kerrokseen lattiassa. Jälleen Splen käytössä kerätyn tiedon ja ohjeistuksen mukaan tehdessä.
Lattia:
https://photos.app.goo.gl/8c4GuzgHLr7FkF317
https://photos.app.goo.gl/WQUZYfCyQRuWPFnp7
https://photos.app.goo.gl/tFRigrKY8oEA5wya7
Katto paikalleen:
https://photos.app.goo.gl/VrMDg4fQZ25HHyzK7
Pitihän ne lattiamatotkin pestä! Jospa kerran 20 vuoteen auto saa kauttaaltaan puhtaat pinnat:
https://photos.app.goo.gl/M8dwpkGtRZua3YSi9
https://photos.app.goo.gl/bqA2nymWNYxKur1n7
https://photos.app.goo.gl/zVvspBQGJmddBbr1A
Syyskuun loppu olikin jo käsillä, kun asenneltiin viimein lattiamatot paikalleen. Samaan syssyyn ajattelin vielä laittaa katosta kuvaa ja kuskinpenkin mallailusta.
Lattian asennus:
https://photos.app.goo.gl/zK3DCFm91s17vqvt8
https://photos.app.goo.gl/mk2AjhkxYhSpqKhb7
Katosta kuva:
https://photos.app.goo.gl/DKdqyrq4KqxN1VPR9
Penkin istutus, mutta ennen sitä pestiin se vielä kertaalleen ja rasvattiin:
https://photos.app.goo.gl/zkzDxRYoxVp2e16w9

Lokakuun pyllähtäessä käyntii ja kelien viilentyessä eristäminen oli vielä kesken. :? Sitä kyllä jatkettiin ystäväksi hioutuneen hiustenkuivaajan avulla, mutta valitettavasti eristeiden liimapinta alkoi hitusen jo kovettua alle +10 asteen. Iltojen nopea pimeneminenkin hidasti hieman urakointia. Onneksi pääsin kuitenkin pisteeseen, jota tavoittelin! :D Eli konttikin saatiin eristettyä takaluukkua lukuunottamatta. Se on syytä vaihtaa ruosteettomaan. Kontista kuvia ja se mitä takapenkeistä näkyy. Nekin siis kertaalleen vielä pesty ja rasvattu ennen paikalleen asennusta.
Kontti näyttää nyt:
https://photos.app.goo.gl/5YQiySoscCWmtbG49
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Rokkiksen päivittelyä!

Valitettavasti ei itse auton vihkiminen takaisin tielle ei ole edistynyt juuri ollenkaan. Vuosikin on jo vaihtunut ja hommat seisoo! :evil: No sille ei minkään voi, että muutakin täytyy tehdä, kuten opiskelun jatkaminen. Itselläni on luvassa aika tiukka kevät opintojen kanssa ja vielä töihin jos suinkin teorian vastapainoksi.

Mutta mitä itse projektiin tulee niin osia on taas keräilty tässä talven aikana. Viimeisimmät uutuudet löytyy tuosta:
B6 sportit
https://photos.app.goo.gl/GBYaYEGYTpshudJX8
Pioneerin flipmankka
https://photos.app.goo.gl/p7hbutqCUYySRndeA
Postin ollessa lakossa meinasi meikäläisen paketit jäädä saamatta, mutta jollain onnenkantamoisella ne kuitenkin saapuivat perille. Aikaa siihen kuitenkin meni! 8O

Mitä itse rakentamiseen tulee niin veikkaan, että kyllä kelien puolesta taas pääsisi pian töhöttää. Eli ulkohommat jatkuisivst (katoksessa). Tuossa valon määräkin jokseenkin taas lisääntynyt. Toive olisi vain, että kuivaisi kelit hieman niin pääsisin puhalluttamaan rungon osat ja pulveroimaan, jonka jälkeen urtsipuslaa kiinni ja uudet jouset, iskarit jne.

Tästä on hyvä jatkaa kevättä kohti ja toivon mukaan jatkoa olisi seuraavaksi itse projektikohteen kimpussa. :lol:
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Tällä kertaa luvassa jorinaa!

Kun ei se projekti vieläkään valitettavasti ole jatkunut. :evil: No minkäs teet, kun opinnot vievät lähes kaiken ajan ja kelikin ollut no ei pahin, mutta ei parhainkaan. Pääosin ulkopuuhina on prokkista eteenpäin jouduttu viemään edelleen (onneksi katoksessa), mutta ei se herkkua ole ollut. Positiivisena voisin kuitenkin pitää sen, että aikaa on käytetty kyllä huolella suunnitteluun ja osien haalintaan tässä pimeän talven aikana. Osa osista on edelleen listalla, kun ei omaan mieleen sopivia ole vielä löytynyt, mutta toivottavasti vielä löytyvät!

Suunnittelun tuloksesta pientä kivaa ajankuluksi ja haalittuja osia!

Taustapeiliä:
https://photos.app.goo.gl/ZmJEzcotwK5xAZ398
Kiillottelun jälkeen:
https://photos.app.goo.gl/qYNG7UMFcKeudE2P6
Kun ei nätisti niin sitten väkisin:
https://photos.app.goo.gl/2RPDJzp5iwfUBZPY6
Uutta urtsi puslaa vanhan tilalle:
https://photos.app.goo.gl/4BZyW36yCb5FB2h47
https://photos.app.goo.gl/vp5awW7Ty1mvL3YB9
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Pientä pintaraapaisua!

Talvipäivät Vaasassa jäivät valitettavasti haaveeksi kiireiden vuoksi, mutta illan vapaat tunnit mahdollistivat perehtymisen vauhtipyörän kiillotteluun ja yritykseen poistaa paineasetelma keskitystappeja. Vaikka vauhtipyörä käytettiin punahehkuisena asti niin ei ne keskitys tapit suostuneet irtoamaan. Loppu viimein tapit menivät poikki! :evil: No poraushommia luvassa kunhan käydään kiekko oikaisemassa 240mm kytkinlevylle. Harmikseni aikaisemmin vauhtiksessa ollut pienempi kytkinlevy kiinni, joka on pitemmällä ajolla jättänyt jälkensä.

Vauhtis hommatessa:
https://photos.app.goo.gl/uXFMc48cMYJUueLv6

Putsauksen jälkeen:
https://photos.app.goo.gl/p4XxxjCQG16Lrx5x5
https://photos.app.goo.gl/7NQUp9uxe7SB8W736

Seuraavaksi pinta siloiseksi ja reikien poraus uusille keskitystapeille.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Terve taas kanssa lukijoille!

Kelit ovat pikku hiljaa lämpenemään päin ja valoa on riittävästi saatavilla. Tämän tuloksena auto/"asentaja" on saanut uutta ilmaa alleen, jonka seurauksena eilen päätettiin repäistä oikein kunnolla jatkaa vihdoin urakkaa. Mukavaa oli ja jälleen yllätyin siitä kuinka hyvässä hapessa auton runko on. Eilen sujui kaikki suht mallikkaasti ja tälläkään käyttö hyvin minimaalista onneksi. Tavoitteeseen päästiin eilisen pohjalta ja tästä on mukava jatkaa alustan parissa. Kuvia jälleen linkkien takaa!

On se tuettu ja tilaa juuri sopivasti pienelle miehelle.
https://photos.app.goo.gl/BY8tN9SWMJ4W5ir76

Tältä näyttää, kun auto seissyt tovin.
https://photos.app.goo.gl/G61iivo294AaAZtW7
https://photos.app.goo.gl/Sw8FwaZDkfdVMEFF9

Pulttien, liittimien ja käsijarruvaijereiden irroittelua. Samalla tuli todettua, että jarrukilvet olivat kuin termiittien syömää puuta.
https://photos.app.goo.gl/EsffajUKjA2uFZxh8
https://photos.app.goo.gl/3YMK8epMvTioi7EH9

Aina edellisiin kuviin saakka oli vielä valoisaa, mutta illan hämärtyessä oltiin kuin oltiinkin siinä pisteessä, että saatiin takapään kilkkeet laskettua alas.
https://photos.app.goo.gl/c1wpWoPtP5k81rNW6
https://photos.app.goo.gl/i6WRX5YkiBFYDGtF9
https://photos.app.goo.gl/Kxy1iWoNkpoMiKZE6
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Jatkumoa maanantaille, kun eilen jatkettiin takapään kanssa. Taka-akseli tiputettiin lähes kokonaisena niin pitihän se vielä purkaa paloiksi. Samaan urakkaan ehdittiin puslatkin "tykittää" pois tukivarsista.

Osat vihdoin irrallaan toisistaan
https://photos.app.goo.gl/jgR2pxTspEsRaGLg9

Puslien irroittelua
https://photos.app.goo.gl/tm6Y7ost1o1SpK7J8
https://photos.app.goo.gl/BH6PQaGztz8km7wJA

Kysymyksiäkin on herännyt itselleni, josko joku osaisi neuvoa. Mistä olisi hyvä etsiä takapään tukivarsiin puslia, joko uretaanisina tai ihan kumisia ja onko järkeä udella uusia orkkis pultteja kiinnitykseen vai mennäänkö sinkityillä? (Jos pulteille ja muttereille parempia ehdotuksia niin saa heittää!) Toivottavasti joku eksyisi heittämään ohjeita/ajatuksia "osien" etsinnässä. :D
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Raatokärppäne
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja Raatokärppäne »

LT9000 kirjoitti:
To Maalis 19, 2020 10:23
Jatkumoa maanantaille, kun eilen jatkettiin takapään kanssa. Taka-akseli tiputettiin lähes kokonaisena niin pitihän se vielä purkaa paloiksi. Samaan urakkaan ehdittiin puslatkin "tykittää" pois tukivarsista.

Osat vihdoin irrallaan toisistaan
https://photos.app.goo.gl/jgR2pxTspEsRaGLg9

Puslien irroittelua
https://photos.app.goo.gl/tm6Y7ost1o1SpK7J8
https://photos.app.goo.gl/BH6PQaGztz8km7wJA

Kysymyksiäkin on herännyt itselleni, josko joku osaisi neuvoa. Mistä olisi hyvä etsiä takapään tukivarsiin puslia, joko uretaanisina tai ihan kumisia ja onko järkeä udella uusia orkkis pultteja kiinnitykseen vai mennäänkö sinkityillä? (Jos pulteille ja muttereille parempia ehdotuksia niin saa heittää!) Toivottavasti joku eksyisi heittämään ohjeita/ajatuksia "osien" etsinnässä. :D
Terve! Satuin lueskelemaan tätä, kysymyksestä on jo kuukausi mutta vastaillaan nyt silti! Itselläni oli pari vuotta sitten sama projekti oman tonnarin kanssa. Muistaakseni kaikki puslat otin PRO-carserviceltä. Sieltä vielä neuvottiin että alatukivarren etukiinnikkeeseen saa sovitettua 9-5 uniball nivelen.Se oliki aika näppärä ja helppo homma. Aika paljon oli vielä tarjolla originaalia saabin osaa, joitain kumipuslia tuli Professional partsina, eli tarvikkeena.
Kirjoittelin hetken omaa projektia, mutta se on kyllä jäänyt unholaan. Siellä juttua mm. takajarrukilvistä jotka originaalina oli kyllä todella suolaiset, 85euroa kappale ja tarvikkeita ei löytynyt. Kuviosahaa käyttäen muokkasin v40 volvon kilvistä passelit, ja kyllä ne jarrukilvistä menee.
viewtopic.php?f=29&t=182573&p=1192449&h ... i#p1192449

Kun saat tuon taka-akselin kasaan ja paikalleen, niin voin sanoa että on kuin eri auto! Tsemppiä projektiin!

Muoks: Nii, pultit. Minä menin sähkösinkityllä kilotavaralla, jotka löytyi lähimmästä rautakaupasta. Lähes kaikki löytyi oikean mittaisena, poikittaistuen kiinnitys akseliin muistaakseni ainoa joka piti lyhentää, sillä osakierteen kiertämättömän osan pitää olla siinä varsin pitkä.
#6791
1996 9000 Aero CS "kesäpeli"
2004 9-5 Aero
EX: 2005 NG 9-3 2.0t Stage 2, 2004 NG 9-3 1.8t Stage 1, 1997 9000CSE,1998 9000CS Sport"Romu"
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Kiitos vastauksesta! Mukavaa, että lukijoita edes vähän löytyy ja samalla saa mahdollisesti neuvoa ja vinkkejä. :D Tosissaan takapään osia odotellaan ja täytyy noita puslia käydä kyllä kyselemässä. Powerflex UK:ltakin tuli tosi hyvin neuvoa puslien kanssa. Josko parhaimmillaan kaikki sattuisi löytymään uretaanisina taka-akselille. 8)
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
LT9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Loka 12, 2017 07:32
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 9000 CS ”Projektiblogi”

Viesti Kirjoittaja LT9000 »

Vanhempaan jotain uudempaa pienin askelin!

Suuret kiitokset kanssa saabisteille jälleen, sillä perusteellisen ohjeiden avulla itsekkin onnistuu tekemään jos jonkin moista. Tällä kertaa 9000 on tullut hieman uudempaa sähköhärpäkettä hyttiin ja meikä on tyytyväinen. :D Tonnariin asennettiin 95 automaattisesti himmenevä taustapeili ja loppu viimein homma oli todella yksinkertaista! Samalla kertaan C-pilarin lukuvaloille haluttiin enemmän käyttöä niin ne syttyvät nyt ovien auetessa.

Taka-akselin osia odotellessa, jotta sen voi parsia kasaan.

Asennus kuvia tällä kertaa hieman myöhemmin.
9000 CS Sport 2.0t 1998, väri 240 imolared
Vastaa Viestiin