Satkun vikojen kartoitusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Baas900 kirjoitti:
Su Tammi 19, 2020 13:51
Ostaa kerralla sen 1500-2500e satkun, niin ei tarvitse heti värkkäillä. Ainakaan isosti.

Ostohinta isompi joo, mutta jos parin satasen autosta haluaa hyvän, niin ulkopuolisella teetettynä tonnilla ei paljoa saa..

https://huutokaupat.com/1693745

Tämä edelleen huudettavana.
No niinpä. Ei vaan löydy taskusta tommosta summaa kovin usein. Ja kolkkia en kyllä ole myymässä vielä.

Yksi vaihtoehto periaatteessa voisi olla käydä hitsaamassa entisen pomon luona / koittaa saada hitsaus teetettyä sitä kautta kaverihintaan tässä kevään mittaan. Sitten moottorin ehkä jos vaihtaisi kokonaan "uuteen"? Jos ostaisi jonkun purkuauton missä hyväkuntoinen kone. Olisikohan se kivuttomampaa kuin nykyisen koneen läpikäynti ja tiivisteiden vaihtaminen? Toisaalta kaikki tiivisteet vaihtamalla voisi saada vielä pitkäikäisemmän koneen ellei löydä jotain konetta halvalla joka on hiljattain rempattu.. Mitä sanoo raati?

Niin ja en ilmeisesti vielä sanonutkaan että sain satkulle siirtoluvan koko Suomeen "korjaamolle siirtoa" varten 18.4.2020 asti. :D Joten pääseehän se sittenkin ajoon vielä!
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Joo ei kyllä kannata vaihtaa remppaamatonta konetta tilalle, sen verran on askartelua 16v koneen vaihdossa, että kannattaa rempata se kone mikä nokalle lasketaan, oli se sama kuin poisnostettu tai eri. Mikään ei ketuta enempää kun vaihtokone alkaakin ekan sadan kilometrin jälkeen puskea öljyä stefan välistä.. Osathan ei koneremppaan hirveästi kuitenkaan maksa ellei aleta mäntiä tai laakereita vaihteleen joten rohkeesti vaan konetta avaamaan, monen sadan euron vahinkoahan tässä ei saada syntymään vaikkei se kone ikinä enää kävisikään. :D

Hitsauspaikathan ei kovin pahalta vaikuta tuon leimalapun mukaan, näihin löytyy ohjeet foorumilta kyllä jos vaan joku hitsaustaitoinen kaveripiiristä löytyy.

Jos varmasti viattoman Saabin haluaa, on valitettavasti hintaluokka sellainen, ettei ihan parilla setelillä pärjää ja silti saa katsoa Kummelin corollan oston opetusvideoksi kaupoille lähtiessä. Jos remontit pelottaa on kolmekymmentävuotias auto ilman paksua lompakkoa väärä harrastuksen kohde, siinä saa vaan turhaa hampaiden kiristelyä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos koneen nostaa pois, niin ei tiivisteiden vaihto sitten enää mikään iso homma ole. Eikä se oikeastaan muutenkaan mitenkään mahdottomia vaadi -vain rintapellin puolella oleva kampiakselin stefa ja öljypumpun tiiviste on vaikea vaihtaa ja tietysti öljypohjan tiivistäminen on mahdotonta.
Jos haluaisi koneen vaihtaa "heittämällä" niin pitäisi löytää sellainen, mikä on ollut ajossa ihan viimehetkiin asti, järkevillä kilometreillä/hiljattain rempattu ja täsmälleen samanlaisesta autosta irrotettu. Siis kaikki em. 3 pitää toteutua, muuten tulee taas haasteita eteen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja mestari »

päiväunet sikseen, kyllä se melkein jos ei muuta harmia ole niin melkein nuukalla budjetilla sietäs pestä konehuone ja sen jälkeen stekata mistä mehii ja suorittaa sen jälkeen suunnitelma johon on varaa järkevästi ja toteuttaa se suurinpiirtein.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

mestari kirjoitti:
Ma Tammi 20, 2020 18:13
...sietäs pestä konehuone ja sen jälkeen stekata mistä mehii ja suorittaa sen jälkeen suunnitelma johon on varaa järkevästi ja toteuttaa se suurinpiirtein.
Tiivisteet ei paljoa maksa, vaikka uusisi koko koneen tiivisteet kerralla. Tataa reilu satanen riittää. Jos pesun jälkeen huomaa yhdenkin hankalamman vuodon, on edessä koneen nosto. Eipä silloin kannata vaihtaa jotain tiettyä stefaa tms. vaan suosiolla kaikki mahdollinen kerralla. Yläpään tiivistesarja maksaa jotain 80 euron paikkeilla. Sitten vielä öljypohjan tiivste, kampuran stefat ja öljypumpun tiiviste. Perän tiivisteen olen itse leikellyt tiivistepaperista, samoin ainakin 8-venttiilisiin jakopään tiivisteen.
Eli työ on nyt tässä varmaankin se isoin kompastuskivi -ei niinkään osien hinta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Mitä olen tuttujen tekemisiä seuraillut niin niille ketkä tekevät hirveällä ähellyksellä pikaranetuksia romuihin tuntuu autoja kertyvän pihan perälle aivan toista tahtia kuin niillä jotka ovat pedanttisempia korjauksissaan. :D "Kun ei tuommoiseen tonnin pommiin jaksa rahaa tai aikaa upottaa." Sen sijaan näillä tuntuu olevan kyllä olevan aina rahaa ja aikaa ostaa uusi romu pihaan ja varustella ja pintafiksata sitä toisella mokomalla..
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Uteip kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 16:55
Mitä olen tuttujen tekemisiä seuraillut niin niille ketkä tekevät hirveällä ähellyksellä pikaranetuksia romuihin tuntuu autoja kertyvän pihan perälle aivan toista tahtia kuin niillä jotka ovat pedanttisempia korjauksissaan. :D "Kun ei tuommoiseen tonnin pommiin jaksa rahaa tai aikaa upottaa." Sen sijaan näillä tuntuu olevan kyllä olevan aina rahaa ja aikaa ostaa uusi romu pihaan ja varustella ja pintafiksata sitä toisella mokomalla..
jep näinhän se on. minä ostin ruosteisen kajakin vuonna 1992 1400 markalla. Ajan tuolla samalla yksilöllä vieläkin ja on hyvä. Hitsaamaankin opi tuon auton myötä, ja paljon muuta
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Uteip kirjoitti:
Ma Tammi 20, 2020 00:15
Joo ei kyllä kannata vaihtaa remppaamatonta konetta tilalle, sen verran on askartelua 16v koneen vaihdossa, että kannattaa rempata se kone mikä nokalle lasketaan, oli se sama kuin poisnostettu tai eri. Mikään ei ketuta enempää kun vaihtokone alkaakin ekan sadan kilometrin jälkeen puskea öljyä stefan välistä.. Osathan ei koneremppaan hirveästi kuitenkaan maksa ellei aleta mäntiä tai laakereita vaihteleen joten rohkeesti vaan konetta avaamaan, monen sadan euron vahinkoahan tässä ei saada syntymään vaikkei se kone ikinä enää kävisikään. :D

Hitsauspaikathan ei kovin pahalta vaikuta tuon leimalapun mukaan, näihin löytyy ohjeet foorumilta kyllä jos vaan joku hitsaustaitoinen kaveripiiristä löytyy.

Jos varmasti viattoman Saabin haluaa, on valitettavasti hintaluokka sellainen, ettei ihan parilla setelillä pärjää ja silti saa katsoa Kummelin corollan oston opetusvideoksi kaupoille lähtiessä. Jos remontit pelottaa on kolmekymmentävuotias auto ilman paksua lompakkoa väärä harrastuksen kohde, siinä saa vaan turhaa hampaiden kiristelyä.
Edelleenkin remonteissa eniten tulee vastaan juurikin raha eikä niinkään halukkuus tehdä. Koneen tiivisteetkin voisi toki käydä läpi ongelmitta jos olisi tasainen sisätiloissa oleva alusta ja moottorinnostin. Rahaahan siihenkin tarvitsee.

Ja voi tässä harrastuksellä hyvällä tuurilla päästä halvallakin eteenpäin. Mutta ei siitä sen enempää.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Kävin tänään ostamassa venttiilikopan tiivisteen, minkä vaihdolla pitäisi konehuoneen oikealla puoliskolla olevan vuodon loppua (eli ei enää öljyä akun päälle, jne).

Vasemmalla puolella olevaa vuotoa/vuotoja en ole saanut paikannettua, kun on sen verran pienessä tilassa niin paljon kaikkea ja hankala sinne on nähdäkin.

Ihmettelin tossa, kun olin tullut töistä ja kone siis lämmin ja joskus 15-30min jälkeen katsoin öljyn tason (tasaisella alustalla), niin näytti maxia? Kylmänä taas en nyt ole pariin päivään kattonut, mutta melko lämpimästä koneestahan noi kai pitää katsoa?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Jos intoa on tehdä niin kummoisia fasiliteetteja ei tarvitse lopulta, kesällä sopiva poutajakso niin tekee vaikka pihalla. Moottori nousee taljalla ja vaikka kakkosnelosesta tehdyllä a-pukilla tai pihakoivulla. Itse olen pohjolan tallissa tehnyt kansirempan Saabbiin ja vaihtanut Nissaniin vaihdelaatikon sekä hitsannut pohjapalkkien päät ym. ihan nelosnelosesta tehtyjen pukkien avulla. Selvittelee vaan foorumilta ja kirjallisuudesta hommat itselle niin hyvin selväksi, ettei projekti jää osien odottelun tai muun seikan takia odotustilaan.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tälle peukku! Kuten tässä on mainittukin, ei esim. tiivisteiden vaihto ole kallis homma, jos tekee itse. Kädet saveen ja hissuksiin touhuaa, niin kyllä se siitä valmistuu :D
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Ja uusia asioita oppii 100% varmasti. Nimim. Kokemusta on :D
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep kompataan kesälomahan on autonkorjausta varten normaalisti että taas pääsee vuoden käymään töissä ilman huolia.
pesu vaan sen takia että näkee mistä vuotaa niin osaa fokusoida oikeaan kohteeseen, meinaan kerran oli reipas öljyvuoto satkussa ja syylliseksi ´paljastui jölykello :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja petromies »

Siinäpä hyvä ehokas vasemman puolen vuotoon, öljykello.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu autokauapoilla tuo oli aikoinaan kun satkun hinta oli 19000 mk km joku 160tkm,vm 89 C autoliike oli vaihtanut öljyt ja koeajolla lorisi suorastaan alle ja automyyjälle reklamoin koeajon jälkeen että öljyä tursuaa koneen ja lootan välistä noronaan, kaveri itse katsoi myös ja totesi massiivisen vuodon saumasta. no siirryin seuraavaan kohteeseen saab 90 vm 86 ajettu 215tkm hinta 15000 mk, koeajon jälkeen moitin autoa hieman automyyjille jolloin toinen istui heti ja toinen otti seinästä tukea ja kysyi mitä tarjotaan.
no lopputuloksena ostin molemmat kun en osannut päättää . satkuun vaihdoin sen jölykellon ja ongelmat poistuivat, 90 meni kaverille venäjänmatka ajoon kun oli tukuisa peli. ja ajoi silla ainkin 5v sinne ja takaisin. satku pelasi todella hyvin ilman ongelmia, vielä pitenpääkin ennenkuin siirryttiin tonnariin eli ruiskuaikakauteen :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin