Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut!

Itselläni sähköhommelit odotuttaa, mutta kunhan 51 viikkoa vielä lusii Hyundain kanssa, niin sitten voisi olla esim. lataushybridi Capturin aika. Se uusi Captur on nimittäin todella hyvännäköinen laite. Kunhan se kevään mittaan tulee koeajattevaksi, ajattelin kyllä käydä tsekkaamassa. Toivoa sopii, että hinta ei karkaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mainiota. Muokkaa vähän otsikkoa, nyt tulee dataa Leafista JA Konasta ! Varmasti järkevä ratkaisu, jos omaan ajoprofiiliin, talouteen, varallisuus jne. sähkis sopii, niin en oikein keksi mitään syytä, miksi moisen jättäisi toteuttamatta.

Mä olen itseni tuominnut ajamaan tonnin ritsoilla piiitkäksi aikaa. Ainoa pakotie on sähkis-liisari järkevään hintaan :D Niitä odotellessa on kiva lukea muiden kokemuksia.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea valinnalle! Jos on sähköautot harvinaisia vielä, niin se että molemmat talouden käyttökiesit on sähköautoja, on kyllä hyvin poikkeuksellista. Joku pitää varmasti rohkeana ratkaisuna, mutta en usko että tulette katumaan valintaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnittelut! Mielenkiinnolla jään odottamaan käyttökokemuksia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Hieno valinta, nyt kun on tolla isommalla akulla, niin tuskinpa tulee range-ahdistusta koskaan ja tuskin ne tingeltangelitkaan ainakaan haitaksi on auton pidempiaikaisen käytön kannalta. Ei tarvitse miettiä, että oispa kiva kun ois se ja se varuste...

Ja taitaa se vaan olla niin, että kun kerran tottuu sähköautoon, niin eipä sitä oikein huvita polttomoottoriin palata..Se ajamisen sulavuus ilman mitään vaihteiston nykäyksiä, hiljaisuus, lataamisen helppous verrattuna tankkaamiseen jne jne 8)
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onnea uudelle hankinnalle täältäkin! Seurattu on jo Leaf kokemuksia ja varmasti monia kiinnostaa kaikki käyttökokemukset sähkäreistä. Sähkäri markkinat tulevat varmasti mullistamaan autojen tarjonnan parin vuoden sisällä uusissa ja käytetyissä ja kiva saada oikeita kokemuksia höpöartikkelien ja testiajojen sijaan varsinkin pidemmältä ajalta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

e-208 kutkuttelisi itsellä kovasti päivittäiseen ajoon. Siinä on pitkästä aikaa tehty pikkuauto hyvällä maulla. Hinta on kieltämättä aika hapokas kokoluokkaansa nähden, mutta muutaman vuoden vanhana voisi hyvinkin antaa hyvän vastineen rahalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kiitokset onnitteluista! Viikko vielä pitäisi jaksaa odot.. siis ajaa Golfin juuri tankattua tankkia tyhjemmäksi.

Konaan saa ottaa 80kg kattokuormaa, niin kyselin tietysti hieman kattotelineratkaisuja. Tarjoavat lisävarusteena taakkatelineitä ja niihin sopivaa pyörätelinettä, mutta hinta vaikutti ensisilmäyksellä hieman hapokkaalta. Toisaalta nopeilla vilkaisuilla oli melkolailla linjassa Thulen vastaavien kanssa, saattaapa hyvinkin olla samaa tavaraa. Otan vielä ensin auton vastaan ja selvittelen sitten, että mitä olisi tarjolla. Itseä ei perusbilteman telineet haittaa, jos ne saa paikalleen siististi ja tukevasti.

Ensimmäinen ostopäätöskrapulan aste on myös kärsitty. Range-ahistus muuttui lataus-ahistukseksi, ehtiikö tätä koskaan lataamaan kotona täyteen! Yksilö on 2018 loppuvuoden malleja ja siinä on vielä yksivaiheinen lataus, maksimissaan 7,2kW. 2019 loppuvuodesta on tullut kolmivaihelataus. Tämän havaitsin illalla ja se harmitti pienen hetken, mutta samaan aikaan tuskin haluan kotona latailla kolmesta vaiheesta kuitenkaan. Työpäivän mitta riittää tuolla yksivaiheella oikein hyvin latailuun myös (8h * 7kW = 56kWh). Kotona sitten 1x16A maksimissaan eli 3,6kW -> 12h*3,5kW = 42kWh, mikä pääosin riittää. Nyt alkuun pärjää tuolla mukana tulevalla 8A laturilla, mutta pitkässä juoksussa se ei ole hyvä ratkaisu.

Leafia ladataan samaan aikaan samaisella 8A virralla ja mieluiten eri vaiheesta. Alkuvaiheessa jaan tämän siten, että 16A voimavirtaan blokki väliin (jakaa 3x16A schuko + 16A voimavirta) eli Kona saa schuko-virtaa ja Leaf voimavirtaa säädettävän laturin kautta. Myöhemmin joko tämä kääntyy toisinpäin tai sitten jaan tuon voimavirran työmaakeskuksella kahteen voimavirtaan ja lataan sieltä, pyrkien eri vaiheista lataamiseen (Kona 1x16A ja Leaf 1x8A). Nykyinen Leafin laturi menisi Konankin kanssa hyvin, mutta pitäisi vaihdattaa siihen Type1-pään tilalle Type2. Irtopäitä on huonosti tarjolla ja ne ovat kalliita, joten todennäköisemmin ostan erillisen laturin tähän.

Tarkoitus on myös konsultoida paikallista sähköyhtiötä, esim. pääsulakkeiden riittävyyden osalta. Nyt meillä on 3x25A, mutta toisaalta ei ole sähkösaunaa ja talo lämpiää maalämmöllä. Pitkässä aikajuoksussa autojen lataus on tarkoitus järjestää fiksummin, mutta voi olla että tässä menee aikaa pitkään suunnitelmissa olleen autotallin rakentamiseen saakka... Nyt ensin vähän työmaa-henkisillä ratkaisuilla liikkeelle, siitäkin saa jo kuluja tulemaan jonkun verran. Kyllä tässä latausasiassa on hieman pähkimistä, suunnittelua ja toteuttamista. Yksi kiva toive olisi saada järkevä latauspiste talon seinustalle, jossa on yksi autopaikka. Toisaalta kiinteistön sähkökeskuksen paikka pitäisi joka tapauksessa muuttaa (joskus) purettavan rakennuksen seinästä muualle, niin asia ei ole välttämättä kovin kaukaista todellisuutta.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikös toi ole just sitä parasta latausta akulle, jos sitä lataillaan hitaasti eikä koskaan pääse tyhjäksi mutta ei myöskään täyteen? Toki tuskin sun omistusaikana eroa huomaa, mutta voihan se sitten periaatteessa säilyttää täyden kunnon statuksen pidempään joka taas saattaa vaihtohintaan vaikuttaa :D

Se on tietty sitten oma tarinansa, jos päivittäin tarttet 100 % kapasiteetista, niin sittehän se on kieltämättä pieni ahdistus.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Just noin, ei sitä täyteen kannata ladatakaan jos sitä täyttä latausta ei oikeasti tarvitse. Tietty jos usein tarvitsee, niin voi vaatia jo vähäm kikkailua varmistaa, että on aina tarpeen iskiessä akku täynnä.

Noi lataustehot ja yksivaiheisuus on kyllä monissa sähköautoissa se yksi typerä säästöratkaisu. Täyssähköautossa 1-vaihelaturi on säästöä väärässä paikassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Jep, parasta akulle on se, että ei ladata täyteen ja ei ajeta tyhjäksi. Ja itsellä ei päivätasolla ole juurikaan niitä tilanteita, että akku pitäisi ajaa päivän aikana tyhjäksi JA saada seuraavana päivänä täyteen, ne ovat aito poikkeus. Mutta viikon edetessä jos jokaiselle päivälle tulee 10kWh vaje, niin ahistus saattaa iskeä (tämä nyt ehkä erityisesti 8A latauksessa). Mutta juuri tässä on se ajatus siitä, että 1x16A lataus riittää ja hitaampi on parempi.

Tämähän on toki tiedossa, että sähköautoilu on suunnitelmallista touhua, toisaalta niin on auton tankkaaminen millä tahansa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onnea ponnea :!: vaikuttaa siltä että teit hyvät kaupat, yksivaihelaturista huolimatta. Sun pitää vaan pitää :saab: lähtövalmiina jos sähköauto tarvitsee välipäivän. 16A latauksella ei liene kovin yleistä, jos koskaan realisoituu :roll:

Eikös sielläkin ole keskustassa joku nopeampi latauspiste? Hätätapauksessa pidempi pysähdys keskustassa niin saa akun täyteen? :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

McStadey kirjoitti:
Ke Tammi 29, 2020 21:22
Eikös sielläkin ole keskustassa joku nopeampi latauspiste? Hätätapauksessa pidempi pysähdys keskustassa niin saa akun täyteen? :roll:
Lähin pikalaturi on Huittisissa eli reipas puolis tuntia kotiovelta. Toisaalta pikalataus maksaa, mutta pakkotilanteet erikseen.

En kyllä oikeasti aio tehdä tästä mitään isoa ongelmaa :)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tänään hakemaan Kona kotiin, samalla Golf pääsee jatkamaan matkaa jonkun muun kanssa. Isompaa haikeutta ei ole ilmoilla, lähinnä jännittävää tulevaa.

Illalla ensipurasufiilikset ja josko sais oikeen kuvia kanssa!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kaksi sähköautoa, kaksi Saabia

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kuva

Tällä lähdettiin Tampereelta kohti kotia, auton takapää täynnä kesärenkaita. Noin sata kilometriä edessä ja alkua 75%, ilman minkääntasoista range anxietya. Eka vartti ratissa meni parkissa penkin ja ratin säätämiseen sekä tekniikkaan tutustuessa. Puhelin kiinni bluetoothilla, puhelimen langattoman latauksen ihmettely, kaikkien valikoiden läpikäynti ja niin edelleen. Paljon oli ihmeteltävää. Ajoasennosta saa sähköpenkeillä oikein itseä miellyttävän ja ratissa on paljon säätövaraa. Jos jotain pitäisi vielä toivoa, niin säädettävä reisituki olis kiva, mutta ilman on pärjättävä (ei sillä et mulla ois koskaan missään autossa sellaista ollut..).

Aamulla Golfilla matkatessa jäin miettimään, että jäänkö kaipaamaan Golfin valoja. Kääntyvät xenonit ovat kyllä herkkua. Se olikin aamulla nelivedon lisäksi ainoa asia, josta koin jääväni iltapäivästä alkaen paitsi. Eikä nyt ole talvikaan ollut haitaksi asti ainakaan etenemismielessä. Tietäjät toki tietävät tässä kohtaa, että tänne lounaaseenkin alkoi tulemaan lunta juuri tänään :lol:

Matka eteni sutjakkaasti kolmostien pienoisessa ruuhkassa ja adaptiivinen vakionopeudensäädin näytti kyntensä. Perusversioon tottuneelle on kyllä hienoa, kun auto pysyy jonossa omalla paikallaan (on se kaista sitten kumpi tahansa). Matka eteni, poppi soi ja tie kohisi. Rengasmelua tuohon kyytiin on saatu aika paljon noissa satasen nopeuksissa, tämä on monissa testeissäkin huomattu (ilmeisesti varsinkin kolmosteslaan verrattuna ero on huima). No, tähän on pieniä lääkkeitä olemassa ja ehkä kesämmällä voisi auton massauttaa ruostetta ehkäisemään ja samalla äänieristysmassaa ja itse asennellen äänieristysmatto pitkin autoa, varsinkin ovet tuntuvat soivan kovasti.

Tuossa vakioreiteillä on muutamia pätkiä, joissa Golf on mukaillut liiankin kanssa tien muotoja eli rynkyttänyt niin maan perusteellisesti. Vaikka Kona on lyhyt ja uskoisin akselivälinkin olevan pienempi (tosin renkaat on tuossa autossa aikalailla kulmissa, enpä sitten tiedä..), niin auto etenee maantiellä vakaasti ja suoraan. Kaistavahti korjailee välillä suuntaa, jos sitä ei laita pois päältä, ja tekee sen paljon sivistyneemmin kuin Leafin vastaava.

Tässä vielä kuvaa mittareilta tuon taipaleen jälkeen:
Kuva

Pari outoutta heti kärkeen. Koska tuota lunta vähän pääsi maahan asti, niin tokihan peruutuskamera ei näytä kuin lonkerotuopin sisältöä. Samoin joku on keksinyt laittaa latausluukun etusäleikköön. Miksi? Sehän jäätyy joka kerta kiinni :lol:

Käväistiin vielä perheen eli vaimon ja lapsen kanssa kauppareissulla päivän päätteeksi eli ensimmäinen testipäivä sisälsi meidän perusarjen; minä yksin autossa pidemmän matkaa, koko porukka lyhyemmän matkaa. Lapsi mahtui istuimeensa ja vaimon takana ei pituusongelmia kummallakaan, vaikka eivät kumpikaan ei ole lyhyemmästä päästä. Eli ihan passeli tiloiltaan meille. Nähtäväksi jää, koska täytyy ensimmäistä kertaa ottaa Aero tallista tilantarpeen tähden :) Vetokoukulle veikkaan olevan ennemmin käyttöä.

Kona pääsi lopulta lataukseen omalla reissulaturillaan tuossa seitsemän aikaan, lähtö aamulla n. 200km edestakaisin-taipaleelle olisi kello 0630 aikoihin. Kävin yhdeksän aikaan toteamassa, että lataahan auto vielä ja samalla mitä kertoo: akun varaus 45%, range 171, latausteho 2,6kW (12A säädettynä pulikasta) ja aikaa 100 prosenttiin 16h30min. No ihan ei täyteen ehdi tulla.. mutta eiköhän sillä menopaluun tee, ja uskoisin saavani auton TTY-kampuksella huomenna lataukseen. Messupäivää pukkaa!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin