2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Moi,

Olen uusi Saabisti ja nyt muutaman viikon alla on ollut Vm. 2009 9-5 2.0t automaatti tehtaan biopowerina. Kilsoja autolla on menty 235tkm. Auto toimii moitteetta ajossa, edellinen omistaja oli juuri vaihdattanut turbon, kampiakselin stefan, sytkäkasetin ja lootan öljyt. Olen ajellut nyt pelkällä RE85:lla.

Ainoa ongelma on kun auton käynnistää kylmänä/kosteana aamuna, auto starttaa ihan hyvin, starttaus kestää ehkä normaalia pidempään mutta auto kuitenkin käynnistyy hyvin kunnes vaihteen laittaa P:ltä D:lle, vapaalle tai pakille. Usein auto sammuu heti ja tämän jälkeen ei meinaa käynnistyä ollenkaan, saa sahata käyntiin minuutin verran. Olen kuitenkin saanut auton aina lopulta taas käyntiin. Ongelma poistuu jos auton antaa lämmetä hetken ennen kun vaihdekeppiin koskee(n. 1-2min).

Ongelman selvittämiseksi olen vaihtanut uudet tulpat ja haljenneen jarrupaineletkun takaiskuineen, näillä ei ollut vaikutusta tähän.

Mitähän seuraavaksi kannattaisi kokeilla? IMM? Termari? Joku muu?

Kävin myös saabcomilla avaamassa opensidin ja amul arvo on ~100, mair ja mreg seuraavat hienosti toisiaan. Mitä muita arvoja kannattaisi ongelman vuoksi tutkia?

Kiitos jo etukäteen vastanneille!

Simo
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Pidä huolta, että sinulla on oikeat tulpat NGK BCPR7ES-11. Lämmön ollessa nollan tuntumassa voi heti käynnistämisen jälkeen ollakin käyntihäiriöitä jos konetta rasittaa. Luulen, että se käy herkästi vähän rikkaalla. Kovemmalla pakkasella ei ropleemia ole. Itse käynnistän ensin auton ja lähden sitten putsailemaan lumia, siinä se ehtii lämmetä sen verran, että toimii jo hienosti.

Toiset laittavat vähän bensiiniä E85:n sekaan, että pääsevät noista asioista. Kertaakaan ei oma ajokkini ole kuitenkaan sammunut. Videollani https://www.youtube.com/watch?v=W3D51T2XgQw turisen BioPower-autoilusta.

Se pitää vielä mainita, että mikäli tankin ajaa kovin tyhjäksi ja tankaa sinne eri ainetta kuin mitä siellä oli, pitää autolla ajella useampi kilometri, että se ehtii maistella sen uuden aineen. Kerran olen sen tempun tehnyt, että E85:n jälkeen tankkasin bensiiniä ja suorilla kotiin. Meiltä kun ei tuohon lähihuoltoasemalle ole kilometriäkään. Tästä sain palkaksi sen, että seuraavana aamuna kävi sellaisella ryskeellä, että oksat pois. Kävi tietenkin aivan liian rikkaalla kunnes lambda heräsi säätämään seoksia.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Saimon82 kirjoitti:
Pe Tammi 31, 2020 10:58
Kävin myös saabcomilla avaamassa opensidin ja amul arvo on ~100, mair ja mreg seuraavat hienosti toisiaan. Mitä muita arvoja kannattaisi ongelman vuoksi tutkia?
Se etanolin väkevyys kannattaa tietenkin katsoa, että se suurinpiirtein vastaa sitä mitä sen kuvittelisi olevan.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Moi,

Tulppina juuri nuo NGK BCPR7ES-11. Tankissa pelkkää RE85:sta. Tuon huomasin kyllä että jos käy lumet putsailemassa niin ongelmia ei ole, nyt vaan on tullut luntakin niin huonosti että tuntuu tyhmältä istua autossa ja odottaa että voi laittaa vaihteen päälle, sitten jos sen laittaa liian aikaisin päälle niin auto sammuu ja saa sahata käyntiin pitkän tovin.

Simo
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Saimon82 kirjoitti:
Pe Tammi 31, 2020 11:53
Moi,
Tulppina juuri nuo NGK BCPR7ES-11. Tankissa pelkkää RE85:sta. Tuon huomasin kyllä että jos käy lumet putsailemassa niin ongelmia ei ole, nyt vaan on tullut luntakin niin huonosti että tuntuu tyhmältä istua autossa ja odottaa että voi laittaa vaihteen päälle, sitten jos sen laittaa liian aikaisin päälle niin auto sammuu ja saa sahata käyntiin pitkän tovin.
Kuten tuossa aiemmin sanoin, niin auton ei pitäisi sammua, se on minusta erikoista. Ensiapuna surauta vaikka kymmenen litraa bensiiniä sinne sekaan josko helpottaisi sillä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Täytyy tänään käydä tankilla ja laittaa bensaa sekaan, nyt opensid näyttää etanoliarvoksi 85.

Simo
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kato bensan lisäyksen jälkeen mitä sitten sanoo.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Äläpä jätä toisia roikkumaan. Miten kävi, helpottiko tilanne?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

PaulMuadDib kirjoitti:
Pe Tammi 31, 2020 12:32
Kuten tuossa aiemmin sanoin, niin auton ei pitäisi sammua, se on minusta erikoista. Ensiapuna surauta vaikka kymmenen litraa bensiiniä sinne sekaan josko helpottaisi sillä.
Vanha viesti, mutta vahvistan mielipiteen.

Meidän viiruAerossa on himpan alle 300 heppaiset perusvirit, oleellisimpina asioina vakiosuuttimet, mutta 4 bariin korotettu polttoaineen paine. JC:n räätälöity biopower -softa.

Noilla hankalilla plus/miinus 5 asteisilla keleillä tuo hakee tasaista tyhjäkäyntiä sen pari sekuntia. Ei meinaakkaan sammua, mutta himppasen raskaasti käy. Etanollilla siis, ja kun sitä tavaraa on poltettu useampi tankillinen peräjälkeen.

Rankimmillaan tuon olen joutunut etanolilla pyöräyttämään käyntiin, kun jäähdytysnesteen lämpötila näytti miinus 26 astetta. Hienosti pörähti, mutta siinä ikkunoita rapatessa pelotti tupakkia tupruttaa, tuli senverran äkäset päästöt pakoputkesta :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin näissä jälkeenpäin konvertoiduissa on kaikki kolme omaa olleet juuri saman oloisia nollakelien tuntumassa. Moottorin vääntö on vähän ontuva tai kone alkaa käydä vajailla sylintereillä, jos lähdet heti ajamaan startin jälkeen. Hetken kun käyttää paikallaan, niin toimii oikein upeasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juu, mutta meillä vaiva kestää tosiaan pari sekuntia.
Auto käyntiin => turvavyö kiinni => peruutus tallista ulos ilman ongelmia. Olettaen, että vaimo on mukana sulkemassa tallin oven :lol: Manuaaliaski vastustaa tieten kylmänä vähemmän, ainakaan mitään väännön puutetta en ole havainnut.

En edes muista, milloin ois viimeksi vajailla pytyillä ryskyttänyt, mutta on sitäkin tapahtunut. Ne tilanteet on olleet sellaisia, että kovilla pakkasilla on jostain syystä pitänyt nykäistä lokilämppärin töpseli irti ennen aikojaan.

Jäähdytysnesteen lämpö hitusen plussalla, mutta konehuone täynnä kylmää metallia ja anturit ihmettelevät toistensa lukemia. Siitäkö johtuu, enpä tiedä, kunhan arvailen :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Päivitystä: Sain tutusta varaosakaupasta uuden IMM:n sopivasti ja päätin vaihtaa vielä sen, koska edellinen näytti alkuperäiseltä eikä sen vaihdosta löytynyt dokumentteja. Laitoin siis tankin vielä täyteen RE85:sta että pääsen todentamaan IMM:n vaihdoin mahdolliset vaikutukset.

Nyt toki keli meni hiukan pakkaselle, n -5C on ollut aamuisin eikää ongelmia ole enää ollut, olen jopa tarkoituksella lähtenyt ajamaan heti käynnistyksen jälkeen, auto saattaa "rytkyttää" hetken, eli muutaman sekunnin mutta sammuilua ei ole tapahtunut.

Saa nähdä nyt kun kelit taas näyttäisi tulevan nollan tienoille, miten auto käyttäytyy. Jos ongelmat jatkuvat, kokeilen tankata sekaan bensaa.

Simo
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Jos ilmamassamittari on viallinen, niin varsinkin kylmäkäynnistukset ovat vaikeita. Se on selvää. Auto joutuu kyllä silloin arpomaan aika tavalla. Lambdan herättyä töihin tilanne tietysti korjautuu paljon kun voidaan seurata palotapahtumaa ja säätää sen mukaan.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Päivitystä tähän: Uuden IMM:n asennuksen jälkeen ongelmat lähes katosivat, auto saattaa vielä "kakoa" muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen jos vaihteen laittaa heti D:lle, mutta yhtään sammumista ei ole tapahtunut. Myös SID:n ilmoittama kulutus putosi myös 27l->20l/100km. Kulutus on vieläkin korkeahko mutta ajo on 1km pätkäajoa duuniin ja takaisin aina kylmällä autolla joten tämä selittynee sillä.

Pelkällä RE85:lla menty

Simo
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Hienoa, että vaivauduit kertomaan miten asia jaksaa. On aina mukava kuulla onko asia tullut kuntoon. Nyt tuo tilanne kuulostaa kokolailla normaalilta. Koska sinun ajosi on lähinnä noin lyhyttä pätkäajoa on erityisen tärkeää pitää huolta riittävän tiheästä öljyjen vaihdosta, sillä öljyn sekaan pääsee alkoholia, joka ei haihdu sieltä pois noin lyhyellä ajolla.

Noin lyhyen matkan keskikulutus voi tosiaan olla noinkin ravakka kun kone tuskin ehtii saavuuttaa edes normaalia käyntilämpötilaa ellei se ole "roikassa" ennen lähtöä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Vastaa Viestiin