OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Yritin päästä käsiksi siihen ohjausakselin ristiniveleen, mutta sehän on ahtaassa paikassa. Mitään rasvanippaa ei näkynyt olevan. Pitää kai alkaa purkaa yläpuolelta, laturi jne että näkisi lähemmin miten voi voidella, pitääkö nivel irroittaa. Ruosteiselta näytti kun on ajettu vain 140 tkm ja ikää on 35 v.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Eikös siihen pääse sisäkautta käsiksi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Polkimien alta akselin läpivientikumia raottamalla saa suihkittua voitelua nivelelle, jos ei alakautta osu.
Kuvia tehostimen ohjausakselin stefan vaihdosta, näkyy nivelen sijainti (jos tuo photobucket nyt ylipäätään antaa katsoa enää mitään):
https://s192.photobucket.com/user/jus_s ... tefa/story
Kuvia tehostimen ohjausakselin stefan vaihdosta, näkyy nivelen sijainti (jos tuo photobucket nyt ylipäätään antaa katsoa enää mitään):
https://s192.photobucket.com/user/jus_s ... tefa/story
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Öljysin sitä niveltä ylhäältä liruttamalla ja jalkatilasta suihkuttamalla. Ei paljoa reagoinut, vaikka etupyörät olivat ilmassa. Tänään ajoin tallista ulos ja taas oli aluksi jäykkä mutta tienpäällä muuttui siedettäväksi mieskuskille. Edelleen epäilen että jossakin on jäykkyyttä tai sitten tehostimen hydrauliikassa vikaa esim. paine alhainen. Hyvä on ajellessa loivia mutkia maantiella, parkkihallissa jo jäykempi ja seisonnan jälkeen notkistuu vasta muutaman mutkan jälkeen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Voi tuo olla ihan ominaisuuskin. Omistin aikanaan MY90 OG900:n, jossa ohjaustehostin oli todella jäykkä ohjauksen palautusvaiheessa sen mutkan tai pari, nimenomaan kylmällä ilmalla. Ex-anoppi meinas pihasta lähtiessä unohtaa kääntää renkaita takaisin suoraan ja naapurin postilaatikko koki naarmuja. Tuolloin ko. auto oli 4v ja 150tkm ajettu.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Hei,
Vaihdoin omaan satkuun ohjaustehostinöljyt ja nyt olen huomannut pientä vuotoläikkää auton alla. Mistähän noi yleensä alkavat tihuttelemaan? Aloin epäilemään laitoitko nyt oikeaa ainetta. Autossa oli jotain ruskeahkoa mutta aika juoksevaa. Uusi oli vihreää jota laitoin.
Laitoin tätä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590310/Co ... tinoljy-1l
Vaihdoin omaan satkuun ohjaustehostinöljyt ja nyt olen huomannut pientä vuotoläikkää auton alla. Mistähän noi yleensä alkavat tihuttelemaan? Aloin epäilemään laitoitko nyt oikeaa ainetta. Autossa oli jotain ruskeahkoa mutta aika juoksevaa. Uusi oli vihreää jota laitoin.
Laitoin tätä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590310/Co ... tinoljy-1l
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Vaihdoin öljyn kahteen kertaan, ja öljy oli luotettavasta varaosaliikkeestä ostettua. Öljyä on vielä jäljellä ja olen ajatellut vaihtaa vielä kerran, jos sen mukana poistuisi mahdollisia epäpuhtauksia. Olen hieman ajellut muutaman sata km mutta samat kylmäkäynnistysoikut jatkuvat, milloin pahempina milloin pienempinä. Olen alkanut epäillä hydraulijärjestelmää, esim. pumppua, jos ei heti kehitä riittävää painetta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Olen taas harrastanut tätä ongelmaohjausta. Silloin aiemmin vaihdoin öljyt kahteen kertaan, öljyn tyyppi MVCHF mikä pitäisi olla suosituksen mukainen, mutta ongelma ei poistunut eli edelleen on ajoon lähtiessä jäykkä. Ajon edetessä muuttuu jonkinlaiseksi normaaliksi. Olen viimeksi epäillyt että säätila on ollut liian kylmä ja siksi öljy liikkuu huonosti, tai että pumpussa on jotain vikaa.
Nyt aluksi irroitin sen pienen öljysäiliön. Ihmettelen taas että pienen ajomäärän jälkeen öljy on mustaa kuin vanhaa moottoriöljyä. Puhdistin säiliön ja ihmeekseni löysin sen sisältä irtonaisen mustan magneetin, kuin 50 sentin kolikko, mutta en erikoisemman paljon sakkaa tai roskaa. Mikä mahtaa olla tuon heikohkon magneetin tarkoitus, lampulla kurkkimalla ei löydy sille asennuspaikkaa???
Nyt aluksi irroitin sen pienen öljysäiliön. Ihmettelen taas että pienen ajomäärän jälkeen öljy on mustaa kuin vanhaa moottoriöljyä. Puhdistin säiliön ja ihmeekseni löysin sen sisältä irtonaisen mustan magneetin, kuin 50 sentin kolikko, mutta en erikoisemman paljon sakkaa tai roskaa. Mikä mahtaa olla tuon heikohkon magneetin tarkoitus, lampulla kurkkimalla ei löydy sille asennuspaikkaa???
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
No, nyt putsasin sen pikkuruisen öljysäiliön ja laitoin uutta tummanvihreää öljyä, ei tainnut olla isoa vikaa öljyssä samoista purkeista se entinenkin oli. Mutta ei toiminta oleellisesti parantunut. Nyt epäilen pumpun tehoa, ehkä ei tarpeeksi painetta. Pitää kurkkia sinne alle ja puhdistaa pumpun ympäristöä, etsiä paineenmittausliitintä ja parempaa pumppua jostakin purkuautosta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Noniin, nyt tuli vaihdettua huuhtelu tyylillä pois tuo comman mvchf vihreän värinen litku ja laitoin tilalle comman EXT Fluidia joka oli kirkasta . Kerron kokemuksia jatkuuko tiputtelu.Repolainen kirjoitti: ↑La Helmi 22, 2020 10:29Hei,
Vaihdoin omaan satkuun ohjaustehostinöljyt ja nyt olen huomannut pientä vuotoläikkää auton alla. Mistähän noi yleensä alkavat tihuttelemaan? Aloin epäilemään laitoitko nyt oikeaa ainetta. Autossa oli jotain ruskeahkoa mutta aika juoksevaa. Uusi oli vihreää jota laitoin.
Laitoin tätä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590310/Co ... tinoljy-1l
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Minä olen vaihtanut jo kolmeen kertaan sitä vihreää, jonka suosituksen sain. ja öljyäkin ostin, tiettävästi asiantuntevalta taholta. Nyt ei ohjaus haittaa kun on sitkeä jarruremontti menossa. Pitkään seissyt vm -85 on ajossa toiminut ja jotenkin viime vuosina mennyt rimaa hipoen katsastuksista, mutta nyt on jarrusatulat niin jumissa että pitää kunnostaa. Yksi edestä jo kunnostettu ja toinen tekeillä, tehdaskunnostettuja ei enää tunnu löytyvän.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Rattiakseli voi olla kuiva , vaihdoin omaani toisesta vähemmän ajetusta tuon rattiakselin ja voitelua sinne missä laakerit on. Aivan kuin eriauto nyt, Aiempi rahisi toisinaan ja selvästi tunti irtaallaan sen . Samalla vaihdoin toisesta sen kytkinpolkimen ja sylinterin systeemineen , tuli kytkin samalla myös todella mukavaksi käyttää . Itse olen toista kymmentä vuotta käyttänyt Febin Bmw;n tehostinöljyä ja hyvin tuloksin. Laatikossa Totalin laatikkoöljyt , erittäin notkea pakkasillakin ajaa. Viimeksi Febin laatikkoöljyt oli niin vaikea löytää . Siitä muuten ollu hyviä kokemuksia kans . Ei sivuääniä ainakaan erotu . Alipaineilmaus laitteella sai hyvin kytkimenkin ilmattua , samoin jarrut . Jotenkin mielestäni polkemista helpompi tapa ilmata jos on yksin .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Lisäyksenä aikaisempiin tekemisiini seuraavaa. Ohjauksen öljyn vaihtaminen siihen lokasuojan korkeudella olevaan purkkiin ei ole kovin vaikuttavaa koska koko alaosan öljy jää vaihtamatta ellei avaa jotain putkea siellä alhaalla ja lorauta lattialle tyhjäksi. Minä ostin pienen sähkökäyttöisen imupumpun jolla sain paremmin tyhjennettyä sitä vanhaa öljyä järjestelmästä. Näiden harjoitusten jälkeen on toiminut hyvin, viimeksi eilen pakkaskelillä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Itsellä tuo vaihto seuraavaksi edessä, i8 ssa han tuo ohjaustehostimen säiliö on siinä moottorin tuennassa alempana mitä 16 venttiilisessä käykö samat vaihto ohjeet? Jotkut löysäävät putken ja pyöräyttävät startilla tyhjäksi.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy
Omassa aikoinaan huuhtelin silleen, että paluuletku irti säiliöstä (klemmarilla kiinni) ja säiliön nippaan korvatulppa tukkeeksi. Letku kanisteriin tai pulloon. Säiliö täyteen öljyä ja joko startilla tai kone käyntiin hetken ajaksi. Apumies on ihan hyvä olla. Säiliöön lisää öljyä tarpeen mukaan ja ohjaus ees taas päästä päähän. Kun letkusta alkaa tulla puhdasta öljyä ulos, letkun voi laittaa takaisin nippaan. Onhan se vähän sotkuista hommaa, mutta toisaalta öljy tulee vaihdettua täysin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01