Laturin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

se ylempi 6 kolo ruuvi on siin runkoaisan kohdalla aika tiukassa paikassa kun ei edes näy vaan se pitää tunnustella ormella sellanen monttu ja sielläpohjalla on se pultti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja willbst »

Moikka
Tuohon vm. 2000 ysivitoseen pitäisi laturi vaihtaa...onko arvon foorumilaisilla sattumalta hyviä kokemuksia jostakin paikallisesta korjaamosta/pajasta Turun alueella?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei ne jouda kun viikon parin päästä
mutta täällä on hjyviä ohjeita ja laturihan vaihtuu kätevällä rannellikkeellä kunhan ruuvaa pultiia irti :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa tuli pakon edessä perehdyttyä taas laturin vaihtoon. Olen aiemmin sen alakautta vaihtanut nosturilla ja tällä kertaa se vaihtui tämän videon tyyliin pukeille nostettuna ja tunkin avulla yläkautta. https://youtu.be/eB9QIcyLQX0
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PAAHTOsaab
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 15, 2020 01:03

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja PAAHTOsaab »

Moi'

Olisiko täällä pääkaupunki seudun alueella auttavaa tekijää vaihtamaan laturin og 95:seen?
Asia alkaa olemaan aika akuutti ja maksaisin sovitun korvauksen työstä?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2526
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Laturin purku oli yllättävän helppo kun vähän oikoi ohjeissa. Tässä lyhennettynä (130A laturi oli):
-Oikea eturengas irti ja se alakulman suojamuovi (3x8mm kannalla ruuvi)
-Tunkki öljypohjan alle ja vähän tunkata
-moottorintuki pois siitä moniurahihnan päältä
-räikän jatkolla kammeta hihnan kiristintä ja ottaa moniurahihna pois paikoiltaan
-moniurahinnan kiristin pois (helpottaa kun tunkkaa moottoria että pääsee pulttiin paremmin kiinni
-8mm kannan ja 13mm kannan alta laturin johdot irti (alakautta tai käsikopelolla)
-laturin ylempi pultti irti yläkautta korvakon reiästä (8mm kuusiokolo)
-laturin alempi pultti irti rengas kotelon kautta (8mm kuusiokolo)
-laturi vääntää pois paikoiltaan ja laskea alas odottamaan
-Laturin korvakokko ottaa pois (4x13mm kannan pultit)
-konetta tunkata sen verran ylös että laturi sopii yläkautta pois (jos imusarjassa joku ylimääräinen korvakko tai reunus tiellä dremelöi se pois)

Vaihdoin tonnarista puretun 90A laturin(vaihdoin femman hihnapyörän siihen), akku löi kipinää ja savu nousi laturista minuutin jälkeen kun pyöri... Mikähän lie sille tuli?

Nyt tilasin uuden laturin ja siinä merkinnät B1+, B2+ ja D+ liitännät. Vanhassa oli vaan B1+ ja D+. Jätetään kytkemättä tuo B2+?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2526
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt tilasin uuden laturin ja siinä merkinnät B1+, B2+ ja D+ liitännät. Vanhassa oli vaan B1+ ja D+. Jätetään kytkemättä tuo B2+?
Viikossa saapui autodocista 140A laturi postikuluineen kotiovelle ~140€ (eikä vanhaa tarvii palautella mihinkään). Oli ulkoiselta koolta pienempi kuin 130A laturi niin sujahti helposti välistä. Ainut vaan että tämän laturin napojen muovisuojat oli niin isot että sieltä alanurkasta piti viilata muovia muutama milli pois että ei ottanut kiinni imusarjan kiinnikerautaan/öljyloukonletkuun. B2+ jätin kytkemättä ja näin näkyy toimivan ja lataavan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
luuser
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 03, 2018 12:22

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja luuser »

Käyköhän tämä https://www.ebay.com/itm/184152893277?f ... SwyNBjiLK2 laturi Saab 2001 2.3t farmari Aeroon?

Yhdellä purkaamolla oli tällänen kiinni v.2000 2.3l Sedanissa mikä vähän ihmetyttää kun tossa ebay:n yhteensopivuuslistassa alkaa vasta v.2002 mallista.
Avatar
universalreiska
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 04, 2020 20:53
Paikkakunta: Turku

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja universalreiska »

Tätä remppaa on tehtailtu tässä nyt muutaman päivän. Huomiota:
1. Ilman nelipistenosturia WIS ohjeet ei ainakaan omaan -02 aeroon toimineet, ei kertakaikkiaan vaan saanut tehtyä tarpeeksi tilaa altapäin kun vääntää.
2. Yläkautta ei onnistu koska jäykkää metalliputkea edessä, vaikka kuinka purkaisi kiristimen ulos
3. Laturin holkit ovat n. 0.5-1mm paksumpia kuin se teline mihin menevät että vaatii jonkun verran voimaa että saa iskettyä paikalleen.


Itse tein niin että kohotin keula pukeille ja tunkkasin konetta saman verran kun että pääsisi kiristimen pulttiin kiinni ja lipsautin sitten laturin vetoakselin ohi ulos. Ottaa tietenkin koneen kannakkeet irti että kone vähän vapaammin liikkuu. Veemäisen sirkuksen ovat kyllä Trollhättanin pojat keksineet.
2002 "ysifemma" 2.3T Aero stage 3 Biopower
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

universalreiska kirjoitti:
Pe Huhti 21, 2023 15:35
Tätä remppaa on tehtailtu tässä nyt muutaman päivän. Huomiota:
1. Ilman nelipistenosturia WIS ohjeet ei ainakaan omaan -02 aeroon toimineet, ei kertakaikkiaan vaan saanut tehtyä tarpeeksi tilaa altapäin kun vääntää.
2. Yläkautta ei onnistu koska jäykkää metalliputkea edessä, vaikka kuinka purkaisi kiristimen ulos
3. Laturin holkit ovat n. 0.5-1mm paksumpia kuin se teline mihin menevät että vaatii jonkun verran voimaa että saa iskettyä paikalleen.


Itse tein niin että kohotin keula pukeille ja tunkkasin konetta saman verran kun että pääsisi kiristimen pulttiin kiinni ja lipsautin sitten laturin vetoakselin ohi ulos. Ottaa tietenkin koneen kannakkeet irti että kone vähän vapaammin liikkuu. Veemäisen sirkuksen ovat kyllä Trollhättanin pojat keksineet.
Se koko laturin jalka pitää purkaa ulos, ei pelkkä kiristin.

Sitten kaveri kampeaa vähän konetta ja toinen nostaa laturin hivutellen sieltä ylös. Ahdas on, mutta se tulee kyllä sieltä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja sitten eikun naapurin kanssa askareisiin mitkä ovat enempi käsityoluonteisia 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin