Kiinnostavaa olisi seurata bensanpaineita ajon aikana, erityisesti kiijdyttäessä.
Joutuu jostain hommata paremman mittarin jos sen mittaa.
Ehkäpä tässä voi olla sitä suutin vikaa. Ostan uudet tulpat ja katson onko väri eroja. Noilla vanhoilla ajettu 5tkm ja mitään merkittäviä väri eroja ei ole.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Mulla paloi vähän ajetussa ng900 ce valo ja vaihtelin vaikka mitä. Mielestäni valon palaminen ei vaikuttanut mihinkään. Eilen illalla kuitenkin päätin irroittaa maadoitusjohdon sekä apujohdon kokonaan. Putsasin kiinnityskohdat viilalla niin että lastut lensi, koneen päästä surruutin akkukoneella ja teräsharjalla...
Nyt tuli tänään ajettua 150km ja auto on aivan eri. Kulkee kevyesti pintakaasullakin ja tomaattilootakin vaihtaa erityisen nätisti. Vikavalokaan ei oo syttynyt enää.
Suosittelen tätä sekä vaikka laittamaan lisämaakaapelin joka tötteröön.
Maadoituskaapelit on kyllä hapettuneet sisältä, mutta kokeilin vetää ylimääräisen maadoitukset piuhat tuloksetta. Tosin vaihdan maadoituskaapelit tässä kun kerkeää.
Sen verran bensapumppua kuuntelin että rohisee välillä.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Tuli mitattua jakoketjun kiristin, niin tapissahan se oli, 11mm.
Jos nyt siihen keskittyisi ensiksi ja palaisi sitten tuohon laihalla käymiseen..
Autolla ajettu vasta 230tkm ja ketju venähtänyt..
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Puristuspaineet testattu ja syl1 14.5bar, syl2 12.5bar, syl3 12.5 ja syl4 14.5bar. Bilteman mittari, niin voi heittää sen +-0.5bar.
Ketjunlaahaimia ei nähnyt kunnolla että onko vaihtokunnossa, mutta ketju menee joka tapauksessa vaihtoon.
Eli kannattaako lähteä repimään kantta irti?
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Puristuspaineet testattu ja syl1 14.5bar, syl2 12.5bar, syl3 12.5 ja syl4 14.5bar. Bilteman mittari, niin voi heittää sen +-0.5bar.
Ketjunlaahaimia ei nähnyt kunnolla että onko vaihtokunnossa, mutta ketju menee joka tapauksessa vaihtoon.
Eli kannattaako lähteä repimään kantta irti?
Perinteinen nyrkkisääntöhän on että puristukset saavat heittää 10% parhaimman puristuksen pytystä. Elikäs tuosta 14.5 - 10% = n. 13bar. Tuohon kun vielä otetaan mukaan tuo mittarin toleranssi, minä seuraisin tilannetta enkä tuolla perusteella vielä aukaisisi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Ei ole ilmeisesti selvinnyt teikäläisen vika vielä?
Itselläkin on tässä viime viikkoina toiminut lisävalaistuksena sisätiloissa tuo CE-valo ja koodeiksi heitellyt 12231, 12111 ja 12241, eli seokset eivät ole kohdallaan. En osaa sanoa käykö rikkaalla vai laihalla, pitäisi käyttää varmaan tulppia irti ja katsoa. Välillä olen kuulevinani pieniä poksahduksia pakoputkesta moottorijarrutuksen jälkeen.
Auto toimii kyllä muuten todella hyvin, mutta kylmänä se on kesästä asti ollut ensimmäiset pari minuuttia todella laiska. Vastaa kaasuun todella hitaasti ja liika kaasu tukehduttaa koneen. Parin minuutin ajon jälkeen toimii moitteetta. CE-valo on palanut useammin sen jälkeen kun olen tankkaillut e85 polttoainetta. Itsellä on tuo eFlexfuel -huijausloota välissä.
Starttipilotilla olen koittanut etsiä alipainevuotoja tuloksitta ja lambda-anturin jännite ainakin vaihtelee. Ruiskun lämpötila-anturin resistanssikin taitaa olla kunnossa kun kylmänä näytti ~1,5 kΩ, lämpimänä ~300 Ω. Mites tuon ilmamassamittarin toiminnan voi kokeilla, Haynesin manuaalista en löytänyt sen testaamiseksi kunnon ohjeita? Pitää myös mittailla polttoaineen paineet kunhan ehtii, tuli Biltemasta ostettua halpis-mittarikin moiseen käyttötarkoitukseen.
Ilman baljoja onnistuu, kun laitat T-haaran paineensäätimen ja jakotukin letkun väliin ja siihen sit se Bilteman mittari kiinni.
Omaa vikaan en toistaiseksi ole ratkaisua löytänyt, mutta jakoketjun venymisen myötä jako sen verran pielessä, että sieltä saattaa ratkaisu löytyä.
Ketju vaihtuu kunhan löydän lukkolinkin millä saan vanhan ja uuden yhdistettyä..
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Ilman baljoja onnistuu, kun laitat T-haaran paineensäätimen ja jakotukin letkun väliin ja siihen sit se Bilteman mittari kiinni.
Omaa vikaan en toistaiseksi ole ratkaisua löytänyt, mutta jakoketjun venymisen myötä jako sen verran pielessä, että sieltä saattaa ratkaisu löytyä.
Ketju vaihtuu kunhan löydän lukkolinkin millä saan vanhan ja uuden yhdistettyä..
Tuotanoin, onko sulla aikomus vedättää uusi ketju vanhalla ketjulla paikoilleen? Onnistuuko tuo 16 venasessa? Vanhemmissa ei onnistu kun tuo kiristin ei mene sisään kun se on kerran ulos tullut, muuten kuin irroittamalla se. Tällöin uusi ketju tulee tajutoman tiukalle ja jotain menee rikki.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Ruiskun lämpötila-anturin resistanssikin taitaa olla kunnossa kun kylmänä näytti ~1,5 kΩ, lämpimänä ~300 Ω. Mites tuon ilmamassamittarin toiminnan voi kokeilla, Haynesin manuaalista en löytänyt sen testaamiseksi kunnon ohjeita? Pitää myös mittailla polttoaineen paineet kunhan ehtii, tuli Biltemasta ostettua halpis-mittarikin moiseen käyttötarkoitukseen.
Mittasin tuossa äsken uudestaan tuon anturin resistanssin ja se heittääkin jonkin verran verrattuna kuvan taulukon arvoihin. Auto on seissyt nyt noin 7 tuntia, joten oletan että lohkon lämpötila on sama kuin talon nurkassa roikkuvassa lämpömittarissa, eli -6 °C. Nopeasti laskettuna resistanssin pitäisi olla 7000 - 8840 Ω välillä. Mittasin kuitenkin 4200 Ω, joka olisi tuon taulukon mukaisesti noin +8 °C.
Voisiko tuon kokoinen heitto vaikuttaa auton heikkoon käyttäytymiseen kylmänä? Ja olisiko 20e lämpöanturi hukkaostos näiden mittaustulosten ja insinöörin aivoilla suoritettujen laskutoimitusten perusteella.