Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja ristos »

Onhan tuo yksi tapa lähestyä historiaa? :?: Uskoisin, että autojen ja autoilun historian kiinnostavuus saattaa olla enemmän historian kulussa kuin vain euroissa!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä ketjussa kun menee Kekkoset ja Koivistot hieman sekaisin (aloitusviestin kuvassa autosta nousee tosiaan Kekkonen eikä Koivisto), niin minua jäi pohdituttamaan se, oliko Koivisto presidenttinä virkasaabisti vai ei? Tuo pvdriverin auto on toiminut Kekkosen käytössä presidenttiyden aikana, mutta siirtynyt Urkin henkilökohtaiseksi omaisuudeksi pian sen jälkeen, kun Koivistosta tuli presidentti tammikuussa 1982, eli Manu ei siitä päässyt ainakaan pitkään nauttimaan.

Kuten yllä todettiin, oli Manulla Suomen Pankin aikana virkasaappi, joka päätyi omaksi. Mutta mikä mahtoi presidentin kanslian autokanta olla vuosina 1982-1994? Ja olikohan Manulla missään vaiheessa tuplista, kuten ketjun otsikosta voisi päätellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Käyttötarkoituksesta riippuen autojahan on ollut useita jatkuvasti, Chryslereillä ja Cadillaceilla Kekkonenkin edustustilaisuuksiin liikkunut, kuten myös Koivisto. Saab ollut ehkä vähemmän silmäänpistävänä ns. arkisempi liikkumisväline, kuten dokumentissa siirtymisessä Helsingin keskustassa. Myöskään Kekkosen mieltymys nopeisiin autoihin ja vauhdikkaaseen liikkumiseen ei tue vapaastihengittävän B-moottori-Saabin käyttöä.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja argi »

Nyt on kova!

Auto siirtyi siis UKK:n nimiin maaliskuussa, kun Koivisto oli aloittanut pressana tammikuussa. Kekkosellahan ei ollut ajokorttia, mutta tuolla autolla häntä ilmeisesti loppuaikansa kuskattiin.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja argi »

Korjaan minäkin että sanoin tässä ketjussa autosta nousevan pressan väärin!
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html

Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja argi »

Kiinnostava kysymys on myös, oliko Kekkosella 1982 jälkeen muitakin autoja vai oliko tämä Finkku hänen viimeinen autonsa - jos olisi viimeinen autonsa niin nostaisi edelleen tuon yksilön merkittävyyttä!
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Baas900 kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 13:03
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html

Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Mulla kun ei ole pääsyä HS:n maksullisiin juttuihin, niin saisko tuosta jonkun referaatin? Oliko kyseessä mikä malli?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

AZP kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 14:01
Baas900 kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 13:03
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html

Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Mulla kun ei ole pääsyä HS:n maksullisiin juttuihin, niin saisko tuosta jonkun referaatin? Oliko kyseessä mikä malli?
No, ei ole minullakaan :D

Odotamme hesarin tilaajien kommenttia...
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja argi »

Baas900 kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 14:34
AZP kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 14:01
Baas900 kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 13:03
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html

Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Mulla kun ei ole pääsyä HS:n maksullisiin juttuihin, niin saisko tuosta jonkun referaatin? Oliko kyseessä mikä malli?
No, ei ole minullakaan :D

Odotamme hesarin tilaajien kommenttia...
"Presidentinlinnan automerkkivalikoima laajenee. Presidentin ja hänen kansliansa käytössä useita vuosia ollut Saab vaihdetaan uuteen metallinharmaaseen Mersuun, joka on juuri tullut Hangon kautta maahan. Linnassa on Mersun käyttöönoton jälkeen kaksi vaakunakilpistä panssaroitua limusiinia sekä Saab, Volvo ja Mersu. Presidentin käyttöön tulevista autoista ei tarvitse maksaa tullissa veroja."
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Oisko kyseessä sit CD, paikannut tän finkun paikan -82?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitä mietin itsekin, että onko pressalla ollut pitkää satkua virkapelinä. Tonnarin voisin kuvitella jossain vaiheessa olleen, koska niitä oli kai ministereilläkin jossain vaiheessa useita ja tonnari oli itsestäänselvästi valtiomiestasoinen auto (toisin kuin ehkä pitkä tuplis).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tietoa ei ole, mutta 70-luvun muistikuvia kyllä. Kun silloin aikoinaan Uudessakaupungissa näitä jatkettua malleja aloitettiin tekemään (jatkettuja Saabeja ei Ruotsissa valmistettu), niin tavoitteenahan on voinut olla hieman halvempi virka-auto valtiovallalle käyttöön? Silloin aikaan oli melkoinen säästötalkoo Suomessa, kuten nytkin!
Tuossa aiemmin tämän auton rekisteröintihistoriaa kertoo, että näitä oli presidentin linnan käytössä. Luulen, että kun 99:sin jatkoksi 900:sia ryhdyttiin tekemään, kyllä sitä varmasti oli reilusti käytösssä läpi valtion hallinnon presidentin linnasta alkaen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mikä säästötalkoo nyt on menossa?
9-5 Aero - 00
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 16:39
Sitä mietin itsekin, että onko pressalla ollut pitkää satkua virkapelinä. Tonnarin voisin kuvitella jossain vaiheessa olleen, koska niitä oli kai ministereilläkin jossain vaiheessa useita ja tonnari oli itsestäänselvästi valtiomiestasoinen auto (toisin kuin ehkä pitkä tuplis).
Tähän sen verran off topiccia, että Sauli Niinistön ollessa valtiovarainministerinä hänen autonsa oli kaverini korjaamolla huollossa ja menimme sitten huollon valmistuttua viemään autoa Niinistön työpaikalle. Minä ajoin edellä CD-Tonnarillani ja kaveri tuli perässä Niinistön Bemarilla. Valtioneuvoston linnan porttikongissa oli puomi ja minut päästettiin Tonnarilla läpi ikkunasta morjestamalla, mutta kaverilla meni viisi minuuttia vartijoille selitellessä ennen kuin hänet päästettiin sisäpihalle.
Vastaa Viestiin