TTiD
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: TTiD
Joku mainitsi turbo piikistä tms. Eikös tämänkin pitäisi hilaisella vauhdilla kadota turbiinilukon luistamiseen. Ei auton kyllä kuulu nykiä. Jokuhan moitti näitä automaatteja niin hitaaksi, että olisivat jopa vaarallisia. Vaikea on arvata kuvauksen perusteella tulisiko nykäya laatikosta vai moottorista. Sen verran omallani ajelen kaupungissa, että tiedän, ettei oikein toimiessa ei nyi eikä pauku.
Eikä pitäisi eberillä sammuakkaan. Juuri tankatessa huomasin tekstin tankin luukussa. Sammuta auto, jos autossa on eberi. Pakkasilla, kun tulee joskus tankkailtua auto käynnissä, niin mitähän mahtaa tehdä? Ilmaa ebeeriin?
Eikä pitäisi eberillä sammuakkaan. Juuri tankatessa huomasin tekstin tankin luukussa. Sammuta auto, jos autossa on eberi. Pakkasilla, kun tulee joskus tankkailtua auto käynnissä, niin mitähän mahtaa tehdä? Ilmaa ebeeriin?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: TTiD
Nykiikö myös jos laatikkoa käyttää manuaalisesti?
Mistä se eberi tankatessa ilmaa saisi? Tuskin tankkauksella vaikutusta on.
Mistä se eberi tankatessa ilmaa saisi? Tuskin tankkauksella vaikutusta on.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD
Taitaa liittyä aseman paloturvallisuuteen tuo vaatimus sammuttamisesta tankatessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
Tarkennan että meno ei ole jouhevaa hiljaisessa vauhdissa vaikkapa ruuhkassa ajettaessa ja moottorijarrulta hiljaa kaasua painaen tulee ikävä nykäisy. Ei siis mitään ahtopiikkejä tms noissa nopeuksissa ja pienehköllä kaasun painamisella. Saattaa toki olla kun yleensä työmatkaa taitan mersun 7g vaihtolla niin olen tottunut toiseen. Mutta ei kyllä meidän og kolkkikaan tuollain ole koskaan käyttäytynyt. Pieni vaivahan tuo on mutta ihmetyttää tuo ns kulmikkuus. Muuten vaihteisto toimii hyvin eikä nykimistä ole kuin noissa pienissä nopeuksissa.
Kuinka alhaalta pikkuturbo ahtaa jo kunnolla? Manuaalilla vois kokeilla ahtopaineita seurailla. Aiemmin tässä ketjussa oli jollakin ollut mangneettiventtiili rikki ja vaihdolla alkanut toimimaan paremmin. Voisin kun aikaa tulee vaihtaa mankut päikseen ja katsoa onko muutosta.
Kuinka alhaalta pikkuturbo ahtaa jo kunnolla? Manuaalilla vois kokeilla ahtopaineita seurailla. Aiemmin tässä ketjussa oli jollakin ollut mangneettiventtiili rikki ja vaihdolla alkanut toimimaan paremmin. Voisin kun aikaa tulee vaihtaa mankut päikseen ja katsoa onko muutosta.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: TTiD
Lueskelin tuona Aisin-laatikko keskustelua ja kyllä sieltä löytyy samoja asioita kuin meidän auton tai laatikon käytös on. Pitääpä vaihdella öljyt kunhan ensin arpoo tuon keskustelun perusteella mitä mönjää sinne laittaa- Siis tätä luin: viewtopic.php?f=15&t=171482
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: TTiD
Ei ainakaan vaimon kolkissa loota tee missään vaiheessa tuollaista nytkähtävää vaihtoa. Tuo lienee vääränlaisten, eli mineraaliöljyjen ominaisuus?Eski kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 09:33Meidän ttid ei nyi eikä töki yhtään. Joskus on automaattilootan alaspäin vaihdossa ollut sellainen ongelma, että 4>5 väli nytkähtää selvästi. Sen saa esille kun laittaa automaagin manuaalitoiminnolle ja vaihtaa napista tai kepistä tuon vaihdon, niin sama nytky tapahtuu. Tämä on näiden aisinin A6-lootien tyyppiominaisuus ja johtuu yleensä lootan venttilipesän paskoittumisesta. Normaali öljynvaihtokaan ei putsaa tuota venapesää. Tuohon lootaan ei ihan helposti saa tehtyä huuhteluvaihtoa ja BG-huoltojen lootanpesun hinta öljyineen (noin 10 litraa) on noin 500e, joten sikäli aika paska homma...
...
Pk-seudulla olisi öljynvaihto lootan pesulla + lisäaineella maksanut paikasta riippuen 290 tai 310e.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Ei ole öljyn ominaisuus, ei nyi ainakaan marmorilta haetulla AW1 -öljyllä. Pari päivää loodassa oli "väärää" Mobilin 3309:ä eikä nykinyt silläkään.ng900aero kirjoitti: ↑Ti Helmi 18, 2020 17:11Ei ainakaan vaimon kolkissa loota tee missään vaiheessa tuollaista nytkähtävää vaihtoa. Tuo lienee vääränlaisten, eli mineraaliöljyjen ominaisuus?Eski kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 09:33Meidän ttid ei nyi eikä töki yhtään. Joskus on automaattilootan alaspäin vaihdossa ollut sellainen ongelma, että 4>5 väli nytkähtää selvästi. Sen saa esille kun laittaa automaagin manuaalitoiminnolle ja vaihtaa napista tai kepistä tuon vaihdon, niin sama nytky tapahtuu. Tämä on näiden aisinin A6-lootien tyyppiominaisuus ja johtuu yleensä lootan venttilipesän paskoittumisesta. Normaali öljynvaihtokaan ei putsaa tuota venapesää. Tuohon lootaan ei ihan helposti saa tehtyä huuhteluvaihtoa ja BG-huoltojen lootanpesun hinta öljyineen (noin 10 litraa) on noin 500e, joten sikäli aika paska homma...
...
Pk-seudulla olisi öljynvaihto lootan pesulla + lisäaineella maksanut paikasta riippuen 290 tai 310e.
ET:llä huuhteluvaihto näyttäisi olevan 320e: https://et-autotech.fi/index.php?id=11
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD
Jep, meidän ttid teki tuon nykimistempun ekan kerran rapiat 100k ajettuna, kun olin juuri ekan kerran vaihtanut siihen AW1-öljyt. Ehkä paska lähti liikkeelle ja meni venapesään. Nykiminen alkoi pidemmän maantleajon jälkeen, mutta poistui itsestään. Muutaman kerran temppu on toistunut pidemmän matkan jälkeen, mutta poistunut taas samalla tavalla...
Lootan pesuun tarvitaan 10 litraa 20e hintaista öljyä jos sen tekee aw1:lla, ja bg-pesussa käytetään jotain muutakin litkua, joten halavalla tekevät jos lupaavat alle 300e.
Lootan pesuun tarvitaan 10 litraa 20e hintaista öljyä jos sen tekee aw1:lla, ja bg-pesussa käytetään jotain muutakin litkua, joten halavalla tekevät jos lupaavat alle 300e.
Re: TTiD
Olen moittinut tuota Aisin-Warnerin 6V-lootaa hitaaksi, ja sellainen se todellakin on. Vanhoilla mineralipohjaisilla GM-öljyillä lootan käytös oli todella huonoa, hidasta ja kamalaa muutenkin.
Tuollaisella antiikkisella momentinmuunninlaatikolla ajaessa toteutuu aikamatka johonkin 70-luvulle, siis uusillakin öljyillä.
Tai siis en ole oikein koskaan ymmärtänyt yhdistelmää pieni-iskutilavuuksinen moottori (alle 3 litraa) turboahdettuna + automaattilaatikko.
Kuinkahan iso homma olisi vaihtaa tilalle 6v manuaalilaatikko, vai onko tuollainen swappi edes laillinen nykyään noissa Euro-päästöluokitelluissa autoissa?
Tuollaisella antiikkisella momentinmuunninlaatikolla ajaessa toteutuu aikamatka johonkin 70-luvulle, siis uusillakin öljyillä.
Tai siis en ole oikein koskaan ymmärtänyt yhdistelmää pieni-iskutilavuuksinen moottori (alle 3 litraa) turboahdettuna + automaattilaatikko.
Kuinkahan iso homma olisi vaihtaa tilalle 6v manuaalilaatikko, vai onko tuollainen swappi edes laillinen nykyään noissa Euro-päästöluokitelluissa autoissa?
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Helmi 23, 2020 06:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Tänään sain aikaiseksi vaihdella laatikkoon öljyt ja tehdä RVS-käsittelyn. RedLine MTL sinne meni, about 2,5 litraa laitoin kun sen verran tuli pihallekin. Heti huomasi että vaihteet menee hieman nätimmin sisään kuin entisillä öljyillä, vaikka nekin olivat ihan puhtaan näköiset - paitsi että tyhjennysastian pohjalle jääneen kerroksen seassa oli metallihohtoa selvästi havaittavissa...tetammi kirjoitti: ↑Pe Marras 29, 2019 21:54viewtopic.php?f=29&t=157120&p=1191303&h ... A#p1191303
Tuolta löytyy jonkinlainen kuva täyttöpropusta mikä muute kannattaa löysätä ensin. Poistoproppu on tässä jo ihan normaali ja pääsee käsiksikin ilman erikoisavainta. Tarkistusaukkoo ei ole ja suositeltu öljymäärä pyörii 2.2-2.7l
Kunhan vähän enemmän kertyy kilsoja niin raportoin sitten, miten RVS vaikuttaa vaihtamisen sujuvuuteen.
Pari "pikku" ylläriäkin tuli vastaan tuota hommaa tehdessä. Ensimmäinen heti kun akkukotelon irroittelin. Paitsi että itse kotelon pohja oli ruosteinen, niin sen alta vasta varsinainen ylläri löytyikin. Jossain vaiheessa auton historiaa on näköjään akku vuotanut alleen vähän reilumminkin. Korissa oli myös pintaruostetta kotelon alla, mutta mikä pahinta, akkukotelon alla kulkeva johtonippu (jossa mm. päävirtakaapeli kulkee) oli ottanut itteensä... Nipun ympärillä oleva suojasukka oli syöpynyt parinkymmenen sentin matkalta ihan murusiksi, ja paksuimman maadoituspiuhan eriste oli niin ikään kadonnut kokonaan n. kymmenen sentin matkalta... Silkkaa tuuria on ollut ettei mikään ole päässyt oikoseen. Itse johdot olivat kuitenkin tuota maakaapelia lukuunottamatta vielä ehjinä, joten riitti kun tein sen ympärille uuden eristeen kumiletkusta jonka ympärille kiersin sähköteippiä.
Akkukotelon hioin ja maalasin, samoin korin kotelon kohdalta. Ei oo nyt korin värissä vaan musta, mutta parempi sekin kuin ruosteen värinen...
Seuraava ylläri löytyi kun irroitin moottorin alasuojamuovin jotta pääsen laskemaan vanhat vaihteistoöljyt pihalle. Pakoputki oli 3/4 ympärysmitastaan poikki siitä moottorin alapintaan tulevan kiinnikkeen kohdalta. Irroitin putken etupäästään, hioin ympäriinsä murtumakohdasta ja liimasin kemppiliimalla kuntoon. Jätin pulttaamatta kiinnikkeen takaisin alapintaan kiinni, pulttasin vain putken kiinnikkeeseen. Syy tähän ratkaisuun oli se, että kiinnikkeen reiät eivät osu ihan kohdalleen moottorin alapinnan reikien kanssa, joten olisi pitänyt väkisin runnoa paikalleen ja sitten putki olisi ollut suht kovassa jännityksessä. Siitä syystä se on alunperinkin kiinnikkeen kohdalta murtunut. Ja pysyy kyllä takuulla paikallaan ilman niitä kahta pulttiakin, niin napakasti kiinnike on moottorin pohjaa vasten muutenkin.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: TTiD
Tuolla aiemmin kerroin meidän auton kulmikkaasta käyttäytymisestä.
Perjantaina hain Motonetista https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy öljyt ja vaihdoin neljään kertaan. Vaihtokertojen välillä ajoin 10-15km.
Ensimmäinen tyhjennys antoi täysin pikimustan öljyn mikä ei kuitenkaan haissut pahalle. Toinen tyhjennys antoi vain hiukan vaaleampaa mustaa öljyä.
Kolmas alkoi olemaan semmoista kuravettä. Neljäs punertavaa äskeistä vaaleampaa kuravettä.
Nyt ajattelin ajella näillä kuravesillä pari viikkoa ja vaihtaa sitten taas kertaalleen.
Laatikon käytös muuttui pehmeämmäksi ja nyt sport nappiakin voi jo käyttää kun aiemmin se oli liki mahdotonta. Laatikon käytös oli liian "sporttista" näin vanhalle miehelle .
Tuntuu että nyt D:llä laatikko vaihtaa pienemmillä kierroksilla vaihteita isommalle kuin ennen öljynvaihtoa.
Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt on vaihdettu 120tkm kohdalla ja nyt toinen vaihto minun toimesta 290tkm kohdalla.
Oli kyllä öljy sen näköistä että tuskin on muita vaihtoja välissä ollut. Ihme kyllä laatikko toimi yllättävänkin hyvin. Muuta en huomannut kuin tuon oudon nykimisen hiljaisissa nopeuksissa. Ja sporttimoodin räyhäkkyyden.
Perjantaina hain Motonetista https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy öljyt ja vaihdoin neljään kertaan. Vaihtokertojen välillä ajoin 10-15km.
Ensimmäinen tyhjennys antoi täysin pikimustan öljyn mikä ei kuitenkaan haissut pahalle. Toinen tyhjennys antoi vain hiukan vaaleampaa mustaa öljyä.
Kolmas alkoi olemaan semmoista kuravettä. Neljäs punertavaa äskeistä vaaleampaa kuravettä.
Nyt ajattelin ajella näillä kuravesillä pari viikkoa ja vaihtaa sitten taas kertaalleen.
Laatikon käytös muuttui pehmeämmäksi ja nyt sport nappiakin voi jo käyttää kun aiemmin se oli liki mahdotonta. Laatikon käytös oli liian "sporttista" näin vanhalle miehelle .
Tuntuu että nyt D:llä laatikko vaihtaa pienemmillä kierroksilla vaihteita isommalle kuin ennen öljynvaihtoa.
Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt on vaihdettu 120tkm kohdalla ja nyt toinen vaihto minun toimesta 290tkm kohdalla.
Oli kyllä öljy sen näköistä että tuskin on muita vaihtoja välissä ollut. Ihme kyllä laatikko toimi yllättävänkin hyvin. Muuta en huomannut kuin tuon oudon nykimisen hiljaisissa nopeuksissa. Ja sporttimoodin räyhäkkyyden.
Viimeksi muokannut Jonenii, Su Helmi 23, 2020 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD
Tuon vuoksi minulla on aina ollut Saabit manuaalilaatikoilla.ng900aero kirjoitti: ↑La Helmi 22, 2020 21:17Olen moittinut tuota Aisin-Warnerin 6V-lootaa hitaaksi, ja sellainen se todellakin on. Vanhoilla mineralipohjaisilla GM-öljyillä lootan käytös oli todella huonoa, hidasta ja kamalaa muutenkin.
Tuollaisella antiikkisella momentinmuunninlaatikolla ajaessa toteutuu aikamatka johonkin 70-luvulle, siis uusillakin öljyillä.
Tai siis en ole oikein koskaan ymmärtänyt yhdistelmää pieni-iskutilavuuksinen moottori (alle 3 litraa) turboahdettuna + automaattilaatikko.
Kuinkahan iso homma olisi vaihtaa tilalle 6v manuaalilaatikko, vai onko tuollainen swappi edes laillinen nykyään noissa Euro-päästöluokitelluissa autoissa?
Aika moni klubilaisista on eri mieltä, mutta manuaalilla saan "vaihtomukavuuden" samanlaiseksi kuin millä tahansa muulla ajamallani manuaaliautolla.
Samaa ei voi sanoa automaattilaatikoista
Paras automaattiauto mikä minulla on ollut, oli BMW 520d xDrive 8-lovisella automaattilaatikolla. Siinä oli todella hyvä aski.
Huonoin aski on ollut Volvo V60 D3 vm. 2019:ssä. Se arpoi ja vaihtoi hitaasti varsinkin risteysalueella, jossa tarvitaan rivakkaa vaihtoa
Automaatin vaihtaminen manuaaliksi: kai se on mahdollista, kun olen nähnyt aikanaan myynnissä 9-2x Aeronkin, jossa oli manuaaliaski taas vaihdettu automaatiksi. OK, kyseessä on "Saabaru", mutta luulisi tuon vaihdoksen olevan mahdollista. Se on sitten toinen juttu, paljonko siihen menisi rahaa, aikaa ja vaivaa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTiD
Ei nyt suoraan liity tähän manuaalivaihteiseen vaan tuohon RVS ja Redlineen.
Vaihdoin joku vuosi sitten nykyisin tyttären C Vectraan juuri nuo öljyt ja myös lisäsin RVS aineen. Tässä autossahan on se "kuuluisa" M32 6-vaihteinen manuaali. Ihan hyvin on kestänyt vaikka autolla ajettu 280 tkm ja laatikkoa ei ole remontoitu.
Joten hyvää öljyä tuo kai on.
Vaihdoin joku vuosi sitten nykyisin tyttären C Vectraan juuri nuo öljyt ja myös lisäsin RVS aineen. Tässä autossahan on se "kuuluisa" M32 6-vaihteinen manuaali. Ihan hyvin on kestänyt vaikka autolla ajettu 280 tkm ja laatikkoa ei ole remontoitu.
Joten hyvää öljyä tuo kai on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: TTiD
Ai Volvon 8-vaihteinen automaattikin on noin hidas? Meilläpäin infraremonttien yhteydessä on muutettu useat risteykset liikenneympyröiksi, ja sellaisessa momentinmuunninlaatikko on huonoimmillaan kun pitäisi ehtiä liikenteen sujuvuuden vuoksi sujahtamaan liikennevirrassa nopeasti ympyrään, ja sieltä pois ilman mitään automaattilaatikon tuumailuita ja ahtopaineiden nousun vartomistaTurbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Helmi 23, 2020 10:30...
Paras automaattiauto mikä minulla on ollut, oli BMW 520d xDrive 8-lovisella automaattilaatikolla. Siinä oli todella hyvä aski.
Huonoin aski on ollut Volvo V60 D3 vm. 2019:ssä. Se arpoi ja vaihtoi hitaasti varsinkin risteysalueella, jossa tarvitaan rivakkaa vaihtoa
...
Manuaalipuoli on ollut toimivin vaihtoehto noissa ympyröissä, muttei sekään kovin ideaalinen ole, kun puuttuu siltikin se kolmas pojin joka on liki välttämätön autoa ajettaessa
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98