Saab 95 3AM
Saab 95 3AM
Yksi typerä idea koki taas päivän valon, kun kolmelta lauantaiyönä Vetoauton keula suunnattiin kohti Vesantoa ja paluumatkalla trailerin päällä tuli -73 mallinen 7-paikkainen Viippa.
Nollat taulussa auton kanssa takaisin Nokialle. Autoa alas laskiessa ei vielä minkäänlaista käsitystä mitä tuli ostettua. Auto oli seissyt 15 vuotta. Trafilta tarkistin, että oikeasti oli ollut viimeksi leimassa vuonna 1999. Auton yleisilme on ryhdikäs, toki tekemistä on.
Alkuun kävi mielessä, että hitsaisi pohjan läpi ja laittaisi auton leimakuntoon syksiksi, mutta innostuin vapaapäivänä tutkimaan auton kuntoa tarkemmin, jolloin tämä ajatus jäi taakse. Käydään auto hieman huolellisemmin läpi, niin on pidemmäksi aikaa iloa. Mitään täysentisöintiä tämä ei tule kokemaan, niin pussihousu en ole. Tarkoituksena kuitenkin orkkishengessä laitella autoa. Alla kuvasaldoa, josta näkee paremmin auton kunto.
Moottorin osalta on vielä auki annanko tuon keulalla olleen olla tuollaisenaan ja korkeintaan rengastaa ja laakeroida uudelleen. Mieli tekisi aikakauden virihengessä rakentaa pirteämpi katukone 7 hengen seuruetta kuljettamaan. Avataan tuo ensin ja katsotaan mitä se on syönyt.
Nollat taulussa auton kanssa takaisin Nokialle. Autoa alas laskiessa ei vielä minkäänlaista käsitystä mitä tuli ostettua. Auto oli seissyt 15 vuotta. Trafilta tarkistin, että oikeasti oli ollut viimeksi leimassa vuonna 1999. Auton yleisilme on ryhdikäs, toki tekemistä on.
Alkuun kävi mielessä, että hitsaisi pohjan läpi ja laittaisi auton leimakuntoon syksiksi, mutta innostuin vapaapäivänä tutkimaan auton kuntoa tarkemmin, jolloin tämä ajatus jäi taakse. Käydään auto hieman huolellisemmin läpi, niin on pidemmäksi aikaa iloa. Mitään täysentisöintiä tämä ei tule kokemaan, niin pussihousu en ole. Tarkoituksena kuitenkin orkkishengessä laitella autoa. Alla kuvasaldoa, josta näkee paremmin auton kunto.
Moottorin osalta on vielä auki annanko tuon keulalla olleen olla tuollaisenaan ja korkeintaan rengastaa ja laakeroida uudelleen. Mieli tekisi aikakauden virihengessä rakentaa pirteämpi katukone 7 hengen seuruetta kuljettamaan. Avataan tuo ensin ja katsotaan mitä se on syönyt.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 STW 3AM
Mukavaa sunnuntai-iltaa. Tänään oli vuorossa moottorin ihmettelyä. Jakopään rattaat ihmeen hyvässä kunnossa. Konetta aukomassa V6 Ford moottorien erikoismies, joka antoi tarkemman lausunnon kokemuksen syvällä rintaäänellä. Kaiken kaikkiaan moottori erittäin siisti sisäpuolelta. Möhnää tietenkin kertynyt öljypohjaan, mutta jakopään koppa esimerkiksi sisäpuolelta täysin kirkas.
Sylinterissä hoonausjäljet näkyvissä, mutta pientä pykälää alkaa olla. Täytyy ainakin rengastaa uudelleen, mutta uskoisin, että ei tarvitse porailla tätälohkoa vielä. Kaikki laakerit moottorissa oikein siistissä kunnossa.
Sylinterikannet kun otettiin pöydälle, tehtiin vuototesti. Ainoastaan yhdessä imuventtiilissä havaittiin vuotoa. Yksi pakoventtiili oli kuitenkin jostain syystä lautasestaan aivan punetava, eri värinen kuin muut. Äkkiseltään emme keksineet, mistä tuo johtuisi. Tähän hätään ei tietysti tullut siitä napsastua kuvaa.
Sylinterissä hoonausjäljet näkyvissä, mutta pientä pykälää alkaa olla. Täytyy ainakin rengastaa uudelleen, mutta uskoisin, että ei tarvitse porailla tätälohkoa vielä. Kaikki laakerit moottorissa oikein siistissä kunnossa.
Sylinterikannet kun otettiin pöydälle, tehtiin vuototesti. Ainoastaan yhdessä imuventtiilissä havaittiin vuotoa. Yksi pakoventtiili oli kuitenkin jostain syystä lautasestaan aivan punetava, eri värinen kuin muut. Äkkiseltään emme keksineet, mistä tuo johtuisi. Tähän hätään ei tietysti tullut siitä napsastua kuvaa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Täytyy hattua nostaa, taas mielenkiintoinen projekti ja lähtökohta ei näytä ruosteiden osalta pahalta ollenkaan.
Onko ulkokuoren osalta olemassa jotain visioita jo?
Onko ulkokuoren osalta olemassa jotain visioita jo?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saab 95 3AM
Kristus sentään, kun on katsellut muiden lähtökohtaa, niin tämä on suorastaan helmi. Ulkokuoren pidän aluksi edellisen omistajan toiveen mukaisesti maalaamattomana. Auton nykyinenkin maalipinta on ok, sopivan patinoitunut. Orkkispeltivanteille oli ajatuksissa 1"-1.5" levitys ja pillerikapselit sekä valkosivurenkaat. Ne saavat alkuun riittää ulkonäön puolesta.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Tässä vielä kuva punertavasta ventiilistä. Mikä tekee näin julman värin, näinkin taivaspaikkaan oikeuttavassa jumal-moottorissa. Lämpöisenä se lienee käyneen.
http://imgur.com/a/6BtT4ef
Vannepajaltakin tuli peltivanteiden levityksestä vastaus. Siellä oli juuri jonkun meikäläisen vanteet levitettävänä. Taakse puolitoista ja eteen kuulemma tuuma lisää. Itse varmaan lähden liikkeelle samalla reseptillä.
http://imgur.com/a/6BtT4ef
Vannepajaltakin tuli peltivanteiden levityksestä vastaus. Siellä oli juuri jonkun meikäläisen vanteet levitettävänä. Taakse puolitoista ja eteen kuulemma tuuma lisää. Itse varmaan lähden liikkeelle samalla reseptillä.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Hyväkuntoinen kori kyllä, jos vertaa minun saman väriseen ja ikäiseen 96:een ennen koritöitä
Aiotko koneistaa sylinterin pykälän pois, kun vaihdat männänrenkaat? Oman kokemuksen mukaan, kun rengastin varmastikin tuota kuluneemman v4 moottorin lohkesi männästä pala pois, kun ylin rengas ilmeisesti tarttui tuohon pykälään. Onko männänrenkaista tietoa mistä saisi halvemmalla kuin ulkomailta, josta toimituskuluineen hinta nousee 150€ kieppeille?
Aiotko koneistaa sylinterin pykälän pois, kun vaihdat männänrenkaat? Oman kokemuksen mukaan, kun rengastin varmastikin tuota kuluneemman v4 moottorin lohkesi männästä pala pois, kun ylin rengas ilmeisesti tarttui tuohon pykälään. Onko männänrenkaista tietoa mistä saisi halvemmalla kuin ulkomailta, josta toimituskuluineen hinta nousee 150€ kieppeille?
96 V4i -73
Re: Saab 95 3AM
Janicol racing tampereella. http://janicolracing.fi/kategoria/ford-331AnttiK kirjoitti: ↑Ke Loka 23, 2019 10:31Hyväkuntoinen kori kyllä, jos vertaa minun saman väriseen ja ikäiseen 96:een ennen koritöitä
Aiotko koneistaa sylinterin pykälän pois, kun vaihdat männänrenkaat? Oman kokemuksen mukaan, kun rengastin varmastikin tuota kuluneemman v4 moottorin lohkesi männästä pala pois, kun ylin rengas ilmeisesti tarttui tuohon pykälään. Onko männänrenkaista tietoa mistä saisi halvemmalla kuin ulkomailta, josta toimituskuluineen hinta nousee 150€ kieppeille?
Re: Saab 95 3AM
Komea yksilö
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Saab 95 3AM
Itse sain männänrenkaat fiksuun hintaan harrastajalta. Vaan nokka-akselin laakereita ei tunnu löytyvän järkevään hintaan mistään.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Nokka-akselin laakerien hinta pyörii noin 50€ tietämillä ulkomaisissa nettikaupoissa ja toimituskulut päälle. Halvempia en ole löytänyt ellei ebayssa satu olemaan. Männänrenkaat maksoi 66€ toimituskuluineen Janicol racingilla. Ihan ok hinta muihin vaihtoehtoihin verrattuna.
Itse tasapainotin männät kampineen noin gramman sisään, kun tilalle tullut mäntä oli muita painavampi. Männän alapuolelta pystyy jyrsimään tavaraa pois, kun yhdessä männässä oli sieltä valmistusvaiheessa otettukin ja otin siitä mallia. Oikea tapa olisi tietysti ollut irroittaa kammet männistä ja tasapainottaa ne erikseen, mutta pelkäsin männäntappeihin tulevan vahinkoa, jos niitä tuon takia alkaa prässäilemään irti.
Itse tasapainotin männät kampineen noin gramman sisään, kun tilalle tullut mäntä oli muita painavampi. Männän alapuolelta pystyy jyrsimään tavaraa pois, kun yhdessä männässä oli sieltä valmistusvaiheessa otettukin ja otin siitä mallia. Oikea tapa olisi tietysti ollut irroittaa kammet männistä ja tasapainottaa ne erikseen, mutta pelkäsin männäntappeihin tulevan vahinkoa, jos niitä tuon takia alkaa prässäilemään irti.
96 V4i -73
Re: Saab 95 3AM
Meinasin jo ostaa Plymouth furyn uudeksi kesäautoksi, mutta sen kaupan kariuduttua, sai tämä projekti vihdoin tuulta purjeisiin. Moottori on edelleen levällään. Se vartoaa laakereita ja tuttua koneistamaan kannet. Korihommiahan tässä piisaa lähtökohdasta huolimatta ja ensimmäisenä käsittelyyn pääsi vasen etupyörän kotelo.
Ensin vanhat massat pois. Hiekkapuhallus niihin kohtiin, joissa se oli tarpeellinen. Muutama hitsipaikkakin sinne osui, vaikka lähtökohtaisesti näytti siltä, että paikkoja ei täydy tehdä.
Happopohjamaali karhennetulle pellille.
Sen jälkeen ruiskulla ruosteenestopohjamaali. Tähän päälle tulee vielä kiveniskumaali ja sitten massa viimeiseksi.
Ei ollut tämä tahtarin maski kelvannut kellekään. Päätyi toistaiseksi koristamaan hallin seinää...
Ensin vanhat massat pois. Hiekkapuhallus niihin kohtiin, joissa se oli tarpeellinen. Muutama hitsipaikkakin sinne osui, vaikka lähtökohtaisesti näytti siltä, että paikkoja ei täydy tehdä.
Happopohjamaali karhennetulle pellille.
Sen jälkeen ruiskulla ruosteenestopohjamaali. Tähän päälle tulee vielä kiveniskumaali ja sitten massa viimeiseksi.
Ei ollut tämä tahtarin maski kelvannut kellekään. Päätyi toistaiseksi koristamaan hallin seinää...
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Vasen etupyöränkotelo on massassa. Alustan osat vielä hiekkapuhallusta ja maalausta vaille. Kävin hakemassa motonetista siirtorullat pyörien alle. Näiden avulla auton siirtely melko vaivatonta. Oikean etupään kotelo putsattu ja 3 paikkaa joutuu huomenna tekemään.
Onneksi mätähommien välissä pääsee tekemään mukavampia konehommia. Lohko on nyt hoonattu ja maalattu. Kannet lähti koneistamolle plaanattavaksi. Niistä höylätään milli pois. Öljypohja sai maalin niskaan ja venakopat alkavat olla maalausvalmiit.
Onneksi mätähommien välissä pääsee tekemään mukavampia konehommia. Lohko on nyt hoonattu ja maalattu. Kannet lähti koneistamolle plaanattavaksi. Niistä höylätään milli pois. Öljypohja sai maalin niskaan ja venakopat alkavat olla maalausvalmiit.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Perjantain kunniaksi ne kolme kuuluisaa hitsipaikkaa. Hallilla oli tänään kuhinaa. Viippa sai peltiä koteloihin, Bemari jarruja ja mestari Kippilä toimi apurina, koska Saabista luovuttuaan ei enää pääse harrastamaan auton korjausta.
2 paikkaa tuli melko näkymättömiin paikkoihin ja tuo isoin sitten siihen haastavimpaan paikkaan. Voin rehellisesti sanoa, että oli varmaan haastavin hitsipaikka minkä olen koskaan tehnyt. Ei ole ennen tarvinnut mätähommia oikeastaan tehdä. Apparin kotelo on nyt kuitenkin maalissa. Yön yli saa kuivahtaa ja aamulla massa perään. Tämän iltaista touhua kuvasaldona
Paikat 1 ja 2
Paikka 3
Ruosteenestomaalit ruiskutettu happomaalin päälle.
2 paikkaa tuli melko näkymättömiin paikkoihin ja tuo isoin sitten siihen haastavimpaan paikkaan. Voin rehellisesti sanoa, että oli varmaan haastavin hitsipaikka minkä olen koskaan tehnyt. Ei ole ennen tarvinnut mätähommia oikeastaan tehdä. Apparin kotelo on nyt kuitenkin maalissa. Yön yli saa kuivahtaa ja aamulla massa perään. Tämän iltaista touhua kuvasaldona
Paikat 1 ja 2
Paikka 3
Ruosteenestomaalit ruiskutettu happomaalin päälle.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Tämähän etenee. Hyvännäköistä jälkeä. Vapuksi 202* ajoon?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saab 95 3AM
Ujo tavoite olisi viedä ajamalla tämän kevään wst:hen. Siihen mennessä varmaan on tekniikka, alusta ja pohja käyty läpi. Ylimaalaamaan ei ehdi sikseen enää millään.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"