Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Auton vajakkiaivoista puheen ollen. Kävin tänään lounaalla kotona. Auto oli sisältä kunnolla lämmin kun saavuin ja jätin sen parkkiin naama aurinkoon. Jätin keskikonsoliin lämpömittarin, kun kiinnosti että paljonko auto seistessä viilenee ja vaatiiko auto bensaa lähtiessä lämmittämiseen. Joku 20 min mupelsin sapuskaa ja lähdin takaisin töihin. Lämpömittarissa 18 astetta, eli samat mitä aina töistä tallista lähtiessä ja vain pari astetta alle sen mitä sisälämpötila oli tullessa. Ulkona sellainen kolme astetta plussaa. Auto käyntiin ja liikkeelle. Hetken meni ilman, mutta sitten startti pyörähti. Auto käytti koneen noin 30 asteeseen ja sammutti sitten, eikä se enää matkan aikana käynnistynyt.

Ei siinä mennyt kuin desi bensaa, mutta mielessä pyöri että miksi, oi miksi? Koneestahan ei 30-asteisena kabiiniin lämpöä saa, joten täysin turha startti. Oudoksi tämän tekee se, että jos olisin esilämmittänyt auton 18 asteeseen sähköllä, olen aivan varma että kone olisi pysynyt vaiti. Nyt sama lämpötila oli siellä valmiina ilman esilämmitystä, mutta kone käynnistyi ajoon lähtiessä.

Vähän tuntuu siltä, että auto haluaa liikkeelle lähtiessä ja ulkolämpötilan ollessa alhainen, että sähkövastus on valmiiksi lämmin kun lämpöä aletaan puskea kabiiniin. Jos ei ole, niin startti pyörähtää. Tämä ilmenee juuri näissä tilanteissa joissa liikkeelle lähdetään kylmällä ilmalla mutta lämpimällä autolla, jossa sähkövastus on jo viilentynyt. Samoin jos lähden työpaikan 18-asteisesta tallista 16 asteen lämpötilapyynnillä, alkuun ei tietenkään lämmitetä sisääntulevaa ilmaa, mutta hiljalleen kun ulkolämpötilan sensori alkaa valuttaa havaintojaan alaspäin, käynnistyy sähkövastus ja hetken perästä myös kone käynnistyy. Jos lähden tallista 20 asteen pyynnillä, käynnistyy sähkövastus heti tallissa ja kone pysyy hiljaa koko matkan. Eli tuntuisi siltä että kun ulkolämpötila laskee kriittisen tason alle, auto on sitä mieltä että vastuksella pärjätään jos se on jo lämmin. Jos taas vastus on viileä kun lämmitystarve ilmenee, otetaan kone herkästi mukaan.

Typerää, sanois meidän neljävuotias :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pistä katkasija startin solenoidille (vai starttaako tää ajoakun kautta?) niin näet ratkaseeko rane ongelman vai tilttaako koko auto :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

:lol:

Hyvä idea. En ole varma kummasta akusta startti lopulta virtansa ottaa. Luulisin että ajoakusta.

Mutta helpompiakin tapoja on estää konetta käynnistymästä. Eräs Mitsufoorumilainen jopa tilasi kiinasta kasan ulkolämpötila-anturin liittimiä, ranetti niistä ja vastuksista ”pehvanlämmitin” -nimisen anturihuijauslaitteen ja laittoi verkkokauppaan myyntiin:

https://www.z-power.fi/catalog/product_ ... cts_id=126

Facebookissa joku oli keksinyt, että polttokone ei käynnisty jos auto tietää tankin olevan tyhjä. Joten ei kun huijaamaan tankin anturia :D

Mikään ei ole kekseliäämpi kuin töpselikärsän isäntä, kun se haluaa ajaa vain sähköllä :mrgreen:

Ite ajattelin että vois ranettaa tuohon ulkolämpöanturiin pehvanlämmitintä vastaavan vastuspuijauksen, mutta johdottaa sen niin että ohjaamossa on kytkin, josta voi valita mennäänkö puijatulla vai todellisella ulkolämpötilalla. Kevättä päin kuitenkin mennään jo lujaa, joten ehkä myöhemmin. Ja muutenkin mulla tuntuu ongelmaksi tulevan ennemmin se etten saa bensaa palamaan riittävästi auton vaatimuksille, eli ei kovin suurta stressiä noista koneen käynnistymisistä vielä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Julle »

On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Julle kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 18:44
On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.
On se kumma, kun jollain on paha olla, niin kirjaudutaan harrastefoorumille ilman aiettakaan osallistua harrasteaiheiseen kekusteluun; vittuilemaan ja puuttumaan epäolennaisuuksiin muiden käyttäjien kirjoittamisissa. Jaetaan sitä omaa epäonnistunutta sarkasmia, joka näyttää lähinnä keskenkasvuisen huomionkipeydeltä ja epäonnistuvalta provosoinnilta. Hankkisivat ammattiapua sen sijaan että häiriköivät muuten toimivaa harrastefoorumia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kaikesta tästä päästäisiin, jos Japanialainen insinööri olisi laittanut autoon valinnan "EV only"
:lol:
Vaan miten kävisi silloin harrasteporukoille, ehkä osa Kutsuun kohdistuvasta kiinnostuksesta johtuu näistä harrastelija-hackeistä :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse asiassa olikohan faceliftin yhteydessä tai muuten siinä MY2016-2017 tienoilla kun Outlanderiin tuli Eco-moodin tilalle EV-moodi. En tiedä varmaksi miten hyvin se esim. kaasupolkimen ja lämmityslaitteen kanssa toimii, mutta on se enemmän EV kuin tämän vanhemman version Eco.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
pnirvi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2017 11:57

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja pnirvi »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 20:22
Itse asiassa olikohan faceliftin yhteydessä tai muuten siinä MY2016-2017 tienoilla kun Outlanderiin tuli Eco-moodin tilalle EV-moodi. En tiedä varmaksi miten hyvin se esim. kaasupolkimen ja lämmityslaitteen kanssa toimii, mutta on se enemmän EV kuin tämän vanhemman version Eco.
MY19 mallissa toimii varsin hyvin. Auton huonomuistisuudesta johtuen ICEn käynnistymisen saa käynnistyksessä estettyä mm seuraavasti: ennen sammutusta ilmastointi off asentoon, sitten kun on taas aika lähteä joskus liikkeelle niin startinamiskan jälkeen per heti EV-priority päälle (+eco) ja sitten vasta ilmastointi.
Tänä talvena ei ole yli -12c pakkasia näillä nurkilla ollut mutta ainakin -12c ulkolämpötila ja em manööverin jälkeen lämpötilapyynti ilmastoinnilta ilman esilämmitystä +22C ja ei ole polttis käynnistynyt.

Turhan huonomuistinen auto, aina joutuu startissa tietyn nappulamanööverin käymään läpi kun palautuu johonkin perustilaan sammutettaessa :roll:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, toi on ärsyttävää, ihan sama huonomuistisuus on vanhemmissa. Eco-moodia ei saa oletukseksi, eli se pitäisi aina klikata erikseen päälle jos haluaa, ja jos haluaa välttää polttokoneen käynnistämisen lämmitykseen seuraavalla startilla, pitäisi klikata lämpötila 15 asteeseen tai lämppäri offille ennen sammuttamista. Ja jos sen laittaa offille suoraan 20 asteen lämpötilapyynnistä, seuraavalla ajokerralla kun haluaa puhallista, on lämpötilapyynti heti 20 astetta ja kone käynnistyy välittömästi kun käännät puhaltimen päälle.

Toki jos on jättänyt lämppärin päälle ja pyynnin 20 asteelle sammuttaessa, ne saa säädettyä ilman koneen käynnistämistä siten että painaa startia ilman jarrupoljinta seuraavalla käynnistyksellä. Säätää arvot mihin haluaa, ja sen jälkeen vasta starttia jarrupolkimen kanssa. Mutta kuka tollasta muistaa ruveta säätämään?

Toisaalta ärsyttävää voisi olla sekin että auton lämppäri tai puhallin olisi aina offilla ja/tai 15 asteella (=ei lämmitystä) aina startissa, ja pitäisi aina naputella laitteeseen ne samat haluamansa arvot. Paras olisi kuitenkin jos noille voisi määritellä itse sen oletusasetuksen, millä startataan. Tai paras olisi jos startissa auto kysyisi että sopiiko käynnistää kone, vai mennäänkö EV:nä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Julle »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 19:33
Julle kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 18:44
On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.
On se kumma, kun jollain on paha olla, niin kirjaudutaan harrastefoorumille ilman aiettakaan osallistua harrasteaiheiseen kekusteluun; vittuilemaan ja puuttumaan epäolennaisuuksiin muiden käyttäjien kirjoittamisissa. Jaetaan sitä omaa epäonnistunutta sarkasmia, joka näyttää lähinnä keskenkasvuisen huomionkipeydeltä ja epäonnistuvalta provosoinnilta. Hankkisivat ammattiapua sen sijaan että häiriköivät muuten toimivaa harrastefoorumia.
[/quot
Saab foorumi 8O
Viimeksi muokannut Julle, Pe Helmi 14, 2020 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 Aero - 00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Julle kirjoitti:
Pe Helmi 14, 2020 18:44
On se kumma, kun saa jonkun "sähköauton" ( pääsee sähköllä 40km :lol: ) alleen niin desiäkään ei saa palaa bensaa sen jälkeen. Liikenteessä törrätään tien tukkona jalalla vauhtia potkien. Ostaisivat Teslan tai ajaisivat fossiilisilla tai julkisilla.
Huvinsa kullakin, mutta täytyy todeta olen todella usein nähnyt nimenomaan näitä outlander phev lähtemässä liikennevaloista 4B11 ulvoen mitä ilmeisimmin kaasu pohjassa. Itsekin tuota ehtinyt jo harrastaa rouvan autolla :lol: Manuaalivaihteiseen Aeroon verrattuna helppoa ja eleetöntä (pl em polttomoottorin huuto) kun ei tarvitse mitään muuta kuin runnoa poljin pohjaan ja kiihtyvyys on tasaista kun ei vaihteitakaan vaihdella eikä sutimista tarvitse pelätä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mikäs hätä töpseliautolla on polttokonetta käynnistää jos akussa on virtaa :roll: Ihan hyvin voisi suoraan vaihteenvalitsimessa olla d:n lisäksi ev-moodi joka pitäs auton sähköisenä kunnes akku tyhjenee tai kuski valitsee muuta. Itse haluaisin ainakin vaihtoehdon pakottaa sähkömoodin jos plugarilla ajelisin, ilmeisesti todella moni omistajakin sellaista halajaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Julle »

http://mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php Tuolla kehukaa mitsu koslianne.
9-5 Aero - 00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Paa Julle jo korkki kiinni.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämän ketjun aloittajana toivon asiallista keskustelua. Ekassa viestissä on pahoittelut niille, joiden psyyke ei kestä vääränmerkkisestä tai väärällä tekniikalla olevasta autosta keskustelua. Kenenkään ei ole näitä juttuja pakko lukea jos pää ei kestä.

^^^kyllä halajaa, sen on huomannut useasta eri lähteestä. Paljon on niitäkin joille on aivan sama, kun joka tapauksessa autolla on edullisempaa ajaa kuin normiautolla, vaikka turhia käynnistyksiä tuleekin. Se vain ihmetyttää kun on tehty fiksu auto älyllä joka tuntuu välillä ihan vajakilta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin