E85 asemat

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Sano elä jo muuta. Tässäkin ympäristöystävällisempien polttoaineiden hinnoittelussa jos ei muuta ajateltais kun rahaa ja rahastusta niin tuohan re85 vois maksaa vaikka 0,50 e/litra :lol:
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 00:07
Bapsu kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2020 20:16
En minäkään ala ympäristöystävällisyydestä mitään maksamaan, lainsäädännön avulla pitäisi nimenomaan motivoida käyttäjät tankkaamaan re85, koska se olisi halvempi ja edullisempi tapa liikkua.
Tässähän meillä on hieno asenne :roll:. Hyvä todistus siitä, että moni nykyihminen ei mieti muuta kuin rahaa. Aika synkkä lähtökohta.
Niin eli ympäristöystävällisyyttä on kun syydän rahaa re85 tuottajalle, joka hyödyntää bensan ja viinan välistä hintaeroa kartuttamalla omaa tilipussiaan?

Ihan mieluusti ajaisin viinalla kokoajan, vielä sillonkin kun se maksaa samanverran kun bensa, mutta kyllä se vaan perus duunarin palkoilla on valittava halvin tapa elättää itsensä.

Motivaatiota myöskään tuskin lisää hirveästi kun näkee miten öisin voi mennä vartti muutamissa punaisissa valoissa odotellessa tyhjäkäynnillä, se kuitti pakkotulostetaan siellä ruokakaupassa ja valot palaa keskellä päivää jokapaikassa ja myöskin öisin täysin turhaan monessa paikassa. Yksinkertaisia asioita, joiden muuttaminen ei paljoa vaatisi.

Keskustelu alkaa tosin menemään nyt hieman ohi aiheen, pitäisi varmaan perustaa oma keskustelu tälle ympäristötietoisuudelle...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 00:07
Bapsu kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2020 20:16
En minäkään ala ympäristöystävällisyydestä mitään maksamaan, lainsäädännön avulla pitäisi nimenomaan motivoida käyttäjät tankkaamaan re85, koska se olisi halvempi ja edullisempi tapa liikkua.
Tässähän meillä on hieno asenne :roll:. Hyvä todistus siitä, että moni nykyihminen ei mieti muuta kuin rahaa. Aika synkkä lähtökohta.
Mietipä itse, jos ajat liki tuhat kilometriä viikossa vain päästäksesi käymään töissä ja julkisilla tuo ei onnistu, niin tuleeko silloin mieleen mitä se ajaminen maksaa :!: :?:
Tottakai minäkin pelastaisin omalta osaltani maapallon olemalla kotona :roll:

Koko viime vuoden tuota jouduin tekemään ja siksipä etanoli Saab vaihtui dieseliin, kun etanolin hinta vain nousi ja nousi :evil:
Nyt ajot suunnilleen puolittuivat, mutta onhan siinä edelleenkin työmatkaa ajettavaksi.

Viimeksi eilen katsoin "mittaritaulusta" niin
diesel: 1,319
RE85: 1,149
95E10: 1,50
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No nimenomaan, mä mietin. Siksi ajan etanolilla.

Mikäs se teidän säästö vuositasolla on, jos ajatte bensalla? Vertailuna teidän vakio tankkauspaikkojen hinnat.

Toki jokainen valitsee itse. Mulle raha ei ole näissä asioissa ykköskriteeri.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 13:12
No nimenomaan, mä mietin. Siksi ajan etanolilla.

Mikäs se teidän säästö vuositasolla on, jos ajatte bensalla? Vertailuna teidän vakio tankkauspaikkojen hinnat.

Toki jokainen valitsee itse. Mulle raha ei ole näissä asioissa ykköskriteeri.
Eihän sitä vielä voi sanoa kun ei tuo viinan hinta kauaa ole noin lähellä bensaa ollut.

Nämä muutamat vuodet kun viinasofta ollut sisällä (70tkm) laskeskelin joskus säästöksi noin tonninverran mun maantiepainotteisella ajolla, viinan eduksi siis.

Bensa kun nyt on halvempaa niin ei vielä voi laskea säästön määrää, kun tässä menee vasta eka tankki bensaa nyt. Epäilen ettei kauaa bensalla ajo ole halvempaa ja saa palata takaisin viinaan, ellei sitten viinan hinta oikeasti kipua bensan mukana kesän verokorotusten jälkeenkin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Säästö näyttäs bensan eduksi olevan kutakuinkin 250 e luokkaa vuodessa näillä tämän hetken hinnoilla omilla kilsoillani. Sitähän ei voi tietenkään tietää miten kauan näin on. Mutta onneksi on flexfuel auto niin voi aina tankata sitä polttoainetta mikä milläkin hetkellä edukkainta on.

Näistähän on turha riidellä kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee. Tuollakin rahalla maksan vaikka reilun kuukauden toisen Saabin osamaksua pois :D

9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 13:12
No nimenomaan, mä mietin. Siksi ajan etanolilla.

Mikäs se teidän säästö vuositasolla on, jos ajatte bensalla? Vertailuna teidän vakio tankkauspaikkojen hinnat.

Toki jokainen valitsee itse. Mulle raha ei ole näissä asioissa ykköskriteeri.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Mono »

9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 00:07
Bapsu kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2020 20:16
En minäkään ala ympäristöystävällisyydestä mitään maksamaan, lainsäädännön avulla pitäisi nimenomaan motivoida käyttäjät tankkaamaan re85, koska se olisi halvempi ja edullisempi tapa liikkua.
Tässähän meillä on hieno asenne :roll:. Hyvä todistus siitä, että moni nykyihminen ei mieti muuta kuin rahaa. Aika synkkä lähtökohta.
Eikös se päättäjillä ole ollut kova huoli ilmaston muutoksesta.. :roll:
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ehkä myös päättäjillä. Itse ajattelen niin, että jos voin omalla toiminnalla vaikuttaa niin miksi en tekisi niin? Vuositasolla kyse ei ole kuitenkaan niin isosta rahasta.

25 tonnia vuoteen. 10 l etanolia vs. 8 litraa bensaa. Hintaero karkeasti 300 - 350 erkkaa vuodessa. Eli kaksi baari-iltaa :lol:. Mitä väliä?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Mono »

9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 21:20
Mitä väliä?
No kenelle on ja kenelle ei.

Mutta eikö se mennyt niin, että kun tankkaat enemmän bio-osuutta, muut tankkaavat vastaavasti enemmän fossiilista?

:wink:
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Juu, niin se tais olla. Kuitenkin se on jonkunlainen merkki päättäjille, että jotkut haluaa jotain muuta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mutta onhan se kalliin viinankin osto merkki päättäjille, ei tarvitse asiaa edistää kun kansa tankkaa mihin hintaan vaan.

Sen sijaan kun vetäsee vähäksi aikaa viinaboikottia niin voi ainakin toivoa, että hinnat laskisi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Bapsu kirjoitti:
Su Helmi 16, 2020 02:45
Mutta onhan se kalliin viinankin osto merkki päättäjille, ei tarvitse asiaa edistää kun kansa tankkaa mihin hintaan vaan.

Sen sijaan kun vetäsee vähäksi aikaa viinaboikottia niin voi ainakin toivoa, että hinnat laskisi.
Mulla on koko Osula boikotissa, jos ei paikallis ABSin viinanhinta miellytä ja eihän se miellytä, koska naapurikunnissa 5-10 senttiä halvempi.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 13:12
No nimenomaan, mä mietin. Siksi ajan etanolilla.

Mikäs se teidän säästö vuositasolla on, jos ajatte bensalla? Vertailuna teidän vakio tankkauspaikkojen hinnat.

Toki jokainen valitsee itse. Mulle raha ei ole näissä asioissa ykköskriteeri.
Vastaanpa tähän ja viittaan aiempaan viestiini, jossa oli polttoaineiden hinnat (bensa 1,50, etanoli 1,149 ja diesel 1,319).

Omissa nykyisissä ajoissani vuodessa n. 25 000 km etanoli säästäisi bensaan 12 e vuodessa. Kulutuksena käytän aiemman autoni keskikulutusta ko. ajoissa 100 km kohti (bensa 7,8 l ja etanoli 10,1 l). Säästöä siis vaivaiset 12 e. Toki etanoli on biopolttoaine, joten sitä varmaan edelleen tankkaisin tässä vaihtoehdossa .... tai sitten en, johtuen ärsyttävästä tankkausten lisätarpeesta.

Vastaavasti nykyinen dieseli säästää vuodessa edellisiin verrattuna 693 e vuodessa. Kulutuksena käytetty 5,7 l/100 km ja verot on huomioitu.
Tankkaamalla uusiutuvaa dieseliä, joka on 20 c kalliimpaa, se kustantaisi 285 e vuodessa enemmän. Uusiutuvalla dieselillä säästäisi etanoliautoiluun verrattuna 400 e vuodessa.

Vertaamalla vain noita ekologisia vaihtoehtoja; etanoli vs biodiesel, niin vuosittainen raja kilometrimäärissä on 12 000 km kohdalla.
Joten....mikäli haluaa maailmaa pelastaa niin yli 12 000 km vuodessa ajavan kannattaa ajaa dieselillä ja käyttää biodieseliä ja vastaavasti tuon kilometrimäärän alle ajavan etanolia.
Kaiken lisäksi eikö sitä ole kerrottu, että biodiesel vähentää päästöjä 90 % ja etanoli "vain" 80 % :lol:
RE85:n myynti on vaisua ja hinta vain kohoaa. Etanolia valmistetaan, mutta sitä lisätään bensaan ja kai sitä kohta sen määrää siinä vain kasvatetaan. Menekkiä siis riittää bioetanolille, mutta ei RE85:n muodossa.

ps Vinkki @9000 automaatille :wink:
Kun kerran "mietit" kertomasi mukaan asioita ja ympäristöystävällisyys on sinulle tärkeä seikka rahan sijaan ja ajat 25 tkm vuoodessa, niin vaihda kiireesti dieseliin ja tankkaa biodieseliä. Muutoin olet ympäristön tuhoaja :evil:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

petrisa kirjoitti:
Su Helmi 16, 2020 10:54
9000 automaatilla kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 13:12
No nimenomaan, mä mietin. Siksi ajan etanolilla.

Mikäs se teidän säästö vuositasolla on, jos ajatte bensalla? Vertailuna teidän vakio tankkauspaikkojen hinnat.

Toki jokainen valitsee itse. Mulle raha ei ole näissä asioissa ykköskriteeri.
ps Vinkki @9000 automaatille :wink:
Kun kerran "mietit" kertomasi mukaan asioita ja ympäristöystävällisyys on sinulle tärkeä seikka rahan sijaan ja ajat 25 tkm vuoodessa, niin vaihda kiireesti dieseliin ja tankkaa biodieseliä. Muutoin olet ympäristön tuhoaja :evil:
Voit hyvin tehdä tuommoisen johtopäätöksen, mikäli se oloasi helpottaa. Onneksi kilometrit tippuu kun töissä tulee ajettua firman sähköMinillä.

Ekologisinta olisi lienee liikkua julkisilla ja pyörällä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja HEV »

Siirrytään hintasäännöstelyyn = valtio määrää polttoaineiden myyntihinnat. :lol:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin