Osallistuin keskusteluun, missä kohtaa vittuilin tai puutuin epäolennaiseen? Kerroin mielipiteeni.AZP kirjoitti: ↑Pe Helmi 14, 2020 19:33On se kumma, kun jollain on paha olla, niin kirjaudutaan harrastefoorumille ilman aiettakaan osallistua harrasteaiheiseen kekusteluun; vittuilemaan ja puuttumaan epäolennaisuuksiin muiden käyttäjien kirjoittamisissa. Jaetaan sitä omaa epäonnistunutta sarkasmia, joka näyttää lähinnä keskenkasvuisen huomionkipeydeltä ja epäonnistuvalta provosoinnilta. Hankkisivat ammattiapua sen sijaan että häiriköivät muuten toimivaa harrastefoorumia.
Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
9-5 Aero - 00
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Sori vaan, mutta nyt en jaksa. Sain yhden neljävuotiaan uhmaikäisen just nukkumaan, energia ei riitä enää toiseen. Hyvää yötä sullekin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
No nyt kirjoitetaan jo asiaa pelkkien klikkiotsikoiden sijasta: https://www.hs.fi/autot/art-2000006409535.html
Eilen ajoin taas sellaisen 20 km, eli olisi hyvin menty yhdellä latauksella sähköllä. Neljässä pätkässä, jotka oli sellaisia 2-8 km pituisia. Jokaisen ajon välissä vähintään vartin tauko, eli auto ehti siinä jonkun verran jäähtyä. Eka pätkä meni sähköllä, koska esilämmitin. Seuraava 2 km pätkä kauppaan meni osan matkaa kone käynnissä, koska ei ollut mahdollisuutta etänä esilämmittää etäisyyden vuoksi. Samoin paluumatka kaupasta, taas 2 km, auto jäähtynyt ja kone kävi oikeastaan koko matkan. Myönnetään, kaupan pihaan auton jättäessä olisi voinut laittaa lämmityksen päälle, toisaalta vähänkään pidemmän kauppareissun aikana se imaisee helposti rangea sen verran, että sitten ajetaankin bensalla loppupäivästä. Viimeiselle reissulle kun lähti niin taas kone halusi käydä hetken alussa, jotta koneen lämpö nousee jonnekin 50-60 asteen tienoille, sitten koneen sammuttua lämmitettiin kuitenkin sähköllä.
Noissa pätkissä meni bensaa Watchdogin mukaan yhteensä puoli litraa. Päivän ajoille sovellus näyttää keskikulutukseksi 2,6 litraa sadalle. Se ei ole paljon, mutta suhteessa aika paljon enemmän kuin 0,0 litraa, joka olisi ollut ihan mahdollista, jos auto ei olisi niin tyhmä tai olisin ajanut ilman lämmityslaitetta. Kymppitonnin vuosiajoilla se tekisi noin 400 euroa ylimääräisiä bensakuluja verrattuna pelkällä sähkollä ajamiseen. Näinhän se ei tietenkään mene, koska en pysty koko kymppitonnia sähköllä kuitenkaan ajamaan, ja tämä ongelma koskee vain talvea. Mutta silti pienestä turhasta kulutuslukemasta kasvaa ihan oikea turha kustannus, kun sen skaalaa vuosikuluksi.
Ongelma ei siis ole se desi, vaan se että kun ajo koostuu useasta muutaman kilsan pätkästä päivässä, niin desi-pari per käynnistys nostaa kulutuslukeman per 100 km jo ihan tasoille.
Pohdin tätä. Että jos nyt menee desi tai pari bensaa kun auton laittaa käyntiin, käytännössä turhaan, niin onko se nyt sitten kovin paha asia?
Eilen ajoin taas sellaisen 20 km, eli olisi hyvin menty yhdellä latauksella sähköllä. Neljässä pätkässä, jotka oli sellaisia 2-8 km pituisia. Jokaisen ajon välissä vähintään vartin tauko, eli auto ehti siinä jonkun verran jäähtyä. Eka pätkä meni sähköllä, koska esilämmitin. Seuraava 2 km pätkä kauppaan meni osan matkaa kone käynnissä, koska ei ollut mahdollisuutta etänä esilämmittää etäisyyden vuoksi. Samoin paluumatka kaupasta, taas 2 km, auto jäähtynyt ja kone kävi oikeastaan koko matkan. Myönnetään, kaupan pihaan auton jättäessä olisi voinut laittaa lämmityksen päälle, toisaalta vähänkään pidemmän kauppareissun aikana se imaisee helposti rangea sen verran, että sitten ajetaankin bensalla loppupäivästä. Viimeiselle reissulle kun lähti niin taas kone halusi käydä hetken alussa, jotta koneen lämpö nousee jonnekin 50-60 asteen tienoille, sitten koneen sammuttua lämmitettiin kuitenkin sähköllä.
Noissa pätkissä meni bensaa Watchdogin mukaan yhteensä puoli litraa. Päivän ajoille sovellus näyttää keskikulutukseksi 2,6 litraa sadalle. Se ei ole paljon, mutta suhteessa aika paljon enemmän kuin 0,0 litraa, joka olisi ollut ihan mahdollista, jos auto ei olisi niin tyhmä tai olisin ajanut ilman lämmityslaitetta. Kymppitonnin vuosiajoilla se tekisi noin 400 euroa ylimääräisiä bensakuluja verrattuna pelkällä sähkollä ajamiseen. Näinhän se ei tietenkään mene, koska en pysty koko kymppitonnia sähköllä kuitenkaan ajamaan, ja tämä ongelma koskee vain talvea. Mutta silti pienestä turhasta kulutuslukemasta kasvaa ihan oikea turha kustannus, kun sen skaalaa vuosikuluksi.
Ongelma ei siis ole se desi, vaan se että kun ajo koostuu useasta muutaman kilsan pätkästä päivässä, niin desi-pari per käynnistys nostaa kulutuslukeman per 100 km jo ihan tasoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Tuli alkuviikosta käytyä elektroniikkaliikkeessä ja ostin pätkän 2 kohmin vastuksia. Ideana testata muualta saatua vinkkiä, jonka mukaan 2 kohm vastus ulkolämpötila-anturin tilalla huijaa auton luulemaan että ulkona on 21 astetta lämmintä, jolloin lämmityslaitteen käyttöä varten ei polttokonetta startata. Nyt on ajettu muutama päivä vastus paikoillaan ja kyllä se vaan toimii. Ei ole tarvinnut polttokoneen räminää kuunnella, vaikka pyytää kunnolla lämpöä kabiiniin.
Paras modifikaatio ikinä, ja hinta oli 10 senttiä. No joo, ostin varuiksi viisi vastusta, eli törsäsin 50 senttiä
Tänään tuli ekaa kertaa ladattua autoa pikalaturilla, kerran aikaisemmin olen käyttänyt auton sellaisessa kiinni ihan testatakseni, mutta jatkoin heti matkaa kun olin todennut että toimii. Nyt oli sellainen tilanne, että olin menossa pikaisesti Lidliin käymään ja range alkoi lähestyä nollaa, joten ajattelin että miksei sitten ottaisi ilmaista sähköä vastaan. 10 minuutissa 14 km rangea, laturi näytti ladatuksi 2,7 kwh. Vilkaisin sitten auton latauslaskuria tarkistaakseni miten tarkkaan tuo osaa laskea pikalatauksen, mutta se näyttikin eilisen normilatauksen numeroita (5,7 kwh). Näyttää siis siltä että jostain syystä auton laskuri ei tunnista pikalatauksia.
Tuli nyt 4 kk töpselikärsäilyä täyteen, reilu 3300 km matkaa taitettu. Ei valittamista, mitä nyt jotkut tässäkin ketjussa käsitellyt japanialaiset innovaatiot tietoviihdejärjestelmässä ja hybridijärjestelmän automatiikassa ihmetyttää.
Täytyy päivittää noita kulutuslukemia kuun vaihteessa, kun on luonnollisempi hetki pistää dataa taulukkoon. Helmikuussa kuitenkin bensaa mennyt jotain 6-8 litraa, pääosin siksi että olen pitänyt sitä lämppäriä 20 asteen pyynnillä. No nyt sekin lopetti polttokoneen käytön sen vastuksen ansiosta, joten ei tarvi tuota miettiä. Joka tapauksessa tuo 6-8 litraa olisi pitänyt polttaa tämän kuun aikana, koska tankkiin piti saada tilaa tankkaukselle.Viikon päästä auto vaatii itseensä 15 litraa uutta bensaa tai se alkaa sähköajolakkoon
Ajotietokone näyttää edellisestä tankkauksesta kuluneen karvan vajaa 2000 km ja keskikulutukseksi 0,9 litraa sadalle. Pian siis tankataan, niin selviää miten oikein se tietää.
Paras modifikaatio ikinä, ja hinta oli 10 senttiä. No joo, ostin varuiksi viisi vastusta, eli törsäsin 50 senttiä
Tänään tuli ekaa kertaa ladattua autoa pikalaturilla, kerran aikaisemmin olen käyttänyt auton sellaisessa kiinni ihan testatakseni, mutta jatkoin heti matkaa kun olin todennut että toimii. Nyt oli sellainen tilanne, että olin menossa pikaisesti Lidliin käymään ja range alkoi lähestyä nollaa, joten ajattelin että miksei sitten ottaisi ilmaista sähköä vastaan. 10 minuutissa 14 km rangea, laturi näytti ladatuksi 2,7 kwh. Vilkaisin sitten auton latauslaskuria tarkistaakseni miten tarkkaan tuo osaa laskea pikalatauksen, mutta se näyttikin eilisen normilatauksen numeroita (5,7 kwh). Näyttää siis siltä että jostain syystä auton laskuri ei tunnista pikalatauksia.
Tuli nyt 4 kk töpselikärsäilyä täyteen, reilu 3300 km matkaa taitettu. Ei valittamista, mitä nyt jotkut tässäkin ketjussa käsitellyt japanialaiset innovaatiot tietoviihdejärjestelmässä ja hybridijärjestelmän automatiikassa ihmetyttää.
Täytyy päivittää noita kulutuslukemia kuun vaihteessa, kun on luonnollisempi hetki pistää dataa taulukkoon. Helmikuussa kuitenkin bensaa mennyt jotain 6-8 litraa, pääosin siksi että olen pitänyt sitä lämppäriä 20 asteen pyynnillä. No nyt sekin lopetti polttokoneen käytön sen vastuksen ansiosta, joten ei tarvi tuota miettiä. Joka tapauksessa tuo 6-8 litraa olisi pitänyt polttaa tämän kuun aikana, koska tankkiin piti saada tilaa tankkaukselle.Viikon päästä auto vaatii itseensä 15 litraa uutta bensaa tai se alkaa sähköajolakkoon
Ajotietokone näyttää edellisestä tankkauksesta kuluneen karvan vajaa 2000 km ja keskikulutukseksi 0,9 litraa sadalle. Pian siis tankataan, niin selviää miten oikein se tietää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Tajuaakohan se auto mitä nestettä siellä tankissa on? Ajat katos tankin tyhjäksi ja täyttelet vedellä tarpeen mukaan
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Niin vähän niinku teininä faijan viskipullon kanssa? Siinä voi vaan käydä lopulta ihan yhtä ohrasesti kuin sen viskipullon kanssa, eli kun sitä lantrattua nestettä aletaan käyttää alkuperäiseen tarkoitukseensa, niin ei olla ihan tyytyväisiä
Mitsu pääsi tänään oikeaan hyötykäyttöön:
Onko tuossa ideana vetää kattoa talon päältä pois Mitsun mahtivoimilla? Ei sentään, vaan auto toimi vain painona, jonka avulla katon vastakkaisella lappeella pysyi tikkaat paikallaan. Kävi nimittäin aamulla pieni myrskyvahinko:
Sain tikkaille kiivettyäni kiinni tuosta roikkuvasta laudasta ja sain kiinnitettyä siihen liinan, jonka toisen pääin sidoin kirskikkapuuhun. Loppui seinänpaukuttelu. Sitten odottelin hetken että vakuutusyhtiön kautta tilattu päivystävä remonttireiska tuli paikalle, ja alettiin kaksi hommiin. Roikkuva palikka irti, taittunut pelti irti, ja osat alas. Hommaa hidasti jonkin verran vaakatasoon lentävä vesi ja puuskissa yli 20 sekuntimetriin kiihtyvä tuuli.
Taottiin pellit niin suoriksi kuin pystyi ja sitten osat takaisin kiinni. Lauta oli irronnut kiinnityksistään, jona toimi seitsemän konenaulaa toissakesän asennuksen jäljiltä. Nauloista neljä oli poikki ja kolme irronnut, että jonkinnäköinen tuulenpuuska siinä oli saanut osua kohdalle. Nyt laitettiin ruuveilla, useammasta kohdasta ja paremmin kuin aikaisemmin. Ei ole lopullinen korjaus, koska ainakin peltiä pitää uusia, mutta onpahan sadesuojan kannalta ihan på kondis. Lopullinen korjaus saa odottaa parempia kelejä.
Tuli myös todettua kolmisen tuntia myrskyssä häärätessä, että olen edelleen ulkoilmaihminen. Sateessa ja tuulessa tikkailla 5m korkeudessa seisoessa totesin että siinäkin kohtaa vitutti edelleen pääasiassa se että talo on rikki.
Mitsu pääsi tänään oikeaan hyötykäyttöön:
Onko tuossa ideana vetää kattoa talon päältä pois Mitsun mahtivoimilla? Ei sentään, vaan auto toimi vain painona, jonka avulla katon vastakkaisella lappeella pysyi tikkaat paikallaan. Kävi nimittäin aamulla pieni myrskyvahinko:
Sain tikkaille kiivettyäni kiinni tuosta roikkuvasta laudasta ja sain kiinnitettyä siihen liinan, jonka toisen pääin sidoin kirskikkapuuhun. Loppui seinänpaukuttelu. Sitten odottelin hetken että vakuutusyhtiön kautta tilattu päivystävä remonttireiska tuli paikalle, ja alettiin kaksi hommiin. Roikkuva palikka irti, taittunut pelti irti, ja osat alas. Hommaa hidasti jonkin verran vaakatasoon lentävä vesi ja puuskissa yli 20 sekuntimetriin kiihtyvä tuuli.
Taottiin pellit niin suoriksi kuin pystyi ja sitten osat takaisin kiinni. Lauta oli irronnut kiinnityksistään, jona toimi seitsemän konenaulaa toissakesän asennuksen jäljiltä. Nauloista neljä oli poikki ja kolme irronnut, että jonkinnäköinen tuulenpuuska siinä oli saanut osua kohdalle. Nyt laitettiin ruuveilla, useammasta kohdasta ja paremmin kuin aikaisemmin. Ei ole lopullinen korjaus, koska ainakin peltiä pitää uusia, mutta onpahan sadesuojan kannalta ihan på kondis. Lopullinen korjaus saa odottaa parempia kelejä.
Tuli myös todettua kolmisen tuntia myrskyssä häärätessä, että olen edelleen ulkoilmaihminen. Sateessa ja tuulessa tikkailla 5m korkeudessa seisoessa totesin että siinäkin kohtaa vitutti edelleen pääasiassa se että talo on rikki.
Viimeksi muokannut AZP, La Helmi 22, 2020 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Ylempi kuva näkyy, alempi ei...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Kiitos. Auttoiko?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Jo vain!
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
On nää myräkät jännittäviä. Onneks tuli taloyhtiön pihasta kaadettua muutamia isoja puita, ei ainakaan oman kämpän päälle oo suoraan kaatumassa mitään.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sah ... utraileri/
siinäpä hybriidillä ajelijoillekin lisävaruste
siinäpä hybriidillä ajelijoillekin lisävaruste
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Loistava idea, mutta ranskikset ehkä unohtaneet sen, että moneen sähköautoon ei saa vetokoukkua laisinkaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Täyssähköihin, eli siis semmoisiin, joissa ei ole vaihdelaatikkoa, toimisi hinauslatauspalvelu. Tosin, eikö se Tekniikan maailman testissä ollut nimenomaan Outlander, johon hinattiin latausta?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Oli: https://tekniikanmaailma.fi/tm-video-na ... inaamalla/
Tuo ei muun järjettömyyden lisäksi tee kovin hyvää akulle, koska latausteho nousee niin korkeaksi. Regeneratiivinen lataus on kuitenkin suunniteltu vaihtelevaan käyttöön eikä siihen, että autoa kiskotaan asetus B5:lla koko ajan.
Mulla on pdf:nä englannin- ja suomenkieliset ohjekirjat ja paperilla ruotsinkielinen, kaikki MY2014 versioita. Auton ostaessa luin suurimmaksi osaksi sen ruotsinkielisen läpi, pdf-versioita olen vain selaillut tarpeen mukaan.
Nyt kaivoin ekana suomenkielisen version esiin ja sieltä luin:
"Påfyllning av bränsle med mer än 15 liter samtidigt inom tre månader" = tankkaa kerralla enemmän kuin 15 litraa kolmen kuukauden sisään
Eli hurrien opuksestahan mä sen sitten olin päähäni saanut. Hieman häilyvää on Mitsun ohjekirjojen tuotanto, kun kolmessa kieliversiossa löytyy tästä asiasta kolmea eri totuutta. Lisäksi naurattaa ruotsinkielisen manuaalin ohjeistus, että jos 15 litran tankkaamisen jälkeen polttoainemittari näyttää alle puolta, voit tankata uudelleen 15 litraa. Ihanko totta?
Nyt sitten jännitetään tämä viikko starttaako polttokone ilman ajoon liittyvää tarvetta. Jos starttaa, pitää suunnata pumpulle. Jos ei, niin oletan ettävoidaan päästä toukokuun lopulle saakka ennen kuin on pakko tuosta syystä tankata.
Tuo ei muun järjettömyyden lisäksi tee kovin hyvää akulle, koska latausteho nousee niin korkeaksi. Regeneratiivinen lataus on kuitenkin suunniteltu vaihtelevaan käyttöön eikä siihen, että autoa kiskotaan asetus B5:lla koko ajan.
Enpä nyt tiedä tankataanko sittenkään. Aloin kaivamaan ohjekirjasta tarkempaa selostusta siitä onko tankkauksen raja bensanvanhenemisen estämiseksi 3 kk vai 90 päivää vai jotain muuta. Lähinnä sitä laskeskelin että minä päivänä tällä viikolla kone hörähtää käyntiin, kun tankattu on viimeksi 28.11.2019.
Mulla on pdf:nä englannin- ja suomenkieliset ohjekirjat ja paperilla ruotsinkielinen, kaikki MY2014 versioita. Auton ostaessa luin suurimmaksi osaksi sen ruotsinkielisen läpi, pdf-versioita olen vain selaillut tarpeen mukaan.
Nyt kaivoin ekana suomenkielisen version esiin ja sieltä luin:
Siis ei sittenkään muistikuvieni mukaiset 15 litraa per 3 kk, vaan 20 (vai 30?) litraa per 6 kk? Englanninkielinen sanoo:Auton käyttöolosuhteiden mukaan vaihdellen tilanne, jossa polttoainesäiliötä ei käytetä pitkään aikaan ja säiliössä on polttoainetta, seurauksena voi olla polttoaineen laadun heikkeneminen. Koska tämä voi vaikuttaa moottoriin ja polttoainejärjestelmän osiin, noudata seuraavia ohjeita:
• Käytä moottoria painamalla akun latauskatkaisinta vähintään kerran 3 kuukaudessa. Katso “Akun latauskatkaisin” sivulla 7-22.
• Täytä polttoainetta vähintään 30 litraa 6 kuukauden välein (siten, että 6 kuukauden kuluessa lisätään yhteensä vähintään 20 litraa polttoainetta).
Okei, eli englanninkilisille riittää 20 litraa 6 kk välein. Mistä mä sitten sen 15 litraa ja 3 kk olen päähäni saanut? Auton mukana tullut kirja sanoo:Depending on the operating conditions of your vehicle, the fuel in the fuel tank may not be used for a long time and stay in the tank, resulting in deterioration of the fuel quality. As this may affect the engine and fuel system parts, observe the following instructions:
• Run the engine by pressing the battery charge switch at least once in 3 months. Refer to "Battery charge switch" on page 7-22.
• Refuel 20 litres or more of fuel every 6 months (to make the total refueling amount in 6 months be 20 litres or more).
"Påfyllning av bränsle med mer än 15 liter samtidigt inom tre månader" = tankkaa kerralla enemmän kuin 15 litraa kolmen kuukauden sisään
Eli hurrien opuksestahan mä sen sitten olin päähäni saanut. Hieman häilyvää on Mitsun ohjekirjojen tuotanto, kun kolmessa kieliversiossa löytyy tästä asiasta kolmea eri totuutta. Lisäksi naurattaa ruotsinkielisen manuaalin ohjeistus, että jos 15 litran tankkaamisen jälkeen polttoainemittari näyttää alle puolta, voit tankata uudelleen 15 litraa. Ihanko totta?
Nyt sitten jännitetään tämä viikko starttaako polttokone ilman ajoon liittyvää tarvetta. Jos starttaa, pitää suunnata pumpulle. Jos ei, niin oletan ettävoidaan päästä toukokuun lopulle saakka ennen kuin on pakko tuosta syystä tankata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Enkun/suomen mukaan puolen vuoden sisällä tarvii tankata 20-30l, ja riittää vaikka olisi tankattu litran pätkissä, jolloin 15l 3kk sisään täsmää suomen vaatimuksiin.
Se, että pitää tankata 6kk aikana ei välttämättä täsmää siihen, missä kohtaa polttomoottori alkaa väkisin polttamaan ainetta. Se voi jo aikaisemmin törpöttää itseään tulille varmistaakseen aineen kiertoa ja vähitellen kulumista. 30, tai edes 15 litran polttaminen kuitenkin edellyttää helposti 200-500km ajamista polttomoottorila ja kun sitä ei voi suoraan käyttää hitaassa ajossa, voi kaupunkipyörityksessä mennä pitkäänkin että tuon saa poltettua. Ajoprofiilista riippuen voi siis hyvikin olla tarpeen alkaa polttamaan bensaa jopa sen 2-3kk aikaisessa.
Se, että pitää tankata 6kk aikana ei välttämättä täsmää siihen, missä kohtaa polttomoottori alkaa väkisin polttamaan ainetta. Se voi jo aikaisemmin törpöttää itseään tulille varmistaakseen aineen kiertoa ja vähitellen kulumista. 30, tai edes 15 litran polttaminen kuitenkin edellyttää helposti 200-500km ajamista polttomoottorila ja kun sitä ei voi suoraan käyttää hitaassa ajossa, voi kaupunkipyörityksessä mennä pitkäänkin että tuon saa poltettua. Ajoprofiilista riippuen voi siis hyvikin olla tarpeen alkaa polttamaan bensaa jopa sen 2-3kk aikaisessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla