Mutta eikö se mennyt niin, että kun tankkaat enemmän bio-osuutta, muut tankkaavat vastaavasti enemmän fossiilista?
Menee tosiaan ohi otsikon, mutta onko tämä tosiaan näin, kun luin jonkun jutun mikä nyt enempi koski tuota bio dieseliä. Eli lyhykäisyydessään kun joku tankkaa biopolttoainetta niin se vapauttaa sitten myyntiä fossiiliselle polttoaineelle. Eli tämä pienetää vai yksittäisen henkilön hiilijalanjälkeä mutta kokonais kuvassa tällä ei ole mitään merkitystä päästöjen suhteen. Sitten kun se 20 % myyntivelvoite biopolttoaineelle on täyttynyt niin voisiko tämä nostaa hintoja kun ei ole mikään tarve enää myydä tuota biopolttoainetta.
Aika ihme touhua jos tämä näin menee vai olenko ymmärtänyt ihan väärin.
Kyllä se viime aikoina lukemani perusteella menee juuri noin. Suomi on sitoutunut tiettyyn määrään biopolttoainetta sekoitettavaksi myytävään liikennepolttoaineeseen, ja tähän sekoitettavaan määrään lasketaan mukaan myös kaikki Neste My -biodiesel ja RE85-bioetanoli, mitä Suomessa myydään. En tiedä lasketaanko sekoitusvelvoitteessa jouleja vai mitä yksiköitä, mutta matematiikka menee ymmärtääkseni niin, että jos Suomessa kuluu vuodessa vaikkapa yhteensä 1000 yksikköä polttoaineita, ja sekoitusvelvoite on 20 %, niin 200 yksikköä pitää tulla bioaineista ja loput saa tulla fossiilisista. Jos jotkut autoilijat ostavat RE85:ttä ja Neste My:tä yhteensä 200 yksikön edestä vuosittain, niin peruspumpuilla saa myydä 100 % fossiilisista valmistettua tavaraa. Jos taas kukaan ei tankkaa My:tä eikä RE85:ttä, niin polttoainejakelijoiden on sekoitettava peruspumpulle biolitkuja siten, että vuodessa menee se 200 bioainetta ja 800 fossiilista.
Ja tässä on ilmeisesti joku tasausjärjestelmä vielä vuosien välille, ettei joulukuussa tarvitse aina jakelijoiden ottaa hirveää loppukiriä. Eli jos viime vuonna on menyt yhteensä 250 yksikköä biolitkuja siitä 1000 yksikön kokonaismäärästä (sisältäen sekä sekoitetut että Re85 ja My), niin tänä vuonna voi sitten myydä vähän enemmän fossiilista ja vähemmän bioaineita.
Nettohyöty tulisi esille siis vasta jos Suomessa niin moni valitsisi pumpulla puhtaan biopolttoaineen, että niiden kokonaismyynti ylittäisi sekoitusvelvoitteen.
Onhan tämä vähän niin että vihreää kuluttajaa viilataan linssiin. Tarjoaa kyllä ihan pätevän mekanismin harjoittaa viherpesua.
Mitä tulee keskusteluun siitä, pitäisikö kuluttajan joutua maksamaan ympäristöystävällisuudestä vai tienata sillä, niin tokihan kaikki toimis paremmin jos pääsisi ympäristöystävällisyydellä tienaamaan. Mutta eikös tämä juuri ole se perusongelma miksi ympäristötoimia ei saada isossa kaavassa eteenpäin, että jokainen miettii vain sitä omaa elintasoaan, omaa lompakkoaan, ja ympäristö on niiden jälkeen vasta kakkossijalla? Meistä jokaisesta taitaa löytyä se ahne kapitalisti, joka pistää oman pienen edun yhteisen merkittävämmän edun edelle.
Kyllä se viime aikoina lukemani perusteella menee juuri noin. Suomi on sitoutunut tiettyyn määrään biopolttoainetta sekoitettavaksi myytävään liikennepolttoaineeseen, ja tähän sekoitettavaan määrään lasketaan mukaan myös kaikki Neste My -biodiesel ja RE85-bioetanoli, mitä Suomessa myydään. En tiedä lasketaanko sekoitusvelvoitteessa jouleja vai mitä yksiköitä, mutta matematiikka menee ymmärtääkseni niin, että jos Suomessa kuluu vuodessa vaikkapa yhteensä 1000 yksikköä polttoaineita, ja sekoitusvelvoite on 20 %, niin 200 yksikköä pitää tulla bioaineista ja loput saa tulla fossiilisista. Jos jotkut autoilijat ostavat RE85:ttä ja Neste My:tä yhteensä 200 yksikön edestä vuosittain, niin peruspumpuilla saa myydä 100 % fossiilisista valmistettua tavaraa. Jos taas kukaan ei tankkaa My:tä eikä RE85:ttä, niin polttoainejakelijoiden on sekoitettava peruspumpulle biolitkuja siten, että vuodessa menee se 200 bioainetta ja 800 fossiilista.
Ja tässä on ilmeisesti joku tasausjärjestelmä vielä vuosien välille, ettei joulukuussa tarvitse aina jakelijoiden ottaa hirveää loppukiriä. Eli jos viime vuonna on menyt yhteensä 250 yksikköä biolitkuja siitä 1000 yksikön kokonaismäärästä (sisältäen sekä sekoitetut että Re85 ja My), niin tänä vuonna voi sitten myydä vähän enemmän fossiilista ja vähemmän bioaineita.
Nettohyöty tulisi esille siis vasta jos Suomessa niin moni valitsisi pumpulla puhtaan biopolttoaineen, että niiden kokonaismyynti ylittäisi sekoitusvelvoitteen.
Onhan tämä vähän niin että vihreää kuluttajaa viilataan linssiin. Tarjoaa kyllä ihan pätevän mekanismin harjoittaa viherpesua.
Mitä tulee keskusteluun siitä, pitäisikö kuluttajan joutua maksamaan ympäristöystävällisuudestä vai tienata sillä, niin tokihan kaikki toimis paremmin jos pääsisi ympäristöystävällisyydellä tienaamaan. Mutta eikös tämä juuri ole se perusongelma miksi ympäristötoimia ei saada isossa kaavassa eteenpäin, että jokainen miettii vain sitä omaa elintasoaan, omaa lompakkoaan, ja ympäristö on niiden jälkeen vasta kakkossijalla? Meistä jokaisesta taitaa löytyä se ahne kapitalisti, joka pistää oman pienen edun yhteisen merkittävämmän edun edelle.
Löytyyhän meistä. Ja sen ahneen kapitalistipuolen saisi hyvin peittoon sääntelyllä joka kannustaa esim. biopolttoaineiden tankkaukseen. Kyllä se ympäristö monelle ikävä kyllä on kakkosijalla, siitä mennään missä aita on matalin.
Olisipa edes jotain kilpailua hinnoissa, niin se ohjaisi hintoja. Nyt kun täällä Joensuussa on vain yksi paikka tankata, on vain kaksi vaihtoehtoa : tankkaa tai älä. Toistaiseksi mennään nyt tuolla E85 :llä. Hintaero on kaventunut tosiaan aika pieneksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olisipa edes jotain kilpailua hinnoissa, niin se ohjaisi hintoja. Nyt kun täällä Joensuussa on vain yksi paikka tankata, on vain kaksi vaihtoehtoa : tankkaa tai älä. Toistaiseksi mennään nyt tuolla E85 :llä. Hintaero on kaventunut tosiaan aika pieneksi.
Etanolin myynti ilmeisesti loppuu pian jossakin vaiheessa, koska Savon Sanomissakin (19.2.2020) oli "tutkimus", jossa oli kysytty kansalaisten eri käyttövoimamieltymykset seuraavassa hankittavassa autossa. Kysely oli tehty vuonna 2017 ja 2020. Tutkimustulokset oli esitetty sukupuolittain, ikäryhmittäin ja jopa puoluekannoittain.
Valittavina oli: Hybridi, Bensiini, Sähkö, Diesel, Kaasu, En osaa sanoa
Meikä yrittää pyristellä bensiinin ja en osaa sanoan seoksilla ainakin vielä 5 vuotta.
Olisipa edes jotain kilpailua hinnoissa, niin se ohjaisi hintoja. Nyt kun täällä Joensuussa on vain yksi paikka tankata, on vain kaksi vaihtoehtoa : tankkaa tai älä. Toistaiseksi mennään nyt tuolla E85 :llä. Hintaero on kaventunut tosiaan aika pieneksi.
Etanolin myynti ilmeisesti loppuu pian jossakin vaiheessa, koska Savon Sanomissakin (19.2.2020) oli "tutkimus", jossa oli kysytty kansalaisten eri käyttövoimamieltymykset seuraavassa hankittavassa autossa. Kysely oli tehty vuonna 2017 ja 2020. Tutkimustulokset oli esitetty sukupuolittain, ikäryhmittäin ja jopa puoluekannoittain.
Valittavina oli: Hybridi, Bensiini, Sähkö, Diesel, Kaasu, En osaa sanoa
Meikä yrittää pyristellä bensiinin ja en osaa sanoan seoksilla ainakin vielä 5 vuotta.
Biopolttoaineen myynti lienee kuitenkin helpointa kasvattamalla bensiiniin ja dieseliin lisätyn etanolin pitoisuutta. Se taas ei meille saabisteille ole ongelma.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Biopolttoaineen myynti lienee kuitenkin helpointa kasvattamalla bensiiniin ja dieseliin lisätyn etanolin pitoisuutta. Se taas ei meille saabisteille ole ongelma.
Näin uskon itsekin asian olevan. RE85 on polttoaine joka ei kiinnosta vähäisen menekin myötä ja se näkyy hinnassa.
Viikolla taas tuli seurattua "tolppien" hintaa: bensa 1,489, diesel 1,298 ja etanoli 1,149
Biopolttoaineen myynti lienee kuitenkin helpointa kasvattamalla bensiiniin ja dieseliin lisätyn etanolin pitoisuutta. Se taas ei meille saabisteille ole ongelma.
Olisipa edes jotain kilpailua hinnoissa, niin se ohjaisi hintoja. Nyt kun täällä Joensuussa on vain yksi paikka tankata, on vain kaksi vaihtoehtoa : tankkaa tai älä. Toistaiseksi mennään nyt tuolla E85 :llä. Hintaero on kaventunut tosiaan aika pieneksi.
Etanolin myynti ilmeisesti loppuu pian jossakin vaiheessa, koska Savon Sanomissakin (19.2.2020) oli "tutkimus", jossa oli kysytty kansalaisten eri käyttövoimamieltymykset seuraavassa hankittavassa autossa. Kysely oli tehty vuonna 2017 ja 2020. Tutkimustulokset oli esitetty sukupuolittain, ikäryhmittäin ja jopa puoluekannoittain.
Valittavina oli: Hybridi, Bensiini, Sähkö, Diesel, Kaasu, En osaa sanoa
Meikä yrittää pyristellä bensiinin ja en osaa sanoan seoksilla ainakin vielä 5 vuotta.
Olisiko linkkiä tuohon tutkimukseen?
SS 19.2.2020 juttu kaasuautoista, jossa yhteydessä oli kyselty ihmisten käyttövoimamieltymyksistä seuraavan auton hankinnassa.
Kyseessä siis toimituksen oma galluppi 2017 ja 2020, ei mikään tutkimus, siksi kirjoitinkin että "tutkimus",