Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Nyt menee ihan ulkohatusta mutta :
EZK havaitsee nakutusta se myöhästyttää sytytystä 3 asteen askelissa kunnes nakutus häviää. Sitten se palauttaa ennakkoa asteen osissa (0,2 astetta tjs) kunnes taas nakuttaa, myöhästää hieman että ei nakuta ja jättää siihen. Voin tarkistaa miten se tarkalleen meni kunhan pääsen käsiksi Bentleyn bibliaan.
EZK havaitsee nakutusta se myöhästyttää sytytystä 3 asteen askelissa kunnes nakutus häviää. Sitten se palauttaa ennakkoa asteen osissa (0,2 astetta tjs) kunnes taas nakuttaa, myöhästää hieman että ei nakuta ja jättää siihen. Voin tarkistaa miten se tarkalleen meni kunhan pääsen käsiksi Bentleyn bibliaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Kiitoksia Jos raamatustasi näkisit kuinka usein järjestelmä haistelee sitä kuinka paljon sytytystä voi aikaistaa? Mietin voisiko ajoittaiset putkessa paukkumiset johtua liian myöhäisestä sytytyksestä, koska bensiini/etanoli-seokset on vaihdelleet melkein joka tankkauksella ja EZK ei osaa ajoittaa sytkää sopivaksi.
1991 900i 2,1l
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Jotain yleistä EZK:n toimintaselostusta pdf:n sivulla 34
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf
Kysyt kuinka usein järjestälmä säätää sytytysennakkoa. Ei liene kaukana totuudesta vastata "jokaisen palotapahtuman kohdalla" erikseen.
Poimintaa Saab 900 Verkstadshandbok 3:1 Elektriskt system, Instrument M1979-86.
Nakutuksen takia ennakkoa voidaan sylinterikohtaisesti pienentää kierrosluku- ja kuormitustaulukon mukaisesta perusarvosta enintään 13 astetta. Paluu nakutuksesta johtuvasta sylinterikohtaisesta viivästyksestä 0,35 asteen askelin kierroslukuohjatun ajastuksen mukaan.
Kuormituksen muutoksen johdosta viivästettyä kaikkia sylintereitä koskevaa kuuden asteen ennakonpienennyksestä palataan noin yksi aste per moottorin kierros sen jälkeen, kun moottorin kuormitus on lakannut kasvamasta.
Tuolta varmaan avautuu jotain myös:
http://townsendimports.com/Web/electric ... kindex.htm
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf
Kysyt kuinka usein järjestälmä säätää sytytysennakkoa. Ei liene kaukana totuudesta vastata "jokaisen palotapahtuman kohdalla" erikseen.
Poimintaa Saab 900 Verkstadshandbok 3:1 Elektriskt system, Instrument M1979-86.
Nakutuksen takia ennakkoa voidaan sylinterikohtaisesti pienentää kierrosluku- ja kuormitustaulukon mukaisesta perusarvosta enintään 13 astetta. Paluu nakutuksesta johtuvasta sylinterikohtaisesta viivästyksestä 0,35 asteen askelin kierroslukuohjatun ajastuksen mukaan.
Kuormituksen muutoksen johdosta viivästettyä kaikkia sylintereitä koskevaa kuuden asteen ennakonpienennyksestä palataan noin yksi aste per moottorin kierros sen jälkeen, kun moottorin kuormitus on lakannut kasvamasta.
Tuolta varmaan avautuu jotain myös:
http://townsendimports.com/Web/electric ... kindex.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Yllättävän hienoa tekniikkaa 80-90-luvun piirisarjoilta. Pitää kokeilla tuon ohjeen mukaisesti nakutustunnistimen toiminta, jos siinä olisi vikaa ja iskenyt tuon kiinteän myöhälle säädön. Luulisi kyllä toisaalta, että tästä olisi tullut vikakoodia, joten luultavasti vika löytyy muualta.
Edit: lisää kysymyksiä tulvii;
Ajoin koneen käyntilämpöiseksi moottoritiellä ja tuijotin auton sammutettuani pimeässä pari minuuttia ilmamassamittarin lankoja, eikä näkynyt hehkumista. OBD:ssa on kuitenkin olemassa vikakoodi 12242 - Air mass meter burn-off function fault , joka ei kuitenkaan itselläni ole muistiin tallentunut. Onko muita keinoja todeta IMM toiminta/toimimattomuus?
Edit 2: http://townsendimports.com/Web/tuneup_folder/amm.htm
lieköhän LH 2.4.2 IMM toiminnaltaan kovinkin samanlainen, juuri tuollaista oireilua on ollut aina kylmällä koneella
Edit: lisää kysymyksiä tulvii;
Ajoin koneen käyntilämpöiseksi moottoritiellä ja tuijotin auton sammutettuani pimeässä pari minuuttia ilmamassamittarin lankoja, eikä näkynyt hehkumista. OBD:ssa on kuitenkin olemassa vikakoodi 12242 - Air mass meter burn-off function fault , joka ei kuitenkaan itselläni ole muistiin tallentunut. Onko muita keinoja todeta IMM toiminta/toimimattomuus?
Edit 2: http://townsendimports.com/Web/tuneup_folder/amm.htm
lieköhän LH 2.4.2 IMM toiminnaltaan kovinkin samanlainen, juuri tuollaista oireilua on ollut aina kylmällä koneella
1991 900i 2,1l
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Mites hemmetissä og 900 (sedanin) takapenkin selkänojaosan saa irti? Siellä on jotkut muovijutut niissä reunoissa "kiertymistangon" päiden ympärillä ja periaatteessa olen kai hoksannut miten sen selkänojan pitäisi irrota, mutta ei vaan millään lähde.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Kukas se tietäs minä vuonna Whaletailin ja ilmanpoistoaukkojen suojat on ensimmäistä kertaa saanut satkuun lisävarusteena?
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Ilmanpoistoaukkojen suojat näkyvät ainakin jo tässä pystärin Airflow-esitteessä:
https://images.app.goo.gl/yK43nSnHZC781Kt9A
https://images.app.goo.gl/yK43nSnHZC781Kt9A
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Tuli pari viikkoa sitten ostettua identtinen satku varaosiksi, jossa tuo hehkutus toimi. IMMua vaihtamalla ongelmat katosivat.huttuded kirjoitti: ↑Su Helmi 23, 2020 22:29Yllättävän hienoa tekniikkaa 80-90-luvun piirisarjoilta. Pitää kokeilla tuon ohjeen mukaisesti nakutustunnistimen toiminta, jos siinä olisi vikaa ja iskenyt tuon kiinteän myöhälle säädön. Luulisi kyllä toisaalta, että tästä olisi tullut vikakoodia, joten luultavasti vika löytyy muualta.
Edit: lisää kysymyksiä tulvii;
Ajoin koneen käyntilämpöiseksi moottoritiellä ja tuijotin auton sammutettuani pimeässä pari minuuttia ilmamassamittarin lankoja, eikä näkynyt hehkumista. OBD:ssa on kuitenkin olemassa vikakoodi 12242 - Air mass meter burn-off function fault , joka ei kuitenkaan itselläni ole muistiin tallentunut. Onko muita keinoja todeta IMM toiminta/toimimattomuus?
Edit 2: http://townsendimports.com/Web/tuneup_folder/amm.htm
lieköhän LH 2.4.2 IMM toiminnaltaan kovinkin samanlainen, juuri tuollaista oireilua on ollut aina kylmällä koneella
1991 900i 2,1l
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Missä on og satkun keskulukituksen maadoituspiste g200. Entä mihin maadoittuu kuskin oven keskuslukituskytkin?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Itse itselleni vastaten. Koko paska maadoittuu virtalukon ja vaihdekepin tienoolle. Olis se nyt kiva jos se alkais toimia. Pelaa ja ei pelaa. Boksi on jo tinattu.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Muutama kysymys, Saab 900 ja 90 osien suhteen.
Eli onko 90 ikkunaveivit samat mitä 900 tai ovatko sovitettavissa ristiin?
Saab 90/900 oven lukon vetotapit samat etu- takaovissa jos 2 ovisen malli?
Kiitos
Eli onko 90 ikkunaveivit samat mitä 900 tai ovatko sovitettavissa ristiin?
Saab 90/900 oven lukon vetotapit samat etu- takaovissa jos 2 ovisen malli?
Kiitos
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Samat veivit ja nupit ovat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Mitä eroa OG900 ja 99 etuiskareilla ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
oisko pituusero ainoa???
99 iskarit sopii myös 96;Seen .
ja tässä kohtaa hoksasin että 99 etu iskarit on lenkki-lenkki ja og900 on lenkki -tappi mallia eli ero on siinä
99 iskarit sopii myös 96;Seen .
ja tässä kohtaa hoksasin että 99 etu iskarit on lenkki-lenkki ja og900 on lenkki -tappi mallia eli ero on siinä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659