Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 3J »

Pakko se oli koejaa ja pitkän kaavan kautta. Se on kuitenkin plugarivalikoimassa aika selkeästi parhaassa kategoriassa "vastinetta rahalle" osiossa. Alle neljällä kympillä saa aika paljon autoa, jo hinnat alkaen versiossa on säädettävä DCC alusta ja digimittaristo jne. Saati sitten että L&K-versio jossa on kaikki lisävarusteet mitä rahalla saa paitsi vetokoukku, on edelleen pari tonnia halvempi kuin samalla tekniikalla oleva Passat GTE:n hinnat alkaen karvalakkiversio, jossa ei hinnasta huolimatta vieläkään ole DCC:tä eikä digimittareita vakiona.

On muuten hyvin vastinetta rahalle tuossa Kugassakin. Eri kategoriassa tosin.

Seuraavaksi plug-in sarjan testiin lähtee Volvo V60 T6 halpismalli ja koitetaan nyt vielä askel eteenpäin eli Mersun GLC samaan konkurssiin. Hinta pompsahtaa noin 10k molemmilla askelilla. Järjen saa pistää syrjään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ford-Suomen sivuillakin tapahtunut jo edistystä, nyt on Kuga valittavissa konfiguraattorissa. Tokihan siellä oli "joitain puutteita", kuten esim. voimalinjaksi ei voinut valita kuin diesel-automaatin (ja sisäkuvissa kuitenkin näytetty manuaalin vaihdekeppi jne).

Toimituspäiväkin vahvistettu, se on 15.6.

Skeidasta ei kommentoitavaa, kulkee yhä vailla ongelmia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 3J »

No niinhän siinä sitten kävi että järki hävisi ja fiiliksellä mentiin. Mersun GLC plugari on tilattu, tosin toimitus menee loppukesään/syksyyn joten Octavialla ajetaan vielä tovi. Mersun lisävarustehinnoittelusta/pakettikytköksistä johtuen pakettiin ei mahtunut esim. digimittaristoa, penkkien muistipaikkoja ja täysiä sähkösäätöjä, eikä ratin lämmistystä, eikä edes navia. Vertailun vuoksi nämä olisi ollut Suberbissa vakiona Stylessä. Jotain kivaa piti mukaan saada niin ruksin ilmajouset, en tiedä oliko niissäkään mitään järkeä rautajousillakin oli aika hyvä. :D Volvon V60:seen verrattuna tässä oli paremmin itselle sopivat penkit, ja fyysiset napit penkinlämmitykselle ja lämpötilan säädölle. Lisäksi kabiini lämpenee myös sähköllä ajon aikana, Volvossa vaati että Webasto on aina päällä, muuten tulee kylmä, sähkövastusta ei ollut. Toki tästä johtuen Volvossa oli sähkörangea enemmän kun akkua ei mennyt lämmitykseen, mutta kun Mersunkin range riittää lähes kaikkeen päivittäiseen ajoon niin eipähän mene pisaraakaan polttoainetta. Pikkupakkasella meni noin 30km pattereilla, rittää mulle. Ainiin ja Mersun voimalinja on johdonmukaisempi, aina neliveto kiinteällä jakosuhteella, tietää mistä nurkasta raapii. Volvo pääsi välillä kitkarenkailla yllättämään kun olikin yhtäkkiä takavetoinen, vaikkakin täytyy mainita että sutimisen esto ja ajonvakautus oli todella hyvä. Pitää vielä sekin mainita että Volvon 87hp sähkömoottorilla ei mielellään kiihdyttele rampeilla, meinaa kaista loppua kesken. Mersun 122hp kulkee jo ihan eri tavalla, ei tarvitse polttomoottoria käynnistää kiihdyttääkseen. Vanhaa saabistia lämmittää myös että nykyään plugaritkin tehdään Uudenkaupungin tehtaalla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

3J kirjoitti:
Ke Helmi 26, 2020 15:58
Mersun GLC plugari on tilattu, ... Mersun lisävarustehinnoittelusta/pakettikytköksistä johtuen pakettiin ei mahtunut esim. digimittaristoa, penkkien muistipaikkoja ja täysiä sähkösäätöjä, eikä ratin lämmistystä, eikä edes navia. Vertailun vuoksi nämä olisi ollut Suberbissa vakiona Stylessä.
Kai muistit raksia erikseen keyless go:n, se kun ei sisälly vakiona? :D

No mut, onnea Messeristä. Varmaan ihan soiva peli.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kiitos vaan. Kieltämättä hieman yllätti että tuon hintaluokan autossa ei ole keyless go:ta ja siitäkin Mersu veloittaa melkein 800 lisää, siis pelkista oven kahvoista kun avaimeton käynnistys siinä sentään on vakiona. Samoin etäisyysvakionopeudensäädin oli samaa hintaluokkaa, matriisiledit tuplat tuosta. Ja kääntyvät ja tummentuvat sivupeilit, siinäkin pitää kukkaroa raottaa. Ja totta kai kuolleen kulman varoittimestakin. Ja nämäkin kaikki olisi siinä Skodassa olleet vakiona. :D Mutta etäisyysvakionopeudensäätimen totetutus oli parempi kuin Skodassa, tässä on omat +/- napit ratissa sekä nopeudelle että etäisyydelle, se yhden viiksen systeemi Skodassa oli hieman sekava. Mutta taas toisaalta Mesessä on vilkkuviikseen ahdettu tuulilasinpyyhkijät ja pissapojat samaan viikseen että riittänee totuttelua kyllä. Harmillisesti liikennemerkkien tunnistuskin jäi pois kun sitä ei saanut järkevään hintaan mukaan (joo, Skodassa sekin vakiona), kun sen kanssa se olisi osannut säätää nopeutta tunnistettujen rajoitusmerkkien mukaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

3J kirjoitti:
Ke Helmi 26, 2020 20:37
Kiitos vaan. Kieltämättä hieman yllätti että tuon hintaluokan autossa ei ole keyless go:ta ja siitäkin Mersu veloittaa melkein 800 lisää, siis pelkista oven kahvoista kun avaimeton käynnistys siinä sentään on vakiona.
Halpahan toi keylessi nyt on, mutta vielä about vuosi sitten Mersuihin ei sitä saanut (siis avaimetonta sisäänpääsyä) kuin premium-packin kanssa, ja sillä oli hintaa semmoset 4k€, vähän toki mallista riippuen :lol:
Pääasiassa toi nihilistinen varustepolitiikka tiputti meikäläisen listoilta noi saksalaispremiumit. Pientä, mutta ainoastaan pientä jälkipohdintaa olen käynyt CLA Shooting braken suhteen, mutta onneksi siihen ei ole (vieläkään) tarjolla töpselihybridiä. Muuten kyllä komian näkönen laite omaan silmään.
Toki varusteista (vs. tilattu Kuga Vignale) nyt olisi joutunut tinkimään aika paljonkin, mutta se on se premiumin hinta se ja massipäälliköt raksii sitten auton hinnan verran lisää optioita lisävarustelistalta :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itselläkin vähän samaa pohdintaa ollut, C-sarjalainen EQ ollut mietinnässä, mutta varustelistan spartalaisuus ja lisävarusteiden hinnat on aika vahvasti vieneet kiinnostuksen. GLC on kyllä hieno peli, varsinkin nyt faceliftin jälkeen!

Sitten Superb hybridinä toisaalta kiinnostaisi, mutta jos nyt siirtyy Skodaan jo henkisellä tasolla, niin koeajojen perusteella Octavian ja Superbin ero ei ainakaan ohjaamon laatutasossa ole valtava ja tilat on kummassakin riittävät. Sitten toisaalta auto on itselleni nautinto- ja kulkuväline, niin ei oikein siltäkään osin pysty perustelemaan kaasuversioista Octaviaa, vaikka hinta olisikin halpa. Hybridi nyt kulkisi vähän paremmin, mutta toisaalta se maksaa saman kuin Tesla Model 3 ja Teslassa on mielestäni oikeastaan kaikki kivempaa paitsi toimintasäde.

Itseä yllättäen Tesla Model 3 kiinnostaisi eniten työsuhdeautoksi, ominaisuudet on kunnossa, mutta jotenkin pienen oloinen laite ja en toisaalta tiedä tykkäänkö ulkonäöstäkään täysin, joten pitänee odotella mitä muut saa työnnettyä markkinoille tämän vuoden aikana.

Jos uuden hybridi Octavian hinta jos saadaan puristettua jollekin 35k paikkeille stylenä, niin se on varmaan aika mielenkiintoinen laite..
Tomppa & Saabit myyty :(
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ostakaa vaan paljon niitä töpseli-superbeja niin mä voin sit harkita sellasta parin vuoden päästä, jos selkä enää taipuu farmariin :lol:

Köyhälle noi Mesen varusteet on aina kalliita, muille saman hintaisia...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
Ke Helmi 26, 2020 17:21


Kai muistit raksia erikseen keyless go:n, se kun ei sisälly vakiona? :D

No mut, onnea Messeristä. Varmaan ihan soiva peli.
Mites se keyless go toimii, pitääkö istuttaa siru ihon alle tai koettaa hieroa jotain jäistä sormenjälkitunnistinta minuuttikaupalla? Vai pitääkö alentua pitämään puhelinta mukana aina autoillessa? Vai jokin luottokorttiko pitäisi olla aina mukana ja pysyä tallessa jos haluaa ajaa autolla? Mitä vikaa avaimessa on? Noi muut 3j:n mainitsemat lisävarusteet kuulostavat yhtä turhilta kuin toi avaimettomuus, digimittareitahan oli jo 80-luvulla, eikä niistä kukaan pitänyt silloinkaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Se on niitä varusteita joita ei osaa yhtään kaivata ennen kuin se on omassa autossa. Alkaa ketuttaa taskujen kaivelu kun on tottunut että se autonavain voi olla vaikkapa takintaskussa tai kesällä biitsikassissa, eikä sitä tarvii kaivella joka välissä esiin.

Tota iloa vähentää hieman jos ko. järjestelmä vikaantuu ja oot viikon ilman autoa ja saat lopuksi 400 € laskun ja sitten huomaat himassa että kukaan ei muistanut toisia avaimia ja auto on vietävä takaisin pajalle että saa ne toisetkin avaimet toimimaan. Nimim. huollon sijaispolkupyörällä tänään töissä :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 10:04


Mites se keyless go toimii, pitääkö istuttaa siru ihon alle tai koettaa hieroa jotain jäistä sormenjälkitunnistinta minuuttikaupalla? Vai pitääkö alentua pitämään puhelinta mukana aina autoillessa? Vai jokin luottokorttiko pitäisi olla aina mukana ja pysyä tallessa jos haluaa ajaa autolla?
Kunhan avain on taskussa, laukussa tms, niin ovet aukee sen ku kahvasta nykäsee (ei ole käytännössä mitään havaittavaa "viivettä") ja menee kiinni kun vaan hipasee kahvan ulkopintaa. Toimii vaikka olis topparukkaset kädessä. Aivan ehdoton varuste.

Toki jos moinen kulkemisen helppous ahdistaa, niin sitä voi operoida kuin tavallista kaukosäätimellistä keskuslukkoa. Jos taas tuommosen uutuuskeksinnön kuin kaukosäädöllisen keskuslukon operoiminen saa paniikkikohtauksen partaalle, niin normiavaimenkin käyttö toki onnistuu, mutta on jo hieman haastavampaa. Siinä pitää kahvan suojakuori aina availla erikseen, että saa tungettua avaimen oven lukkopesään ja virtalukon kohdalla tulee tenkkapoo, koska sitä ei pysty avaimella kääntämään. Toki sitä start/stop nappia voi painaa sillä avaimenkärjellä ja vaikka vähän pyöräyttää rannetta samalla, jos tulee kovasti vierotusoireita. Nohevampi rakentaa vaikka siihen keskikonsoliin vielä jonkin avaimenpidikkeen, johon voi nykkelin työntää wanhaan kunnon OG-satku tyyliin ajon ajaksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 11:08
Kunhan avain on taskussa, laukussa tms, niin ovet aukee sen ku kahvasta nykäsee (ei ole käytännössä mitään havaittavaa "viivettä") ja menee kiinni kun vaan hipasee kahvan ulkopintaa. Toimii vaikka olis topparukkaset kädessä. Aivan ehdoton varuste.
Varusteena ihan kiva, mutta en mitenkään osaa pitää niin ehdottomana, että senttiäkään maksaisin siitä lisää.

Näkemyseroja, onneksi meillä on valintojen maailma :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 11:23
Varusteena ihan kiva, mutta en mitenkään osaa pitää niin ehdottomana, että senttiäkään maksaisin siitä lisää.
Onneksi kaikki kunnon autovalmistajat ymmärtävät, että keyless go pitää olla vähänkin koppimopoa isommassa autoluokassa vakiona jo siinä hinnat alkaen mallissa. :mrgreen:
Saksalaiset premium-merkit likimain ainoita, johon pitää ruksia erikseen lisähinnalla (esim. A6 Audissakaan ei tuota ole vakiona jne).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 3J »

Sehän on aina että mihin on tottunut. Vähän niin kuin ilmastointi aikoinaan, toisille se oli 20v sitten täysi turhake ja yksi vikaantuva osa lisää, mutta kun sihen tottuu niin ei osaa olla enää ilman. Kun on tottunut siihen että avain on vaan taskussa eikä siihen ole tarvinnut koskea viiteen vuoteen sen kummemmin, niin tuntuu se aika vanhanaikaiselta alkaa painelemaan avaimesta nappeja. Ei se ennen mikään ongelma ollut. :D Matriisiledit, niihin kun kans tottuu, niin normaali lyhyille vaihtaminen ilman niitä tuntuu että tulee pimeys koko maailmaan eikä näe mitään, että pitääkö tehdäkin jotain ja vaihdella itse valoja, eikö voikaan ajaa pitkät päällä jatkuvasti ja antaa automatiikan varjostaa vastaan tulijat ja edessä ajavat. Vaikea luopua sellaisesta johon on jo kerennyt tottumaan. Ja sitten vielä etäisyysvakionopeudensäädin yhdistettynä aktiiviseen kaista-avustimeen. Kun tulee jono vastaan eikä ohittelu enää hyödytä, niin automatiikka päälle ja sehän seuraa edessä olevaa kuin itsestään, hemmetin kätevää eikä haitariliikekään ärsytä niin paljon kuin ilman sitä. Digimittaristolla ei muuten olisi niin väliä, mutta patteriautoissa siitä näkee paljon lisäinformaatiota, esim. paljonko voi akusta ottaa tehoa just nyt, sehän kuumenee kiihdytyksissä ja täyttä tehoa ei saa jatkuvasti, jne. patteriajon optimointia.

Pakettipolitiikassa on sellainen kuin "Premium Pack". Tämä (tai vastaava vieläkin kalliimpi paketti) on vaatimuksena monessa lisävarusteessa. Tätä pakettia ei saa valittua ellei samalla ota myöskin "Exclusive sisätilaa". Nämä yhteensä kustantaa noin 7800€ (+autovero päälle). Kun auton listahinta ilman autoveroa on 57150€ niin tuo paketti on listahintaan verrattuna yli 13,5%. Meillä autopolitiikka asettaa rajat lisävarusteille suhteessa listahintaan, ja tuon paketin jälkeen ei olisi voinut paljon muuta sitten valitakaan, eikä ilman vetokoukkua tule oikein toimeen. Oli melkoinen säätäminen konfiguraattorin ja automyyjän kanssa kasata sellainen auto jossa on edes jotain "oleellisia" ja kivoja varusteita mutta ei tuota pakettia.

Siihen verrattuna joku Volvon 2500€ technic pack alkaa tuntua jo edulliselta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Keyless on tosiaan niitä varusteita, joiden puuttumisen huomaa kun sitä ei ole ja siihen on tottunut.

Teslassa ja Bemarissa on keyless, mutta Saabissa ei. Saabissa tulee aina ensin vetästyä kahvasta ja sen jälkeen mietittyä, että "ai niin" ja sitten alkaa avaimen etsiminen.

Varsinkin vaimolle toi on ehdoton, käsilaukussa on varmaan 10kg edestä kaikkea romua kolmessakymmenessä eri taskussa ja avaimet on AINA kadoksissa, nyt ei tarvitse kuin olla laukun kanssa auton vierellä, niin onnistuu avaaminen ja sulkeminen nätisti.
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin