Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 14:51
Skeidan ollessa etupuskurin naarmujen korjauksessa, oli meillä ajossa A4 Avant Audi muutaman päivän. Ei tietenkään keylessiä. Ei muuten ollut yks eikä kaks kertaa kun teki mieli potkia ovet lommoille, kun tuli nyittyä lukitusta ovesta kahvaa, sit yhdellä kädellä kopeloida taskuja, todeta että ei löydy avainta, laskea kantamukset maahan ja tonkia toistamiseen tehokkaammin, löytää kake (todeta, että siitäkin on patteri vähissä, kuten kävi ekalla startilla :lol: ), painaa ovet auki, poimia kamat siitä kurasesta maasta, kömpiä autoon ja lähteä nautiskelemaan Teknisestä Etumatkasta Audin ratissa.
...
Miltä tuo kaikki kokemasi tuntuu nyt jälkeenpäin?
Voimia!!!
Edit. Kaiken tässä ketjussa lukemani perusteella olen sitä mieltä että toi keyless-juttu on kertakaikkisen turha, tai jopa haitallinen. Joo, mukava sitä on varmaan käyttää jatkossakin, jos itsensä on päästänyt sellaiselle altistumaan!
Tuossahan on kyse ainoastaan rutiineista, siis jos olet tottunut kaivamaan auton kakeavaimen taskusta, ja avaat sillä ovet 50m:n päästä, vs. että kävelet auton luokse avain taskussa ja koetat muistella miten ovenkahvan pitikään tarttua, ilman että tulee hälytystä murtoyrityksestä tms.

Meillä ainakin menee joka kerta kauppareissulta palatessa niin, että mulla on taskussani auton avain, ja kauppareissulla kannan kauppaostokset autolle, ja kun mä kannan niitä kohti autoa, niin on vaimo ollut autolla jo ainakin 40s. Hän oli siis päässyt sisälle autoon koska avasin ovet noin 50m:n päästä kakella, hän ei joutunut odottelemaan koska avasin ovet hänelle.

Mutta jos Villen autossa toimii keskuslukitus kakella kuten tavallisesti, niin pystyykö autosta disabloimaan tuon keyless-jutun kokonaan pois päältä?
Mä itse olen vastaan kaikkia autojen käyttöliittymiin liittyviä automatisointeja.. itse olen ollut aina eri mieltä mm. Saabin ACC:n kanssa, siis vanhoista tonnareista ng9-3:een saakka, kaikissa on ollut aivan yhtä tyhmä ACC, manuaalisella säädinnuppijärjestelmällä saisin itse hallita järjestelmää kuten haluan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 23:44
V.J.S kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 14:51
Skeidan ollessa etupuskurin naarmujen korjauksessa, oli meillä ajossa A4 Avant Audi muutaman päivän. Ei tietenkään keylessiä. Ei muuten ollut yks eikä kaks kertaa kun teki mieli potkia ovet lommoille, kun tuli nyittyä lukitusta ovesta kahvaa, sit yhdellä kädellä kopeloida taskuja, todeta että ei löydy avainta, laskea kantamukset maahan ja tonkia toistamiseen tehokkaammin, löytää kake (todeta, että siitäkin on patteri vähissä, kuten kävi ekalla startilla :lol: ), painaa ovet auki, poimia kamat siitä kurasesta maasta, kömpiä autoon ja lähteä nautiskelemaan Teknisestä Etumatkasta Audin ratissa.
...
Miltä tuo kaikki kokemasi tuntuu nyt jälkeenpäin?
Voimia!!!
Kiitos! Oli kyllä rankka kokemus. Pitäisiköhän buukata aika terapiaan, että voisi purkaa näitä edelleen pintaan nousevia vihan ja pettymyksen tunteita Ingolstadin varustesäästöpolitiikkaa kohtaan?
ng900aero kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 23:44
Edit. Kaiken tässä ketjussa lukemani perusteella olen sitä mieltä että toi keyless-juttu on kertakaikkisen turha, tai jopa haitallinen.
Mielipiteesi on väärä. :mrgreen:
ng900aero kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 23:44
Tuossahan on kyse ainoastaan rutiineista, siis jos olet tottunut kaivamaan auton kakeavaimen taskusta, ja avaat sillä ovet 50m:n päästä, vs. että kävelet auton luokse avain taskussa ja koetat muistella miten ovenkahvan pitikään tarttua, ilman että tulee hälytystä murtoyrityksestä tms.
Ei ole kyse pelkästään rutiineista (toki myös niistä), vaan yksinkertaisesti vähemmän vaivan tiestä, eli siis laiskuudesta, mikä on ollut ihmiskunnan pääasiallisena motivaattorina kaikkiin arkea helpottaviin innovaatioihin, joita ilman kukaan nykyihminen ei enää suostuisi olemaan kuin pakon edessä. Vai pitäiskö Hertiskassakin laittaa Ducato paaliin ja lähteä kuskaamaan raksakamaa hevoskärryillä? Tai vetoaisoilla, koska pyörähän on itse asiassa turha, tai jopa haitallinen keksintö? :D
ng900aero kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 23:44
Meillä ainakin menee joka kerta kauppareissulta palatessa niin, että mulla on taskussani auton avain, ja kauppareissulla kannan kauppaostokset autolle, ja kun mä kannan niitä kohti autoa, niin on vaimo ollut autolla jo ainakin 40s. Hän oli siis päässyt sisälle autoon koska avasin ovet noin 50m:n päästä kakella, hän ei joutunut odottelemaan koska avasin ovet hänelle.
Keylessi ei estä edelleenkään tuota kaken käyttöä tarvittaessa esim. yllä kuvatussa tilanteessa. Meillä taas homma menee niin, että rouvalla on aina oma avain käsilaukussaan, koska on pääasiallinen Skeidan käyttäjä. Mikäli mennään yhdessä jonnekin, niin minä olen yleensä kuskina ja otan oman avaimen mukaan, jolloin edelleenkään ei tarvitse tonkia mitään kaukosäädintä mistään, vaan voi saapastella autolle ja mennä sisälle odottelemaan. Ei siis ole väliä, että kumpi sattuu ensin mestoille.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kai sitä keylessiä kaipaakaan, jos on aina palvelija mukana kauppareissuilla. Meidän palvelija ei vain suostu mukaan lähtemään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Cona »

...tai sitten voi tilata ostokset suoraan himaan niin ei tarvi startata ollenkaan. :D Etuna lisäksi, että vaimo ei pääse tekemään heräteostoksia = säästyy rahaa.

Kessy on hieno keksintö, mutta eikös täälläkin jo todettu, että pahimmillaan kyseinen keksintö on halvaannuttanut pelin tien päälle?! Ja joo, seuraava kommentti on, että jatkuvuuspalvelu/sijaisautovakuutus/leasingyhtiö hoitaa korvaavan pelin tilalle, mutta ottaa sekin oman aikansa ja vaivansa. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toisaalta perinteisemmästäkin tekniikasta löytyy ne tielle halvaannuttavat viat. Eli saa OG-satkustakin lukot vaikka jäähän niin että ei autoon pääse sisälle.

Mutta onhan se totta, että nykyauton mekaanisella luotettavuudella kun valmistaisi sellaisen no-nonsense-auton jossa kaikki vikaherkkä pelkkään elämänlaatuun tähtäävä teknologia olisi karsittu, saisi varmasti auton joka toimii kaikkein ongelmittomimmin. Ei muuta kuin Dacia-kauppaan, sieltä saa vielä autoja joissa ei ole esim. keskuslukitusta tai sähköikkunoita :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja koistha »

Cona kirjoitti:
Pe Helmi 28, 2020 10:24
Ja joo, seuraava kommentti on, että jatkuvuuspalvelu/sijaisautovakuutus/leasingyhtiö hoitaa korvaavan pelin tilalle, mutta ottaa sekin oman aikansa ja vaivansa. :roll:
Puhumattakaan siitä, että marmorilta löytyy se kunnollinen vanhanajan sähkäri, joka osaa diagnostisoida ongelman nopeasti. :roll:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 28, 2020 10:28
Toisaalta perinteisemmästäkin tekniikasta löytyy ne tielle halvaannuttavat viat. Eli saa OG-satkustakin lukot vaikka jäähän niin että ei autoon pääse sisälle.
Toisaalta, kun OG-satkun lukkojen haitat menee tarpeeksi jumiin, siitä tulee täysin keyless. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Haza »

Meillä mitsusta puuttuu varusteet, joten sähkötakaluukkua ei ole, mutta pehvissä on ilmeisesti vakiona keyless niin täytyy sanoa että sen toimintalogiikasta tykkään kovasti. Avaimia ei tarvitse kaivella missään vaiheessa esiin eli sen kun lampsii "auton" luo, painaa sitä pientä nappulaa ja kiskaisee samantien kahvasta ja sisällä tökkii power nappia vaimikäsenyoli. (keskuslukko on niin nopea että siinä ei joudu odottelemaan) Ovien avaus ja lukitus hoituu siis niin että voi luottaa siihen ettei ne jää vahingossa auki ja sitten taas vaikka niiden kauppakassien kanssa on helpompaa kun ei tarvitse laskea tavaroita käsistä että saa ovet auki.
Tätä kun vertaa esim bmw F31 jollaisella tuli myös vähän ajeltua tässä kuussa niin siinä avaimeton käynnistys kyllä toimii hyvin jne, mutta ovien avaamiseen tai lukitsemiseen joutui aina kaivelemaan avaimen taskusta.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noni! Nyt on vissiin saatu laivattua ekat Kugat Suomeenkin 8)
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/8 ... ab035ddcdd

Toki Saksasta auto tänne laivattu lainaan videon perusteella. Ihan soiva peli tullu näköjään hommattua :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja McStadey »

TM:ssa oli kanssa jo ensituntumat. Moittivat ST-version sporttialustaa kovahkoksi mutta muuten kyllä tuli lähinnä kehuja. 12v akun sijoittelu oli aika erikoinen :

Kuva
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja aero »

McStadey kirjoitti:
Ke Huhti 01, 2020 15:11
Moittivat ST-version sporttialustaa kovahkoksi mutta muuten kyllä tuli lähinnä kehuja.
Tää on kyllä yksi asia mikä on bongattu suomalaisista autolehdistä useasti. Kuinka pehmeä pitäisi ST -mallin sporttialustan muka olla? Kai siitä nyt voi ottaa ainakin pykälää, todennäköisesti kahtakin pehmeämpää alustaa alle jos ei halua ST:tä ja sporttia?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Ja kuka hitossa on keksinyt ajatuksen sporttialustasta mukamaasturiin? Tehdäänpä korkeammalla maavaralla oleva auto huonoille teille henkilöautoa paremmilla joustovaroilla ja tämän jälkeen madalletaan sekä jäykistetään sen alusta paremmin radalle sopivaksi? :D
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Risto »

^^ Ei kai sporttialustan kuulu olla kova. Yleensä urheillaan pehmustetulla/pehmeällä alustalla esim. judo, paini, voimistelu, yleisurheilu, jalkapallo ... :mrgreen:
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Risto kirjoitti:
Ke Huhti 01, 2020 20:36
^^ Ei kai sporttialustan kuulu olla kova. Yleensä urheillaan pehmustetulla/pehmeällä alustalla esim. judo, paini, voimistelu, yleisurheilu, jalkapallo ... :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:

Tarkalleen ottaen TM:n koeajaja arvotti alustaa näin:
Matkustusmukavuuteen liittyy melun ohella jousitus, joka on ST-Line-versiossa 10 millimetriä madallettu ja vähän turhan piukaksi viritetty. Kori tärähtelee joka kuopassa, sekä taajamassa että maantiellä. Tässä liikutaan kuitenkin niillä rajoilla, että autoltaan urheilullisuutta kaipaava ei todennäköisesti koe asiaa lainkaan häiritseväksi vaan päinvastoin.
Eikös sinne Paippisiin ollut tulossa herraskaisempaa versiota amerikkalaisen pehmeällä alustalla? :wink:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, Vignalen löysän letkeää alustaa on tuloillaan.
Itseänikin on tuo sporttialustojen yleisyys hieman hämmästyttänyt. No, kai niistä jengi tykkää kun niitä kaiken maailman smurffibusseihin ja mukamaastureihinkin tungetaan jokaisen autonvalmistajan toimesta. Itselleni se nyt on aika sama, että mikä on maksimimutkanopeus hirvenväistötestissä takaperin pitoeroasfaltilla, kun noilla käyttökinnereillä sukkuloin Uudenmaan maanteitä kaiken maailman nutaajien tukkimilla teillä. Itse asiassa sitä parempihan se mun mielestä on, mitä alhaisemmalla nopeudella alkaa hallitsemattomat luistot: helpompaa ja turvallisempaa ajaa ns. muka kovaa kurveihin, kun tuntuu, että koko katiska kaatuu kyljelleen 40km/h vauhdeissa. On ne rajat sit vastassa vähän alhaisemmilla nopeuksilla ja ajo tuntuu urheilulliselta kun 85heppaa sutii sisäkurvin etupyörää ihan normaalissa liikenneympyräajossa :mrgreen: :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin