Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pvdriver
"Viggen"
Viestit: 592
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Lähes kaikista omistetuista yksilöistä löytyi kuva tietokoneiden ja puhelinten kätköistä. Siksipä muutama kuvatus näytille siitä mitä on tullut tehtyä ja harrastettua. Kuvien laadulla tuskin juhlitaan, lähinnä kännykkäräpsyjä remonttien tiimellyksestä.

Tarinoida voi enemmänkin ajan kanssa, nyt flunssaa parannellessa kotisohvalla on aikaa näppäillä hieman muisteluita talteen.


9-5 2.3t -98

Kuva

Nimimerkki "booster":in entisen femman hain savolaiselta jobbarilta kytkinvikaisena. Autoon oli vaihdettu aeron kytkin hieman aiemmin ja oletuksena oli työsylinterin antautuneen. Ilman kytkintä parisataa kilometriä kotiin. (On kyllä joskus pitänyt kiinnostaa :roll: ) Mutta näin ensimmäinen oma Saab kotona. Jälkeenpäin voi miettiä kannattiko, ainakin uusia tuttavia ja ystäviä on harrastuksen kautta saanut lukemattoman määrän. 8)

Lähemmin tarkasteltuna työsylinteri ei päästänyt nesteitä ulos vaan työsylinteriin liittyvä metallinen paineputki. Kytkinremontin yhteydessä siis väännelty rikki. Muovisen huoltoluukun kautta modatulla kiintoavaimella onnistui putken vaihto ja auto näin näppärästi ajokunnossa. 8) Autossa oli Flexifuel eli Biopower-softa, Ferritan 2,5" rosteriputkisto, Speedpartsin rosterikobraa yms. siihenaikaan hienoa. Jakopääremonttikin oli joskus jo tehty. :lol:

Koki loppunsa kylkikolarissa risteysalueella. Käytetty varaosiksi useisiin jälkimmäisiin autoihin, alakerta erääseen farkkufemmaan kunnostettuna, kansi meni punaiseen viirufemmaan.



9-5 2.3t -08

Kuva

Tästä onkin jo tarinaa foorumilla, etsin linkin jos muistan TÄHÄN



9-5 2.3t -01

Kuva

Matkalaisten siistikorinen ja hyvin varusteltu farkku kohtuullisilla 200tkm ajokilometreillä oli sytyttänyt Motor Kaputt -merkkivalon Kajaanin kohdilla. Ehta italian tuonti, ruosteeton kori, suhtellisen vähän käytönjälkiäkään, nahkasisusta yms. Penkinlämmittimet puuttuivat, lampaankarva pelastaa...



9-5 2.0tA -04

Kuva

Uudemman mallin huohotuksella olevan -04 femman moottorin tekninen käyttöikä oli tullut täyteen Oulussa 180tkm ajettuna. Nämä olivat vielä siihen aikaan kalliita autoja (vuosi ehkä 2013 tai 2014). Ilmoituksen lukemisen jälkeen soitto nyt jo edesmenneelle paikalliselle hinauspalvelu- ja autoalan monitoimiyrittäjälle. "Oon just oulussa käymässä hinurilla, mikä se osoite oli?". :!: Pikainen kaupanteko puhelimitse ja auto hinurin kyydillä oulusta kotiin samaksi illaksi. Karvalakkimalli mut kohtuu kilsoilla ja ruosteeton.



9-5 2.0t -00

Kuva

Vakuutusyhtiöltä ostettu edullisemman pään femma, kuitenkin kohtuullisen hyvä kori, juuri tehty kytkinremontti ja muuta pientä plussaa. Pääsyy ostoon että listan ylimmäisestä hopeasta femmasta oli juuri tähän tarvittavat osat jääneet varastoon. Harmittavasti ennenkuin kuljetus ehti auton hakemaan, kolhivat tästä vänkärin etuovenkin AVK:n pihalla pyöräkoneella. :lol: Sopiva hinnan alennus kuitenkin neuvoteltiin. Osuma oli tullut myös eturenkaaseen, iskunvaimentaja ja olka-akseli vääntyneet. Tämän yksilön kohdalla tuli tutustuttua nimimerkkiin massse., Lieksasta löytyi sopiva hyväkuntoinen vänkärin etuovi ja vihreiden paksurunkoisten suuttimien tilalle punaiset 2.3t:n suuttimet. Biopoweroitu heti korjauksen jälkeen ja ajettu perheen käytössä noin 70tkm ilman ylimääräisiä ongelmia.

Kuva Kuva



900i 5d -90 tai -91

Kuva

Erään kesän harrastusauto, lähistöltä haettu satku. Leima loppumassa, pari ruostepaikkaa, penkki lattiasta irti, kattoverhoilu mennyttä yms. satkunvikaa. Muutamien iltojen fiksauksella leimattu peli. Hyvin toimiva K-jet ruisku, yllättävän pienellä polttoaineenkulutuksella kulki. Rikkinäisten osien vaihtoa ehjiin, kuten oviverhoilut (kiitokset nimimerkille Jorppe), katto- ja c-pilariverhoukset kunnostettu (nimimerkki ristos), puskurien listat ehjiin jne. Uusi koti Kokkolan suunnilla.



9-5 2.0tA -00

Kuva

Tämä vaati T7-perushuoltoa, turbon vaihto, öljynpaineiden palautusta yms. Lappeenrannan suunnalla vaikuttaa edelleen.



99 GL -84

Kuva

Kainuulaiselta syrjäkylältä ladosta pelastettu 99. Talon isännän kuoltua jäänyt samoille sijoille seisomaan. Lohkolämmitin oli otettu vain pois seinästä, kylälle oli kuulema lähdössä käymään ennen maallisen taivalluksen päättymistä. Hakureissusta ei sinällään jäänyt jälkipolville kerrottavaa, vieläkin harmittaa ystävällisen perikunnan pihanurmikon puolesta mikä tuli tuhottua upottamalla sprintteri ladon ovelle... Naapurista onneksi järjestyi traktori. :? Hitsausta suhteellisen vähän, säästynyt myös auringon haalistavalta vaikutukselta sisustassa. Kattoverhoilu jopa kuosissaan.

Kuljettajan penkin selkänojan verhoilu oli reunasta hankautunut puhki, sen tilalle purkuautosta löydetty siistikuntoinen vänkärin penkin verhous. Jotain pisteosia myös vaihdettu ehjiin, muistaakseni sivupeilit ja etupuskuri ainakin? 12 vuoden latosäilytyksen linnunpaskat pesty ja pinnat myllytetty. Myös 99:n nopeusmittarin korjaus tuli opeteltua tän kohdalla. Jarrujen kanssa muistaakseni riitti huolellinen herkistely, ehkä joku jarruletku oli hapertunut vaihtokuntoon. Pitkän seisonnan jälkeen käynnistyi heti uutta bensaa ja virtaa saatuaan. Tiputtavan polttoainepumpun tiivisteet turposivat takaisin tiiviiksi ennenkuin kerkesin tekemään asialle sen suurempia. :wink: Erään kesäajan katseidenkääntäjä, yllättävän paljon keskustelua sai aikaan parkkipaikoilla. Tyyliin sopimattomat aluvanteet teetetty vielä loppukesäksi. Tästä jäi mieleen näiden kaasarisaabien herkkyys jälkikäyntiin kesähelteellä. Joskus tuntui että auton saa sitoa riimulla pihakoivuun ettei se karkaa, saattoi kymmenenkin sekunttia hörähdellä vielä sammutuksen jälkeen.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



9-3 2.0t -01

Kuva

Nimimerkin "moilanen88" (myös harrastuksen kautta päässyt tutustumaan, kiitos siitä 8) ) kautta kulkeutui aiemmin koviakin kokenut kolkki. Teknisesti alkoi olla laidassa, turbo savutti, muistaakseni jotain muutakin pikkuvikoja? Takakyljessä taannoisen ulosajon jäljiltä sanomista, siksi kuvittelin ettei näillä kilometreillä ja tolla korilla suurta kiinnostusta saavuta. Pidetään sitten hauskaa: tilaukseen uusi 19t -kokoinen ahdin, suuttimet löytyi muistaakseni foorumin kautta, 670cc Deka. 3" putkitarpeita hain varaosaliikkeestä ja yhden illan saavutuksena DP, toisena iltana loppu osa (2,5" takajalkatilan kohdalta taaksepäin). Pirteähän siitä tuli, ja ei pikku lommot ja naarmut enää haitanneet. Kytkin kesti koeajoa päivän. Tilalle Viggenin osat. Lukemat saattoi olla lopulta suurinpiirtein 280hp/400mm. Muistaakseni pyynnit oli 1150-1180mg tuntumassa. Taisin kokeilla nostaa vääntöpyyntöä likelle 450nm mut siinävaiheessa alkoi nostamaan ahtopainetta aika jyrkästi. Tuntui turvallisemmalta pysyä 400nm pinnassa. Avaamaton 340t ajettu T7 moottori, tottakai alakerranlaakerit vaihdettu varmuudeksi.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva KuvaKuva



9-5 Aero -00

Kuva

Klubilaiselta reissulla antautunut vanha mutta kohtuullisesti ajettu Aero haettu kunnostettavaksi. Alla mm. kuva myynti-ilmoituksesta. Moottorinvaihto ja etelän autolle tyypillisesti alustan fiksausta. Kolme ovea ja peräkontinluukku piti vaihtaa ruosteettomiin, kaarien alapäissä normi ruosteet, varapyöräkotelossa vähän hitsattavaakin. Talvi tuli ajettua itse, mm. ilmastoidut sähköpenkit muistilla, parkkitutka, jne.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



9-3 2.0tA Jubilee -02

Kuva

Vakuutusyhtiöltä huonojen kuvien perusteella ostettu ulosajettu kolkki. Ulosajon syy todennäköisesti ollut jarrujen häviäminen. Huono pito huokui autosta. Kuvista käy ilmi takajarrujen kunto, mäntä oli niin ulkona palan loputtua kokonaan että jarrunesteet ja näin paineet vuotivat ulos. Ensin jarrut kuntoon, vaurioituneiden osien vaihto, perus huolto ja katsastus. Nimimerkki "Coltti" toimitti aikoinaan oikean värisen etulokasuojan ja jotain pikkuosia. Tuulilasiin oli joku tai jokin osunut rytäkässä, sekin tuli uusittua. Itärajan takaa hinta lasilla muistaakseni 140e. Alkuperäinen soitin oli tuhottu aux-asennuksen myötä. Joku oli mennyt pieleen ja käyttösavu karannut. Sisältä todella siisti puolinahkapenkeillä, päältäkin fiksauksen jälkeen ihan ookoo ikäisekseen. Positiivisena asiana alle 50tkm sitten tehty täydellinen jakopääremontti, siis nättikäyntinen moottori ja hyvin toimiva automaattivaihteisto. Soittimen vaihdossa tuli opittua, että heräte kannattaa vetää valokatkaisijalta, jolloin radio toimii siihen asti kun avaimen vetää virtalukosta ulos ts. lukkopesä hyppää ylös. Pinniä en enää muista.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



9-5 Aero -02

Kuva

Klubilaisen pitkäaikainen käyttöauto kulkeutui talvisen vahingon jälkeen vakuutusyhtiön kautta tänne. Vaihtoa vaati kattopelti, tuuli- ja takalasit sekä sisustan osia. Kesän verran toimi käyttöautona. Kori oli hyvässä kunnossa, olihan auto suurimman osan iästään Rovaniemellä majaillut.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



Tässä kohdassa harrastus alkoi inhottavasti toistamaan itseään. Tarvittiin jotain erilaista.

9-3 Cabrio 2.0t Jubilee -02

Kuva

Keskieuroopassa perinteiseen tyyliin joka nurkkaan tuupittu, mut muuten suht asiallinen Jubilee-cabbe tuli vaihtokaupassa syystarjouksessa edelliseen Aeroon. Tullessa auton kunto oli jälleen varsin huolettomasti pidetty: Puskurit naarmuilla, maalipinnassa ei vallan pahoja mutta jälkiä kuitenkin. Pellit suhteellisen suorat, merkittäviä lommoja ei ole, ovella pukittuja pikkujälkiä lukuunottamatta. Kuskin ikkuna väärin säädetty ja jää auki, moottorinvikavalo paloi, moottorin tukikumit riekaleina ja moottori irti jne. Lämmityslaitekkaan ei toiminut. Kuitenkin suht siisti Jubilee sisusta, eli penkit ”turbo”-teksteillä, sekä nahkaiset ovi- ja sivuverhoilut plyysisten sijaan. Itse tykkään myös henkilökohtaisesti enempi näiden viimeisten vuosien ”tuoreemman tuntuisesta” korinvärisestä tuulilasin kehyksestä, se mattamusta on jotenkin turhan raskaan oloinen... Okei, punaiseen tai keltaiseen autoon mustalla katolla tuo kivasti kontrastia, mut näihin tylsempiin väreihin tää on parempi. Ihan ensin luonnollisesti perusjutut kuntoon, eli öljypohja avaten. Yllättävän puhdasta löytyi tämän ikäiseksi ja 170tkm ajetuksi T7 -moottoriksi. No, olihan tää suoraan ranskan auringon alta tullut, joten kylmäkäynnistykset ja talvinen pätkäajo ei ole ollut rasittamassa. Hyväkuntoisen oloinen moottori jokatapauksessa. Huohotinjutut toki samalla kuntoon ja massamittari vaihtoon. Samalla edellisestä Aerosta jääneet renkaat alle.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Ensimmäisen talviseisonnan aikaan hankin paremmat puskurit naarmuisten tilalle ja oikean takavalon jonkun NG-satkusta vaihtaman tilalle. Puskurin lipat kunnostin autossa olleista. Keväällä huollon yhdeydessä jousien vaihto, katon pesu ja käsittely (Starbrite) ja sivulasin ja katonreunan säätöä. Lopputulos kuitenkin onnistunut, ikkunan yläreuna menee tiivisteen alle kuten kuuluu. Sähköantenninkin korjasin mutta poistin käytöstä ulkonäkösyistä. Korvattu sähköisellä vahvistimella varustetulla sisäantennilla. Alkuperäisen lisävaruste takaspoilerinkin asensin keväällä. Tuulisuoja luonnollisesti piti ostaa jälkikäteen. Paljon pisteosia vaihdettu ehjiin, kuskin oven lista oli poikki, peilinkuoret naarmuilla, kojetaulun hiilikuitupaneeli auringon pilaama, samoin nahkaratti ja vaihdekepin nuppi. Merkit tottakai uusiin, cabben takamerkki oli välillä oreolta jo loppu, lopulta sain tilattua.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tässä viimekesältä suht siistiin käyttökuosiin fiksattuna. Masssen kanssa käytiin mm. Lieksan kokoontumisessa.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



9-3 2.0t -02

Kuva

Kytkinvikaisena naapurikunnasta. Kohtuu kilsat, muistaakseni alle 250tkm? Korissa käytön ja iän jälkiä. Seuraavana iltana looda lattialle, vanha tuttu kytkinlevyn sirpalehan sieltä löytyi kuten osasi arvatakkin. Omasta varastosta vähänajetut koneenvaihdosta jääneet kytkinosat paikalleen ja kovaa ajoa. Jousto-osan uusinta, perusjutut kuntoon, öljypohja auki, alipaineletkut, toimimattomat varusteet jne jne. Softa sisään, viinaa tankkiin. Helppoa ja nopeaa.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



900 2d -88

Kuva

Oli taas aika vanhemman Saabin entisöinnin... Tuttavapariskunnan pitkäaikainen kakkosauto oli jäänyt seisomaan virtalukon jumituttua. Kilometrin hinaus kotipihaan kytkin pohjassa helmikuun pakkasessa. Kuolevan virtalukon lopettaminen muutamalla harkitulla tampin iskulla ja ajamalla auto hallin lämpöön. Vanhuksen ilme koheni huomattavasti jo maskin maalauksella. Tästä innostuneena kattoverhoilu ulos korjaukseen ja kromiehosteiden vaihto puskureihin ja ikkunoihin. Kevään koettassa kiillotus maalipinnalle, alkuperäiset kapselit paikalleen kesärenkaiden myötä, kattoverhoilun kasaus, joidenkin pisteosien vaihtoa, mm. mittariston kehys taisi olla huono ja vaihtua ehjään. Halkeilleiden takavalojen tilalle myös ehjät. Ennen katsastusta piti yksi ruostekohta korjata oikeasta takapyöränkotelosta, ja vaihtaa lopultakin ehjä virtalukko, itseasiassa koko vaihdekepin jalka pakkilukkoineen, talvenhan olin jo käyttänyt autoa tasapäämeisselillä. Vaikuttaa ilmeisesti nykyään Kuopion suunnalla nuorella harrastajalla.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



9-5 2.3tA -03

Kuva

Tän huusin valkeakoskelaisen autoliikkeen huutokaupasta. Automaattivaihteistovikaa. Vajaassa parissa viikossa järjestyi kyytikin kapineelle ja pian auto oli pajan pihassa. Koeajoin pihalla sen verran et vikatilassa tuntui olevan laatikko kokoajan, täydellä paineella paukkoi vaihteita. Laatikko alas ja omasta varastosta ehjä tilalle. Samalla perushuolto vaikka hyväkuntoinen yksilö onkin, öljypohja auki, räpelletyn huohotuspöntön tilalle oikeat vermeet, vaihteistonjäähdyttimen huolellinen huuhtelu ja putkien alkavien ruosteiden poisto. 2016 sveitsistä tuotu tämä ja näkyy kyllä kunnossa kun suomi- tai ruotsiautoihin vertaa, esim. noita laatikon putkia olen ruosteen takia vaihtanut 5-vuotta uudempiinkin useita. Huoltokirjan mukaan 10tkm ajettu mitsun turbo näytti siltä että kirja vois pitää paikkaansa. Abs-tunnistinkehä piti vaihtaa samalla kun vetarit olivat lattialla, sen hoksasin jo lyhyellä koeajulla että jurnutti abs-pumppu omiaan. Mm. sadetunnistin ja As3 varusteina. Parkkitutkat kuntoon, vetokoukun asennus ja jäi perheen omaan käyttöön aiemmin mainitun hopean farkun tilalle.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva



T7 alkoi olla tuttua, olin jo jonkunaikaa etsinyt T8 -harjoituskappaletta että pääsisi tutustumaan niihin lähemmin.

9-3 1.8tA -03

Kuva

Tän myynti-ilmoitus oli niin vakuuttava, että heti tuntui auton olevan minua varten. Kohtuullisen matkan päästäkin kun löytyi oli auto huudettava itselle. Maksoihan se muistaakseni ehkä kokonaiset 260e... Ajattelin sen välttävän opetteluun. Kärryyn ajaessa totesin autosta kuuluvan ihan sama ääni kun pikkupoikana moposta kun tulppa hyppäsi huonon kierteen takia irti. No, lavalle ja kotia ihmettelemään. Pikku pettymys oli auton vihreä väri... Kuvissa se näytti ihan mustalta. Positiivisena asiana automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi ja bensiinilisälämmitin. Toimiva jopa. Ja vikahan oli se mitä jo aiemmin arvelin. Korissa toki jotain käytönjälkiä mutta ihmeekseen ruostetta ei yhtään, ei edes maalin irtoamista lokasuojista. Korjausholkki tulpan kierteeseen ja ehjä puola purkuautosta tilalle. Katsastettuhan tämä olikin joten koeajoon sai ottaa heti. Ng:n tyyppivikoihin pääsi heti perehtymään ovien lukkolaitteiden ja ikkunannostimien osalta. Kuskin oveen uudet vaijerit, takaoveen koko nostin purkuautosta, koska noihin ei vaijereita tuntunut saavan erikseen. Vieläkin pakkasilla temppuilee vänkärin oven keskuslukko. Muuten varusteiden osalta kunnossa. Kampiakselin stefa oli sotkenut hihnan öljyyn, helppo homma vaihtaa. Näiden jälkeen ajettu 10tkm omassa käytössä ilman mitään ongelmia. Vaihteisto toimii hienosti, ja ajoltaan hyvä. Linear-penkit eivät vain ole kaksiset istua pidemmän päälle. Paisuntasäiliö vuotaa saumasta, sekin olisi uusi kun tulis vain vaihdettua.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tässäpä alkuun, jos on kiinnostusta niin tarinoidaan eteenpäin.
Viimeksi muokannut pvdriver, Ke Maalis 25, 2020 16:23. Yhteensä muokattu 18 kertaa.

KVikstedt
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja KVikstedt »

:D Hyvin luistaa juttu, jatkoa kiitos!

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2645
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienoa Antti! Sinulla on todellakin näkemystä Saabien sielun elämään. On upeaa, että vihdoinkin tuot tuota tietoa muiden iloksi! Odotan innolla kuvia ”viimeisestä helmestäsi”, tuo urkki esille! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5650
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Melko vakavaksi on päässy saabismi :mrgreen:

Mielenkiintoista tosiaan kuulla historiaa eri peleist.
Toi nro 18 tosiaan kiinnostaa erityisesti..

moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Se kolkki koki sen aikasen kuskin toimesta kovia,liukkaalla lähti lapasesta pellolle,melko täydellinen piruetti ilmeisesti katon kautta ilmassa ja siitä kylki edellä maahan ja pötkähti renkailleen :mrgreen: Ei onneksi henkilövahinkoja.
9-3 1.9 Ttid A6 Aero vm-09
#4244

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2059
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mahtavaa Antti. Tällaisia nyky-Saabien kunnostusjutut on virkistäviä entisöintiprojektien ja sähköauto-Excel-taulukointien sijaan. 8)

Itsellä 2.3 T5 moottoriprojekti odottaa pukkiin kiinnitystä ja kunnostusta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 592
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jatketaan:


Kuva

Vihreän ng-kolkin neljän kaiuttimen äänentoisto ei kuljettajaa miellyttänyt. Menin sitten ja kannoin motonetistä kotiin 6x9 parin hattuhyllyn valmiisiin paikkoihin upotettavaksi. Asennus pala kakkua mut uskottava se on ettei näistä vain matalia taajuuksia äänilähteeltä tule... Ilta venyi sitten hieman kojetaulua avaamalla:

Kuva

Koska haluan välttää peruuttamattomia räpellyksiä ja johtojen katkomista, sekä tietysti päästä helpolla, purin alkuperäisen radioyksikön liittimestä kaiutinlinjat sisältävän blokin irti ja kytkin puretun ISO-liittimen pinnit suoraan siihen. Kuvassa blokki vielä paikallaan liitinkuoressa. Tietysti jokainen pinni erikseen suojattu ja lopuksi teipattu kiinteäksi nipuksi yhteen:

Kuva

Myös cd:pesän liitintä piti purkaa sen verran että sain valokuitulinjat ehjänä irti. Yhdistin kuidun päät kohdakkain ensimmäisenä käteen sattuneella jatkoabikolla:

Kuva

Merkkiääniä varten piti tietysti nyt asentaa uusi kaiutin, hattuhyllyltä siirsin toisen tarpeettomiksi jääneistä pyörylöistä valmiiseen paikkaan kojetaulun keskelle:

Kuva

Tälle löytyi valmis pistoke suoraan ritilän alta mutta toinen pää menee luultavasti jonnekkin penkin alle alkuperäisen 7-kaiuttimen järjestelmän vahvistimen seudulle. Katkasin pistokkeen irti ja kytkin kaksinapaisella johdolla alkuperäisen soittimen kuljettajan puolen etukaiuttimen lähtöön. Toimii. Kaunistahan siitä ei saa enkä itse ole koskaan jälkiasennussoittimista tykännyt mut paranihan äänimaailma selkeästi ja kuljettaja on tyytyväinen.
Viimeksi muokannut pvdriver, Su Maalis 22, 2020 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mahtavaa lukemista! Näyttäisi siltä, että sun pitää hankkia joskus 96:n ja laittaa se myös nätiksi. ;-)

t. Mika
5 * turbo, 2 * Aero :-)

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 592
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Avaudutaanko seuraavaksi tästä:

99 GLE-L "Finlandia" -78

Kuva

Lievästi konevikainen 99 Lang tuli hyvän tuttavan kuolinpesältä pelastettavaksi. Homma jäänyt edellisellä ropaajalla kesken vesipumpun korjauksen kohdalla. Ilmeisesti vetovasaralla rikottu hauraat apuakselin hampaat samassa rytäkässä. Onneksi ehjä apuakseli ja käytetty vesipumppu ehjällä akselilla löytyivät takapenkiltä matkahuollon pussista muiden jo irroitettujen osien seasta. Lähes kaikki oli siis jo purettu moottorin nostoa varten, ainoat mitä jouduin irroittamaan oli vetoakselit, vaihteenvalitsimen vaijeri ja pakoputki. Sit moottori ylös ja osiksi:

Kuva Kuva Kuva

Huollon aika olikin, kaikki liuskat kellarissa kuparilla ja öljypohjassa usean sentin kerros lusikalla kaavittavaa lietettä. Pitkässä autossa pidemmät huoltovälitkin... Jotain lämpöongelmiakin lienee historiassa ollut, päätellen peräkontista löytyneistä flekteistä, flektin antureista ja termostaateista. Ihmekkö tuo kun lohkossa vesitilakin puolillaan samantapaista paksua lietettä. Lähti vasta painepesurilla kyljellään huuhdellen. Tilaukseen meni täysi tiivistesarja, alakertaan männänrenkaat ja laakerit, vesipumppuun korjaussarja jne. Näitä odottaessa moottoritilan siistimistä, pisteosien kunnostelua ja kannen huolto ja oikaisu. Harmittavasti jakopään osia en silloin löytänyt uusia tai parempiakaan, luultavasti sieltä jäi moottoriin sivuääni. Todennäköisesti kilometrejä ei mun ajossa tule kuitenkaan niin paljon että aiheuttaa suurempia toimenpiteitä toistaiseksi. Hommasin kyllä toisen samanlaisen moottorin jo jemmaan jos tilanne eskaloituu tulevaisuudessa.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Vaihteiston öljypohjiinkin leikkelin uudet tiivisteet samalla. Osien tultua kone nippuun ja paikalleen:

Kuva Kuva

Hieman sähköjen selvittelyä ja valojen, vilkkujen, äänimerkin jne fiksausta. Tarrakilvet viikoksi ja ajelemaan:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Katsastukseen tämä vaati enää takajarrujen herkistelyn ja yhden uuden eturenkaanlaakerin. Sitä vaihtaessa iloisena yllätyksenä ilmeni, että joku joskus oli jo sovittanut sinne samanlaisen Citroenin laakerin minkä olin jo ostanut siihen valmiiksi. Tarkoitus oli teettää tarvittavat sovitteet syystä että alkuperäisillä mitoilla laakeria olisi ehkä saanut tilaamalla jostain klassikko-osakaupasta, kun taas 3 mm kapeampaa ranskalaisauton laakeria löytyy joka varaosakaupasta mielin määrin. Sovitteet olivat siis valmiina, vastaava ongelma lienee ollut jo menneinä vuosikymmeninä. Edellinen katsastus muuten taisi olla suoritettu vuonna 2006. Vaihdekepin asentotunnistin oli ohitettu ja starttasi jokaisessa kepin asennossa. Tuli kuitenkin purkamalla ja puhdistamalla kuntoon.




Syksyllä kuljin muutaman sata kilometriä työmatkoja ja kaikki toimii odotetusti. Vaihteistossa on tehdaskunnostuksesta kertova kilpi, ja ainakin kaikki kolme vaihdetta on olemassa. En muilla vastaavilla ole ajanut ja tuskin tulen ajamaankaan mut kyllä tolla toimeen tulee vaikka kierrokset maantievauhdissa ovatkin kohtuullisen reilut. Ilmastoinnin toiminnan testaaminen jäi tulevalle kesälle, laitoin lyhyen hihnan varmuuden vuoksi. Kompura ainakin käsin pyörii. Auton mukana tulleet 80-luvun alun hakkapeliitat eivät harmittavasti ilmoja enää pitäneet sisässä, joten auto on seisonut talven tallissa.

Kuva Kuva Kuva

Tässä vielä pari kuvaa auton "loistonpäiviltä" ensimmäisestä virastaan:

Kuva Kuva

Olen melko varma, että tältä foorumilta tai muuten klubista löytyy tämän auton historiasta enemmän tietoa kuin minulta. Muistoja ja muisteluita voi ja pitää siis kertoilla, sekä tästä että mallista yleisesti.
Viimeksi muokannut pvdriver, Ma Maalis 23, 2020 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Baas900
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Tämä 1-A on kyllä upea! :D

Mielenkiintoista olisi tietää että onko Kekkonen saanut valita yhdistelmän mielensä mukaan, vai onko tullut valmiina ajoon, jonkun muun päättäessä värit ja varusteet. :D

Epäilen jälkimmäistä, tuskin kukaan valtionpäämies ennättää tällaisiin pikkuasioihin, kuten auton tilaaminen, paneutua. Mutta silti! :D

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2645
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienoa Antti! Olet pelastanut todellisen ”HELMEN”, siinä on paljon suomalaisen Saabin historiaa. :saab: :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5650
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komiata :heart_eyes:

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tämä on kulttuuriteko vailla vertaa!
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 592
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Viileästä säästä johtuen vapun ajan kruisailut suoritettu peltikattoisella:

Kuva

Hieman käytön puutteesta johtuvaa kankeutta havaittavissa näin alkukaudesta. Ovitaskussa mukana kolme työkalua, kuusiokolo seoksen, 13mm kiinto sytytyksen ja 10mm tyhjäkäynnin säätöön. Nyt alkaa toimia ihan kohtuullisesti kun hieman kaikkea kokeillut. Rikkaammalle kääntämällä alkoi vetämään paremmin. Vois varmaan polttoaineenpaineetkin mitata joskus ihan painemittarilla. Tai jopa päästötesterissä säätää sinnepäin. Noo, kyllä tolla jo tulee toimeen.

Vinkkejä C-pilarin ikkunalistoihin otetaan vastaan:

Kuva

Myös puskurin kromit voisi vaihtaa ehjempiin jos olisi jollain ideaa? Periaatteessa voisi varmaan toteuttaa kahdella ohuella listalla, tyyliin samanlaista kuin noissa C-pilarin laseissa...?

Kuva


Eräästä toisesta topicista innostuneena aloin suunnitella mittariston vaihtoa cabbeen:

Kuva

Kuva

Harmi vain että -02 mallissa on jo uuden mallin ledimittaristo, (erottaa nopeusmittarin asteikosta, vanhempi 250kmh vs. uudempi 260kmh). Mittarilukeman muuttaminen menee siis eeprom-hommiksi. Täytyy varmaan joskus kokeilla ensin toimiiko hankkimani Turbo-viisarillinen taulu autossa muuten, jos toimii niin täytyy perehtyä lisää koodipuoleen.

Alu 36 ja nykyinen suuri ET alkanut jo kyllästyttää, hieman mielikuvissa pyörinyt 5-puolaiset 18" vanteet... Mut menneekö jo liian suureksi sporttihelmaiseen OG:hen. Viggen -puskureilla ne ehkä istuis paremmin. Järkevämpi ja mukavampi ratkaisu olis kyllä erilaiset 17" hankkia, hyvät kumitkin kun on alla valmiina.

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 592
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Parin Saabin kokemuksella, eli harrastusmuistelua vuosien takaa.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Avon keväthuolto tehty, öljynvaihto ja vaihteistoöljyn lisäys. Jokohan sais tänä kesänä aikaiseks sen holkin vaihtaa...

Sain houkuteltua kaverin kiillottamaan enimmät keskieuroopan naarmut pois, vahata lupasin (ja vahasinkin) itse:

Kuva Kuva

Sitä ennen töplin itse paikkamaalia ja -lakkaa kiveniskuihin ja syvimpiin naarmuihin, ei enää paista niin pohjamaalin värisiä pilkkuja silmään. Noin 95 prosenttia virheista lähti tai hälveni riittävästi, kuten koko auton mittaiset naarmut pitkin kylkiä. Etulokaritkin olivat sen näköiset että ruusupensaat olleet ehkä pihassa ilmeisen ahtaasti sijoiteltu.

Kuva

Lopputulos ihan kelpoinen lähes 20 vuotiaaksi autoksi. Onneksi "oikeita" lommoja ei korissa ole, ovella lyötyjä jälkiä lukuunottamatta. Kuuluu asiaan, satasen vauhdissa eivät enää erotu. Kyllästyin 3spokedoubleihin. Näillä mennään nyt kun kumitkin oli valmiina. Ehkä joskus pitää kokeilla isompia ennenkuin taas uskoo että 17" on se oikea koko tähän koriin.

Kuva

Käsinojankin asensin kun talven aikana jo tuli jonkun muun tilauksen mukana otettua. Huomattavasti parempi.
Viimeksi muokannut pvdriver, Su Touko 31, 2020 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin