Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Vuosi päättyi ja joulukuun aikana Ampera keräsi mittariin 1134 km. Sähköä kului 266,7 kWh, joten kulutus pompsahti niinkin kovaan lukemaan kuin 23,52 kWh/100km. Bensaakin paloi taas enemmän kuin kertaakaan aiemmin, 2,6 litraa.
Kovempia moottorin käymisen vaativia pakkasia ei ollut kuin pari kertaa, mutta ne paljastivat yhden auton ärsyttävän puolen. Pakkasta -11 ja auto ulos lämpimästä tallista kun lähdet käymään yhteensä 10 km lenkin, niin moottori käy täysin turhaa. Auto on sisältä lämmin ja lämmitykseen riittäisi akun virta hyvin, mutta polttomoottorin käymistä ei voi estää. Vaatisi pientä vastuskikkailua vääristämään lämpömittarin lukemaa ja estämään moottorin käynnistymisen.
Yksi "huoltokäyttö" tuli myös moottorille, joka sekin turhaan kun tiesin, että seuraavana päivänä moottori olisi käynyt pelkästään ulkolämpötilan takia. Vaan estää ei voinut sitäkään kun tuota huoltokäyttöä ei voi siirtää kuin vuorokaudella eteenpäin ja se kortti oli jo käytetty.
Mutta silti ylivoimaisesti ärsyttävin piirre autossa on ikkunoiden huurtuminen. Tuntuu, että huurteenpoisto pitää olla vähän väliä päällä jos haluaa pitää etuikkunat kirkkaina. Niin ja naisväki valittaa jatkuvasti ilmastoinnin ummehtuneesta hajusta kun näillä plussakeleillä AC on hyppinyt päälle pois rumbaansa.
Kovempia moottorin käymisen vaativia pakkasia ei ollut kuin pari kertaa, mutta ne paljastivat yhden auton ärsyttävän puolen. Pakkasta -11 ja auto ulos lämpimästä tallista kun lähdet käymään yhteensä 10 km lenkin, niin moottori käy täysin turhaa. Auto on sisältä lämmin ja lämmitykseen riittäisi akun virta hyvin, mutta polttomoottorin käymistä ei voi estää. Vaatisi pientä vastuskikkailua vääristämään lämpömittarin lukemaa ja estämään moottorin käynnistymisen.
Yksi "huoltokäyttö" tuli myös moottorille, joka sekin turhaan kun tiesin, että seuraavana päivänä moottori olisi käynyt pelkästään ulkolämpötilan takia. Vaan estää ei voinut sitäkään kun tuota huoltokäyttöä ei voi siirtää kuin vuorokaudella eteenpäin ja se kortti oli jo käytetty.
Mutta silti ylivoimaisesti ärsyttävin piirre autossa on ikkunoiden huurtuminen. Tuntuu, että huurteenpoisto pitää olla vähän väliä päällä jos haluaa pitää etuikkunat kirkkaina. Niin ja naisväki valittaa jatkuvasti ilmastoinnin ummehtuneesta hajusta kun näillä plussakeleillä AC on hyppinyt päälle pois rumbaansa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Ummehtuneesta hajusta... Onko sisäilmakierto automatiikalla? K Astras se on oletuksena ja kun naksauttaa päällä ja pois, niin on pakkokäytöllä ulkoilmaan. Jos on GM:n sukuvika, niin saattaa auttaa Amperassakin. Hajusta minäki ton K Astran sisäilman päättelin.
Ja Astras siis sisäilmankierto menee aina automatiikalle takasi jos painaa Auto-nappia. Mut periaattees siihen ei tartte koskea kun huurteenpoistostaki palaa vanhaan jos painaa huurteenpoistoa uudestaan jne.
Ja Astras siis sisäilmankierto menee aina automatiikalle takasi jos painaa Auto-nappia. Mut periaattees siihen ei tartte koskea kun huurteenpoistostaki palaa vanhaan jos painaa huurteenpoistoa uudestaan jne.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Minä kyllä tökin sitä automaattista sisäilmankiertoa pois päältä, mutta tosiaan aina kun joku erehtyy painamaan Auto-nappia, niin näyttää palaavan takaisin automaattiseen sisäilmankiertoon. Taitas olla siitäkin paras nykästä koko johto irti niin pysyis läppä aina auki. En ole vielä oikein keksinyt järkevää käyttöä sisäilman kierrolle tällä korkeudella.
Olen yrittänyt kikkailla huurteiden kanssa siten, että suuntaus manuaalisesti ylös ja alas + sitten puhaltimen nopeus manuaalisesti melkein täysille. Lasien huurtuessa taas sitten manuaalisesti huurteenpoistonappia päälle ja pois, jolloin lämmitin palaa manuaalisesti asetettuihin säätöihin. Ärsyttävä silti kun vertaa Saabilla ajeluun.
Olen yrittänyt kikkailla huurteiden kanssa siten, että suuntaus manuaalisesti ylös ja alas + sitten puhaltimen nopeus manuaalisesti melkein täysille. Lasien huurtuessa taas sitten manuaalisesti huurteenpoistonappia päälle ja pois, jolloin lämmitin palaa manuaalisesti asetettuihin säätöihin. Ärsyttävä silti kun vertaa Saabilla ajeluun.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Kuukausi taas vaihtunut ja sähköllä päästiin varmaan keskiverto tammikuuta enemmän kun pakkasia ei ollut normaaliin tapaan.
Muutama pakkasesta johtuva bensakäynti ja samoin muutaman kerran ei vain virta riittänyt päivän ajoihin.
1412 km
300,5 kWh
2,8 l bensaa
Vikavapaata kyytiä Ampera tarjosi taas kerran.
Muutama pakkasesta johtuva bensakäynti ja samoin muutaman kerran ei vain virta riittänyt päivän ajoihin.
1412 km
300,5 kWh
2,8 l bensaa
Vikavapaata kyytiä Ampera tarjosi taas kerran.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Helmikuu meni samoissa merkeissä kuin tammikuukin. Muutama pakkasesta johtuva bensakäynti loppukuulle.
1234 km
267,2 kWh
2,4 l bensaa
Auto pelasi ongelmitta.
1234 km
267,2 kWh
2,4 l bensaa
Auto pelasi ongelmitta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Pienellä menee Ampera, jos vertaa Mitsuun: viewtopic.php?f=29&t=191302&start=262
Toki on vähän erikokoiset autotkin, taitaisi kulutussuhde olla samaa luokkaa jos vertailisi bensa-Astraa ja bensa-Outlanderia.
Toki on vähän erikokoiset autotkin, taitaisi kulutussuhde olla samaa luokkaa jos vertailisi bensa-Astraa ja bensa-Outlanderia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Onhan noissa autoissa eroa joten ymmärrettävää, että kulutuskin on Outlanderissa isompi.
Toki painossa on yllättävänkin pieni ero kun Ampera painaa 1730 kg ja Outlander taisi olla 100 kg painavampi jos oikein muistan? Varustelu tietenkin vaikuttaa jonkun verran asiaan.
Aina sitä vain ihastelee, miten hyvin tuollainen pistokehybridi soveltuu omaan arkiajoon kun käytännössä lähes kaikki ajo pystytään ajamaan pelkällä sähköllä näin lauhana talvenakin. Väkisinkin tulee mieleen kommentit mitä aikoinaan Amperan esittelyn aikaan oli koeajojen yhteyksissä. Silloin moni kommentoija piti täysin älyttömänä ja turhana moista kapistusta kun akulla ei pääse kuin 40 km.
No suurimmalle osalle tuokin riittää päivän ajoihin ja siinähän se koko homman juju onkin.
Kallishan Ampera oli uutena ja ehkä vähän liikaa aikaansa edellä, mutta pätevä auto meidän tarpeisiin, siitä ei pääse mihinkään.
Toki painossa on yllättävänkin pieni ero kun Ampera painaa 1730 kg ja Outlander taisi olla 100 kg painavampi jos oikein muistan? Varustelu tietenkin vaikuttaa jonkun verran asiaan.
Aina sitä vain ihastelee, miten hyvin tuollainen pistokehybridi soveltuu omaan arkiajoon kun käytännössä lähes kaikki ajo pystytään ajamaan pelkällä sähköllä näin lauhana talvenakin. Väkisinkin tulee mieleen kommentit mitä aikoinaan Amperan esittelyn aikaan oli koeajojen yhteyksissä. Silloin moni kommentoija piti täysin älyttömänä ja turhana moista kapistusta kun akulla ei pääse kuin 40 km.
No suurimmalle osalle tuokin riittää päivän ajoihin ja siinähän se koko homman juju onkin.
Kallishan Ampera oli uutena ja ehkä vähän liikaa aikaansa edellä, mutta pätevä auto meidän tarpeisiin, siitä ei pääse mihinkään.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
1885 kg on omassa autossani otteessa omamassa. 20 % lisää painoa ja varsinkin lisää otsapinta-alaa eikä mitenkään optimoidun näköinen auto ilmanvastuksen osalta. Siinä autosta riippuvat tekijät, eroa toki tulee myös ajosyklistä, mulla ajo pääasiassa ihan hidasta nurkkapyörittelyä. Tammi- ja helmikuussa keskinopeudet 31 km/h. Vaikkei se ajosykli sähköllä niin paljoa kulutuksessa näykään kuin polttomoottoriautoilla.
Lisäksi tietty esilämmitykset ja lämmityslaitteen pyynnit vaikuttaa yllättävän paljon. 2x30 min esilämmitys päivässä tuolla 4,5 kw vastuksella saattaa tuplata päivän sähkönkulutuksen, kun ajomäärä on melko alhainen.
Kyllä mut on myös vähän yllättänytkin se miten hyvin tällainen ajopeli soveltuu omiin ajoihin. Vähän veikkailin että mun käytössä pitkän ajan bensankulutus voisi olla 3-4 litraa sadalle, mutta ei olla lähelläkään.
Edelleen tietynlaista ehdottomuutta on havaittavissa joillakuilla liittyen töpseliautoihin. Yksi kaveri sanoi ettei näe järkeväksi ostaa esim. Outlanderia, kun tyypillinen päivittäinen ajomäärä on 50-70 km ja pystyy lataamaan vain kotona. Siis vaikka vähintään puolet ajoista menisi sähköllä ja sen jälkeenkin hybridimoodilla, olisi jotenkin fiksumpaa ajaa polttomoottoriautolla.
Totuus lienee kuitenkin se, että iso osa autoista liikkuu vähintään 300 päivänä vuodessa. Jos kotona voi ladata ja autolla pääsee 30 km akullisella, niin ajoista n. 9000 km pystyy ajamaan sähköllä, jos päivittäinen ajomatka on vähintään se 30 km. Jos ladata voi usein myös kohteessa eli töissä tai mihin sitä ikinä autoileekin, niin sähköinen kilsamäärä sen kuin kasvaa. Säästöä se on 20, 30 tai 50 %:kin bensakuluista, että ei sitä tarvi kaikkea aina sähköllä päästäkään. Sitä vartenhan on sitten täyssähköautot.
Lisäksi tietty esilämmitykset ja lämmityslaitteen pyynnit vaikuttaa yllättävän paljon. 2x30 min esilämmitys päivässä tuolla 4,5 kw vastuksella saattaa tuplata päivän sähkönkulutuksen, kun ajomäärä on melko alhainen.
Kyllä mut on myös vähän yllättänytkin se miten hyvin tällainen ajopeli soveltuu omiin ajoihin. Vähän veikkailin että mun käytössä pitkän ajan bensankulutus voisi olla 3-4 litraa sadalle, mutta ei olla lähelläkään.
Edelleen tietynlaista ehdottomuutta on havaittavissa joillakuilla liittyen töpseliautoihin. Yksi kaveri sanoi ettei näe järkeväksi ostaa esim. Outlanderia, kun tyypillinen päivittäinen ajomäärä on 50-70 km ja pystyy lataamaan vain kotona. Siis vaikka vähintään puolet ajoista menisi sähköllä ja sen jälkeenkin hybridimoodilla, olisi jotenkin fiksumpaa ajaa polttomoottoriautolla.
Totuus lienee kuitenkin se, että iso osa autoista liikkuu vähintään 300 päivänä vuodessa. Jos kotona voi ladata ja autolla pääsee 30 km akullisella, niin ajoista n. 9000 km pystyy ajamaan sähköllä, jos päivittäinen ajomatka on vähintään se 30 km. Jos ladata voi usein myös kohteessa eli töissä tai mihin sitä ikinä autoileekin, niin sähköinen kilsamäärä sen kuin kasvaa. Säästöä se on 20, 30 tai 50 %:kin bensakuluista, että ei sitä tarvi kaikkea aina sähköllä päästäkään. Sitä vartenhan on sitten täyssähköautot.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Istuimet viidelle ja vetokoukku, niin olisi saattanut mennä paremmin kaupaksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Tuo 5-paikkaisuus on sinänsä mielenkiintoinen vaade, että harva sitä keskipaikkaa juurikaan käyttää, mutta moni voi pitää sen puutetta outona ja/tai käyttöä rajoittavana tekijänä. Kyllä meillä menisi 4-paikkainenkin ihan hyvin. Noin kerran vuoteen on anoppi tungettu takapenkille lasten kanssa, mutta ei sekään kriittinen kuljetustarve ole koskaan ollut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Ei se 5-paikkaisuus meilläkään ihan jokapäiväinen tarve ole, mutta kyllä niitä tilanteita vähintään pari kertaa kuussa tulee. Sen takia ei voi Amperaa harkita perheen ensisijaiseksi autoksi ja toissijaiseksi se on vain yksinkertaisesti liian kallis.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Voisko ne pari kertaa kuussa hoidettavat viiden hengen kuljetukset hoitaa sillä toissijaisella autolla jos Ampera olis se ensisijainen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Yhdellä sukulaisella on Ampera. Itsekin semmoista miettinyt, mutta mun tapa käyttää autoa on sen verran kirjava, että se ei mulle sovellu. Monikäyttöiset ratkaisut on mulle mieleen.
Tänään viimeksi oli Popissa koivu- ja kuusipöllejä kyydissä. Penkkiä muljauttamalla saatava lisätila on pop. Muistuu mieleen viime kesän päiväretki, kun Popin täytteenä oli neljä ihmistä, niiden tykötarpeet retkelle, koira ja yksi nojapyörä. Sisällä .
Tänään viimeksi oli Popissa koivu- ja kuusipöllejä kyydissä. Penkkiä muljauttamalla saatava lisätila on pop. Muistuu mieleen viime kesän päiväretki, kun Popin täytteenä oli neljä ihmistä, niiden tykötarpeet retkelle, koira ja yksi nojapyörä. Sisällä .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Maaliskuun ajot takana. Hiihtoloma ja korona näyttävät vähentäneen ajoja.
1070 km
219,7 kWh
0,5 l bensaa
Ilmaista sähköä ladattu arviolta noin 12 kWh.
Ei vikoja eikä ongelmia.
Auton koko historian keskikulutus tipahti näytössä lukemaan 1,9 l / 100 km. Kun auto tuli meille, oli lukema 2,4 l / 100 km.
Ens kuussa tuleekin sitten jo vuosi täyteen.
1070 km
219,7 kWh
0,5 l bensaa
Ilmaista sähköä ladattu arviolta noin 12 kWh.
Ei vikoja eikä ongelmia.
Auton koko historian keskikulutus tipahti näytössä lukemaan 1,9 l / 100 km. Kun auto tuli meille, oli lukema 2,4 l / 100 km.
Ens kuussa tuleekin sitten jo vuosi täyteen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Reilu vuosi täynnä nyt Amperalla ja kyllähän siinä on Opelia muutakin kuin merkki. Nimittäin vikaakin pukkasi ja takaoven kahvassa oleva lukitus/avaus nappi ei näköjään toimi. On kyllä voinut olla jo pidempäänkin toimimatta, mutta ainakin viime kesänä se toimi. Tuohan on yksi Volt/Ampera mallien tyyppivioista.
Muuten vuosi meni täysin ilman vikoja.
Huhtikuussa ajoja tuli vähän:
1001 km
172,7 kWh
1,5 l bensaa
Bensaa paloi käytännössä turhaan kun ilmeisesti latauspistoke ei ollutkaan kunnolla paikoilla ja akku ei ollutkaan täynnä kun rva oli lähtenyt töihin, jolloin yli puolet matkasta oli joutunut ajamaan bensalla.
Mutta vuosi tuossa käytössä mihin se on meille ostettu ja lopputulos on:
13267,5 km (0,10 l / 100 km)
2363,9 kWh (17,82 kWh /100km, eli alle 2€ polttoainekulut sataselle)
12,8 l bensaa
Edullista ja mukavaa ajoa tuollainen laite tarjoaa. Volt mk2 olisi meidän käyttöön vielä parempi ratkaisu, mutta harmi kun sitä ei ole tuotu virallisesti vanhan mantereen puolelle. Siinähän käytettävissä oleva akkukapasiteettii on 14 kWh tuon vanhemman vajaan 11 kWh:n sijaan ja istuinpaikat viidelle.
Muuten vuosi meni täysin ilman vikoja.
Huhtikuussa ajoja tuli vähän:
1001 km
172,7 kWh
1,5 l bensaa
Bensaa paloi käytännössä turhaan kun ilmeisesti latauspistoke ei ollutkaan kunnolla paikoilla ja akku ei ollutkaan täynnä kun rva oli lähtenyt töihin, jolloin yli puolet matkasta oli joutunut ajamaan bensalla.
Mutta vuosi tuossa käytössä mihin se on meille ostettu ja lopputulos on:
13267,5 km (0,10 l / 100 km)
2363,9 kWh (17,82 kWh /100km, eli alle 2€ polttoainekulut sataselle)
12,8 l bensaa
Edullista ja mukavaa ajoa tuollainen laite tarjoaa. Volt mk2 olisi meidän käyttöön vielä parempi ratkaisu, mutta harmi kun sitä ei ole tuotu virallisesti vanhan mantereen puolelle. Siinähän käytettävissä oleva akkukapasiteettii on 14 kWh tuon vanhemman vajaan 11 kWh:n sijaan ja istuinpaikat viidelle.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334