Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja McStadey »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 21, 2020 16:39
Kerro ny mikä volkkaria vaivas?
Kessy

Varusteet on kivoja kun ne toimii. Jalanheilautusanturi aka easyopen takaluukussa meni viime talvena, siitä en oo jaksanut reklamoida taikka korjata, korjausarvio oli kevyet 500 €, lähinnä osia... :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä kyllästyin jo tähän itse myymiseen. Eli Kamuxille siis sen 8000 € ostotarjouksen peräs. Mut ei siitä enää sitä saa reilua kuukautta myöhemmin :lol: No myyjä ei saanut hintaa tälle päivää, kun on niin speciaali vekotin enkä myöskään ollut halukas ottaan mitään kymppitonnin ruoskaa vaihdos. Vähän seki paisto läpi, ettei paljon ajettu kolmepyttynen ole halutuinta hottia heille. Toki ammattimyyjähän luo mielikuvan, että he ovat universumin ainoa pulju, joka suostuu ottamaan ton vastaan niin myisin sit halvalla.

No niin tai näin, soittaa kuulemma huomenna. Mut kyl se alkaa oleen vähä semmonen tilanne, et kun toi pitäs puoli-ilmaseks dumpata, niin pitää vaan parantaa autokuume ja ajaa tällä. Halvimmat kilsat on vasta edessä :D Vajaa 20 tonnia sulanu hinnasta, niin kohtahan se on jo nollas ja negatiiviseks sitä ei saa niin kauan kuin Kuusakoski noutaa ilmaseks kotipihasta.

Edit: autokuumeen parantaminen: BBS:n vanteet vois ostaa ja takalasikki on pitäny tummentaa niin kauan kuin tää on mulla ollu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaaha. Taas tuuliviiri käänsi suuntaansa. Sovein kaupat Astrasta perjantaille ja oletan kyseessä olevan tosiostaja. Samaan aikaan iski paniikki, että kuka kuskaa lapset puolen kilsan päähän tarhaan, jos mulla ei ole autoa? No yks hörhö Kangasalta myi kovan Facebook-kamppiksen siivittämänä kolkkia. Tarkotus oli ostaa herrasmies-OG900, mut kiire mikä kiire ei auta. Sillain iisiä kaupankäyntiä, et kun nukutin muksuja niin auto tuotiin pihaan saakka. Voisi melkein sanoa, että pakko olla jotain veljesrakkautta, kun Opelin pois vaihtavalle tälleen väkisin tyrkytetään feikki-Opelia 8O

Kuva

Sellanen ruoska. Alle tonnilla sai kotiinkuljetuksen lisäksi:
-Uuden kytkimen
-Ihan ok-huoltohistorialla olevan tekniikan ympärille nakatun kevätkukkivan korin
-Vuodeksi laillista ajoaikaa
-Yhden kierroksen nastarenkaita
-Lunastamattoman E85-avustuksen

Mulla on joku mielipide T7-Saabeista, mutta kunniallisella 4XX tkm mittarilukemalla se ei voi olla huono. Toki tekniikka on joskus 200 tkm sitten "nollattu" eli ihan tuttu ja turvallinen T7.

Ottamatta kantaa moiseen ruoskaan, niin on tos vaan jotain alkukantasta woimapaskaa läsnä. Tolla saa pelätä korttinsa puolesta ihan tosissaan 8O Töissä ajelen 222 hp RAV4:llä ja sillä voi huoletta ajaa lappu lattias kaikki ramppivedot motarilla, mutta tällä Saabin raadolla saa keskittyä kiihdytyksis ihan tosissaan, ettei kolmosella vetäse kauas päiväsakkorajan taakse :roll:

Mikään kedon kaunis kukkanen tuo ei ole. Mitä täs oon chättiautoa selaillu puoliaktiivisesti viimeset vuodet, niin ei noita "takuutoimivia" tonnin leimattuja pelejä siellä paljoa liiku. Tuo nyt on just passeli auto tähän väliaikaseen käyttöön. Vähän haisee sisällä, ehkä lämppärin kennolta, ehkä muualta ja on kaikkia pientä perustunkiomeininkiä (pikseleitä puuttuu, mukiteline rikki, haistelija pärisee, kontin lukos jotain häröä, avaimet teipillä kasas) läsnä.

Ehkä löydän helmen herrasmieskulkineen, ehkä jatkan tällä. Ehkä otanki avon käyttöön. Ei näistä tiä. Mut sen tiedän, että velkaa en autoon ota ja porsimus maximuksen iskiessä tämmösen puoli milliä tuupatun OG9-3:n voi naksutella Kuusakosken noutopalvelun listalle ilman suurempaa tuskaa :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Onnea uudelle ruoskalle ! Erittäin inhorealistinen kuvaus. Mutta totta. Siksi siis realistinen. Okei. Tossa kun syöksyin pörssiromahdukseen rahoineni viime viikolla otin myös aikalisän autohommiin. Volvo toimii kuin hollantilainen kello (valmistaako ne siellä kelloja?) ja rahaa on kiinni sama kuin kuukausi sitten eli rapiat 700e. Hemmetin vaikea perustella itselleen, miksi laittaisi johonkin ritsaan rahaa kiinni tonnitolkulla, kun, itse asiassa, tunnustan, tykkään 8O ajella Volvolla ja auto on "hanskassa", yllätykset erikseen, johon on asennoiduttu, että niitä saattaa tulla.

Samaa ajatusmallia kuin yllä myös tuon joskus tulevan uuden kiesin rahallisen panostuksen kanssa, on itse asiassa hyvin mielenkiintoista etsiä itselleen mahdollisimman pienellä rahalla asiallista kulkinetta ja kuten totesit (meilläpäin Jääskeläinen) haalarimies tulee hakemaan romun pois, jos kylmät käy.

Volvoon on tuning-osaa tulossa ja kevätehostuksen asialista on laadittu, mutta niistä enemmän omassa ketjussa kun on aika. Kaikkea hyvää Imolanpunaiselle tjsp. Ysikolmoselle :saab:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Se on Laser Red väriltään. Ilmankos polttanut peltiin reikiä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 21:45
Mut sen tiedän, että velkaa en autoon ota ja porsimus maximuksen iskiessä tämmösen puoli milliä tuupatun OG9-3:n voi naksutella Kuusakosken noutopalvelun listalle ilman suurempaa tuskaa :lol:
Oikea periaate ja onnea 9-3:n johdosta 8)

Minäkään en missään tapauksessa ostaisi uutta/uudehkoa autoa velaksi, koska sen arvo hupenee silmissä ensimmäisen vuoden aikana :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^^Kiitos! Sen mitä muistelen mun kahta Daffi-Volvoa, niin kyllä ne autoina parempia on mitä OG9-3. Siis puhtaasti autoina ajomukavuudeltaan ja yleisesti. Puolivakavissaan kattelin myös ph2 S/V40, mut ei niitäkää enää sopurahaan ole markkinoilla. Toisaalta Saabin halusin, minkäs saabisti itselleen mahtaa. Tää kolkki tuli niin puskista sopurahaan luotettavalla huoltohistorialla, et pakko oli tarttua sen kummemmin miettimättä. Otetaanko kisa kumpi pärjää vähemmällä remontilla? :mrgreen:

^Kiitos sinnekin! Uusi tai uudehko auto oli jees työkaluna, mut nyt kun periaattees talous pärjäis myös yhdellä autolla, niin ei tohdi. Ja lompakko ei kestä. Kilsakorvauksia oon nostanu kohta kymmenen vuotta ja kyllä se vähän naamalle löi, kun autoilu pitää maksaa 100 % itse ilman sponssia. Ei niillä kilsoilla tienaa, mut maksaa autoilua kuitenki. Ja se vakio 500 €/kk autoon on bruttopalkkana 1000 €/kk.

Jos IC1970 pohtii pörssinotkahduksia, niin mä pohdin kulutusluottoja. Niihin on tullu hakattua koko elämä rahaa ja nyt kun Astra lähtee, niin jäljelle jää asunto- ja opintolainat. Autot on omia, kännykkä on oma, tietokone on oma... Säästyneillä lainojen oheiskuluilla korjaa tonnin kolkkia ilomielin. Tosin kyllä ne vanhakki autot osaa maksaa. Inkkuun tilasin taas yli satasella osia (ahtoletku, jarrujen liukuja, moniuran rullia). Uudes neki menis takuuseen ja korjauksen ajaks sais sijaisauton jne :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toisaalta ihan yhtä nopsaan se auton arvo laskee, on se ostettu velalla tai omalla. Ja muutenkin otetun velan jyvittäminen johonkin tiettyyn hankintaan on käytännössä ihan henkisen puolen hommia. Niin kauan kuin taloudessa on velkaa, voi ajatella että tietty osuus kaikista talouden hankinnoista on velalla tehtyjä. Totta toki on se, että auto-, luottokortti- ja kulutusluotot on ne kalleimmat luotonottotavat, asunto- ja sijoituslainat on ne halvimmat. Kukaan ei kuitenkaan missään tarkista mihin mikäkin yksittäinen euro menee (poislukien verottaja isommissa kokonaisuuksissa, jotka sisältävät koron verovähennysoikeuden). Eikä sitä oikein voikaan tarkistaa, koska pankkitilillä eurot sekoittuu toisiinsa.

Joka tapauksessa onnea kauniista Saabista. :saab:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabcabrio
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2013 13:34

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja saabcabrio »

Vaikuttaa hyvältä ostokselta ja hinta-luokka huomioiden on kyllä kattavasti viime aikoina huollettu. Tuolla ei voi kovin korkealta tippua :D
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Takaisin Astraan. Se lähteekin jo tänään pihasta. Kuluja on vielä kirjaamatta vakuutukset ja verot, sitten samoja laskuja on järjestelmällisesti lyömättä viimeseltä vuodelta kun en niitä jaksanut aina siirtää "koska saahan ne sitten nettipankista". Ihan saatanallinen työ sanon mä.

Auton kaikki kulut ovat olleet n. 26 k€ ja päälle polttoaineet 20171 € eli yhteensä n. 46 000 €. Pelkän auton osuus rahoituskuluineen on 19434,29 €.

Kilometrejä jäi mittariin 222816 km eli pikaisella pyöräytyksellä ajaminen tällä yhtälöllä maksaa 0,21 €/km.

Ja joo, edelleen puuttuu muutama satanen kuluja, mutta tuo nurkkasumma 0,21 €/km on ja pysyy siitä huolimatta. Päivitän toki Spritmonitoriin kun saan viimeiset laskut.

Mutta hei, mähän tienasin tällä! Karkeasti kerrottakoot, että verottajan kahden vuoden täysillä työmatkasponsseilla käteen jäi karkeasti 7000 €. Sen jälkeen maksettavaa jää vielä 39000 €. Ja pakko tässä kohtaa paljastaa, että en saanut kilometrikorvauksia noin paljoa. Sekin summa on sentilleen tiedossa, mutta pitkä työmatka ja vapaa-ajan ajot verottavat niin paljon, että osa autoilusta meni edelleen omasta pussista. Se, että pystyykö joku Suomessa tienaamaan yli autonsa kulujen verovapailla kilsakorvauksilla, niin päätelkööt jokainen itse. Tuo 0,21 €/km kun on todellinen luku, ei hihastaveto.

Ja ei. Kamuxilta ei koskaan tullut sitä puhelua, joka piti tulla jo maanantaina.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
saabcabrio
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2013 13:34

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja saabcabrio »

Kiitos havainnollistavasta laskelmasta :D Kilometrikustannus ei ole kyllä paha. Monella vanhenmmalla bensarohjolla jo pelkkään polttoaineeseen menee se 0,15-0,20€/km :D
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näin on, edellisen tankin polttoainekulu Volvolla 0.125 e/km.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pitää siltiki muistaa, että paria viime kuukautta lukuunottamatta voi hieman kärjistäen sanoa, että Astraa ei alle 100 km siirtymän takia ole käynnistetty. Ajo on ollut todella poikkeuksellista. Ja siitäkin olisi saanut desejä pois vihreämmällä ajotavalla.

Toinen mikä laskee lukua on huollot ja korjaukset. Jarrupaloja jos ei lasketa, niin korjauksiin on mennyt reilu satanen. Siis yksi nokan solenoidi ja sit koiranluu. Se luku voisi yhtä hyvin olla pari nollaa lisää...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan mielenkiintoista laskelmaa. Mielenkiintoista olis tietty jos joku olis ajanut samat matkat samassa ajassa vaikkapa loppuunajetulla dieselsaabilla, jossa arvonalenemasta olisi säästynyt suurin osa. Vastaavasti korjauskuluja olisi sitten ollut enemmän. Toisaalta tuosta laskelmasta nähdään, että ei se arvonalena kokonaisuudesta ihan älyttömiä ole ja noilla kilsoilla ne dieselsaabin korjauskulut voisi olla aika suolaisetkin, joten lopulta se kesämökin rakentaminen km-korvauksilla olisi ehkä jäänyt saabistiltakin väliin :mrgreen:

Toinen mielenkiintoinen skenaario olisi ollut sellainen jossa autoksi olisi valikoitunut uusi tuplahintainen premiumkoppi. Euroissa arvonalenema voisi olla huomattavasti isompi ja muissakin kuluissa toki olisi voinut tulla lisää sieltä sun täältä.

Summarum: ihan järkeviä valintoja tässä hankkeessa on kai tehty tarpeeseen nähden.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

:cry:

Avopuolisoki jo kysy, et tuleeko tippa linssiin. Mut ei tuu, koska Iirikseltä saa kyllä uuden. Nimi paperiin ja auto tilataan.

^Luulen kans, et lopulta €/km oli kyllä tontilla tän kans. Järkivalinta, vaikka Essolla kaikki tietävätkin dieselin olevan ainoa oikea tolle ajomäärälle. Olkoot tämä todisteena tuleville sukupolville, että litrasia koneita ei tarvi kiertää kaukaa.

Tarkotushan oli ajaa tällä 400 tkm, mut syksyllä Iiris anto uuteen Inkkuun sellasen tarjouksen, et olisin tilannu sen. Mut siitä päivä pari, niin tuliki tää muutos autoilun tarpees. Vois olla tuskanhiki otsas, jos olisin 35 k€ Inkun tilannu pihaan :mrgreen: No, kai avopuoliso sillä olis mielellään töihin ajanu...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin