TTiD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD
Jos puhutaan Saabeista eri polttoaineilla kaupunkiajossa, niin tässä meikäläisen kokemusta ajotietokoneen näytön perusteella (OG900:ssa ei sellaista vielä ollut, joten jätetään pois vertailusta):
-NG900 Turbo bensa & etanoli: 12 litraa / 100 km & 14-15 litraa / 100 km
-NG9-3SS 1.8i bensa: 10-11 litraa / 100 km
-NG9-3SC 1.8t bensa Hirschin boksilla: 11-12 litraa / 100 km
-NG9-3CV 1.9TiD: 6.0-6.5 litraa / 100 km
-NG9-5 2.0TTiD: 7.0-7.5 litraa / 100 km.
Jos Saabilla haluaa ajaa, ja ajaa enemmänkin kaupunkiajoa, niin diesel-Saab kannattaa jo noin 10 000 kilometrillä vuodessa, tai jopa vähän vähemmälläkin.
Se on sitten toinen asia, jos haluaa ajaa "vääränmerkkisellä"
Jossain vaiheessa sekin on edessä, ellei tuo NEVS ala pukata niitä sähköautoja, ja sitä pidetä tavallaan Saabin "manttelinperijänä"...
Esimerkki "vääränmerkkisestä": Volvo V70 Classic Diesel MY2016, joka minulla oli työsuhdeautona lokakuusta 2015 lokakuuhun 2018. Volvo ilmoitti keskikulutuksen olevan muistaakseni jossain 5 litran tai vähän yli sadalla kilometrillä. Todellisuudessa se vei ainakin litran enemmän kuin Volvon ilmoittamat lukemat.
Olisikin mielenkiintoista huomata, kuinka tuo VW:n "dieselgate" ja autojen päästöjen nykyinen erilainen mittaustapa on vaikuttanut autonvalmistajien tapaan ilmoittaa autojen kulutuslukemia. Vieläkö ne ovat "optimoituja" vai jo realistisempia?
-NG900 Turbo bensa & etanoli: 12 litraa / 100 km & 14-15 litraa / 100 km
-NG9-3SS 1.8i bensa: 10-11 litraa / 100 km
-NG9-3SC 1.8t bensa Hirschin boksilla: 11-12 litraa / 100 km
-NG9-3CV 1.9TiD: 6.0-6.5 litraa / 100 km
-NG9-5 2.0TTiD: 7.0-7.5 litraa / 100 km.
Jos Saabilla haluaa ajaa, ja ajaa enemmänkin kaupunkiajoa, niin diesel-Saab kannattaa jo noin 10 000 kilometrillä vuodessa, tai jopa vähän vähemmälläkin.
Se on sitten toinen asia, jos haluaa ajaa "vääränmerkkisellä"
Jossain vaiheessa sekin on edessä, ellei tuo NEVS ala pukata niitä sähköautoja, ja sitä pidetä tavallaan Saabin "manttelinperijänä"...
Esimerkki "vääränmerkkisestä": Volvo V70 Classic Diesel MY2016, joka minulla oli työsuhdeautona lokakuusta 2015 lokakuuhun 2018. Volvo ilmoitti keskikulutuksen olevan muistaakseni jossain 5 litran tai vähän yli sadalla kilometrillä. Todellisuudessa se vei ainakin litran enemmän kuin Volvon ilmoittamat lukemat.
Olisikin mielenkiintoista huomata, kuinka tuo VW:n "dieselgate" ja autojen päästöjen nykyinen erilainen mittaustapa on vaikuttanut autonvalmistajien tapaan ilmoittaa autojen kulutuslukemia. Vieläkö ne ovat "optimoituja" vai jo realistisempia?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTiD
Noista latureiden kestoista vielä. Mulla NG900:sta (pensa, MY95) porsi laturin laakerit useampaankin kertaan. Heti oston jälkeen 68tkm, 130tkm ja n.200tkm, eli hyvin lähellä hihnanvaihdon aikaa (vaihda laturi, hihna ja kiristinrulla ). Myydessä muutamaa vuotta myöhemmin laturista kuului jo vaimeana "lopun alun ääni".
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: TTiD
Nysse on meidän ttid sisäänajettu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD
Se on juurikin näin
Facebookissa NG9-5 -ryhmässä joku esitteli NG9-5 (T)TiD:tä, jolla oli ajettu 444 000 km.
Eli tässä on vielä pitkä matka siihen.
Ja muistaakseni eräs klubilainen ajoi OG9-5 1.9TiD:llä taksikäytössä 615 000 km, ennen kuin myi auton pois.
Eli kyllä tässä on vielä kilometrejä edessä
Meillä NG9-5 TTiD:ssä tällä hetkellä 183 000 km ja cabbessa joku 253 500 km.
Vertailun vuoksi olisi hyvä tietää, paljonko noilla eniten ajetuilla B207 -koneilla on kelattu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTiD
Onhan siinä tietysti aika iso ero onko kilometrit ajettu 2km tai 100km pätkinä. Jollain taksilla ajetaan tuo 300K noin 3 vuodessa, joten kone on lämpöisenä koko ajan. Meidän ttidillä tuo on ajettu reilussa 10 vuodessa, joten on se välillä päässyt jäähtymään, mutta ihan lyhyttä vetoa ei sillä ole pahemmin harrastettu...
Tällä foorumilla aiemmin kirjoitteli taksikuski, joka veteli useammalla huohotinvaivaisella OG9-5 B205-bensakoneella 400K ja väitti ettei niissä ollut mitään huohotusongelmia, eikä koneet syöneet öljyä... Normikäytössä nuo koneet syövät usein öljyä ihan sairaasti ja jakopääremontti tehdään pari kertaa 400K matkalla
Meidän kesäautossa, OG9-3 300hv/T5-viinavirissä, on jo 400K aika lähellä, joten kyllä näillä saapin romuilla aika pitkälle pääsee, jos haluaa
Eski
Tällä foorumilla aiemmin kirjoitteli taksikuski, joka veteli useammalla huohotinvaivaisella OG9-5 B205-bensakoneella 400K ja väitti ettei niissä ollut mitään huohotusongelmia, eikä koneet syöneet öljyä... Normikäytössä nuo koneet syövät usein öljyä ihan sairaasti ja jakopääremontti tehdään pari kertaa 400K matkalla
Meidän kesäautossa, OG9-3 300hv/T5-viinavirissä, on jo 400K aika lähellä, joten kyllä näillä saapin romuilla aika pitkälle pääsee, jos haluaa
Eski
Re: TTiD
No pihalta läks just 524tkm ajettu 1.9 tids taas liikenteeseen. Ihan hyvin se edelleen kulkee ja vetää, toki pienii väsymisen merkkejä näkyy vähä siellä täällä mut iha iloksee sillä vielä ajelee
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: TTiD
Ei tää kai tänne kuulu mutta silläkin uhalla...
Kakssataatuhatta kilsaa rullattu TTiD ja hintaa vaivaiset kakskytätuhatta euroa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage
Wau.
Kakssataatuhatta kilsaa rullattu TTiD ja hintaa vaivaiset kakskytätuhatta euroa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage
Wau.
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD
Nyt jos jatketaan samalla off-topic -linjalla, niin olen itse katsellut diesel -cabbejen (ja myös muiden NG9-3 -cabbejen) hintoja eri nettisivustoilla.VKe kirjoitti: ↑Ma Maalis 23, 2020 20:24Ei tää kai tänne kuulu mutta silläkin uhalla...
Kakssataatuhatta kilsaa rullattu TTiD ja hintaa vaivaiset kakskytätuhatta euroa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage
Wau.
Hinnat ovat aivan poskettomia näin kevään koittaessa. Tuollaisesta meillä olevasta cabbesta pyydetään melkein kaksinkertainen hinta verrattuna siihen, mitä tuli itse ostettua tuo viime vuoden lokakuussa
Kilsat eivät näytä vaikuttavan hirveästi noiden cabbejen hintoihin.
Hinnat alkaen huitelevat jossain 5 000 € tietämillä (vanhempia kuin meillä), mutta useimpien hinnat ovat 8 000 € molemmin puolin
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTiD
Epäilen pilkkuvirhettä hinnassa, pari - kolme tonnia noi tuntuvat ulkomailla maksavan, Suomessa tonnin pari enemmän?VKe kirjoitti: ↑Ma Maalis 23, 2020 20:24Ei tää kai tänne kuulu mutta silläkin uhalla...
Kakssataatuhatta kilsaa rullattu TTiD ja hintaa vaivaiset kakskytätuhatta euroa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage
Wau.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TTiD
Nyt tässä lomien aikana sain vihdoin vaihdettua omaan TTiD:hen (235tkm ajettu) tuo uudemman mallin imusarjan.
Kohtuullisen viheliäinen vaihtaa, ei mitään vaikeaa tai ylitse pääsemätöntä, mutta paljon purkamista.
Vanhassa 1. & 2. sylinterin läpät oli löysemmällä mitä muut, mutta ei pelkoa irtoamisesta. Veikkaisin
että tuolla vanhalla olisi pystynyt ajamaan auton loppuun.
Saattaa olla 8-15tkm välein vaihdetuilla öljyillä ja 200tkm kohdalla egr:n poistolla vaikutus..
Viimeisessä kuvassa näkyy uudemman mallin läpän kiinnitys.
https://aijaa.com/a/uO9LEm
Kohtuullisen viheliäinen vaihtaa, ei mitään vaikeaa tai ylitse pääsemätöntä, mutta paljon purkamista.
Vanhassa 1. & 2. sylinterin läpät oli löysemmällä mitä muut, mutta ei pelkoa irtoamisesta. Veikkaisin
että tuolla vanhalla olisi pystynyt ajamaan auton loppuun.
Saattaa olla 8-15tkm välein vaihdetuilla öljyillä ja 200tkm kohdalla egr:n poistolla vaikutus..
Viimeisessä kuvassa näkyy uudemman mallin läpän kiinnitys.
https://aijaa.com/a/uO9LEm
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Re: TTiD
Sanoo ettei albumi ole julkinen..
Edit. Vaihtuko jakopään osat samalla?
Edit. Vaihtuko jakopään osat samalla?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TTiD
Nyt pitäisi näkyä.
Jokapään osat olin vaihtanut jo syksyllä.
Edit. Tosin tarkistin hammashihnan kiristimen kireyden, kun hihna pääsee aavistuksen löystymään korkeapainepumppu irrottaessa.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Re: TTiD
Tänään TTID:n kanssa jännittäviä hetkiä. Moottoritiellä lämmöt nousivat hetkellisesti yli normaalin. Vedin rampista sivuun. Nestettä oli vuotanut paisarin alta, jostain kennon letkujen tienoilta. Määrällisesti hyvin vähän. Jatkoin ajoa kotiin, nyt ei lämmennyt enää edes normaalille tasolle. Aikaisemmissa on ollut sekä termarivika, että klassinen vesipumppujumi, jossa propelli on irronnut akselista. Täytyy henkisesti varautua molempiin. Kansipahveja näistä on kai harvemmin mennyt?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: TTiD
Omassamme vuoti EGR:lle menevä kurttuinen ja muovinen vesiputki, siinä oli ihan pienenpieni reikä kurttujen välissä.Tonnari88 kirjoitti: ↑La Touko 09, 2020 22:43Tänään TTID:n kanssa jännittäviä hetkiä. Moottoritiellä lämmöt nousivat hetkellisesti yli normaalin. Vedin rampista sivuun. Nestettä oli vuotanut paisarin alta, jostain kennon letkujen tienoilta. Määrällisesti hyvin vähän. Jatkoin ajoa kotiin, nyt ei lämmennyt enää edes normaalille tasolle. Aikaisemmissa on ollut sekä termarivika, että klassinen vesipumppujumi, jossa propelli on irronnut akselista. Täytyy henkisesti varautua molempiin. Kansipahveja näistä on kai harvemmin mennyt?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98