Kuuppaan uutta lootaa!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

Saitko vaihdelaatikon mahtumaan raidetangon alle ongelmitta?
Tänään laitoin omaani Audi 80 2.0t vaihdelaatikon, ja siinä täytyi konetilan pohjaa rälläköidä jotta ei ota raidetankoon 8O :?: :roll:
Antti tissari
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites käy sitten vetarilinjalle? mittasitko?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

Vaihdelaatikko ei varsinaisesti vielä ole kiinni, kun korvakkeet vielä hakematta, silmä määräisesti katsottuna vetarilinja tulee sopivaksi.
Antti tissari
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Hammastanko on nostettu mulla niin ylös kun mahdollista ja samalla tehty tilaa tulipeltiin. Jarrusylkky/tehostin paketti on siirrretty eteenpäin niin paljon että raidetanko mahtuu kulkemaan. Jos laskee jousitusta niin vetarit tahtoo mennä ikävään kulmaan, niin sen takia nostin laatikon niin ylös kuin mahdollista. Elikä jostain päin joutuu joka tapauksessa leikkaamaan tilaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu tuskin lattian laskeminen auttaa koska vetaritunneli tulee vastaan ikävästi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

vkutvonen kirjoitti:
Ma Syys 12, 2016 18:10
Morjesta!
Kyselyjen takia laitetaas tänne vähän tietoja noista osista mitä käytin tohon etupään napoihin/jarruihin.

Navat on astra/vectra. motonetin varaosano: 21-1445

Laakerit BMW/Opel. ----------¨---------- 21-1143
(näissä saa olla sitten tarkkana että saa sopivat, heittoja halkaisijassa voi olla 0,10mm eli väljät).

Vetarit oli Astra 1,8 16v sport vm.-96.Samoin jarrut.
33 hampaiset boorit.

Jako on 4x100.
96 laakerin koko: 72mm ulkohalkaisija, 30mm sisäreikä, 30.2mm leveys.
Opelin laakerin koko on ilmeisemmin 72mm, 39mm sisäreikä ja 37mm leveys. Focus I:ssa samat mitat ja 4x108 pulttijako navassa eli sekin voisi käydä siinä missä tuo Opelinkin, jos vetarien tai navan rakenne ei estä.

Kysymys kuuluukin pitikö napaa sorvata tai laakerinlukituskappaletta muuttaa jotta sai leveämmän laakerin istutettua sinne? Ja vetarin puoleltakin 96:n olka-akseli on melko pitkä. Muuten nuo opel tai ford navat vaikuttavat hyvältä ratkaisulta, kun kaikki napa/jarruosat ovat vielä aika edullisia ja saatavuus kohtuullinen toistaiseksi.
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

AnttiK kirjoitti:
La Loka 10, 2020 21:31
vkutvonen kirjoitti:
Ma Syys 12, 2016 18:10
Morjesta!
Kyselyjen takia laitetaas tänne vähän tietoja noista osista mitä käytin tohon etupään napoihin/jarruihin.

Navat on astra/vectra. motonetin varaosano: 21-1445

Laakerit BMW/Opel. ----------¨---------- 21-1143
(näissä saa olla sitten tarkkana että saa sopivat, heittoja halkaisijassa voi olla 0,10mm eli väljät).

Vetarit oli Astra 1,8 16v sport vm.-96.Samoin jarrut.
33 hampaiset boorit.

Jako on 4x100.
96 laakerin koko: 72mm ulkohalkaisija, 30mm sisäreikä, 30.2mm leveys.
Opelin laakerin koko on ilmeisemmin 72mm, 39mm sisäreikä ja 37mm leveys. Focus I:ssa samat mitat ja 4x108 pulttijako navassa eli sekin voisi käydä siinä missä tuo Opelinkin, jos vetarien tai navan rakenne ei estä.

Kysymys kuuluukin pitikö napaa sorvata tai laakerinlukituskappaletta muuttaa jotta sai leveämmän laakerin istutettua sinne? Ja vetarin puoleltakin 96:n olka-akseli on melko pitkä. Muuten nuo opel tai ford navat vaikuttavat hyvältä ratkaisulta, kun kaikki napa/jarruosat ovat vielä aika edullisia ja saatavuus kohtuullinen toistaiseksi.
Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.
Olishan noita kuvia mutta kun en osaa laittaa niitä takaisin tähän ketjuun.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

vkutvonen kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 17:34
Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.
Olishan noita kuvia mutta kun en osaa laittaa niitä takaisin tähän ketjuun.
Aika hyvän käsityksen tuosta saa ilman kuviakin ja vaikuttaisi siltä, että jyrsinkoneella nuo olisi kohtuu vaivalla itse tehtävissä ilman sorviakin.

Minkälainen ratkaisu takanavoissa on? Mitä olen noita eri merkkien 4x108 takanapoja tutkinut, niin ongelmaksi muodostuu usein 96:n akselitapin pituus ja muoto (25mm paksu sisäsempänä/20mm paksu ulompana)
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

AnttiK kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 18:33
vkutvonen kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 17:34
Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.
Olishan noita kuvia mutta kun en osaa laittaa niitä takaisin tähän ketjuun.
Aika hyvän käsityksen tuosta saa ilman kuviakin ja vaikuttaisi siltä, että jyrsinkoneella nuo olisi kohtuu vaivalla itse tehtävissä ilman sorviakin.

Minkälainen ratkaisu takanavoissa on? Mitä olen noita eri merkkien 4x108 takanapoja tutkinut, niin ongelmaksi muodostuu usein 96:n akselitapin pituus ja muoto (25mm paksu sisäsempänä/20mm paksu ulompana)
Rellun rumpu megane/laguna. Laakerit laitoin samaan tapaan kuin alunperin. Voishan siihen saada sovitettua kait rellun omankin laakerin kun kuitenkin joutuu työstään. Rummussa muistaakseni joutu tekeen tilaa joillekin sisuskaluille kun se taisi olla matalampi kun originaali. Olisko ollut pyöränpulttien kohta. Noi rummut oli mielestäni ainoot saman kokoiset jotta sai alkuperäset kengät sopiin.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

vkutvonen kirjoitti:
Ma Loka 12, 2020 12:21
AnttiK kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 18:33
vkutvonen kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 17:34
Jos nyt ihan oikein muistan, niin siitä isosta laakerin lukitusmutterista otin sen ulkoreunuksen pois jotta kiristysvaraa tulee lisää. Se on sitten lukittu parilla lukkoruuvilla. Laakeripesästä joutu viistään takaa tilaa vetarille ja vetarista kans semmonen reunus joka kai on jonkilainen kurasuoja. Navasta joutu poistaan millin verran laipasta ettei hinkkaa laakeripesään. Vetarille pari shimmiä että mahtui pyörimään.
Olishan noita kuvia mutta kun en osaa laittaa niitä takaisin tähän ketjuun.
Aika hyvän käsityksen tuosta saa ilman kuviakin ja vaikuttaisi siltä, että jyrsinkoneella nuo olisi kohtuu vaivalla itse tehtävissä ilman sorviakin.

Minkälainen ratkaisu takanavoissa on? Mitä olen noita eri merkkien 4x108 takanapoja tutkinut, niin ongelmaksi muodostuu usein 96:n akselitapin pituus ja muoto (25mm paksu sisäsempänä/20mm paksu ulompana)
Rellun rumpu megane/laguna. Laakerit laitoin samaan tapaan kuin alunperin. Voishan siihen saada sovitettua kait rellun omankin laakerin kun kuitenkin joutuu työstään. Rummussa muistaakseni joutu tekeen tilaa joillekin sisuskaluille kun se taisi olla matalampi kun originaali. Olisko ollut pyöränpulttien kohta. Noi rummut oli mielestäni ainoot saman kokoiset jotta sai alkuperäset kengät sopiin.
Muutama kuvan laitoin jos ne nyt näkyis.
https://photos.app.goo.gl/jJn63TXhri1RcxZg8
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Hienon näköistä työtä! Kuvien perusteella ihan tehtävissä oleva muutos ja vaatii sorvin varsinkin tuon laakerin lukitusmutterin muokkaukseen. Sen stefaa vasten oleva suurempi sisähalkaisija 70mm on ilmeisesti sorvattu 72mm kokoon, normiasennuksessa ulostuleva osa leikattu pois ja käännetty "mutteri" toisinpäin, jotta se tukee 7mm pidempää laakeria. Omassa tapauksessa tarkoituksena olisi kuitenkin mennä vakiolaatikolla, kun toimii hyvin ja jalkatilan muokkaus pidempää vaihdelaatikkoa varten on vanhaan "perheenjäseneen" hieman liikaa. Eli vetarien liittäminen on ehkä tuossa suurin haaste kunhan sorvauksen saa järjestettyä. Mutta tutkitaan asiaa.

Tuo Lagunan jarrurumpujen sovittaminen vaikuttaa myös varsin pätevältä muokkaukselta, kun niiden koko on juuri sopiva jarrukengille. Sorvaamista ja ilmeisesti holkin ulommalle laakerille sekin toki vaatii, jos vakiolaakerit sinne istuttaa. Näppärä vaihtoehto kuitenkin kun saisi uudet kulumattomat rummut ja pienemmän jaon. Rumpuun saisi varmaan myös 4x108 jaon tehtyä, kun kuvien perusteella materiaalia näyttäisi olevan alkuperäisen jaon vieressäkin. Noista rummuista ei kyllä katsastusmies osaisi huomata mitään onko ne alkuperäiset vai jotkin muut :D
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Lagunan jarrurummun materiaalivahvuus netistä löytyvien kuvien perusteella näyttää kuitenkin sen näyttää verran ohenevan, ettei siihen välttämättä kannata porata toista jakoa. 4x100 jako on toisaalta hyvä ratkaisu, kun siihen on saatavissa paljon vanteita. Ja mitä on tullut katseltua noita levyjarrujen kanssa olevia keskinapoja, niin hyvin usein niissä on integroidut laakerit ettei niistä ihan helpolla saa 96:n akseliin sopivia tuunattua. Tietysti vaihtoehtona on ne Teron tekemät navat.

Miten sait sovitettua 96:n laakerit Lagunan rumpuun? Vakiolaakereiden ulkohalkaisijat on 52 ja 62mm. Pitikö sorvata lukkouraa sokalle?
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Laitoin pienemmät laakerit ja tein niille sopivat holkit ja tais olla pari lukkorengastakin. Saattais olla helpompi laittaa rellun yksiosainen laakeri. Löysin vanhat piirustukset raapustettuna jarrukenkien laatikon kanteen mutta aikas vaikee niistä on selvää saada vaikka ne ite oon tehnyt :lol:
https://photos.app.goo.gl/jJn63TXhri1RcxZg8
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Niin meganessa taitaakin olla pienempi oman laakerin ulkokehä eli 52mm, kun oli katsellut noita Laguna 1.6 16v rumpuja joissa laakerin ulkokehä 55mm😃

Jos ymmärsin oikein niin ensin sisäpuolelta keskeltä on sorvattu rumpua matalammaksi ja sisältäpäin lukien ensin on lukkorengas - 52/25 laakeri - 52 halkaisijalla oleva holkki - lukkorengas - holkki, jonka sisällä ulompi laakeri.

Jos renun omaa laakeria käyttäisi, niin pitäisi olla jonkinmoinen kartioholkki akselin päällä, jotta 25mm paksua aluetta saisi pidemmäksi, mutta liekö kunnollista sellaista edes mahdollista tehdä.

Lisäys: stefa tietysti sisimpänä ja niitä näyttäisi saavan myös 52x40x10 koossa, kun vakio 62x40x10. Tuon sisemmän laakerin voisi laittaa 18mm leveän kaksirivisen, kun halkaisijaa piennettäessä 62-52 kantavuus tippuu.
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kuuppaan uutta lootaa!

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Hyvin tulkitsit kuvaa, itsekin älysin vasta kun luin sun selostuksen. Rellun omalle laakerille tarvis ainoastaan tehdä kartio holkki jonka ulompi pää jatkuisi kierteeseen saakka, se olisi krymppi sovitus. Sen päälle irtoholkki jolla laakerin saa mutterilla tiukattua. Muistelisin että akselin päätä taisin joutua vähän lyhentämään jotta rasvakuppi mahtu paikalleen.
Vastaa Viestiin