Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hei taas kaikille harrastuksieni seuraajille! Huomaan, että näitä kertomuksia luetaan aika runsaasti, toivottavasti kokemuksistani on jollekin harrastajalle apua omiin projekteihin.
Täytyy myöntää, että ikämiehelle oli kyllä aika kova homma tämän topaasinkeltaisen Saabin ulkopuolen projektin hoito tällä kertaa. Huomaan itsestäni, että kaikki ei mene ihan yhtä sutjakasti kuin ennen. Onneksi kuitenkin tulosta vielä tulee!
Olen tässä hiljalleen taas palannut hankkeeni pariin. Olen etsiskellyt erilaista materiaalia projektin jatkoksi. Häkellyttävän hyvin olen taas osia löytänyt? Siitä suuri kiitos hyville harrastuskavereille eripuolille Suomea.
Tärkein hankintani ei ole vielä tullut Kajaaniin, mutta tietojeni mukaan kohta olisi tulossa. Päätin pitkän harkinnan jälkeen hankkia 96:sen vanhan FoCoMo-kaasuttimen tilalle uuden. Oletettavasti ihan itse olen liian kovilla otteilla tuhonnut syksyllä hieman tätä kaasutinta. Tutkin sitten ajan kanssa kesän lämpiminä päivinä tuon kunnon tarkemmin. Tilalle olen nyt hankkinut Weberin 34 ICH mallin kaasuttimen. Samalla ajattelin myös vaihtaa omasta varastosta tällaisen uustuotanto bensapumpun autoon.
Aiemmin etsin noihin uusiin Hellan etu-umpioihin lampun kiinnittimiä ja pölysuojakumeja. Kiitos ”mestarille” hienosta avusta ja tavaran toimituksesta ihan käteen asti tänne Kainuuseen. Toivottavasti Kainuun lomasi oli mukava!
Kuinka ollakaan, niin kavereitteni Juhan ja Jarmon varastostahan löytyivät ihan uudet etu-ja takavilkkujen lasit. Kelpaa ne sitten kesällä laitella paikalleen! Kiitos pojille!
Näin komea oikean aikakauden radio konsoleineen löytyi Mikan tallista! Sain häneltä myös ihan uuden ja alkuperäisen 96:sen etuvilkun tiiviste-suojakumin. Kiitos Mika avusta! Mikahan osoittautui vielä kotiseudun pojaksi Imatralta, näin näitä tuttuja löytyy!
No, lopuksi sitten etsimäni pilari-antenni on nyt löytynyt Saarijärveltä Autohiplari-Arin yhden varaosa-auton etupilarista. Siellä se nyt minua odottelee? En ole vielä käsin kosketellut, mutta tämän kuvan perusteella siitä tulee ihan toimiva kalu. Kiitos Arille avusta.
Harrastus jatkuu, kunhan tätä korona-peliä aikamme pelataan ja seuraillaan!
Joillakin kai oli joku muu luulo koronasta, kun hamstrauskin kohdistuu ihan outoihin tuotteisiin? Kuvan kerronta on korutonta!!
Täytyy myöntää, että ikämiehelle oli kyllä aika kova homma tämän topaasinkeltaisen Saabin ulkopuolen projektin hoito tällä kertaa. Huomaan itsestäni, että kaikki ei mene ihan yhtä sutjakasti kuin ennen. Onneksi kuitenkin tulosta vielä tulee!
Olen tässä hiljalleen taas palannut hankkeeni pariin. Olen etsiskellyt erilaista materiaalia projektin jatkoksi. Häkellyttävän hyvin olen taas osia löytänyt? Siitä suuri kiitos hyville harrastuskavereille eripuolille Suomea.
Tärkein hankintani ei ole vielä tullut Kajaaniin, mutta tietojeni mukaan kohta olisi tulossa. Päätin pitkän harkinnan jälkeen hankkia 96:sen vanhan FoCoMo-kaasuttimen tilalle uuden. Oletettavasti ihan itse olen liian kovilla otteilla tuhonnut syksyllä hieman tätä kaasutinta. Tutkin sitten ajan kanssa kesän lämpiminä päivinä tuon kunnon tarkemmin. Tilalle olen nyt hankkinut Weberin 34 ICH mallin kaasuttimen. Samalla ajattelin myös vaihtaa omasta varastosta tällaisen uustuotanto bensapumpun autoon.
Aiemmin etsin noihin uusiin Hellan etu-umpioihin lampun kiinnittimiä ja pölysuojakumeja. Kiitos ”mestarille” hienosta avusta ja tavaran toimituksesta ihan käteen asti tänne Kainuuseen. Toivottavasti Kainuun lomasi oli mukava!
Kuinka ollakaan, niin kavereitteni Juhan ja Jarmon varastostahan löytyivät ihan uudet etu-ja takavilkkujen lasit. Kelpaa ne sitten kesällä laitella paikalleen! Kiitos pojille!
Näin komea oikean aikakauden radio konsoleineen löytyi Mikan tallista! Sain häneltä myös ihan uuden ja alkuperäisen 96:sen etuvilkun tiiviste-suojakumin. Kiitos Mika avusta! Mikahan osoittautui vielä kotiseudun pojaksi Imatralta, näin näitä tuttuja löytyy!
No, lopuksi sitten etsimäni pilari-antenni on nyt löytynyt Saarijärveltä Autohiplari-Arin yhden varaosa-auton etupilarista. Siellä se nyt minua odottelee? En ole vielä käsin kosketellut, mutta tämän kuvan perusteella siitä tulee ihan toimiva kalu. Kiitos Arille avusta.
Harrastus jatkuu, kunhan tätä korona-peliä aikamme pelataan ja seuraillaan!
Joillakin kai oli joku muu luulo koronasta, kun hamstrauskin kohdistuu ihan outoihin tuotteisiin? Kuvan kerronta on korutonta!!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään oli Kainuussa sen verran lämmin keli, että päätin palata askartelujeni pariin!
96:nen on edelleen tuolla Sotkamossa Kainuun Mobilistien talvitallissa ja kotona kaivelin hupun alta ”lappilaisen” esille. Leima loppuu perjantaina ja ennenkuin tuon katsastukseen voi viedä, pitää keskipöntön pieni reikä hitsauttaa Antilla umpeen! Tulee hieman paremmat häkätulokset, kun putki on ehjä.
Auto tarvitsee vielä pientä viilausta! Että voin sitten viedä auton museotarkastukseen? Autosta olivat alkuperäiset kiiltävät etu- ja takalasin listat sökönä jo vuosia sitten. Silloin vaihdoin löytämäni mustat listat molempiin laseihin. No, nämähän ei museotarkastukseen kelpaa vuoden 1989 ”juhlamalliin”! Siis listat pitää vaihtaa. Tänään sitten laittelin aluksi takalasin listat (2 kappaletta). Ihan hyvä tuli!
Tänään muuten laitettiin minulle Weber tulemaan Kaasutin-expertiltä Järvenpäästä. Siis nyt olisi tarvikkeita, kun tekijä sai itsestään sen verran irti, että aloittaisi nuo asennushommat!
Tarkoituksenani on laittaa 96:seen tuo uusi Weber-kaasutin ja uusi bensapumppu sekä uusi bensan suodatin. Teen tuon homman tuolla Sotkamossa, sillä 96:nen menee heti talvisäilöstä ruostesuojaukseen ja lokareiden asennukseen. Sitten voinkin ajella auton takaisin tänne Kajaaniin, missä auto saa alleen nuo uudet tykkivanteet. Tosin vain hetkeksi, sillä vaihdan nuo tykit kyllä -79 MR-Saabin alle ja sieltä vapautuvat tulevat tämän -76 Saabin renkaiksi.
Tämä lopputalvi on mennyt näin ikä-miehellä ihan korona-peliksi! Tuolla autotallissa olisi kyllä ihan perinteinenkin korona-peli! Eipä ole tullut sillä pelattua vuosiin, vaikka on nyt niin ajankohtainen.
No odotellaan rauhallisesti ja totellaan ohjeita, niin eiköhän tästä lopulta voitto tule! Harrastellaan Saabien kanssa!
96:nen on edelleen tuolla Sotkamossa Kainuun Mobilistien talvitallissa ja kotona kaivelin hupun alta ”lappilaisen” esille. Leima loppuu perjantaina ja ennenkuin tuon katsastukseen voi viedä, pitää keskipöntön pieni reikä hitsauttaa Antilla umpeen! Tulee hieman paremmat häkätulokset, kun putki on ehjä.
Auto tarvitsee vielä pientä viilausta! Että voin sitten viedä auton museotarkastukseen? Autosta olivat alkuperäiset kiiltävät etu- ja takalasin listat sökönä jo vuosia sitten. Silloin vaihdoin löytämäni mustat listat molempiin laseihin. No, nämähän ei museotarkastukseen kelpaa vuoden 1989 ”juhlamalliin”! Siis listat pitää vaihtaa. Tänään sitten laittelin aluksi takalasin listat (2 kappaletta). Ihan hyvä tuli!
Tänään muuten laitettiin minulle Weber tulemaan Kaasutin-expertiltä Järvenpäästä. Siis nyt olisi tarvikkeita, kun tekijä sai itsestään sen verran irti, että aloittaisi nuo asennushommat!
Tarkoituksenani on laittaa 96:seen tuo uusi Weber-kaasutin ja uusi bensapumppu sekä uusi bensan suodatin. Teen tuon homman tuolla Sotkamossa, sillä 96:nen menee heti talvisäilöstä ruostesuojaukseen ja lokareiden asennukseen. Sitten voinkin ajella auton takaisin tänne Kajaaniin, missä auto saa alleen nuo uudet tykkivanteet. Tosin vain hetkeksi, sillä vaihdan nuo tykit kyllä -79 MR-Saabin alle ja sieltä vapautuvat tulevat tämän -76 Saabin renkaiksi.
Tämä lopputalvi on mennyt näin ikä-miehellä ihan korona-peliksi! Tuolla autotallissa olisi kyllä ihan perinteinenkin korona-peli! Eipä ole tullut sillä pelattua vuosiin, vaikka on nyt niin ajankohtainen.
No odotellaan rauhallisesti ja totellaan ohjeita, niin eiköhän tästä lopulta voitto tule! Harrastellaan Saabien kanssa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Mistä tuota kiiltävää listaa löytyy ? Tuohon omaan kikottimeen täytyy löytääristos kirjoitti: ↑Ma Huhti 20, 2020 17:32
Auto tarvitsee vielä pientä viilausta! Että voin sitten viedä auton museotarkastukseen? Autosta olivat alkuperäiset kiiltävät etu- ja takalasin listat sökönä jo vuosia sitten. Silloin vaihdoin löytämäni mustat listat molempiin laseihin. No, nämähän ei museotarkastukseen kelpaa vuoden 1989 ”juhlamalliin”! Siis listat pitää vaihtaa. Tänään sitten laittelin aluksi takalasin listat (2 kappaletta). Ihan hyvä tuli!
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Siinäpä on hyvä kysymys? Minulla on kyllä vastaus tuohon kysymykseen, mutta!?
Vastaus on, että listaa löytyy kyllä osoitteesta: www.classicsaabparts.nl
(Suomi-kauppaa en tiedä, toivottavasti joku tietäisi ja laittaisi sen esille?)
Se löytyy Hollannin kaupan varaosalistalta kohdasta 99/900 varaosat, kohdasta lasin kiristyslista, vuoden 1989 Saab 900 malliin. Auton listojen hinta on 64,50 euroa + rahdit päälle! Sanoisin, että ihan arvokasta, mutta tietysti jos tuon haluaa, niin!
Minä sain nuo laittamani listat kaveriltani Vesalta, mutta ne ei riittäneet koko autoon. Siis minulta puuttuu nyt etulasin ylä- ja alareunan listat? Ajatuksenani on kokeilla, että voisinko teipata tuon mustan listan kromiteipillä? Kun nyt tiedän kuinka työläs tuo lista on laittaa paikalleen, niin voihan se olla ettei tuo teippauksen reuna kestä tuota asennusta?
Toinen vaihtoehto on, että voisin laittaa tuohon kiristyslistaksi 900:sen puskurin ”kromilistaa”? Se on saman levyinen, kuin tämä oikea ikkunan kiristyslista. Mutta, lista on hieman matalampi malliltaan. En ole sitä vielä kokeillut, mutta ilmoittelen jos se sopii tähän tarkoitukseen verrokkina?
Näissä kuvissa on näkyvissä kolme eri listaa. Yksi on tuo musta lista, mikä tuli käyttöön vuodesta 1990. Kuvissa lyhyt pätkä on tämä ns. Oikea Kromin värinen lista. Kolmas kuvissa on aikoinaan Oitracomista hankkimani lista, mutta se oli kyllä hieman liian kapea ja laadultaan huono. Jo parin kesän aikana tuo kromin väri hävisi auringon polton ja pesujen myötä. Lopputulos tuolla listalla oli aika huono. Tässä pätee vanha sanonta, että halvalla et hyvää saa! Palataan asiaan, kun hiukan etenen asian kanssa. Toivottavasti tästä tarinasta on jollekin vähän apua?
Vastaus on, että listaa löytyy kyllä osoitteesta: www.classicsaabparts.nl
(Suomi-kauppaa en tiedä, toivottavasti joku tietäisi ja laittaisi sen esille?)
Se löytyy Hollannin kaupan varaosalistalta kohdasta 99/900 varaosat, kohdasta lasin kiristyslista, vuoden 1989 Saab 900 malliin. Auton listojen hinta on 64,50 euroa + rahdit päälle! Sanoisin, että ihan arvokasta, mutta tietysti jos tuon haluaa, niin!
Minä sain nuo laittamani listat kaveriltani Vesalta, mutta ne ei riittäneet koko autoon. Siis minulta puuttuu nyt etulasin ylä- ja alareunan listat? Ajatuksenani on kokeilla, että voisinko teipata tuon mustan listan kromiteipillä? Kun nyt tiedän kuinka työläs tuo lista on laittaa paikalleen, niin voihan se olla ettei tuo teippauksen reuna kestä tuota asennusta?
Toinen vaihtoehto on, että voisin laittaa tuohon kiristyslistaksi 900:sen puskurin ”kromilistaa”? Se on saman levyinen, kuin tämä oikea ikkunan kiristyslista. Mutta, lista on hieman matalampi malliltaan. En ole sitä vielä kokeillut, mutta ilmoittelen jos se sopii tähän tarkoitukseen verrokkina?
Näissä kuvissa on näkyvissä kolme eri listaa. Yksi on tuo musta lista, mikä tuli käyttöön vuodesta 1990. Kuvissa lyhyt pätkä on tämä ns. Oikea Kromin värinen lista. Kolmas kuvissa on aikoinaan Oitracomista hankkimani lista, mutta se oli kyllä hieman liian kapea ja laadultaan huono. Jo parin kesän aikana tuo kromin väri hävisi auringon polton ja pesujen myötä. Lopputulos tuolla listalla oli aika huono. Tässä pätee vanha sanonta, että halvalla et hyvää saa! Palataan asiaan, kun hiukan etenen asian kanssa. Toivottavasti tästä tarinasta on jollekin vähän apua?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23921
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Oitracon raumalla myyny ainakin siihen saab peräkärryyn hain sieltä listaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
https://www.classicsaabparts.nl/a-26544 ... -t-m-1978/
Ymmärränkö nyt oikein että tämä lista olis lokarin kaariin tarkoitettua? Ei ole mistään tähän asti löytynyt
Ymmärränkö nyt oikein että tämä lista olis lokarin kaariin tarkoitettua? Ei ole mistään tähän asti löytynyt
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä tuo minunkin hollannin ”selkeän kielen” taitoni on hakusessa, mutta kyllä tuo -60-70 lukulaisten listana tarjotaan!?
Kannattanee varmaan laittaa kysely vaikkapa autosi lokarikuvan kera! Siellä kauppaa tekee Onno Kempink. Ainakin minun 96:sen tilaus tuli todella mallikkaasti ja kaikki tavarat olivat oikeat. Tuossa kaupassa oli kyllä aikahyvä valikoima näille vanhoille malleille.
Kannattanee varmaan laittaa kysely vaikkapa autosi lokarikuvan kera! Siellä kauppaa tekee Onno Kempink. Ainakin minun 96:sen tilaus tuli todella mallikkaasti ja kaikki tavarat olivat oikeat. Tuossa kaupassa oli kyllä aikahyvä valikoima näille vanhoille malleille.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tällainen tuli tänään ihan kotiovelle asti! Kiitos Suomen Kaasutinexpertti OY:lle hienosta ja nopeasta toimituksesta. Ikämiehelle palvelu on aivan upeaa, kiitos!
Tämä kaasutin on nyt ihan valmiina, ettei muuta kuin paikalleen! Tämä tulee tuohon -76 mallin Saab 96:seen.
Vaikuttaa, että vanhakin ihan vertyy, kun tätä materiaalia alkaa tulla. Mielessäni olen pohtinut, että yönsinisen Solex taitaa joutua myös väistymään Weber DGV:n tieltä. Mutta sitä varten täytyy nyt valmistautua ja rakennella rauhassa Saabin omalle ilmanputsarille uusi pohjalevy täältä foorumilla olleen malllin mukaisesti! Palataan kesemmällä tähän juttuun!
Tämä kaasutin on nyt ihan valmiina, ettei muuta kuin paikalleen! Tämä tulee tuohon -76 mallin Saab 96:seen.
Vaikuttaa, että vanhakin ihan vertyy, kun tätä materiaalia alkaa tulla. Mielessäni olen pohtinut, että yönsinisen Solex taitaa joutua myös väistymään Weber DGV:n tieltä. Mutta sitä varten täytyy nyt valmistautua ja rakennella rauhassa Saabin omalle ilmanputsarille uusi pohjalevy täältä foorumilla olleen malllin mukaisesti! Palataan kesemmällä tähän juttuun!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
”Lappilaisen” katsastus on huomenna ja pakoputkeen tehtiin sellainen ”hätäapuratkaisu”. Laitettiin vain tuollainen massapaikka putkeen ja toivottavasti saan huomenna leiman!???
Tänään olen yrittänyt etsiä uutta putkea? Siitä tulikin mielenkiintoinen retki? Vuoden 1989 mallin putken alkuosa pakosarjasta keskivaimentajaan on yksiosainen, siis homman piti olla ihan helppo tapaus! Mutta eipä ollutkaan? Varaosaliikkeet tarjoilivat eioota? Joku kauppa kertoi, ettei varaosan toimittajilla ole enää, Kajaanin Motonetilläkään ei ollut paikalla? Kolmannesta sitten löytyi yksi varaston nurkasta, siis homma on pelastettu? Vara-osamyyjä kertoi, että uusia on jatkossa vaikea saada?
Siis lopputulema taitaa olla, että kannattaa uudet putket ottaa talteen jos sattuu jostain tavoittamaan! Näin ne ajat muuttuvat ja Saab 900 mallikin alkaa ”vanhentua”!
Tänään olen yrittänyt etsiä uutta putkea? Siitä tulikin mielenkiintoinen retki? Vuoden 1989 mallin putken alkuosa pakosarjasta keskivaimentajaan on yksiosainen, siis homman piti olla ihan helppo tapaus! Mutta eipä ollutkaan? Varaosaliikkeet tarjoilivat eioota? Joku kauppa kertoi, ettei varaosan toimittajilla ole enää, Kajaanin Motonetilläkään ei ollut paikalla? Kolmannesta sitten löytyi yksi varaston nurkasta, siis homma on pelastettu? Vara-osamyyjä kertoi, että uusia on jatkossa vaikea saada?
Siis lopputulema taitaa olla, että kannattaa uudet putket ottaa talteen jos sattuu jostain tavoittamaan! Näin ne ajat muuttuvat ja Saab 900 mallikin alkaa ”vanhentua”!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23921
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
aika outoa netti kertoo että jopa turussa 2 saatavilla..
Tuotenumero: 14-5335
Tuote: *Etuosa Saab900 86->90
2 kpl Turku
ja jos hankalaksi menee ni kai jollakin klubilaisella on yhteyksiä parkanon pakoputkitehtaalle.. sieltä P5335
Tuotenumero: 14-5335
Tuote: *Etuosa Saab900 86->90
2 kpl Turku
ja jos hankalaksi menee ni kai jollakin klubilaisella on yhteyksiä parkanon pakoputkitehtaalle.. sieltä P5335
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä niitä tilaamalla saa.
https://www.google.com/search?ei=uZ-hXu ... CAw&uact=5
https://www.google.com/search?ei=uZ-hXu ... CAw&uact=5
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos ”viggen”, hyvä osoite! Sieltä löytyy kaikenlaista, pitää katsella mielenkiinnolla!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
”Lappilainen” sai taas Hyväksytty-leiman ihan moitteitta. Pakoputki oli paikattu vain sellaisella massalla ja hyvin tuntui toimivan, kun mitään vuotoja ei ollut.
Huomenna kuitenkin vaihdetaan koko pakoputki uusiksi. Sain tänään Kajaanin Korpi-autosta uuden putken etuosan, keskipöntön ja minulla oli tallissa pakoputken takkimmainen osa. Nyt kun sitten laittaa uuden tiivisteen pakosarjan alle ja uudet kiristysrenkaat putkiliitoksiin, niin luulen olevani aika kauan huoletta! Putken vaihdon jälkeen ajattelin vielä vaihtaa puhtaan ja siistin hattuhyllyn, kun tuolla tallin hyllyssä sellainen näkyy olevan.
Tämän revohkan jälkeen voikin sitten keskittyä auton puunaukseen ennen museotarkastukseen menoa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään sainkin nauttia sitten ihan presidentillistä kyytiä Urkin entisellä autolla! Hienosti tuo meni ja Antti on hienosti edennyt auton laitossa. Teknisesti tuo tuntui pelaavan tosi hienosti, myös tuo entisaikojen 3-vaihteiden automaatti! Kiitos Antille nostalgisesta kyydistä! On tuo pitkä 99 kyllä komia!
Nyt sitten ”lappilaisen” alla on uusi pakoputki! Homma pelasi oikein mukavasti,mutta? kun Antti laittoi putken kiinni ja auto alas hyllyltä ja käyntiin! Kuinkas kävikään, ostamani putken laippa olikin vain ”heftattu” kolmesta kohdasta ??? Auto antoi ralliauton äänet! Ei muuta kuin putken etuosaa irti ja laippa piti hitsata kiinni. Takaisin paikalleen ja homma toimi erinomaisesti!
Nyt alkaa päästä pikkuhiljaa loppusuoralle tässä virittelyssä kohti museotarkastusta. Tuo tuulilasin listoitus, hattuhyllyn vaihto, imurointi ja vahaus, niin luulisin tämän kelpaavan!? Minulle kyllä riittää ja se lienee tärkeintä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään täällä Kainuussa oli sen verran leppeä keli, että innostuin taas näistä ulkoaskarteluista! Koska minussa on kai pieni ”pelle peloton” vielä sisälläni, niin päätin teipata nuo tuulilasin mustat ala- ja ylälistat. Lasin sivuille minulla oli vielä alkuperäistä uusiolistaa.
Siis listat irti ja niiden puhdistus kaikesta liasta ja rasvasta! Olin saanut itselleni valmiiksi leikatut teippinauhat ja sitten hommiin. Teippinauhat olivat sen verran leveät, että listan voi teipata yli ja taittaa reunat listan taakse. Homma olikin lopulta aika helppo juttu!
Tässä ensin tarpeet teippaukseen ja toisessa kuvassa näkyy tuo taaksetaittokin.
Tässä lista on paikallaan. Pystyyn tuleva lista on alkuperäinen ja oikealta vaakaan tuleva lista on teipattu! Eipä noissa isoa eroja ole näkyvissä. Kestänevät varmasti aikansa, toivottavasti saisin jostain tuota alkuperälistaa, niin sitten vaihdan ne.
Nyt on sitten Saab ulkonäkönsä puolesta aika alkuperäisen näköinen. Yksi homma on vielä edessä ennen imurointia ja vahausta. Vaihdan puhtaan hattuhyllyn autoon, kun sellainen tuolla tallin hyllyssä on! Sen jälkeen luulen auton läpäisevän museotarkarkastuksen, kun nyt on kerran museoikäinen!
Siis listat irti ja niiden puhdistus kaikesta liasta ja rasvasta! Olin saanut itselleni valmiiksi leikatut teippinauhat ja sitten hommiin. Teippinauhat olivat sen verran leveät, että listan voi teipata yli ja taittaa reunat listan taakse. Homma olikin lopulta aika helppo juttu!
Tässä ensin tarpeet teippaukseen ja toisessa kuvassa näkyy tuo taaksetaittokin.
Tässä lista on paikallaan. Pystyyn tuleva lista on alkuperäinen ja oikealta vaakaan tuleva lista on teipattu! Eipä noissa isoa eroja ole näkyvissä. Kestänevät varmasti aikansa, toivottavasti saisin jostain tuota alkuperälistaa, niin sitten vaihdan ne.
Nyt on sitten Saab ulkonäkönsä puolesta aika alkuperäisen näköinen. Yksi homma on vielä edessä ennen imurointia ja vahausta. Vaihdan puhtaan hattuhyllyn autoon, kun sellainen tuolla tallin hyllyssä on! Sen jälkeen luulen auton läpäisevän museotarkarkastuksen, kun nyt on kerran museoikäinen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen