Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Hyvin ehtii kaasarisaabilla, tehon puute on ehkä rättisitikkaa lukuunottamatta korvien välissä oleva vika. Itse ajelen suurimman osan ajoista 40 kw:n Nissanilla, eikä kertaakaan, edes täydellä autolla ole ollut ongelmaa tehon puutteen vuoksi liikenteessä. Poislukien kärrynvedot, niissä alkaa tehonpuute tuntumaan ja kepitystarve kasvamaan maantiellä turhan suureksi. Mutta tätäkin varten ostin alunperin tuon Nopan, sillä liikkuu kevytperäkärryt ja kevyempi jarrukärrykin sukkelaan. (Toki siinä k-jetti kaasarimallin kannella antaa lisäapua solexiin verrattuna ainakin kahden hevosvoiman verran persdynolla mitattuna!)
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Joskus oli klubin tapahtuma Malmin lentokentällä. Kiihdytettiin suoralla kaksi autoa rinnakkain ilman ajanottoa. Ajoin omalla kaasari-99 -82:lla vuoden verran uudempaa K-jet-ruiskutettua 99:ä vastaan. En ainakaan hävinnyt.
Myöhemmin laitoin autooni K-jetin. Suurimmat hyödyt ryyppykahvan nyhtämisestä pääsemisen lisäksi parempi vääntö, jaksaa 80 km/h maantieajossa viitosvaihteella ylämäessä jopa tarvittaessa hiukan kiihdyttää. Kaasarilla joutui mäessä vaihtamaan nopeuden säilyttämiseksi pienemmälle.
Kaasari-Saabilla kyllä pääsee niistä aeron mainitsemista rampeista. Joutuu toki hiukan enemmän kierrättämään, kepittämään ja tähtäämään, kuin turbosaapilla tai muulla tehokkaammalla laitteella.
Meinasitko itse ajaa vai laittaa rouvalle ajoon?
Myöhemmin laitoin autooni K-jetin. Suurimmat hyödyt ryyppykahvan nyhtämisestä pääsemisen lisäksi parempi vääntö, jaksaa 80 km/h maantieajossa viitosvaihteella ylämäessä jopa tarvittaessa hiukan kiihdyttää. Kaasarilla joutui mäessä vaihtamaan nopeuden säilyttämiseksi pienemmälle.
Kaasari-Saabilla kyllä pääsee niistä aeron mainitsemista rampeista. Joutuu toki hiukan enemmän kierrättämään, kepittämään ja tähtäämään, kuin turbosaapilla tai muulla tehokkaammalla laitteella.
Meinasitko itse ajaa vai laittaa rouvalle ajoon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Nyt kun puhutaan kaasari-saabeista niin mullahan on kans tuo 99 sillä yhdellä ihmekaasuttimella, ollakseen noin sataheppainen se teho on jotenkin oudosti kun vertaa muihin laitteisiin.. Autohan siis kiihtyy ihan mukavasti kun pitää ylärekisterissä kierroksia, tuntuu kulkevan pintakaasulla sataa (4 vaihdetta) mutta kun tulee pohjanmaalla sijaitsevia huimia ylämäkiä ( ) niin tuntuu kuin olis kuminauhalla sidottu tasamaalle.. Sitten taas jos laulattaa kierroksilla niin kulkee kyllä.
Enhän minä vanhaa rääkkää ja ihan se ja sama hidastuuko jossain mäessä vauhti vaiko eikö mutta ajotuntuma/tehokäyrä on kieltämättä erikoinen ja tunnistin aiemmassa kirjoituksessa vähäsen tuttuja elementtejä..
https://www.youtube.com/watch?v=qjHKeBHknlg
Enhän minä vanhaa rääkkää ja ihan se ja sama hidastuuko jossain mäessä vauhti vaiko eikö mutta ajotuntuma/tehokäyrä on kieltämättä erikoinen ja tunnistin aiemmassa kirjoituksessa vähäsen tuttuja elementtejä..
https://www.youtube.com/watch?v=qjHKeBHknlg
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Ketjun aloittajan kannattaa olla nyt tarkkana, oma havaintoni viimeisen viikon ajalta on, että autotallien kätköistä on tullut markkinoille useampi ihan asiallisen oloinen og900 sieltä hintahaitarin kalliimmasta päästä.
Noille kilometreille, mitä kerroit, n. 6000 km/vuosi, satkusta saa oivan käyttöauton, jos edes vähän pysyy työkalut kädessä tai on tietotaitoa, kuten siellä ilmeisesti isäukon puolesta on.
Yhteen asiaan kehotan kiinnittämään huomiota jos Saabin laitat, eli varkaudenestoon, harmittaa, kun Prismasta ulos tullessa ei autoa enää olekaan parkkipaikalla. Työn puolesta törmään tähän säännöllisen epäsäännöllisesti, nykyään ei varkaiden matkaan lähde juurikaan muita autoja, kuin rikollisliigojen mukaan uudenkarheita arvo-autoja, tai sitten näitä ennen v. 1995 käyttöönotettuja, joissa ei ole ajonestoa, ne päätyvät sitten näille vielä töissä oleville wanhan liiton ammattilaisille, jotka tarvitsevat hetkellistä käyttöautoa.
Noille kilometreille, mitä kerroit, n. 6000 km/vuosi, satkusta saa oivan käyttöauton, jos edes vähän pysyy työkalut kädessä tai on tietotaitoa, kuten siellä ilmeisesti isäukon puolesta on.
Yhteen asiaan kehotan kiinnittämään huomiota jos Saabin laitat, eli varkaudenestoon, harmittaa, kun Prismasta ulos tullessa ei autoa enää olekaan parkkipaikalla. Työn puolesta törmään tähän säännöllisen epäsäännöllisesti, nykyään ei varkaiden matkaan lähde juurikaan muita autoja, kuin rikollisliigojen mukaan uudenkarheita arvo-autoja, tai sitten näitä ennen v. 1995 käyttöönotettuja, joissa ei ole ajonestoa, ne päätyvät sitten näille vielä töissä oleville wanhan liiton ammattilaisille, jotka tarvitsevat hetkellistä käyttöautoa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Joo tuo varastaminen on noissa helppoa.
Omissa jos joutui jättämään pitempään useiden päivien ajaksi otin joko bensareleen tai virtalukon releen pois tai puolan johdon irti. Noin sisään pääsee ja yrittää pystyy virtalukko rikkoen mutta tuskin käyvät konehuoneen puolella tutkimaan miksi ei käynnisty ja auto jää paikalle... Erillinen rattilukko kai nykypäivää tuohonkin.
Omissa jos joutui jättämään pitempään useiden päivien ajaksi otin joko bensareleen tai virtalukon releen pois tai puolan johdon irti. Noin sisään pääsee ja yrittää pystyy virtalukko rikkoen mutta tuskin käyvät konehuoneen puolella tutkimaan miksi ei käynnisty ja auto jää paikalle... Erillinen rattilukko kai nykypäivää tuohonkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Erillinen rattilukko on välttämätön. Ilman sitä ei mihinkään parkkiin. Pitäs itelle joku päävirrankatkasija kyhätä joskus vielä lisäksi
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Semmosessa rattilukkotangossa on se etu, että se näkyy ulos ja riminaali tietää että tää jätkä ei ny taho lainata autoaan tuntemattomalle. Siisti päävirtakampi tai sähkönen ajonesto ei juur näy päälle ja tilanteen valjetessa ovi on jo paskottu, ikkuna rikottu ja vittuuksissaan nappaa viä radion mukaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Viggen"
- Viestit: 525
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
tää on sinänsä vähän jännä ketju, kun tuo kyseinen auto on suunniteltu perheautoksi suomen talveen.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
^ Vaikka onkin talveen suunniteltu, niin kyllä tuollaisella muinakin vuodenaikoina pärjää. Aloittajallahan on talli käytössä, joten usein näistä puuttuva ilmastointi ei ole kesällä niin välttämätön, kun pääsee varjosta lähtemään. Joku jo suosittelikin katitonta 16-venttiilistä ja niin teen minäkin.
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Otsikon mukaiseen kysymykseen vastaaminenhan on käytännössä täysin mielipidekysymys. Objektiivisesti ajateltuna kyllä OG-satkusta on ympärivuotiseksi perheautoksi, koska siihen mahtuu perhe ja auto kulkee eteen ja taakse ympäri vuoden. Mielipidekysymys on sitten se, onko nykyautoihin verrattuna valmis tinkaamaan joistain ominaisuuksista. Osa ominaisuuksista liittyy mukavuuteen, osa turvallisuuteen ja osa toimintavarmuuteen.
Mutta jos tuosta ikäluokasta hakee perheautoa, niin paljon parempaa vaihtoehtoa ei varmaan ole tarjolla.
Mutta jos tuosta ikäluokasta hakee perheautoa, niin paljon parempaa vaihtoehtoa ei varmaan ole tarjolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Tuolla alussa laitettu käyttötarve vain noin 6tkm / v, suvussa löytyy tietotaitoa ja halu itsekin opetella ylläpitoa niin ei minusta yhtään paha vaihtoehto.
Joku vm 91-93 löytynee jo abs, srs en tiedä onko og satkuissa koskaan edes ollut. -91 ja -92 ei omissa ainakaan sitä löytynyt.
Itsellä oli neljä viimeistä ajoa noin 25-30tkm vuosi ja niistä työkäytössäkin (10-15tkm/v) nuo kaikki olivat ympäri vuoden eikä ollut mitenkään paha pitempää matkaakaan tyrkätä menemään. Tosin eroa matkassa etenkin kuormalla oli vapari 8v 115hv ja 16v turbot. Noita 16v 2.0 tai 2.1 ei ole itsellä koskaan ollut eikä näin niiden vääntöä ole tullut testattua mutta varmasti parempi kuin 8v 115hv joka viitosella motarilla 100km/h ei tuntunut kiihtyvän mihinkään ellei nelosta tarjonnut. Turbolla kulki viitosella kärrikin perässä kevyesti
On totta että uudemmissa on mm turvaominaisuuksia ja herkkuja enemmän, kolokon kääntöpuolena myös kaikenlaisia vikojakin löytyy ja kalliimpia osiakin menee enemmin.
Joku vm 91-93 löytynee jo abs, srs en tiedä onko og satkuissa koskaan edes ollut. -91 ja -92 ei omissa ainakaan sitä löytynyt.
Itsellä oli neljä viimeistä ajoa noin 25-30tkm vuosi ja niistä työkäytössäkin (10-15tkm/v) nuo kaikki olivat ympäri vuoden eikä ollut mitenkään paha pitempää matkaakaan tyrkätä menemään. Tosin eroa matkassa etenkin kuormalla oli vapari 8v 115hv ja 16v turbot. Noita 16v 2.0 tai 2.1 ei ole itsellä koskaan ollut eikä näin niiden vääntöä ole tullut testattua mutta varmasti parempi kuin 8v 115hv joka viitosella motarilla 100km/h ei tuntunut kiihtyvän mihinkään ellei nelosta tarjonnut. Turbolla kulki viitosella kärrikin perässä kevyesti
On totta että uudemmissa on mm turvaominaisuuksia ja herkkuja enemmän, kolokon kääntöpuolena myös kaikenlaisia vikojakin löytyy ja kalliimpia osiakin menee enemmin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Joskus olen kuvissa nähnyt paukkurattisia kangaskattosia ja ihan livenä abs-jarrullisen konehuoneeseen tuijottanut mutta nehän on tainnut olla lisävarusteita ja siten jääny puuttumaan käytännössä kaikista. Turvallisuus näissä on ihan sitä aktiivista eli ennen kuin lähtee ns lapasesta sen huomaa ja sitten kun siihen liikkumattomaan objektiin kosketetaan kori ei anna kovin helposti periksi. Toki tämä korin kestävyys riippu paljon siitä iänikusesta ruostetilanteesta. Jos saumat kukkii niin ei niissä ole lujuutta kestämään kolaria niin hyvin. Toisaalta keula ja perä on pitkiä joten jos joku päälle tuleekin rypistettävää peltia on riittävästi jos vain matkustamo pitää muotonsa. Tästäpä muljahtikin mieleen että jos nyt tosissaan alkaa katselemaan ooogeeta itelleen niin etsi semmonen jossa on pääntuet takanakin. Pään ja kaulan retkahdusvamma syntyy yllättävän alhaisilla nopeuksilla. Varmaan tästäkin löytyy kokemusta foorumilaisilta.
Mitä suorituskykyyn tulee niin 16V turbohan on oman elämänsä ruuspärin valinta. Yhelä kaasarillakin pärjää kyllä eikä se kunnossa ollessaan ole edes mikään kauhea syömään bensaa. Paras kompromissi kaikkien ominaisuuksien osalta on se aiemmin mainitsemani katiton 16V vapari. Voimaa on riittävästi, kulutus maltillinen ja ylläpito helpohkoa, suihkutusjärjestelmän osien saatavuus varauksella. Toisaalta ei ole sitä lambda-anturia ja kattia sotkemassa katsastuksia . Mekaanisestihan Saabin H-moottori on niin lähellä särkymätöntä kuin mikään ihmisen tekemä laite olla voi.
Mitä suorituskykyyn tulee niin 16V turbohan on oman elämänsä ruuspärin valinta. Yhelä kaasarillakin pärjää kyllä eikä se kunnossa ollessaan ole edes mikään kauhea syömään bensaa. Paras kompromissi kaikkien ominaisuuksien osalta on se aiemmin mainitsemani katiton 16V vapari. Voimaa on riittävästi, kulutus maltillinen ja ylläpito helpohkoa, suihkutusjärjestelmän osien saatavuus varauksella. Toisaalta ei ole sitä lambda-anturia ja kattia sotkemassa katsastuksia . Mekaanisestihan Saabin H-moottori on niin lähellä särkymätöntä kuin mikään ihmisen tekemä laite olla voi.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Tuolla aiemminkin epäiltiin ABS:n puuttumista.
Useampi 2,1 ollut ajossa, '92 ja '93 -malleissa oli kaikissa neljässä ABS system. Merkki(vika)valoakin joskus vähän vilkutteli.
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Siis en mie sitä epäile etteikö abs jarruja olis ollu saatavilla, itsekin olen sellaiset nähny mutta onko se sitten ollu viimeisissä vakiovarusteena vai aina lisävarusteena tai osana jotaki varustepakettia tmv?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Onko OG900:sesta ympärivuotiseksi käyttöautoksi lapsiperheelle?
Eipä mullakaan tietoa, mutta mun nenään haiskahtaa vähän siltä, että ois voinu olla vakiona viimisissä vuosikerroissa. Jollakulla on varmaan vallan esitepohjasta tietoa tästä..?