(yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
(yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Avausviesti forkalle! Nimimerkillekin tuli heti katetta.
TAUSTAT:
Potilas MY00 Aero, JC stage 1
Auto ostettu jobbarilta, mutta tavoitin edellisen omistajan, joka sanoi kasetin jo temppuilleen, ja antoi varalla pitämänsä kasetin, joka mahdollisesti tilattu Maptunilta n. parin vuoden sisään (tällainen kuitti löytyi). Varakasetti oli kuitenkin sen verran likainen että oletettavasti joskus muutenkin kuin testimielessä käytetty.
Kun tulpillakin oli ajettu yli 15tkm ja misfirejä kerääntyi joka pyttyyn kaupunkiajossa muutamia kymmeniä tuntiin, niin ajattelin tulpat ja kasetin vaihtaa, ajatuksena että jäisi huonompi kasetti vielä varalle, jolla joskus vuosien päästä nilkuttaa yksi matka kotiin, kun se selvästi vielä toimii eikä anna vikakoodeja.
Tyhmyyttäni en jaksanut hakea yläkerrasta(!) momenttiavainta, vaan kiristelin uudet tulpat käsin samalla lailla mikä edellisissä autoissa on hyvin toiminut. Jälkikäteen mietittynä sormikireyden jälkeen meni alle puoli kierrosta.
Panin merkille myös, että DI-kasetin johdon kuori on repeytynyt, joskus teippailtu, ja teipitkin pettäneet.
Koeajoilla sitten P1312 ja P1334 tauluun ja auto heti takaisin talliin. Vaikutti kuitenkin toimivan ihan normaalisti.
Seuraavana viikonlopuuna tulpat 28nm kiristäen (kiristyivät lisää n. 1/3 kierrosta kukin) ja uudelle koeajolle. Vanhojen P1312 ja P1334 lisäksi uutena koodina P0340 ja auto takaisin talliin.
Pidän nyt mahdollisena myös sitä, ettei toinen kasetti ole minulla autossa käynytkään. Olivat molemmat irroitettuna vierekkäin joten olen epähuomiossa voinut laittaa vain saman kasetin takaisin.
JATKOT:
1. Onko mahdollista, että löysät tulpat ovat 30km lenkillä rikkoneet toisenkin kasetin?
2. Onko mahdollista että löysät tulpat ovat 30km lenkillä menneet huonoon kuntoon?
3. Saako kasetin johtoa varaosana vai kuinka massiivinen johtosarja pitää ostaa jos sen haluaisi uusia?
4. Kannattaako näiden eri käytettyjen kasettien _testailussa_ aina laittaa käyttämättömät tulpat?
5. Viimeisimmällä kotimatkalla miffit nollissa. Onko syynä se ettei risa kasetti niitä osaa mitata?
6. Miten sinä jatkaisit ongelman selvittelyä? Kaksi SEM 3.7 kasettia. Epäilyttävä murtunut johto. Varaa on juuri nyt vain tulppiin, mutta onneksi mitään kiirettä ei toisaalta ole.
TAUSTAT:
Potilas MY00 Aero, JC stage 1
Auto ostettu jobbarilta, mutta tavoitin edellisen omistajan, joka sanoi kasetin jo temppuilleen, ja antoi varalla pitämänsä kasetin, joka mahdollisesti tilattu Maptunilta n. parin vuoden sisään (tällainen kuitti löytyi). Varakasetti oli kuitenkin sen verran likainen että oletettavasti joskus muutenkin kuin testimielessä käytetty.
Kun tulpillakin oli ajettu yli 15tkm ja misfirejä kerääntyi joka pyttyyn kaupunkiajossa muutamia kymmeniä tuntiin, niin ajattelin tulpat ja kasetin vaihtaa, ajatuksena että jäisi huonompi kasetti vielä varalle, jolla joskus vuosien päästä nilkuttaa yksi matka kotiin, kun se selvästi vielä toimii eikä anna vikakoodeja.
Tyhmyyttäni en jaksanut hakea yläkerrasta(!) momenttiavainta, vaan kiristelin uudet tulpat käsin samalla lailla mikä edellisissä autoissa on hyvin toiminut. Jälkikäteen mietittynä sormikireyden jälkeen meni alle puoli kierrosta.
Panin merkille myös, että DI-kasetin johdon kuori on repeytynyt, joskus teippailtu, ja teipitkin pettäneet.
Koeajoilla sitten P1312 ja P1334 tauluun ja auto heti takaisin talliin. Vaikutti kuitenkin toimivan ihan normaalisti.
Seuraavana viikonlopuuna tulpat 28nm kiristäen (kiristyivät lisää n. 1/3 kierrosta kukin) ja uudelle koeajolle. Vanhojen P1312 ja P1334 lisäksi uutena koodina P0340 ja auto takaisin talliin.
Pidän nyt mahdollisena myös sitä, ettei toinen kasetti ole minulla autossa käynytkään. Olivat molemmat irroitettuna vierekkäin joten olen epähuomiossa voinut laittaa vain saman kasetin takaisin.
JATKOT:
1. Onko mahdollista, että löysät tulpat ovat 30km lenkillä rikkoneet toisenkin kasetin?
2. Onko mahdollista että löysät tulpat ovat 30km lenkillä menneet huonoon kuntoon?
3. Saako kasetin johtoa varaosana vai kuinka massiivinen johtosarja pitää ostaa jos sen haluaisi uusia?
4. Kannattaako näiden eri käytettyjen kasettien _testailussa_ aina laittaa käyttämättömät tulpat?
5. Viimeisimmällä kotimatkalla miffit nollissa. Onko syynä se ettei risa kasetti niitä osaa mitata?
6. Miten sinä jatkaisit ongelman selvittelyä? Kaksi SEM 3.7 kasettia. Epäilyttävä murtunut johto. Varaa on juuri nyt vain tulppiin, mutta onneksi mitään kiirettä ei toisaalta ole.
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Onko tulpat ne mitkä täällä käsketty 100 ketjussa asentamaan ja vain ainoastaan ne? NGK BCPR7ES? Jos ei niin näistä aloitus. Kireydellä ei mitään väliä kunhan et korkkaa kierteitä tai eivät helise irrallaan. Paskat tulpat voi hajottaa kassun.
Johtosarjan teipit mäkeen ja tarkasta ne johdot. Eli vaurioitunut osa kuntoon ja kunnolla kolvaamalla. Tai sitten uusi johtosarja (saat vaihtaa koko koneen johtosarjan). Ensimmäinen sääntö autorempassa on, että edellisen omistajan viritykset heivataan mäkeen mikäli niissä on epäiltävää.
Testaa molemmilla kaseteilla, nollaa koodit välissä.
Jossei näistä apua niin katsoppa huviksesi tuleeko koneen oikeassa ylänurkassa termostaattikotelolle maadotusjohto. Jos ei niin etsi ja laita oikeaan paikkaan. Näitä on parissa yksilössä ollut kiilattuna esimerkiksi moottorin nostokorvakkeen taakse...
Johtosarjan teipit mäkeen ja tarkasta ne johdot. Eli vaurioitunut osa kuntoon ja kunnolla kolvaamalla. Tai sitten uusi johtosarja (saat vaihtaa koko koneen johtosarjan). Ensimmäinen sääntö autorempassa on, että edellisen omistajan viritykset heivataan mäkeen mikäli niissä on epäiltävää.
Testaa molemmilla kaseteilla, nollaa koodit välissä.
Jossei näistä apua niin katsoppa huviksesi tuleeko koneen oikeassa ylänurkassa termostaattikotelolle maadotusjohto. Jos ei niin etsi ja laita oikeaan paikkaan. Näitä on parissa yksilössä ollut kiilattuna esimerkiksi moottorin nostokorvakkeen taakse...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Kireydellä on väliä! Ylikiristämällä eristeen (posliinin) ja metallin välistä voi alkaa vuotamaan palokaasua. Tämä taas aiheuttaa mifejä ja pahimmassa tapauksessa puolan vikaantumista. Tästä on mm. itsellä kokemusta, kun tuli vedettyä liian tiukkaan yksi tulppa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Kyllä oot aika tiukkaan sitten vetänyt. Toki jos ekaa kertaa vaihtaa niin voi olla momenttiavain hyödyksi, mutta kyllä ne aika hyvin saa ihan näppituntumalla kiristettyä.Pakari kirjoitti: ↑Su Maalis 15, 2020 09:36Kireydellä on väliä! Ylikiristämällä eristeen (posliinin) ja metallin välistä voi alkaa vuotamaan palokaasua. Tämä taas aiheuttaa mifejä ja pahimmassa tapauksessa puolan vikaantumista. Tästä on mm. itsellä kokemusta, kun tuli vedettyä liian tiukkaan yksi tulppa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Hirsch"
- Viestit: 738
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Muistithan antaa DI kasetin puolien sisällä olevien öljyjen valua about 15 min ennen kokeilua.
Jos kasetti ollut väärinpäin, niin muuntaja öljyt ei ole oikeassa paikassa. En tiedä onko kukaan rikkonut kasettia näin mutta on siitä muistaakseni varoiteltu.
Jos kasetti ollut väärinpäin, niin muuntaja öljyt ei ole oikeassa paikassa. En tiedä onko kukaan rikkonut kasettia näin mutta on siitä muistaakseni varoiteltu.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Jaahas eikös jo ois aika lopetaa tän legendan levittely... käsitelty ainaki miljuunan kerran. Eli EI tarvi moisesta huolehtia.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: ↑Ti Maalis 17, 2020 09:49Muistithan antaa DI kasetin puolien sisällä olevien öljyjen valua about 15 min ennen kokeilua.
Jos kasetti ollut väärinpäin, niin muuntaja öljyt ei ole oikeassa paikassa. En tiedä onko kukaan rikkonut kasettia näin mutta on siitä muistaakseni varoiteltu.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hirsch"
- Viestit: 738
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Ok. Hyvä tietää. Mistä voi hakea korvausta tuhlattuun aikaan?V-M kirjoitti: ↑Ti Maalis 17, 2020 11:29Jaahas eikös jo ois aika lopetaa tän legendan levittely... käsitelty ainaki miljuunan kerran. Eli EI tarvi moisesta huolehtia.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: ↑Ti Maalis 17, 2020 09:49Muistithan antaa DI kasetin puolien sisällä olevien öljyjen valua about 15 min ennen kokeilua.
Jos kasetti ollut väärinpäin, niin muuntaja öljyt ei ole oikeassa paikassa. En tiedä onko kukaan rikkonut kasettia näin mutta on siitä muistaakseni varoiteltu.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
"dev null"Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: ↑Ke Maalis 18, 2020 13:11Ok. Hyvä tietää. Mistä voi hakea korvausta tuhlattuun aikaan?
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Joo unohtui mainita, että tulpat ovat ne ainoat oikeat. Viikonloppuna taas käyty autoa ihmettelemässä. Siinä missä 17tkm ajetut tulpat olivat tosi hyvännäköiset, nämä 50km ajetut ja siitä ekan puolikkaan aivan liian löysällä olleet olivat menneet aivan valkoiseksi. Mikä tämän selittää?
Laitoin uudet tulpat sisään ja auto alkoi toimimaan normaalisti. Misfirejä ei kerry normaaliajossa eikä sellaisessakaan reippaammassa ajossa joka tieliikenteessä talvirenkailla voi olla perusteltua, mutta kunnon täyskaasu- ja täysahtokiihdytyksellä joka pyttyyn jotain 6-8. Tarvitseeko tästä olla huolissaan ja selvitellä syytä, vai antaa olla ja ajella vaan?
Oisko nyt 200km ajeltu ja alkaa istua käteen juuri niin kuin nämä kaikki vuodet olen haaveillutkin.
Laitoin uudet tulpat sisään ja auto alkoi toimimaan normaalisti. Misfirejä ei kerry normaaliajossa eikä sellaisessakaan reippaammassa ajossa joka tieliikenteessä talvirenkailla voi olla perusteltua, mutta kunnon täyskaasu- ja täysahtokiihdytyksellä joka pyttyyn jotain 6-8. Tarvitseeko tästä olla huolissaan ja selvitellä syytä, vai antaa olla ja ajella vaan?
Oisko nyt 200km ajeltu ja alkaa istua käteen juuri niin kuin nämä kaikki vuodet olen haaveillutkin.
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Valkoiset tulpat voivat ja yleensä tarkoittavatkin sitä, että moottori käy liian laihalla. Missfiret voivat aiheutua laihasta seoksesta, jolle taas voi olla yhtä monta selitystä kuin on selittäjääkin.
Bensapumppu hiipunut?
Imu- tai ahtovuotoja?
Suuttimet tahmaantuneet?
Ilmamassamittari viallinen?
Lambda-anturi viallinen?
Bensapumppu hiipunut?
Imu- tai ahtovuotoja?
Suuttimet tahmaantuneet?
Ilmamassamittari viallinen?
Lambda-anturi viallinen?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Jos kone ei syö juuri öljyä, niin ei nekään tulpat ihan kauheasti likaudu. Joskus takavuosina kokeneet harrastajat katselivat seoksia tulpan väristä, mutta taitaa sekin olla vähän niin ja näin nykyisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma
Tulpan väriin vaikutti lyijy aikoinaan. Lyijytön bensa ei juurikaan värjää eikä voi päätellä muuta kuin jos siellä palotilassa tapahtuu öljyn palamista tai reilusti laihaseos (ylikuumentumista). Eli vain radikaalit muutokset tai viat näkyy enään tulpassa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135