Kajakin kytkimestä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
lennon
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Kajakin kytkimestä

Viesti Kirjoittaja lennon »

Tänään, kun ulkoilutin pihalla -73 kuuppaa, niin alkoi kytkin metelöimään. Vaihdoin uuden kytkimen kolme vuotta sitten ja tähän asti on toiminut oikein hyvin. Selkeästi tuntuu polkimessa jurrutus koneen kierrosten mukana. kytkin ei irrota täydellisesti, ykkönen menee pesään ihan hyvin, mutta pakki vähän sorvaa. Onko kokemuksia? Onko kyse asetelmasta, vaiko ehkä silmälaakerista? Ja jos on kyse silmälaakerista, niin hyviä vinkkejä ko. holkin vaihtoon kaivataan. Nykyisellä kytkimellä on ajettu kokonaiset 4000 km, joten voiko olla kyse vain asetelman väsymisestä?
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Kajakin kytkimestä

Viesti Kirjoittaja samppa »

Olisiko kuitenkin painelaakerin jurinaa. Onhan kytkinhaarukan vapaaliike ollut riittävä, ettei painelaakeri ole jäänyt kantamaan. Tarkista vapaaliike ja tarvittaessa säädä oikeaksi. Uuden levyn kanssa vapaaliike muuttuu aluksi aika nopeasti.
Joskus on myös käynyt, että painelaakerin reikä kytkinhaarukassa on niin väljä, että haarukka ottaa asetelmaan kiinni ennen painelaakeria. Silloin ääni ja tuntuma on kuin sorvissa, sen kyllä tunnistaa.
Myöskin paineasetelman paininlevyn jousen irtoaminen voisi tehdä tuommoista. Silloin paininlevy on vinossa ja jurisuttaa polkimeen.
Jos joka tapauksessa teet koneen noston, niin se silmälaakeriholkki lähtee kampuran pesästä rasvalla. Silmälaakeri täyteen vaseliinia ja varaosa/ylimääräisellä kytkinakselilla lyöden rasva ajaa sen ulos.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kajakin kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Myös vääntynyt haarukka tekee mielenkiintoisia oireita.
96 V4 -75
Vastaa Viestiin