Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Takapenkin vyöt mahtavat olla jälkiasenteiset, kun ovat rullavyöt. Rupesin miettimään, oliko meidän -70:ssa takana ihan vain lantiovyöt takana. Ainakin niiden lukot olivat samanlaiset kuin mitä lentonkoneiden istuimissa vielä nykyäänkin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Kokeile tööttien toimintaa ottamalla virta suoraan akunnavoilta? Jos nuo vanhat lähtevät pelaamaan niin ei kannata ostaa mitään tarvikemallisia. kaikki ostamani ovat olleet aika onnettomia piippittelijöitä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Se on tosiaan juuri näin! Mukana tuli 2kpl alkuperäisiä lantiomallisia vöitä. Etuvöistäkin vähän arvuutteöin että kuuluisiko tuohon samanlaiset kuin 96:ssa. Nyt siinä on normaalit klipsitoimiset vyöt edessä. En oikein tiedä että haluanko laittaa kuitenkaan lantiovöitä takaisin vaiko en
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
No juu, kyllähän se näin tietty on. Täytyykin kokeilla kun pääsee seuraavan kerran puuhaamaan
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Museota varten ei ainakaa tarvii vaihtaa lantiomallin vöitä. Turvallisuustekijöitä saa päivittää ja eiks noi tullu ihan virallisena settinäkin myyntiin jossain vaiheessa, ainaki jossain lisävarustekatalookissa muistan nähneeni.
+menee hattuhylly uusiks jos poistaa..
+menee hattuhylly uusiks jos poistaa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Edessä oli muistaakseni semmoinen hevosenkengän mallinen rauta keskikonsolissa, johon turvavyön lukko ikään kuin lyötiin kiinni.Örkinrumilus kirjoitti: ↑Su Maalis 15, 2020 22:12Se on tosiaan juuri näin! Mukana tuli 2kpl alkuperäisiä lantiomallisia vöitä. Etuvöistäkin vähän arvuutteöin että kuuluisiko tuohon samanlaiset kuin 96:ssa. Nyt siinä on normaalit klipsitoimiset vyöt edessä. En oikein tiedä että haluanko laittaa kuitenkaan lantiovöitä takaisin vaiko en
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Eikös takapenkin vyön yläkiinnike ollut kuitenkin siellä jossain takaikkunan takana? Jos mittailet niitä alkuperäisiä vöitä, saattavat olla lantiovyöksi melko pitkät. Tosin (katselen tässä MY71 esitettä) nuo lukkokappaleetkin, jotka näyttävät juurikin lentokoneen vyön lukolta, ovat aika pitkän hihnan päässä.Örkinrumilus kirjoitti: ↑Su Maalis 15, 2020 22:12Se on tosiaan juuri näin! Mukana tuli 2kpl alkuperäisiä lantiomallisia vöitä. Etuvöistäkin vähän arvuutteöin että kuuluisiko tuohon samanlaiset kuin 96:ssa. Nyt siinä on normaalit klipsitoimiset vyöt edessä. En oikein tiedä että haluanko laittaa kuitenkaan lantiovöitä takaisin vaiko en
E: Kuva.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Onko tuossa siis vain ylävyö?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Niin kai? Tulkitsen kuvasta, että vyö kulkisi olkapään, rinnan ja ehkä vähän vatsan yli vinosti. Tarkentakoon joku jolla on käytännön kokemusta.
Etuvyöt ovat sentään kolmipisteiset, vaikka eivät rullavyöt olekaan. Mun MY73:ssa on vielä nuo samat.
Etuvyöt ovat sentään kolmipisteiset, vaikka eivät rullavyöt olekaan. Mun MY73:ssa on vielä nuo samat.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Ostin tuollaiset takavyöt 96:een ja lisävarusteethan ne vuonna 73 ovat olleetkin. Asensin kuitenkin lantiovöiksi, kun tuo viisto kaksipiste ylä-alavyö tuntui turhan eksoottiselta. Olen miettinyt josko ne saisi muokattua kolmipistevöiksi jotenkin lisäämällä lantiovyön, kun sellaisetkin on varaosakataloogin mukaan olleet olemassa.
96 V4i -73
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Täytyy oikein kaivaa nuo mukana tulleet vyöt esiin ja katsoa että miten ne olisi suunniteltu laitettavaksi. Näyttivät kyllä äkkiseltään katsottuina tulevan juurikin noin takapenkille niinkuin kuvassa
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Tuollaisia pelkkiä ylävöitä asenneltiin 60- ja 70-luvuilla autoihin. Mulla oli '65 kuplassa Klippanin vyöt edessä asennettuna noin, näyttää itse asiassa ihan samalta kuin nuo Saabin kuvan takavyöt. Lentovyötyyppinen solki jossa kaksi neliskanttista reikää siinä osassa joka tökätään reikään.
Asensin ne taakse lantiovöiksi kun hommasin kolmipistevyöt eteen. Ei silleen mikään museomiehen valinta, mutta kun piti saada turvaistuin autoon kiinni että pääsee perheenä harrastamaan, niin oli vähän pakko.
Asensin ne taakse lantiovöiksi kun hommasin kolmipistevyöt eteen. Ei silleen mikään museomiehen valinta, mutta kun piti saada turvaistuin autoon kiinni että pääsee perheenä harrastamaan, niin oli vähän pakko.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Jaahas jaahas, kirjotellaas taas tänne päivitystä nyt kun taas ennättää. On tää kevät kiireistä aikaa
Tosiaan, etujarruihin tehtiin semmoinen ratkaisu, että pistettiinkin ihan uudet satulat sinne. Kiitokset vaan Nalleoluelle vinkistä. Eli satulat ostettu ukin tehtaalta -75, josta lähtien olleet hyllyssä. Eipä tosin ajan hammas näyttänyt kovin pahasti purreen vielä näihin:
Ei muuta kuin satulat paikalleen. Näähän oli molemmat apukuskin puolelle, eli kuskinpuoli täytyi ilmata satula ylösalaisin mutta sensuhteen ei ongelmia ollut. Aikalailla heittämällä nää paikalleen meni.
Torvelle ehdin tekemään uudet piuhoitukset, sekä kokeilemaan torven suoraan akunnavoista ja torvi tosiaan oli täysin mykkä. Purkutonnarista kaivoin jo uuden torven ja tein siihen kaapelin, mutta en ole vielä saanut autoon paikalleen.
Näiden toimien jälkeen saatiinkin auto siihen kuntoon, että sillä kehtasi muutaman kilometrin neitsytmatkan ajella melkein 14v tauon jälkeen. Auto kulkikin yllättävän kivasti, pikkasen alkoi misfireä tulemaan kun enempi antoi kaasua, mutta se hyväksytään kun tankissa on 14v vanhaa bensaa myös seuraavan polven saabistit pääsivät autoon tutustumaan:
Nyt maanantaina vein Saabin toiveikkaana leimalle. Ensin sunnuntaina ajelin ja jarruttelin yms. autolla noin 10km matkan, jolloin jarrut hieman lämpenivät mutta auto toimi kyllä muuten hienosti. Tosin ilmeisesti startin solenoidi tms. alkaa olemaan tiensä päässä, koska etenkin kylmänä startatessa ei pyöritä ollenkaan vaan ainoastaan naksahdus kuuluu konehuoneesta. Aikansa kun avainta kääntelee niin käyntiin kyllä lähtee. lämpöisenä sitten starttaa yleensä hyvinkin herkästi.
Katsuri ei aivan täysiä pisteitä saanut, ei esim. löytänyt autosta pakkia millään ja pelkäsin jo että hajottaa koko askin kun runnoi pakkia sisään. Itse saan sen päälle kahdella sormella vetämällä ilman ylimääräistä tuskaa.
Pääsin ensimmäistä kertaa itse nyt kurkistamaan myös auton alle. Pohja näytti juuri niin hyvältä kuin kuvitella saattoi sen perusteella mitä vierestä olin päässyt auton alle vilkuilemaan:
Valitettasti kävi niin huono tuuri, että apukuskin puolen etujarru lukkiutui jarrutestin jälkeen senverran, että katsuri ei saanut pyörää käsin pyöritettyä kun etuakseli oli ylhäällä. Ensin ajattelin sen johtuvan siitä, että kehoituksista huolimatta oli vetänyt käsijarrun #täysiä kiinni, mutta ei riittänyt sen vapautus tällä kertaa :S
Muuten olisi auto mennytkin katsastuksesta läpi, huomautukset tulivat puutuvasta töötistä, hieman laahaavasta kuskinpuolen takajarrusta, puuttuvasta pakoputken tukikumista sekä toimimattomasta jarruvalosta.
Tukikumi on jo laitettu, töötin ratkaisen todennäköisesti niin että teen sille erillisen kytkimen jonka asennan todennäköisesti huomiovalojen kytkimen viereen rattiakselin varteen. Tuo alkuperäinen systeemi on senverran risa, että siitä en toimivaa saa enkä ole tähän hätään löytänyt vastaavaa osaa mistään.
Tuon jarruvalon laitoin katsastusaamuna palamaan, mutta ilmeisesti on aika huonolla kontaktilla. Josko menis putsaamalla & polttimon uusimisella. Kaikenkaikkiaan sain vaihtaa 4kpl polttimoita takavaloihin, senverran niitä oli palanut
Takajarrun olettaisin siitä helpottavan kun pääsee vähän enemmän ajamaan & jarruttelemaan, ainakin männät tuntuivat herkiltä & painuivat pohjaan asti.
Apukuskinpuoleinen etujarru sensijaan on hieman mysteeri. Katsastukseen mennessä kuskinpuoleinen etujarru oli lukkiutunut & etujarrut kuumentuneet, mutta tämä tuli kuntoon jarruja herkistelemällä. Nyt kuskinpuolen pyörä pyörii vapaasti kun poljinta ei paina. Sensijaan apukuskin puolella männät liikkuvat niin kuin uudessa satulassa olettaakin, mutta jotenkin eivät painu aivan pohjaan asti, ikään kuin lopussa olisi joku pykälä joka vaatii enemmän voimaa että mäntä painuu pohjaan asti.
Foorumilta saatujen vinkkien mukaan tulimme faijan kanssa siihen tulokseen, että olisiko etujarruletku ottanut itseensä koska epähuomiossa puristimme sen lukkopihdeillä ensin kiinni siten, että pihtien välissä ei ollut mitään pehmustetta kun vaihdoimme satulaa. Laitoin nyt motonetista takajarruletkut tilaukseen, jolla tämän pystyy poissulkemaan. Mikäli vika on letkussa, tilaan uudet ruotsista.
Pahoittelut massiivisesta päivityksestä, tällästä tää on kun ei millään meinaa ehtiä päivittelemään sitä mukaa kun tekee Loppuun pari fotoa nykytilanteesta juuri ennen katsastusta:
Tosiaan, etujarruihin tehtiin semmoinen ratkaisu, että pistettiinkin ihan uudet satulat sinne. Kiitokset vaan Nalleoluelle vinkistä. Eli satulat ostettu ukin tehtaalta -75, josta lähtien olleet hyllyssä. Eipä tosin ajan hammas näyttänyt kovin pahasti purreen vielä näihin:
Ei muuta kuin satulat paikalleen. Näähän oli molemmat apukuskin puolelle, eli kuskinpuoli täytyi ilmata satula ylösalaisin mutta sensuhteen ei ongelmia ollut. Aikalailla heittämällä nää paikalleen meni.
Torvelle ehdin tekemään uudet piuhoitukset, sekä kokeilemaan torven suoraan akunnavoista ja torvi tosiaan oli täysin mykkä. Purkutonnarista kaivoin jo uuden torven ja tein siihen kaapelin, mutta en ole vielä saanut autoon paikalleen.
Näiden toimien jälkeen saatiinkin auto siihen kuntoon, että sillä kehtasi muutaman kilometrin neitsytmatkan ajella melkein 14v tauon jälkeen. Auto kulkikin yllättävän kivasti, pikkasen alkoi misfireä tulemaan kun enempi antoi kaasua, mutta se hyväksytään kun tankissa on 14v vanhaa bensaa myös seuraavan polven saabistit pääsivät autoon tutustumaan:
Nyt maanantaina vein Saabin toiveikkaana leimalle. Ensin sunnuntaina ajelin ja jarruttelin yms. autolla noin 10km matkan, jolloin jarrut hieman lämpenivät mutta auto toimi kyllä muuten hienosti. Tosin ilmeisesti startin solenoidi tms. alkaa olemaan tiensä päässä, koska etenkin kylmänä startatessa ei pyöritä ollenkaan vaan ainoastaan naksahdus kuuluu konehuoneesta. Aikansa kun avainta kääntelee niin käyntiin kyllä lähtee. lämpöisenä sitten starttaa yleensä hyvinkin herkästi.
Katsuri ei aivan täysiä pisteitä saanut, ei esim. löytänyt autosta pakkia millään ja pelkäsin jo että hajottaa koko askin kun runnoi pakkia sisään. Itse saan sen päälle kahdella sormella vetämällä ilman ylimääräistä tuskaa.
Pääsin ensimmäistä kertaa itse nyt kurkistamaan myös auton alle. Pohja näytti juuri niin hyvältä kuin kuvitella saattoi sen perusteella mitä vierestä olin päässyt auton alle vilkuilemaan:
Valitettasti kävi niin huono tuuri, että apukuskin puolen etujarru lukkiutui jarrutestin jälkeen senverran, että katsuri ei saanut pyörää käsin pyöritettyä kun etuakseli oli ylhäällä. Ensin ajattelin sen johtuvan siitä, että kehoituksista huolimatta oli vetänyt käsijarrun #täysiä kiinni, mutta ei riittänyt sen vapautus tällä kertaa :S
Muuten olisi auto mennytkin katsastuksesta läpi, huomautukset tulivat puutuvasta töötistä, hieman laahaavasta kuskinpuolen takajarrusta, puuttuvasta pakoputken tukikumista sekä toimimattomasta jarruvalosta.
Tukikumi on jo laitettu, töötin ratkaisen todennäköisesti niin että teen sille erillisen kytkimen jonka asennan todennäköisesti huomiovalojen kytkimen viereen rattiakselin varteen. Tuo alkuperäinen systeemi on senverran risa, että siitä en toimivaa saa enkä ole tähän hätään löytänyt vastaavaa osaa mistään.
Tuon jarruvalon laitoin katsastusaamuna palamaan, mutta ilmeisesti on aika huonolla kontaktilla. Josko menis putsaamalla & polttimon uusimisella. Kaikenkaikkiaan sain vaihtaa 4kpl polttimoita takavaloihin, senverran niitä oli palanut
Takajarrun olettaisin siitä helpottavan kun pääsee vähän enemmän ajamaan & jarruttelemaan, ainakin männät tuntuivat herkiltä & painuivat pohjaan asti.
Apukuskinpuoleinen etujarru sensijaan on hieman mysteeri. Katsastukseen mennessä kuskinpuoleinen etujarru oli lukkiutunut & etujarrut kuumentuneet, mutta tämä tuli kuntoon jarruja herkistelemällä. Nyt kuskinpuolen pyörä pyörii vapaasti kun poljinta ei paina. Sensijaan apukuskin puolella männät liikkuvat niin kuin uudessa satulassa olettaakin, mutta jotenkin eivät painu aivan pohjaan asti, ikään kuin lopussa olisi joku pykälä joka vaatii enemmän voimaa että mäntä painuu pohjaan asti.
Foorumilta saatujen vinkkien mukaan tulimme faijan kanssa siihen tulokseen, että olisiko etujarruletku ottanut itseensä koska epähuomiossa puristimme sen lukkopihdeillä ensin kiinni siten, että pihtien välissä ei ollut mitään pehmustetta kun vaihdoimme satulaa. Laitoin nyt motonetista takajarruletkut tilaukseen, jolla tämän pystyy poissulkemaan. Mikäli vika on letkussa, tilaan uudet ruotsista.
Pahoittelut massiivisesta päivityksestä, tällästä tää on kun ei millään meinaa ehtiä päivittelemään sitä mukaa kun tekee Loppuun pari fotoa nykytilanteesta juuri ennen katsastusta:
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Jarruletkuskenaario kuulostaa todennäköiseltä ja tutulta
Hieno nähdä et päässy liikenteeseen.
Onko tässä vielä peltitankki? Ite ehkä tyhjentäisin ja uutta tilalle. Enne suositeltii V-powerii pitkän tauon jälkeen mut senki koostumusta on taidettu muuttaa ettei liota enää samal taval vanhoi jäämii..
Hieno nähdä et päässy liikenteeseen.
Onko tässä vielä peltitankki? Ite ehkä tyhjentäisin ja uutta tilalle. Enne suositeltii V-powerii pitkän tauon jälkeen mut senki koostumusta on taidettu muuttaa ettei liota enää samal taval vanhoi jäämii..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Örkin 1970 ysiysi, kohti museota?
Itseasiassa nyt se tankki on jo tyhjäkäytetty/ajettu lhes tyhjäksi ja uutta 98:ia tilalle. Eyypyllä & tyhjäkäynnillä kävi hyvin mutta kaasua kun antoi niin alkoi pätkimään. Nyt uusilla bensoilla käynti on tasaista myös autolla ajettaessa
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436