Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olen nyt kerta kuukauteen vaihtanut kosteudenpoistajan ”patruunan”. Se on jonkin verran ollut jo turvonnut ja keräysastiaan on muodostunut pikku lira vettä siinä vaiheessa. En tiedä kestäisikö nuo vielä olla pitempäänkin, mutta nuo ovat sen verran edullisia, että sama vaihtaa kerran kuussa.

Pressutalliin tekemäni välikatto näyttäisi toimivan ihan kohtuudella. Tai ei ainakaan ole huonontanut tilannetta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lunta satelee taas, mutta kevät kolkuttelee vääjäämättä ovella. Saa nähdä, joutuuko ajokauden aloittamaan akun vaihdolla, kun avon Biltemalainen vaikuttaa ihan tyhjältä, eikä ota latausta vastaan ei Ctekiltä eikä bulkkilaturilta. Buusterilla se todennäköisesti lähtee käyntiin, mutta mahtaako tuosta enää kalua tulla? Toki voisi kokeilla vielä irroitella akun keulilta ja kokeilla ladata sen lämpimämmässä.

Nyt, kun päivät alkavat pidetä, pitää ruveta pitämään pressutallia ainakin osittain avoinna, jotta lämpötila olisi ulkoilman kanssa suurinpiirtein samoissa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja Cona »

Uutta akkua kehiin vaan. Jos ei ota enää ylläpitolaturilla virtaa vastaan niin ainakin itsellä useampi akku ollu ihan finito, vaikka saanutkin vielä ladattua täyteen. Ja ei tarvitse kuin sen yhden kerran, kun jännite putoaa johonkin 6-9 voltin tienoille ja on pitemmän aikaa tyhjillään. Yleensä nuo ei ota enää kuin vähän päälle 12v, kun hyväkuntoinen akku antaa n. 13,5v mitatessa navoilta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, uus akku kehiin. Vaikka vanhan saisi elvytettyä jotenkin toimimaan, niin aina on sellanen pieni pelko että vieläkö tää starttaa eikä se ole mitenkään kivaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Paljonkohan katon hydraulipumppu vie sähköö, ng satku meinas jäädä lähtökuoppaan kun olin vanhalla akulla käyny laittaa katon kiinni käynnistämättä.

NG kolkis ei oo vielä ollu ongelmii vaikka monesti kakel katon avannutki parkis, toki siinä kohtuu tuore :saab: akku :mrgreen:

Ja samat kokemukset ettei kerran kunnolla tyhjentyneestä akusta tuu enää oikein hyvää. :roll:

Edit. Wis online antoi ng kolkin pumpulle maksimi virranotoksi 35A.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kyllähän se tosiaan uuden akun hankintaan taitaa kallistua. Varmaan kuitenkin koitan buusterin avustuksella saada peruuteltua avon ulkoilmaan, niin mahtuu paremmin irrottelemaan vanhaa akkua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tänään buusterilla koeponnistusta. B204 jaksoi häthätää kiekan pyörähtää ennen kuin turvanaksut iski päälle. Pitänee vielä varmuuden välttämiseksi kertaalleen ladata tuo buusteri ja yrittää huomenna uudestaan.

Ei sillä, että tässä mitään hätää olisi vielä saada avoa liikenteeseen, kun pääsiäiseksi on luvattu taas lisää lunta. Josko vaikka ensi viikolla sitten...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pistin uuden akun keulalle. Lähti käyntiin kuin palmun alta.

Huomasin vain vanhaa akkua irrottaessani, että kengät, varsinkin miinus oli löysällä. Se selitti, miksi laturilla ei saanut ladattua, eikä buusterilla jaksanut pyörittää. No, oppirahat maksettu ja vaikka vanha akku ottaa nyt älyläturilta latausta vastaan, niin oli se kyllä ihan tyhjä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva

Otin avon tänään liikenteeseen. Tein pikaisen vaahtopesun ja kytkin moottoriantennin piuhan takaisin. Huomiselle on luvannut ihan mukavaa keliä. Pitää katsoa, josko ehtisi käydä ajelulla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3539
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaunis. Kultaa ja mustaa. Näin vanteiden pesijän näkökulmasta valintasi on näyttävä, mutta kuin suoraan painajaisista :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Itsellä on ollut mielessä, jos maalaisi nuo kultaiset osat vanteista grafiitinharmaaksi. Mielestäni tähän OG-avokolkkiin sopisi kaikista parhaiten ALU 37:t.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En nyt tiedä onko tämä ihan itsestäänselvyys, mutta oma kokemus on akkujen kanssa ollut seuraava. Kenkä kannattaa irrottaa jo, jos on tiedossa yli viikon seisonta. Akku kannattaa ladata kesällä jo parin viikon seisonnan jälkeen ja talvella seisoessa riittää 2-3kk välein. Näillä eväillä kyllä melko varma startti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja Cona »

Musta ja kulta sopii yhteen. :) Ja jos vanteiden kuuraamisesta puhutaan niin itsellähän on 15-spoket alla. Miettiny vähän niiden maalaamista jollain tummemmalla Gun Metal-tyyppisellä sävyllä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva
Fiilistelyä.

En vielä kehdannut katto auki mennä, vaikka olisi kyllä ollut siinä rajoilla. Pientä kankeutta oli seisomisen jälkeen, mutta paikat vetristyivät tuoreella bensalla ja kunnon ajolenkillä. Jäähdytysnestettä joutui jonkin verran laittamaan lisää, kun oli jonnekin haihtunut talven aikana. Pitää ottaa öljyjen vaihto ja paikkojen läpikäyntiä ohjelmaan jahka vähän lämpenee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin