Uusi OG 900 omistaja kyselee
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Onneksi omistan pakokaasuanalysaattorin, niin pystyy ennen katsastusta tutkimaan päästöjä ja tekemään säätöjä. Toki ilmeisesti ei ole tämän kanssa säätäminen yhtä yksinkertaista kuin mallissa ilman lambdaa?
Voisikohan korkeat kierrokset tyhjäkäynnillä johtua sellaisesta, että seos olisi säädetty mahdollisimman laihalle, että menee katsastuksessa läpi ja sitten katsastuksen jälkeen vain nostettu tyhjäkäynti korkealle? K-Jetronic-Volvon kanssa aikanaan tuttu temppu.
Voisikohan korkeat kierrokset tyhjäkäynnillä johtua sellaisesta, että seos olisi säädetty mahdollisimman laihalle, että menee katsastuksessa läpi ja sitten katsastuksen jälkeen vain nostettu tyhjäkäynti korkealle? K-Jetronic-Volvon kanssa aikanaan tuttu temppu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Ennen kuin kajoat säätöihin tarkasta kaikki mahdolliset paikat imuvuotojen osalta ja omassa vastaavassa oli yksi noista termostaattikotelon antureista rikki mikä sekoitti käyntiä. tätä 8v katillista ei voi seoksen osalta säätää pakokaasupäästöistä, vaan se säädettiin olikohan pulssisuhdettamittaamalla jostain johdosta. säätöjen ei pitäisi kyllä itsestään juurikaan muuttua eli kannattaa tarkastaa kaikki mahdollinen ensin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Voi olla että auuo on laitettu myyntiin tämäntyyppisen ongelman vuoksi. Mulla itselläni on tavallinen K-jet satku ja se toimii parhaiten kun CO on noin 2% tasolla. Nyt jos täma auto pitäisi säätää vähäpäästöisen auton tasolle niin voi arvioida että se ei todennäköisesti toimisi kovin hyvin.
Korotetun tyhjäkäynnin joutuu pudottamaan ainakin katsastuksen ajaksi alas jos leiman haluaa saada. Mittaukset kertoo sitten lisää.
Korotetun tyhjäkäynnin joutuu pudottamaan ainakin katsastuksen ajaksi alas jos leiman haluaa saada. Mittaukset kertoo sitten lisää.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... s84pg6.htm
Kosketuskulmamittari soveltuu pulssisuhteen mittaukseen. Tuolta saa sivu kerrallaan selattua aiheeseen liittyvää dokumentaatiota eteenpäin.
Kosketuskulmamittari soveltuu pulssisuhteen mittaukseen. Tuolta saa sivu kerrallaan selattua aiheeseen liittyvää dokumentaatiota eteenpäin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
En usko, että autoa on kuitenkaan myyty sen puolesta, että päästöissä ongelmia. Tai kuka tietää, viimeisen parin vuoden aikana on ollut todella monta omistajaa ja kiertänyt kolmen eri autokaupan kautta. Trafin tiedot kertovat kuitenkin, että tämä on yleensä mennyt ensimmäisellä kertaa aina katsastuksesta läpi, paria poikkeusta lukuunottamatta ja nekin ovat olleet vähän kaemmin aikaa sitten.
Se, jolta auton ostin, oli ostanut tämän väliakaiseksi autokseen, kun hänen omansa varastettiin ja piti jotenkin päästä Lapista kotiin. Ei tällä oikeastaan mitään muuta kyllä ajanutkaan, mutta monen sadan kilometrin matkan toimi kuulemma hyvin. Ja kyllähän tällä hyvä ajaa onkin, käynnissä huomiota herättää vain tuo korkea tyhjäkäynti tällä hetkellä. No, huomenna olen viisaampi.
Olisikohan tämä järkevä hankinta tuon ruiskun vuoksi?
https://satl.fi/kauppa/tuotteet/kirjat/k-jetronic/
Se, jolta auton ostin, oli ostanut tämän väliakaiseksi autokseen, kun hänen omansa varastettiin ja piti jotenkin päästä Lapista kotiin. Ei tällä oikeastaan mitään muuta kyllä ajanutkaan, mutta monen sadan kilometrin matkan toimi kuulemma hyvin. Ja kyllähän tällä hyvä ajaa onkin, käynnissä huomiota herättää vain tuo korkea tyhjäkäynti tällä hetkellä. No, huomenna olen viisaampi.
Olisikohan tämä järkevä hankinta tuon ruiskun vuoksi?
https://satl.fi/kauppa/tuotteet/kirjat/k-jetronic/
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Tuolta tuo löytyy. Meillä oli aikoinaan tuollainen 8v kat.
viewtopic.php?p=1176954#p1176954
viewtopic.php?p=1176954#p1176954
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Päästöt olivat erinomaiset. CO luokkaa 0.01 ja HC 2. Lambdakin toimi kuten pitääkin eli päästöistä menisi heittämällä läpi, nyt kun tyhjäkäynnin kierroksia sääti vähän alaspäin.
Pohjassa on vakiopaikoissa hitsattavaa edessä noin neljässä paikassa. Joku on hävittänyt ilmansuodatinkotelon kiinnituspannan. Pakoputkea piti hitsata kahdesta paikkaa ja vaihtaa kumikiinnikkeet. Öljynpaineanturi oli rikki ja meni vaihtoon. Oikeanpuoleisen ulomman vetonivelen kumi on rikki ja naputus tulee nivelestä. Vasen takaiskunvaimennin vuotaa. Renkaista yksi ei olekaan Marshal vaan kiinalainen Leo. Vasen etujarruletku alkaisi olla vaihtokunnossa.
Virtalukko on rikki, avain lähtee irti joka asennossa ja joka tilanteessa.
Pohjassa on vakiopaikoissa hitsattavaa edessä noin neljässä paikassa. Joku on hävittänyt ilmansuodatinkotelon kiinnituspannan. Pakoputkea piti hitsata kahdesta paikkaa ja vaihtaa kumikiinnikkeet. Öljynpaineanturi oli rikki ja meni vaihtoon. Oikeanpuoleisen ulomman vetonivelen kumi on rikki ja naputus tulee nivelestä. Vasen takaiskunvaimennin vuotaa. Renkaista yksi ei olekaan Marshal vaan kiinalainen Leo. Vasen etujarruletku alkaisi olla vaihtokunnossa.
Virtalukko on rikki, avain lähtee irti joka asennossa ja joka tilanteessa.
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Onkohan näissä keskuslukituksessa jokin vakiovika vai johtuneeko vain auton 30v iästä? Nimittäin välillä toimii ja välillä ei. Ja kun ei toimi, niin saattaa yhtäkkiä ajossa kuulua napsahdus kaikista ovista kertoen, että ne todennäköisesti menevät taas kaikki ajon jälkeen keskukslukituksella lukkoon, avatessa taas sitten joko aukeavat kaikki tai sitten pelkkä kuskin ovi.
Viimeksi muokannut TLinden, Su Maalis 22, 2020 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
ehkä kannattaa kaivaa rele esille ja laittaa kolvi kuumaksi.
löytyy polvisuojan alta vänkärin jalkatilasta
löytyy polvisuojan alta vänkärin jalkatilasta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
ja olikos niin että polvisuojan irroitus vaatii keskikonsolin irroituksen, tuhkakupin jne että polvisuojan saa pois edestä vai saiko sen vaikka kätevällä ranneliikkeellä sieltä koukattua, ? irroituksesta on niin pitkä aika että saatan sekoittaa sen muuhun purkamiseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
eiköhän sen kokenu runk eiku notkee ranteinen saa kaivettua ilmankin.. ehkä vaatii sen ilmakanavan löysäämistä eiku sekoitanko minäkin ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Keskuslukon aivon saa näkösille kun löysää vänkärin jalkatilasta ilmakanavan päästä ruuvin ja varovasti kanittaa kanavaa alaspäin. Boksi on itsestäänselvällä mekanismilla kanavan päällä kiinni, eli keltapassivoitu metallipanta joka lähtee ottamalla pois. Boksi taas on pannassa jonkinlaisella sokkasysteemillä, muisti on hämärtynyt hänen osaltaan.
Toinen konsti jota itse testasin eräässä tapauksessa on että laittaa jytymmän sulakkeen keskuslukolle ja kääntelee lukkoa eestaas niin kauan että kaikki servot tottelee, sitten oikean kokonen sulake takasin. Servot ja lukkomekanismit likaantuu ajan oloon joka aiheuttaa jumittelua eikä virta välttämättä riitä käyttämään niitä. Tämä sitten ihan omalla vastuulla luonnollisesti, minen ota kantaa jos joku paikka pukkaa savut pihalle
Toinen konsti jota itse testasin eräässä tapauksessa on että laittaa jytymmän sulakkeen keskuslukolle ja kääntelee lukkoa eestaas niin kauan että kaikki servot tottelee, sitten oikean kokonen sulake takasin. Servot ja lukkomekanismit likaantuu ajan oloon joka aiheuttaa jumittelua eikä virta välttämättä riitä käyttämään niitä. Tämä sitten ihan omalla vastuulla luonnollisesti, minen ota kantaa jos joku paikka pukkaa savut pihalle
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
nyt alkaa muistumaan tosiaan ruuvi irti ja kanitusta, elsmuamista ja muutama voimasana tosiaan tarvittan myös
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Vetonivel ja toinen takaiskari vaihdettu eilen. Iskunvaimennin työmaasta tuli mieleen se, kun kaverilla oli vuonna 2000 Saab 900 Turbo -84. Siinä piti iskari palotella rälläkän kanssa, että sai irti. Omassa oli rälläköitävä yläpään mutterit pois ja alapääkin on todella kovassa. Kaasulla lämmittelykään ei oikein auttanut. Lisäksi uutta vaimenninta ei meinannut alapäästä saada ollenkaan paikoilleen, hieman rälläkkää tarvittiin siinäkin. Toisen puolen iskari jäi vaihtamatta, kun vanhassa ei vikaa ja tuntuivat pultit olevan kovemmassa kuin ensimmäisessä.
Vetonivel oikealle vaihtui vähän helpommin, mutta joku oli etuiskarin kiinnitykseen vääntänyt väkisin vääränlaisen mutterin - tässä näkyy olevan tuumakierre. Siinä menikin aikaa, että löytyi sopiva kierrepakka kierteen uusimiseen ja sitten taas sopiva ehkä tuumakierteinen mutteri. Jospa nyt kuitenkin pysyisi.
Saa nähdä, mitä vielä on tämän kanssa edessä. Nyt tuntuu kaikki toimivan hyvin, toki vielä se virtalukko vaihdettava ja samoin toinen takavalo. Pakoputki vieläkin kolisee välillä pohjaa vasten, mutta on semmoinen hitsaamalla kokoon räpelletty kokonaisuus. Ehkä putken uusinta edessä jossain vaiheessa. Joku torvelo oli vain mennyt katin takaa hitsaamaan putket yhteeen ja aikamoinen pääskysenpesä siellä olikin - ja silti vuoti. On nyt korjattu, mutta putken vaihtaminen aikanaan ei tule olemaan mukavaa....
Vetonivel oikealle vaihtui vähän helpommin, mutta joku oli etuiskarin kiinnitykseen vääntänyt väkisin vääränlaisen mutterin - tässä näkyy olevan tuumakierre. Siinä menikin aikaa, että löytyi sopiva kierrepakka kierteen uusimiseen ja sitten taas sopiva ehkä tuumakierteinen mutteri. Jospa nyt kuitenkin pysyisi.
Saa nähdä, mitä vielä on tämän kanssa edessä. Nyt tuntuu kaikki toimivan hyvin, toki vielä se virtalukko vaihdettava ja samoin toinen takavalo. Pakoputki vieläkin kolisee välillä pohjaa vasten, mutta on semmoinen hitsaamalla kokoon räpelletty kokonaisuus. Ehkä putken uusinta edessä jossain vaiheessa. Joku torvelo oli vain mennyt katin takaa hitsaamaan putket yhteeen ja aikamoinen pääskysenpesä siellä olikin - ja silti vuoti. On nyt korjattu, mutta putken vaihtaminen aikanaan ei tule olemaan mukavaa....
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
tuli mieleen kaveri kertoi että tallin nurkassa on puoli kuutiota iskareita pitäs mennä stekkaamaan mutta olisko kenelläkää esim gabriel, monroe yms numeroita saabin käyviä niin osaisi ottaa sivuun
luulen että hinta ei muodostune ongelmaksi
luonnolisesti jos johonkin muuhun mekkiin haluaa niin ilmoita numerosarja
luulen että hinta ei muodostune ongelmaksi
luonnolisesti jos johonkin muuhun mekkiin haluaa niin ilmoita numerosarja
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,